سرویس: اقتصادی
کد خبر: 152
|
15:58 - 1391/07/23
نسخه چاپی

دلارهای تقلبی پنج میلیارد دلار است یا پنج میلیون دلار؟

 دلارهای تقلبی پنج میلیارد دلار است یا پنج میلیون دلار؟
ادامه سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالی، مسائل بازار ارز، انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده و مسائل بین مجلس و دولت، مهمترین موضوعات مورد توجه روزنامه‌های امروز است.

به گزارش سبلانه به نقل از افکار نیوز، در حالی که بیشتر روزنامه‌ها به سخنان رهبر انقلاب درباره وجود نسل جوان انقلابی، درگیری ایران و غرب در جنگ اراده‌ها و ضرورت همراه بودن عدالت و پیشرفت در نگاه اسلام پرداخته‌اند، روزنامه ایران، توجه جدی‌تری به نگاه رهبر انقلاب به موضوع حجاب و نهی از منکر داشته است؛ موضوعی که گروه طرفداران می‌توانند از آن به عنوان دلیلی بر نزدیک بودن نگاه دولت به نظر رهبری بهره گیرند.

همچنین در حوزه مسائل اقتصادی، خطرات و سوءاستفاده‌های ممکن در بازار ارز، رانت ارزی و ارز چند نرخی، واردات و صادرات در اوضاع کنونی و نیز نرخ ارز در بودجه سال آینده مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است.

هر چند به مرور از فضای تنش درباره پرسش از رئیس‌جمهور در مجلس کاسته می‌شود، برخی روزنامه‌ها به مرور سوابق استیضاح وزرای دولت‌های احمدی‌نژاد، پیش‌بینی سرانجام سوال دوم از رئیس‌جمهور و ارائه راه‌های بهتر برخورد با دولت پرداخته‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نیز به ویژه از دید اصلاح‌طلبان، طیف نزدیک به علی لاریجانی و البته اسفندیار دولت به صفحات روزنامه‌ها راه یافته است. مسأله بازگشت مهدی هاشمی به کشور نیز مورد توجه روزنامه‌هاست.

مهمترین تیترهای روزنامه‌های امروز به قرار زیر است:

روزنامه ابرار از زبان رهبر انقلاب گفته است: «پیشرفت بدون عدالت واقعی نیست». اعترافات شرکت ژاپنی تپکو در مورد اشتباهاتش درباره خطرات نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن، حکم حبس و محرومیت محمد توسلی و موقت بودن اتاق مبادلات ارزی و اعلام تمایل ایران به قطع روابط با امارات از زبان مهمانپرست، از دیگر تیترهای این روزنامه هستند.

این روزنامه همچنین افزایش واردات خودرو، قطع ترانزیت برق ایران توسط عراق و ضررهای ناشی از عدم سرمایه‌گذاری در میادین مشترک و ادعای کاهش صادرات نفت ایران در سپتامبر به نقل از رویترز را در صفحه نخست خود جای داده است.

ادعای وجود پنج میلیارد دلار تقلبی در بازار، خبر نشست اقتصادی سه مرجع تقلید، جان باختن سه نفر در سیل مازندران و واکنش ایران به گزارش احمد شهید، تیترهای اصلی روزنامه ابتکار هستند. سرمقاله این روزنامه هم با نام «آیا طالبان نیز می‌تواند به جایزه صلح نوبل امیدوار باشد» به اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا پرداخته است.

«احمدی‌نژاد ۹۱‌‌ همان احمدی‌نژاد ۸۴» و گزارشی با نام «تبدیل سال تولید ملی به سال واردات» تیترهای اصلی روزنامه آفتاب یزد هستند. نگاه به تاریخچه استیضاح وزرای احمدی‌نژاد با تیتر ۱۱ ـ ۴ به نفع دولت، مروری بر وعده‌های احمدی‌نژاد، ادغام بانک مرکزی در وزارت اقتصاد و خاطره سفیر ژاپن از هاشمی رفسنجانی، دیگر عناوین صفحه نخست آفتاب یزد هستند.

سخنان فاطمه هاشمی درباره چرایی بازگشت برادرش مهدی به کشور، خبر پنج میلیارد دلار تقلبی در بازار و مطلبی با نام «رئیس مجلس در سودای پاستور»، اخبار چشمگیر‌تر صفحه نخست روزنامه آرمان هستند.

سرمقاله این روزنامه به چرایی اهمیت پرسش اقتصادی از رئیس‌جمهور پرداخته است.

صفحه نخست ایران، روزنامه دولت، رنگ و بویی اقتصادی دارد. این روزنامه از آزاد شدن قریب‌الوقوع خرید و فروش سهام عدالت خبر داده و در کنار آن آورده است که بازار کالاهای اساسی اشباع است و مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر از صدور کارت اعتباری ۱.‌۵ میلیون تومانی بدون سود و یکی از مقامات وزارت بهداشت از فهرست کالا‌ها و خدمات ممنوع از تبلیغات خبر داده‌اند.

روزنامه‌های اقتصادی و نیز تهران امروز تیترهایی بزرگی از وضعیت اختصاص ارز به واردات بزرگ برگزیده‌اند. در این میان، انتقادات وزیر صنعت توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

روزنامه اقتصاد پویا خبر داده است که «حلقه واردات کالاهای لوکس تنگ‌تر شد»؛ ابرار اقتصادی از ناکامی بخش خصوصی در گشایش اعتبار در اتاق ارزی خبر داده و تیتر دوم روزنامه تهران امروز، انتقاد دولت از واردات دوازده میلیارد دلاری از زبان آقای وزیر است و جهان اقتصاد هم از زبان وزیر از سوءاستفاده واردکنندگان از نوسانات ارزی مطلب تهیه کرده است.

روزنامه مغرب، توجه پررنگی به انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ دارد. این روزنامه با تیتر درشت «سکوت هسته مرکزی اصلاحات»، این پرسش را مطرح کرده که آیا انشقاق اصولگرایان به اصلاح‌طلبان رسیده است؟

دیگر چهره انتخابات در روزنامه مغرب، اسفندیار رحیم مشایی دوست نزدیک احمدی‌نژاد است که تیتر «دولت ایران به اسفندیار مشهور می‌رسد؟» را از آن خود کرده است.

سیل در مازندران و جایزه صلح نوبل، فصل مشترک روزنامه‌های جام جم و سیاست روز است.

روزنامه اعتماد تیتر اصلی خود را به پیشنهاد احمد توکلی برای شکایت از رئیس‌جمهور به جای پرسش از وی اختصاص داده است؛ اما نکته جالب در صفحه نخست این روزنامه این است که اعتماد برعکس بیشتر روزنامه‌ها، رقم ارز تقلبی موجود در بازار را پنج میلیون دلار اعلام کرده است و نه پنج میلیارد دلار؛ عددی که از سوی یکی از نمایندگان مجلس اعلام شده و معلوم نیست که نظر واقعی وی تا کی همین باشد!

مسائل اجتماعی نیز تیترهای مهم روزنامه‌های جام جم و ملت ما شده‌اند. جام جم به طرح پزشک خانواده و ملت ما به خوب و بد سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی پرداخته‌اند.

گزارش‌ها و یادداشت‌های روزنامه‌ها

مغرب:

روزنامه مغرب در مطلبی با نام «سکوت هسته مرکزی اصلاحات»، به تحلیل تحرکات اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال آینده پرداخته است.

این روزنامه در حالی که تأکید دارد اصولگرایان درباره انتخابات ۹۲ دچار انشقاق شده‌اند و افزون بر جدایی قم و تهران، هر روز گروه جدیدی در دایره اصولگرایی ساز جدایی کوک می‌کنند، خبر از سکوت هسته مرکزی اصلاحات داده است.

مغرب با پافشاری بر اینکه احتمال حضور سید محمد خاتمی در انتخابات سال آینده وجود ندارد، از زبان برخی از اصلاح‌طلبان، محمدرضا عارف را به سبب مواضعش در مورد پافشاری بر حضور در صحنه، بازی خراب‌کن نامیده است.

در این گزارش آمده است که اصلاح‌طلبان در نشست‌هایی متشکل از اعضای کارگزاران، حزب منحله مشارکت و اساتید اقتصاد دانشگاه‌ها به سبک و سنگین کردن دو گزینه نجفی و عارف پرداخته‌اند.

این گزارش در پایان با اشاره به رایزنی‌های برخی از اصلاح‌طلبان در قم آورده است که «رایزنی‌های اصلاح‌طلبان با سفر آغاز شد».

کیهان و نقش‌آفرینی حزب‌الله در آینده منطقه

هر چند تحلیل چهارشنبه هفته گذشته روزنامه کیهان در مورد نقش حزب‌الله در پرواز پهپاد بر فراز اسرائیل، نادرست از آب درآمد، این روزنامه، یادداشت امروز خود را نیز به آینده نقش‌آفرینی اعضای جبهه مقاومت در برابر اسرائیل و در مسائل منطقه اختصاص داده است.

این روزنامه به پاس توضیح مفصل ابعاد فنی و نظامی اقدام حزب‌الله، با توجه به سخنرانی اخیر دبیر کل حزب‌الله نوشته است:

حزب الله لبنان به عنوان یک بخش از مقاومت وارد میدان شده و این به معنای آن است که همه اجزای جبهه مقاومت، طرح‌هایی در آستین دارند که اگر به میدان آورند اساساً معادله، تغییر می‌کند. در همین سخنرانی، نصرالله با صراحت اعلام کرد که ما تاکنون به نفع نظام سوریه وارد عمل نشده و از نیروی خود برای پایان دادن به غائله استفاده نکرده‌ایم. در واقع ترکیه و... باید اشاره نصرالله را دریافته باشند. حزب الله در درون لبنان تا حد زیادی مانع تحرک تروریست‌ها شده و علی رغم آنکه به دلیل فقدان دولت قوی در بیروت، امکان چنین درگیری‌هایی در لبنان بیش از سوریه بوده است، از وقوع چنین رخدادهایی در لبنان جلوگیری کرده و توطئه‌های محور عربستان، آمریکا و اسرائیل را خنثی کرده است. اگر حزب الله ناچار به ورود در صحنه سوریه شود، در مدت کوتاهی اوضاع را جمع می‌کند و این البته به نفع کشورهای عضو این محور نیست. مانور انسانی حزب الله که در چند هفته قبل و در مراسم دفاع از پیامبر اعظم (ص) انجام شد، ظرفیت عملیاتی حزب الله را به رخ کشید و نفوذ هواپیمای پهپاد حزب الله به منطقه حساس امنیتی جنوب فلسطین، قدرت تکنولوژیکی، اطلاعاتی و عملیاتی حزب الله در هر نقطه دیگری را نیز به اثبات رساند.
اقدام حزب الله اگرچه با سوگیری ضدترکیه‌ای توأم نبود، ولی در عین حال باید ثابت کرده باشد که هر اقدام نظامی ضد سوری از فراسوی مرز‌ها می‌تواند واکنش جدی و مؤثر هم پیمان سوریه را در پی داشته باشد.

جام جم: جایزه صلح نوبل حق اروپا نبود

روزنامه‌های امروز به بررسی اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا نیز پرداخته‌اند. در حالی که برای نمونه، روزنامه سیاست روز، نگاهی داخلی و ژورنالیستی به این مسأله داشته، بخش بین‌الملل روزنامه جام جم به بررسی این مسأله از زبان برخی منتقدین اروپایی‌ پرداخته است.

در این مطلب آمده است:

به اعتقاد منتقدان اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا، این اتحادیه به خاطر سیاست‌های جنگ طلبانه‌اش در عرصه بین المللی به هیچ عنوان مستحق و لایق دریافت جایزه نوبل نبوده است و بسیاری از اعضای این اتحادیه که عضویت درسازمان نظامی ناتو را یدک می‌کشند، به طور طبیعی نمی‌توانند و نباید صلح طلب تلقی شده و به خاطر آنچه فعالیت‌های صلح‌طلبانه خوانده شده، جایزه جهانی بگیرند.

خانم «اینگه هوگر» یک نماینده حزب چپ‌ها در پارلمان آلمان با انتقاد شدید از این انتخاب، اتحادیه اروپا را مروج فقر، بدبختی و جنگ در جهان معرفی کرد و گفت: اعطای جایزه نوبل به این اتحادیه تعجب‌آور بود.

هوگر که سخنگویی امور کاهش تسلیحاتی حزب چپ‌ها در پارلمان آلمان را بر عهده دارد، افزود: پس از اینکه جایزه صلح نوبل به باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا داده شد، وی کشور خود را بیشتر و بیشتر در جنگ افغانستان و همچنین حملات ویرانگر با هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان دخیل کرد، امروز هم در کمال تعجب، اتحادیه اروپا جایزه صلح نوبل گرفته و شاید کمیته نوبل در تصمیم بعدی این جایزه را به ناتو تقدیم کند.

در همین رابطه، «وولفگانگ گرگه» دیگر هم حزبی خانم هوگر و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس این کشور با تأیید سخنان وی به دخالت‌های نظامی اتحادیه اروپا در مناقشات بین‌المللی اشاره کرده و گفت: درست است که شاید اتحادیه اروپا در سیاست داخلی خود به دنبال برقراری صلح باشد، اما در مورد سیاست خارجی، عملکرد آن‌ها در رابطه با مناقشات بین‌المللی با این انتخاب در تناقض آشکار است.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا علاوه بر مداخله‌های نظامی بین المللی، مسئولیت بسیار بزرگی در قبال چپاول گرایی اقتصادی در جهان نیز بر عهده دارد و تصمیم کمیته نوبل برای اعطای جایزه صلح به اتحادیه اروپا هم راستا با تصمیم سوال برانگیز اعطای این جایزه به باراک اوباما رییس جمهور آمریکا بود که هیچ موفقیتی در پیشبرد صلح خاورمیانه نداشت و سیاست‌های جنگی‌اش، وضعیت خاورمیانه را با بحران مواجه کرد.

وولفگانگ در ادامه خاطرنشان کرد: برای دریافت جایزه صلح نوبل، نامزدهای مستحق‌تر و شایسته تری از اتحادیه اروپا بود که کمیته نوبل می‌بایست برای دادن این جایزه، آن‌ها را بیشتر مورد توجه قرار می‌داد.

«کاتیا کیپینگ» رییس حزب چپ‌های آلمان نیز در همین رابطه، دادن جایزه نوبل به اتحادیه اروپا را خنده‌دار خواند و گفت: این واقعا مسخره است که یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولیدکننده تسلیحات جهان، جایزه صلح نوبل دریافت کند.

وی در عین حال از اتحادیه اروپا خواست، حال که به دریافت این جایزه مفتخر شده، این جایزه بین‌المللی را بهانه قرار دهد تا به واسطه آن، ممنوعیت صادارت تسلیحاتی به کشورهای گوناگون جهان را به مرحله اجرا گذارد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد