سرویس: اجتماعی
کد خبر: 1537
|
12:36 - 1391/08/30
نسخه چاپی

سرو سیگار در محافل و مجالس باید ممنوع شود

سرو سیگار در محافل و مجالس باید ممنوع شود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: سرو سیگار و مواد مخدر در محافل و مجالس که به یک سنت تبدیل شده است باید ممنوع شود.

به گزارش سبلانه، حسن قبادی با انتقاد از شیوع برخی روش‌های غلط در میهمانی‌ها، عروسی‌ها و مجالس و محافل به ویژه در روستاها اظهار داشت: این امر سنتی بسیار غلط است که جوانان حاضر در محفل را نیز به مصرف دخانیات تشویق می‌کند و باید با فرهنگ‌سازی طوری عمل کنیم تا این سنت به کلی ممنوع و باطل اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر افراد درگیر با سیگار مهمترین ضربه را به پیکره اجتماع وارد می‌کنند، خاطرنشان کرد: هوایی که فرد سیگاری در آن سیگار می‌کشد بسیاری را نیز آلوده می‌کند که ضروری است با شناسایی این افراد به ویژه در ایام محرم که اجتماعات پر‌شور مردم را شاهدیم اراده آنها را تقویت کرده و نسبت به ترک سیگار از سوی آنان اقدام کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به اینکه روزانه 10 هزار لیتر هوا مصرف می‌کنیم، یادآور شد: باور بسیار غلطی که در مناطق ما وجود دارد پذیرایی با سیگار از جمع است که ما از روحانیون می‌خواهیم با اهتمام خود و حساسیت‌زایی در بین مردم این باور غلط را که سبب بسیاری از بیماری‌ها نیز می‌شود در بین مردم از بین ببرند.

قبادی باور غلط دیگر را که در بین جوانان مطرح شده است روی آوردن به قلیان با تصور اینکه مضر نیست، اعلام کرد و گفت: متاسفانه این باور نیز فرهنگی بسیار غلط است چرا که هر یک بار قلیان برابر با مصرف 20 عدد سیگار است.

این مسئول مبتلایان به COPD انسداد ریوی در مردم استان اردبیل را 30 تا 50 هزار نفر اعلام کرد و بیان داشت:‌ وظیفه ما پیشگیری و اطلاع‌رسانی در این خصوص است و باید به مردم بودن هیچ تعارفی اعلام کنیم انسداد مزمن ریه یک بیماری کشنده برای مصرف‌کنندگان دخانیات است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از وجود امکانات تخصصی و فوق‌ تخصصی تشخیص بیماری انسداد مزمن ریه در اردبیل خبر داد و افزود: ما این امکانات را در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل داریم که از مردم استان می‌خواهیم تا مراجعه به این درمانگاه‌ها نسبت به تشخیص بیماری خود اقدام کنند.

قبادی در پایان گفت‌‌و گوی خود با خبرنگار فارس همچنین از مردم خواست در ایام محرم به ویژه در مساجد و تکایا که اجتماع مردم به چشم می‌خورد از استعمال سیگار و دخانیات پرهیز کرده و محیطی سالم را برای همه ایجاد کنند.

انتهای پیام/منبع: فارس

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد