سرویس: استانی
کد خبر: 1759
|
09:21 - 1391/09/06
نسخه چاپی

شام غریبان شهدای کربلا برگزار شد

شام غریبان شهدای کربلا برگزار شد
همنوا با لحظات غریبانگی حضرت زینب (س) عزاداران حسینی در مساجد اردبیل مجلس شام غریبان حسینی برپا کردند.

به گزارش سبلانه، در این مراسم هیئت‌های سینه‌زنی در مساجد حضور یافتند و به سینه‌زنی و عزاداری مشغول شدند و در مظلومیت شهدای کربلا و دلتنگی‌های اسرای نینوا اشک ماتم ریختند.

در چنین شبی که شام غریبان در بیشتر مساجد اردبیل و شهرهای مختلف برپا می‌شود محلی شبیه قتلگاه امام حسین (ع) فراهم شده و در این شب چراغ مساجد را خاموش می‌کنند و در تاریکی، هیئت‌های سینه‌زنی که باز در 2 گروه متمرکز هستند بر سینه زده و ابیاتی را سر می‌دهند.

مراسم شام غریبان تا نیمه شب در مساجد اردبیل ادامه دارد و در گذشته‌های نه چندان دور صبح فردای عاشورا بعد از ادای نماز صبح مراسم (سر‌مزاری) برگزار می‌شد.

 

در این شب مردم غریبانه همراه با سوگ و ناله عاشوراییان اردبیل و همنوا با زینب کبری (س) در سوگ شهیدان غریب نینوا و اسیران کربلا نوحه‌خوانی و عزاداری می‌کنند.

 

در این شب تمام مساجد استان اردبیل با حضور اقشار مختلف مردم حال و هوای دیگری پیدا می‌کند و هر محله تا نیمه‌های شب سوز درد و نوای حسینی سر می‌دهند.

 

همچنین فرماندار اردبیل در پایان این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: طی چند روز گذشته بیش از 800 هزار عزادار و دلباخته حسینی به دیار دلباختگان مرام و مکتب امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و پایتخت تشیع مراجعت کرده و از برنامه‌های معنوی بهره بردند.

یوسف اکبری یادآور شد: امسال با توجه به برگزاری برنامه‌های متنوع در نقاط مختلف این استان به‌ویژه شهرستان اردبیل توزیع میهمانان در مناطق مختلف مطلوب بود به طوری که آنها سعی کردند از حال و هوای عاشورایی و تاسوعایی این مردم در مناطق مختلف شهری و روستایی استفاده کنند.

فرماندار اردبیل به استقبال بیش از 700 هزار نفر از برنامه‌های ویژه تاسوعا و عاشورا به صورت گروهی و اجتماعی در اردبیل اشاره کرد و گفت: در اجتماع عظیمی که در روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار شد بیش از 700 تا 800 هزار نفر مشتاقانه حاضر شدند و در عزای حسینی بر سر و سینه زدند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد