سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 1777
|
11:29 - 1391/09/06
نسخه چاپی

بعد از حسين، قافله سالار، زينب است

 بعد از حسين، قافله سالار، زينب است
آغاز حرکت اسرا و اهل‌بیت «امام حسین»، تشکیل نخستین کنفرانس متفقین در جنگ جهانی اول، درگذشت دکتر «سید صادق گوهرین»، تولد جمشید مشایخی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش سبلانه به نقل ازباشگاه خبرنگاران،امروز دوشنبه۶آذر۱۳۹۱خورشیدی برابر با۱۱محرم۱۴۳۴هجری و۶۵نوامبر۲۰۱۲میلادی است. مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:
آغاز حرکت اسرا و اهل‌بیت «امام حسین» (ع) به شام (۶۱ ق)
با پایان یافتن روز دهم محرم سال ۶۱ قمری و شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش، یزیدیان به غارت کاروان حسینی پرداختند. آنان خیمه‌های امام را سوزانده و از به یغما بُردن جزئی‌ترین وسایل دریغ نکردند. سرانجام کاروان امام حسین (ع) این بار به رهبری امام سجاد (ع) و حضرت زینب کبری (س) در شامگاه روز یازدهم محرم به طرف کوفه حرکت داده شدند و نهضت حسینی، به شکلی دیگر ادامه یافت.

هرچند، دشمن توانسته بود نیروهای امام را در ظاهر شکست دهد ولی رسوایی‌های حکومت جور بنی‌امیه و افشاگری‌های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) روی امویان را در تاریخ سیاه کرد و قیام امام حسین (ع) و راه پاک او را جاودانه ساخت.

تشکیل نخستین کنفرانس متفقین در جریان جنگ جهانی اول در تهران (۱۳۲۲ ش)
در ششم آذر ۱۳۲۲ ش، کنفرانس سران سه کشور متفق در جنگ جهانی دوم، در حالی در تهران آغاز به کار کردکه ایران به اشغال نظامی این سه کشور درآمده بود. کنفرانس تهران، پس از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم و گشوده شدن جبهه‌های جدید علیه ارتش آلمان، برپا شد. در این کنفرانس، روزولت رییس جمهور آمریکا، چرچیل نخست وزیر انگلستان و استالین رهبر شوروی، درباره شیوه‌های مبارزه با ارتش آلمان و کمک به جبهه‌های جنگ با این کشور، با یکدیگر تبادل نظر کردند. در پایان کنفرانس تهران که چهار روز به طول انجامید، اعلامیه مشترکی توسط سه کشور صادر شد که در آن به انهدام نیروهای نظامی آلمان و چگونگی انجام عملیات در جبهه‌های جنگ اشاره شده بود. همچنین توافق شد که پس از پایان جنگ جهانی دوم، نیروهای متفقین، خاک ایران را ترک کنند.

تعطیلی حوزه‌های علمیه ایران در اعتراض به حکم اعدام روحانیون ضد بعثی در عراق (۱۳۵۳ ش)
در اعتراض به تصمیم دولت بعث عراق مبنی بر اعدام پنج نفر از روحانیون مبارز شیعه، حوزه‌های علمیه قم و مشهد تعطیل شد. همچنین در این روز، حضرات آیات: سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی، سیدمحمدرضاگلپایگانی و دیگر مراجع تقلید قم و آیت‌اللَّه میلانی در مشهد، درس‌های خود را تعطیل کردند. مدتی قبل، رژیم بعثی عراق به ریاست حسن البکر، یکصد و پنجاه نفر از روحانیون مبارز و طلاب علوم اسلامی عراق را دستگیر و پس از آن پنج نفر از آنان را به اعدام محکوم کرد.

آغاز به کار نخستین کنفرانس بین المللی هنر دینی در تهران (۱۳۷۴ ش)
به نظر می‌رسد بهترین تعریفی که بتوان برای هنر دینی ارائه نمود این باشد که هر هنری که با استفاده از ابزارهای مشروع، انسان‌ها را به سوی اهداف معقول سوق دهد هنر دینی است. به عبارت دیگر هنری را می‌توان دینی دانست که در آن روح دین و تعالیم دینی جریان داشته و از ابتدا تا انت‌ها، ماهیت و محتوای آن، دعوت به سوی «او» باشد و بینندگان را از فرش به عرش و از مُلک به ملکوت رهنمایی کند و روح تعهد و خداخواهی را درآن‌ها بدمد. در این تعریف هر فعالیت سالم هنری که مردم را از خود رهانیده و به خدا برساند و روح گرایش به نیکی‌ها و دوری از بدی‌ها را در آن‌ها زنده کند هنر دینی و اسلامی نامیده می‌شود و هرگز نیاز نیست که هنرمند دینی فقط سریال‌های تاریخ اسلام بسازد و مردم را موعظه کند.

درگذشت دکتر «سید صادق گوهرین» پژوهشگر برجسته عرفان اسلامی (۱۳۷۴ ش)
سید صادق گوهرین در سال ۱۲۹۳ ش به دنیا آمد. در اوان نوجوانی در مدرسه‌های علمیه، به روش سنتی به تحصیل صرف و نحو عربی پرداخت. در رشته‌های ادبیات فارسی و فلسفه از دانشسرای عالی لیسانس گرفت. وی از آن پس، ضمن تدریس در دبیرستان‌ها، در دوره دکترای ادبیات فارسی به ادامه تحصیل پرداخت و در مقطع دکترا، کتاب «فرهنگ لغات و تعبیرات مثنوی» در ۹ جلد را به عنوان پایان‌نامه به نگارش درآورد.


در این رساله که شاید مهم‌ترین و مفصل‌ترین اثر او به حساب آید، به ترتیب الفبا، لغات، اصطلاحات، تعبیرات عرفانی، مَجازات، اصطلاحات نجومی، طبی، قرآنی و حدیثی و... را که در مثنوی معنوی مولوی آمده‌اند شرح و هر ترکیب را در محل دقیق آن بیان شده است. برخی دیگر آثار او از این قرارند: پیر جنگی، داستان بهرام گور، شرح اصطلاحات تصوف و شیخ صنعان. سرانجام مرغ جان این وارسته مرد عرصه عرفان وادب، پس از عمری تکاپو در ۶ آذر ۱۳۷۴ ش در ۸۱ سالگی از قفس تن به درآمد و به سوی هستی مطلق پرواز کرد.

رحلت عالم خدمتگزار حجت الاسلام والمسلمین «محمدعلی شرقی» (۱۳۷۷ ش)
محمدعلی شرقی در سال ۱۳۰۳ ش در حوالی مراغه به دنیا آمد. وی پس از طی دروس مقدمات در تبریز، راهی قم شد و با تکمیل سطوح، به درس خارج حضرات آیات سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای و سیدحسین بروجردی راه یافت. ایشان پس از رحلت آیت‌اللَّه بروجردی به ارومیه رفت و به خدمات دینی اشتغال ورزید. با پیروزی انقلاب اسلامی، به امامت جمعه شهرستان مراغه انتخاب شد و مدت ۱۷ سال در این سنگر مشغول خدمت بود. ایشان در خرداد ۱۳۷۷ به امامت جمعه مامقان برگزیده شد و تا زمان وفات در این سمت فعالیت کرد. حجت‌الاسلام شرقی در طول این سالیان علاوه بر تدریس، به تالیف کتب نیز اهتمام ورزید که قاموس نهج‌البلاغه در ۴ جلد، قیام حق در ۷ جلد و اصول وافی در ۲ جلد از آن جمله‌اند. سرانجام در ششم آذر ۱۳۷۷ ش در ۷۴ سالگی بدرود حیات گفت و در گلشن زهرای مراغه به خاک سپرده شد.


درگذشت محدث شهیر «ابوعیسی ترمذی» (۲۷۹ ق)
محمد بن عیسی مشهور به ابوعیسی ترمذی، حافظ قرآن و محدث مشهور مسلمان بود. او جهت کسب علوم دینی و فراگیری حدیث، سال‌های متمادی به سرزمین‌های مختلف اسلامی سفر کرد و از بسیاری مشایخ زمان خود، حدیث شنید و آن‌هارا گردآوری کرد. معروف‌ترین اثر به جای مانده از این محدث مسلمان، کتابی تحت عنوان جامع ترمذی است که از کتب مرجع و اصلی اهل‌سنت به شمار می‌رود.

درگذشت «هنری هِرْتْزْ» فیزیک‌دان و ریاضی‌دان معروف آلمانی (۱۸۹۴ م)
هنری هِرتْزْ، فیزیک‌دان معروف آلمانی در ۵ فوریه ۱۸۵۷ م در هامبورگ آلمان به دنیا آمد. او در ابتدای جوانی، به رشته معماری و مهندسی علاقه‌مند بود، اما خیلی زود از این علاقه دست کشید و به علوم تحقیقی دل بست. از این رو تحت نظر برخی اساتید بزرگ زمان، به فیزیک روی آورد و پس از مدت کوتاهی، به تدریس فیزیک پرداخت. هرتز در ادامه، کار مطالعاتی خود را با تحقیق در امواج الکتریکی یا نیروی مغناطیسی پیگیری کرد و با ساختن یک فرستنده و یک گیرنده رادیویی، به شهرت دست یافت. هنری هرتز سرانجام در حالی که ۳۷ سال از عمرش می‌گذشت در ۲۶ نوامبر ۱۸۹۴ م درگذشت.

تولد جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر ( ۱۳۱۳ ش)


جمشید مشایخی متولد ۱۳۱۳ در تهران است. او پیش از حضور در سینما سال‌ها در صحنه تئاتر بازیگری آموخت و در سال ۱۳۳۶ در اداره تازه تاسیس هنرهای دراماتیک استخدام شد نقش کمال‌الملک را به‌خوبی بازی کرد؛ انگار خود استاد بود. عرب‌زاده شاگرد استاد نقاش هم به او گفت که نقش استادش را خوب بازی کرده؛ فقط قد جمشید مشایخی، کمی کوتاه‌تر از کمال‌الملک بود. جمشید مشایخی نقش‌های ماندگاری در سینمای ایران ایفا کرد؛ از نقشش در «قیصر» گرفته تا «یک بوس کوچولو». همین‌طور او با بهترین کارگردانان ایرانی همکاری کرد.

۶ آذر در هشت سال دفاع مقدس
ممانعت از عبور دشمن از کارون در فارسیات واقع در ۲۸ کیلومتری اهواز.

برخی از رویدادهای ۲۶ نوامبر
۱۹۴۳: هواپیمای ادوارد اوهیر خلبان ۲۹ ساله آمریکایی و مبتکر حملات هوایی شبانه در یک حمله به کشتی‌ها و مواضع ژاپنی‌ها هدف گلوله قرارگرفت و سرنگون شد.
۱۹۴۴: در این روز یک موشک «وی ـ ۲» آلمانی به یک فروشگاه بزرگ در انگلستان اصابت کرد و ۱۶۸ تن را در این فروشگاه کشت. در همین روز، آلمان بندر آنتورپ در بلژیک را که به دست متفقین افتاده بود موشک باران کرد که تلفات و ویرانی فراوان ببار آورد.
۱۹۹۰: گورباچف رئیس وقت جماهیر شوروی به صدام حسین اخطار کرد که اگر کویت را تخلیه نکند مسئول عواقب این عمل باید باشد و در شرایطی که بوجود آمده مسکو نمی‌تواند کمکی به عراق کند. در آن زمان شوروی با عراق پیمان دوستی متقابل داشت.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد