سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 1845
|
09:18 - 1391/09/08
نسخه چاپی

اختصاصی سبلانه/

جایگاه روضه های زنانه در عزاداری های اردبیلی ها

جایگاه روضه های زنانه در عزاداری های اردبیلی ها
برپایی مجالس روضه خوانی به عنوان یکی از مهمترین محفل های اجتماعی، در بین زنان اردبیلی به دلایل مذهبی و اجتماعی اهمیت ویژه ای یافته است.

سبلانه: روضه خوانی بخشی از تعزیه است که در اردبیل با توجه به فرهنگ انسان ساز عاشورا که قرن ها از آن حادثه می گذرد، از سپیده دم سرخ تاریخ اسلام تاکنون هرگز رنگ فراموشی به خود نگرفته و اندیشه های ژرف بشری در پیچ و تاپ این عشق سرخ حیران مانده است.

يكى از نتايج بسيار مفيد حادثه عاشورا كه همواره مورد استفاده عموم و از وسايل تعليم و تربيت و هدايت جامعه است، برنامه اى است كه به عنوان سوگوارى در مسير تاريخ و در طول قرن ها اجرا مى شود.

شايد كسانى باشند كه اهتمام شيعه را در برگزارى اين مراسم و صرف مبالغى را در اين مراسم ها بى فايده بشمارند، ولى اگر فوايد معنوى اين مراسم و تاثير آن در جامعه را بررسى كنند تصديق خواهند كرد كه بهترين وسيله اصلاح و مؤثرترين مكتب براى تشكيل شيعه همان مراسم است.

با توجه به اینکه اردبیل شهری حسینی و خاستگاه تشیع جهان است؛ مراسم عزاداری و عاشورایی آن در سطح ایران وجهان از جایگاه خاصی برخوردار بوده به طوری که برپایی مجالس روضه خوانی به عنوان یکی از مهمترین محفل های اجتماعی زنان اردبیلی، در بین زنان نیز به دلایل مذهبی و اجتماعی اهمیت ویژه ای یافته است.

روضه ها جلوه های متعددی دارد و در قالب نذورات مختلف شکل می گیرد، در روضه خوانی های محرم و صفر زنان اردبیلی حضور پرشوری دارند و در این مجالس ضمن عزاداری، برای برآورده شدن حاجات خود به ائمه و شهدای کربلا متوسل می شوند.

با توجه به اینکه در طول سالیان دراز مردم در ماه محرم برای امام حسین (ع ) عزاداری می کنند و این عزاداری ها همه ساله پرشورتر از سال های گذشته برگزار می شود با گذشت سال ها روضه های زنان در اردبیل از لحاظ کمیت بر روضه های مردان برتری یافته و مجالس روضه خوانی زنانه در منازل کارکرد های بسیاری دارد که مهمترین آنها سرمشق گیری و الگو گیری از زندگی ائمه اطهار و بزرگان دینی بویژه حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) است به طوری که زنان برای حل مشکلات خود روضه های نذری برگزار می کنند.

 

"ث.محمدی" یکی از بانیان جلسات روضه خوانی زنانه در اردبیل در پاسخ به این سوال که برگزاری مراسم روضه خوانی تا چه حد نیازهای اجتماعی و معنوی خانواده شما را تامین می کند، گفت: مجالس روضه در منازل که توسط زنان برپا می شود باید بیشتر از گذشته رونق یابد زیرا با این کار علاقه اعضای خانواده به امامان بیشتر می شود و گرایش و رشد مذهبی فرزندان این خانواده نسبت به سایر کودکان بیشتراست.

وی ادامه داد: مجالس روضه های خانگی نیازهای اجتماعی و معنوی فرزندان را تا حد زیادی تامین می کند، مجالس روضه خوانی یک ارتباطات اجتماعی و گروهی به وجود می آورد و خانواده ها از فردگرایی فاصله می گیرند.

"خ.صدیقی" که خود نیز در منزلش مراسم روضه خوانی برگزار می کند، مجالس روضه خوانی در منازل را عاملی مهم در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای عاشورا و و نهضت کربلا عنوان می کند.

وی گفت: به نظر من مجالس روضه خوانی زنان در حفظ اسلام، شعائر دینی و ترویج مذهب تشیع خیلی موثر است چرا  که این مجالس با حال و هوای معنوی خاصی برگزار می شود.

این زن اردبیلی خاطرنشان کرد: در مجالس روضه خوانی از فردی روحانی با عنوان روضه خوان دعوت می شود و علاوه بر ذکر فضائل و مصائب ائمه اطهار احکام نماز و واجبات  دین را برای زنان بیان می کند.

"م. هاشمی" نیز با اشاره به آثار مثبت سوگواری امام حسین(ع) در قالب روضه خوانی، گفت: بچه های خانواده هایی که در مراسم روضه خوانی برگزار می کنند، اجتماعی بار می آیند و ضمن آموختن مهارتهای اجتماعی، راحت تر می توانند با همسن و سالان خود ارتباط برقرار کنند و این کار یکی از آثار مثبت مراسم روضه خوانی در منازل است.

وی با بیان اینکه کودکان با شرکت در مراسم روضه خوانی مذهبی و خداجو تربیت می شوند،گفت: هیئت عزاداری زنان نیز با حضور یک مداح از روز اول تا آخر ماه محرم برگزار می شود که هر روزش متعلق به یک خانواده است.

در شهر اردبیل خانواده ها علاوه بر ماه محرم در ایام فاطمیه و سالروز شهادت 14 معصوم در منزل خود مراسم روضه خوانی برگزار می کنند به طوری که اکثر خانواده ها بویژه در محلات حاشیه نشین از روز اول ماه محرم تا پایان ماه صفر همه روزه در منزل خود مراسم روضه خوانی دارند.

گزارش از: مهین روح نواز

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد