سرویس: بین الملل
کد خبر: 1848
|
09:36 - 1391/09/08
نسخه چاپی

حمله به ايران، آمريکا و دوستانش را در باتلاق غرق مي‌کند

 حمله به ايران، آمريکا و دوستانش را در باتلاق غرق مي‌کند
"جان ماندي"، سفير سابق کانادا در ايران، در يادداشتي ضمن برشمردن تبعات حمله به ايران، نوشت؛ حمله به تاسيسات هسته اي ايران نه تنها مانع دستيابي ايران به اهداف هسته اي اش نخواهد شد؛ بلکه ايالات متحده و دوستانش را در "باتلاقي اخلاقي" غرق مي کند.
سبلانه: به گزارشباشگاه خبرنگاران به نقل از "گلوب اند ميل"؛ سفير سابق کانادا در کشورمان، در يادداشتي که تحت عنوان "جنگ با ايران: واقعي، هزينه هاي وحشتناک، اما چه سودي؟" در روزنامه "گلوب اند ميل" کانادا منتشر کرده است، به طور مختصر به مسئله حمله احتمالي آمريکا يا اسرائيل به ايران پرداخته و سعي کرده نتايج حاصل از جنگ مذکور را براي خوانندگان توضيح دهد.
وي معتقد است؛ اين حمله بجز تلفات انساني و هزينه هاي نظامي، سود ديگري نخواهد داشت و ايران را هرگز از فعالیت هسته اي خود باز نخواهد داشت.
آخرين سفير کانادا در ايران، با توجه به اينکه انتخابات رياست جمهوري آمريکا انجام شده و انتخابات رياست جمهوري ايران در ماه جولاي سال 2013 و انتخابات اسرائيل در ماه ژانويه برگزار خواهد شد، در هر سه کشور سران، دوران حکومت جديدي را به زودي آغاز خواهند کرد. اگر آنها نتوانند در اين مقطع روند کنوني را متوقف کنند، آن وقت اين احتمال وجود دارد که سرخوردگي و خستگي از ديپلماسي، منجر به برنامه ريزي فعالانه براي رويارويي نظامي در نيمه دوم سال 2013 و يا اوايل سال 2014 بشود.
وي سپس اين سوال را مطرح مي کند که "اين جنگ چگونه خواهد بود؟" حملات اسرائيل به عراق در سال 1981 و سوريه در سال 2007 راهنماهاي خوبي نيستند. اين حملات عليه سايت هاي هسته اي تک و مجزا صورت گرفت که هيچ يک از دو سايت فعال نبودند. ايران سايت هاي فراواني دارد و تاسيسات مهم آن فعال هستند. اين تاسيسات سوخت هسته اي دارند که مي تواند بر سر شهروندان انتشار يابد. در حمله به ايران بايد حداقل سه يا چهار منطقه مهم هدف قرار بگيرد، اما اگر قرار باشد به تمام صنعت هسته اي ايران حمله شود، ممکن است 400 منطقه هدف حمله قرار بگيرد. در مقابل اگر ايران از خود دفاع کند و متقابلا حملاتي را انجام دهد، به طور بالقوه جنگي نامحدود خواهد بود.
نکته جالب توجه اين است که پس از دو جنگ چند تريليون دلاري در غرب آسيا، اکنون در آمريکا و اروپا فکر کردن به يک جنگ سوم احتمالي، همچنان وضعيتي مبهم و نامشخص دارد. طرفداران جنگ با ايران به نظر مي رسد از ديپلماسي و تحريم ها خسته و کاسه صبرشان لبريز شده است، اما اين کافي نيست.
پس از دو جنگي که در دستيابي به اهداف راهبردي خود ناکام ماندند، طرفداران جنگ سوم بايد نشان دهند که اين جنگ سوم چگونه جنگي متفاوت و موفق خواهد بود.
اولا، آنها بايد ثابت کنند که اين جنگ هدف راهبردي خود را محقق خواهد کرد و فقط يک موفقيت تاکتيکي نخواهد بود، ثانيا آنها بايد ثابت کنند که خطرات اين جنگ قابل کنترل خواهد بود. در هر دو مورد، ترديدهايي وجود دارد.
حتي قوي ترين حاميان حمله نظامي به ايران نيز اذعان دارند که برنامه هسته اي ايران با حمله متوقف نمي شود. جنگ فقط آن را به تاخير مي اندازد.
اين برجسته ترين نکته اي است که در گزارشي که سپتامبر گذشته توسط انديشکده "ايران پژوه" منتشر شد، آمد و يک گروه از سياستمداران بازنشسته، سران نظامي و ديپلماسي آمريکا، آن را تائيد کردند.
اين گزارش عنوان مي کند که حمله اسرائيل به ايران، در صورتي که اسرائيل به تنهايي حمله کند، برنامه هسته اي ايران را يک تا دو سال به تاخير مي اندازد و اگر آمريکا به ايران حمله کند، اين برنامه 3 تا 4 سال به تاخير مي افتد. پس از آن تدابير نظامي بيشتري مورد نياز خواهد بود.
هزينه اين جنگ بسيار زياد خواهد بود. در مورد منافع و خطرات جنگ، مقاله هاي بسياري نوشته شده، اما يک جنبه از اين درگيري مورد غفلت واقع شده است و آن، هزينه هاي انساني ايران است.
فاجعه انساني این حمله، "چالش اخلاقي" براي سران آمريکا و اسرائيل در پي خواهد داشت.
موفقيت تاکتيکي يک حمله نظامي بعيد است که ايران را از دستيابي به اهداف هسته اي اش، باز دارد و اثرات هولناک اين حمله بر شهروندان ايران، ايالات متحده و هم پيمانانش را در يک باتلاق اخلاقي غرق خواهد کرد.
انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد