سرویس: ورزشی
کد خبر: 186
|
07:40 - 1391/07/24
نسخه چاپی

آینده سازان فوتبال ایران نباید رها شوند

آینده سازان فوتبال ایران نباید رها شوند
رها شدن بازیکنان رده های سنی پایه فوتبال در سال های اخیر باعث شده، دیگر شاهد ظهور نسل های طلایی فوتبال در کشورمان نباشیم و خیلی از کارشناسان، وضعیت امروز فوتبال ما را حاصل بی توجهی های صورت گرفته در این خصوص می دانند.

به گزارش سبلانه به نقل از ایرنا، سال هاست فوتبال ایران حسرت نداشتن بازیکنان طلایی نسل های گذشته را می خورد و کارشناسان برای این نقطه ضعف بزرگ، دلایل زیادی را مرتبط می دادند.

حضور دلالان، رها شدن بازیکنان رده های سنی پایه، بی توجهی باشگاه ها به تیم های پایه و پرداخت پول های بی برنامه، از اصلی ترین دلایل افت فوتبال ایران در سال های اخیر است.

تیم فوتبال نوجوانان کشورمان که با عملکرد خوب خود در ماه های اخیر، روزنه های امیدی را برای فوتبال دوستان بوجود آورد، در مسابقات فوتبال قهرمانی نوجوانان آسیا در تهران با توجه به میزبانی کشورمان، مدعی اصلی قهرمانی بود.

تیم ایران که در هر دیدار، نیمه نخست را ناامید کننده و نیمه دوم را طوفانی آغاز می کرد، پس از پیروزی مقابل استرالیا و قطعی شدن صعودش به مسابقات جام جهانی 2013 نوجوانان در امارات عربی متحده، به ظاهر خیال همه را برای قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا راحت کرد اما شکست ناباورانه مقابل ازبکستان، زنگ خطر جدی را برای فوتبال ایران به صدا درآورد تا شاید مسوولان همیشه خندان فوتبال ایران، بیش از گذشته به فکر آینده فوتبال کشورمان باشند.

سرمایه گذاری کشورهای آسیایی از جمله ازبکستان روی تیم های پایه خود، زنگ خطری جدی برای فوتبال ایران است تا بیش از پیش شاهد افت فوتبال ایران در قاره کهن نباشیم.

ˈمسعود معینیˈ که سال ها مسوولیت کمیته جوانان فدراسیون فوتبال را برعهده داشته و در حال حاضر جای خود را به برادرش

ˈفریدون معینیˈ داده است، در مورد عملکرد تیم فوتبال نوجوانان ایران گفت: تیم فوتبال نوجوانان کشورمان را در مسابقات آسیایی به خوبی ارزیابی کردم و این تیم می توانست به مقام قهرمانی این مسابقات نیز دست یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه بازیکنان ما نتوانستند دیدار مقابل استرالیا و صعود به جام جهانی را فراموش کنند و همین مساله، دلیل اصلی شکست تیم ما مقابل ازبکستان بود. البته باید این نکته را در خاطر داشته باشیم که تیم ازبکستان از بازیکنان جوانان خود نیز در ترکیب نوجوانان سود می برد و کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به این مساله بی تفاوت بود!

کارشناس فوتبال ایران و رییس سابق کمیته جوانان در خصوص فعالیت برادرش ˈفریدون معینیˈ در این کمیته گفت: او به اندازه کافی تلاش خود را می کند و از آن زمانی که در کمیته تیم های ملی کمتر حضور پیدا می کند، توانسته به امور جوانان بهتر رسیدگی کند.

وی تصریح کرد: تیم ما برای حضور در جام جهانی امارات عربی متحده با توجه به اینکه نتوانست قهرمان آسیا شود، مشکلات زیادی دارد زیرا مقابله با تیم های قدرتمند جهان، کار دشواری خواهد بود.

وی در خصوص راه حل برطرف شدن این مشکل اظهار داشت: ˈعلی دوستی مهرˈ مربی بسیار توانمندی است و امیدوارم سال های سال در تیم نوجوانان ما حضور داشته باشد اما اگر می خواهیم تیم کشورمان در مسابقات جام جهانی نوجوانان موفق عمل کند، باید از مشاوران فنی قوی در کنار تیم نوجوانان استفاده کنیم.

معینی خاطرنشان کرد: در مسابقات فوتبال قهرمانی نوجوانان آسیا در تهران، تمام تیم های مطرح به همراه خود چند مشاور داشتند که این مساله در روند رو به رشد آنها تاثیر مثبت گذاشته بود.

اگر فوتبال ایران می خواهد در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد، باید احساس را کنار بگذاریم و در تمام رده های سنی با عقل به مصاف حریفان برویم زیرا در فوتبال روز دنیا دیگر احساس جواب نمی دهد.

وی تاکید کرد: با وجود تمام ضعف هایی که اعلام کردم، باید به این نکته اشاره کنم بازیکنان ما از نظر توانایی های فردی بسیار برتر از بازیکنان دیگر کشورهای آسیایی هستند.

** ˈمحمود کلهرˈ پیشکسوت باشگاه پرسپولیس تهران که از زمان پایان دوران فوتبال خود با تاسیس آکادمی فوتبال، کار خود را به صورت تخصصی روی بازیکنان نوجوان آغاز کرده نیز با اشاره به عملکرد تیم فوتبال نوجوانان کشورمان گفت: بازیکنان نوجوان ما به غیر از دیدار با ازبکستان، عملکرد بسیار خوبی در مسابقات قهرمانی آسیا داشتند و امیدوارم باز هم از آنها حمایت شود.

وی تاکید کرد: اگر مسوولان فدراسیون فوتبال می خواهند در سال های آینده، تیم بزرگسالان قوی داشته باشیم باید به این نوجوانان بها دهند و مانند گذشته آنها را رها نکنند.

کاپیتان اسبق تیم فوتبال پرسپولیس تهران با انتقاد از افرادی که به خاطر قهرمان نشدن تیم نوجوانان، عملکرد آنها را زیر سوال

برده اند، گفت: نباید با یک شکست از این بچه ها انتقاد کنیم و اگر فردی در کارهای پایه تخصص داشته باشد، می داند که این شکست ها در تیم های پایه طبیعی است.

وی با انتقاد از رها شدن بازیکنان پایه پس از کسب موفقیت، تصریح کرد: متاسفانه باشگاه های ما به دلیل نتیجه گرا شدن، دیگر به تیم های پایه خود توجهی نمی کنند و همین مساله باعث شده این بازیکنان پس از ترک اردوی تیم ملی، به حال خود رها شوند.

وی اظهار داشت: باشگاه ها باید برای تغذیه تیم های بزرگسالان خود به تیم های پایه نیز توجه کنند و از نوجوانان و جوانان در ترکیب تیم های خود سود ببرند.

کلهر با تمجید از ˈعلی دوستی مهرˈ سرمربی تیم فوتبال نوجوانان ایران گفت: به طور حتم، دوستی مهر مربی بسیار توانمندی است و باید قدر او را بیش از این بدانیم. دوستی مهر بازیکنان بزرگی چون ˈمهدی مهدوی کیاˈ را کشف کرده و اطمینان دارم با اعتماد به او می توانیم نسل های درخشانی در آینده فوتبال خود داشته باشیم.

** ˈحسن روشنˈ نیز در مورد عملکرد تیم فوتبال نوجوانان ایران

گفت: باید این بازیکنان را با برنامه ریزی به رده های بالاتر ببریم که متاسفانه این کار در کشور ما صورت نمی گیرد.

وی تاکید کرد: زمانی که در امارات عربی متحده در تیم های پایه باشگاهی فعالیت می کردم، شاهد این بودم که تمام تیم ها سلسله مراتب را رعایت می کردند و بازیکنان خود را هیچ گاه رها نمی کردند.

وی ادامه داد: نوجوانان ما عملکرد بسیار خوبی در مسابقات قهرمانی آسیا داشتند اما متاسفانه اطمینان دارم با پایان جام جهانی، تمام بازیکنان ما مانند گذشته به حال خود رها می شوند.

پیشکسوت باشگاه استقلال تهران گفت: ای کاش این بازیکنان با پایان این مسابقه ها به رده بالاتر صعود کرده و با انجام کار حرفه ای بتوانند شرایط ایده آل خود را حفظ کنند.

باشگاه های ما هم در قبال این بازیکنان مسوول هستند و فکر می کنم به غیر از تیم های پرسپولیس و استقلال، تمامی باشگاه ها این کار را به خوبی انجام می دهند.

وی با تمجید از ˈعلی دوستی مهرˈ تاکید کرد: این سرمربی، کارش را به بهترین شکل بلد است و خیلی خوب می داند چگونه باید یک استعداد را پرورش دهد. او مربی بسیار سالمی است و ای کاش به اندازه زحماتش از او قدردانی می کردند.

روشن خاطرنشان کرد: بازیکنان رده های سنی پایه و سرمربیان زحمت کشی چون علی دوستی مهر، نیازمند حمایت مسوولان

ورزش کشور هستند تا بتوانند کارخانه بازیکن سازی فوتبال ایران را بار دیگر راه اندازی کنند.
انتهای پیام /

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد