سرویس: بین الملل
کد خبر: 190
|
07:57 - 1391/07/24
نسخه چاپی

طرح سعودی‌ها برای ترور بشار اسد

 طرح سعودی‌ها برای ترور بشار اسد
با ادامه بحران در سوریه و در ادامه تلاش‌های برخی کشورهای منطقه برای مداخله علیه دولت بشار اسد، یکی از روزنامه‌های دولتی سعودی؛ طرح جدیدی را در این باره مطرح کرده است. در این طرح عجیب، از ترور بشار اسد به عنوان آخرین و تنها راه موجود برای پیروزی مخالفان یاد شده است.

به گزارش سبلانه به نقل از «تابناک»، روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» که از دید ناظران جهانی به عنوان سخنگوی رژیم آل سعود در نظر گرفته می‌شود، در مقاله‌ای به قلم یکی از ستون نویسان خود مدعی شده، تنها راهکار برای پایان دادن به بحران سوریه، «راهکاری از درون» است که بر پایه ترور بشار اسد مبتنی باشد.

در این مطلب که نام «یک گلوله کافی است» برای آن برگزیده شده، آمده است: «جنگ کلاسیک، تهاجم از بیرون و یا جنگ داخلی، راهکار مسأله نیست... راهکار عملی، عملیاتی از درون رژیم است؛ یک راهکار خونین با یک گلوله برای پایان دادن به زندگی رئیس حکومت که همه اشکال حل و فصل منازعه را رد کرده است...».

بنا بر این گزارش، این نخستین بار است که یکی از ارگان‌های مطبوعاتی رسمی سعودی مستقیم طرح ترور بشار اسد را مطرح می‌کند.

«عمادالدین ادیب»، نویسنده این مقاله مدعی است، از آنجا که اسد تصمیمی برای ترک قدرت، کناره‌گیری، خروج از کشور و یا پناهندگی سیاسی ندارد و همچنین بدین جهت که وی طرح‌های ارائه شده برای حل و فصل بحران در سوریه را نپذیرفته، خود وی پا در مسیر این «راهکار خونین» گذاشته است.

وی در مطلب خود چنین استدلال می‌کند که نمی‌توان برای تغییر دولت در سوریه به اقدام نظامی ترکیه دل بست، زیرا آنکارا تا هنگامی که از حمایت کامل آمریکا برخوردار نباشد، حمایت مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس را نداشته باشد و مهمتر از همه، از حمایت مردمی داخلی برای ورود به جنگ برخوردار نباشد، وارد جنگ با دولت اسد نخواهد شد.

در این طرح عجیب، از ترور بشار اسد به عنوان آخرین و تنها راه موجود برای پیروزی مخالفان یاد شده است.


به این ترتیب، می‌توان گفت در حقیقت از دیدگاه وی، تنها راه «کم هزینه» و سودمند برای کنار زدن اسد، طراحی نقشه‌ای برای قتل اسد و حمایت از نیروهای مخالف داخلی برای انجام این کار است، به گونه‌ای که هم هزینه انجام این کار به گردن نیروهای خارجی نیفتد و هم هدف اصلی ـ که نبود اسد است ـ تأمین شود.

اما جالب توجه اینجاست که از متن این مقاله می‌توان دریافت، تنها «راهکار» پذیرفته شده بحران سوریه از دید کشورهایی چون عربستان، کنار رفتن اسد است و جز از این راه، کاری از پیش نخواهد رفت؛ بنابراین، می‌توان حتی نتیجه گرفت که بحران سوریه به امری شخصی بین حکام عرب سعودی، قطری و ترک از یک سو و بشار اسد از سوی دیگر تبدیل شده، وگرنه بدون توجه به پیامدهای متعدد داخلی و منطقه‌ای، طرح ترور به عنوان یک راهکار برای سوریه مطرح نمی‌شد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد