سرویس: اجتماعی
کد خبر: 427
|
09:10 - 1391/07/27
نسخه چاپی

شیوع کم تحرکی در زنان کشور 60 درصد است

مدیرکل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان فعالیت ورزشی مناسب در زنان کشور کمتر از حد استاندارد است بطوریکه 60 درصد زنان در کشور، تحرک لازم برای افزایش سلامتی خود ندارند.

به گزارش سبلانه به نقل از ایرنا، پیش از این میانگین شیوع کم تحرکی در کشور بطور کلی (در مردان و زنان) 9/38 درصد اعلام شده بود.


دکتر ˈفاطمه رخشانیˈ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به مناسبت هفته ملی سلامت زنان (22 تا 28 مهرماه جاری) افزود: شیوع کم تحرکی در بین زنان خانه دار بیش از سایر زنان دیگر دیده می شود چراکه آنان فکر می کنند انجام کارهای خانه به منزله تحرک و فعالیت بدنی است درحالیکه اینگونه نیست.

وی خاطرنشان کرد کم تحرکی موجب چاقی می شود و هم اکنون از هر دو نفر در کشور یک نفر مبتلا به چاقی است به آن معنا که 50 درصد افراد جامعه، چاق هستند و این چاقی در بین زنان بیشتر از مردان است.

مدیرکل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، گفت: تغذیه ناسالم و کم تحرکی موجب شیوع چاقی در کشور شده است بطور مثال درباره تغذیه ناسالم، مصرف روغن ها و چربی ها در کشور، 35 درصد بیشتر از استانداردهای بین المللی است.

رخشانی تاکید کرد کم تحرکی و اضافه وزن، زمینه ساز بیماری هایی مانند فشارخون و بیماری های قلبی و عروقی می شود و حتی مطالعات ثابت کرده است که ارتباط مستقیمی بین بروز سرطان و کم تحرکی وجود دارد.

وی یادآور شد افراد چاق دارای فعالیت بدنی مناسب در مقایسه با افراد کم تحرک، کمتر به بیماری های مختلف مبتلا می شوند.

مدیرکل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، گفت: فعالیت بدنی مناسب، سموم بدن را دفع کرده و گردش خون را منظم می کند.

رخشانی به مردم به ویژه زنان توصیه کرد که دستکم روزی 30 دقیقه، فعالیت ورزشی داشته باشند و اگر تحمل این مدت زمان را ندارند می توانند این 30 دقیقه را به دو زمان 15 دقیقه ای تقسیم بندی کنند.

وی ادامه داد: افراد بیماری که در اجرای فعالیت بدنی مشکل دارند می توانند حرکات آرام و منظم کششی بدنی را انجام دهند تا مفاصل و عضلات سالمی داشته باشند.

رخشانی یادآور شد طرح جامع افزایش فعالیت جسمانی با همکاری تمام دستگاه های کشور برای توسعه فرهنگ ورزش، در حال اجرا است و این طرح همچنان دنبال می شود.

پنجمین روز از هفته ملی سلامت زنان ایرانی (22 تا 28 مهرماه) به نام روز ˈفعالیت فیزیکیˈ نامگذاری شده است.
انتهای پیام /

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد