سرویس: سیاسی
کد خبر: 433
|
09:49 - 1391/07/27
نسخه چاپی

سفیر ایران در باکو: پیشنهادهای هفت گانه رییس جمهوری ایران، اکو را متحول می کند

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، سفر دکترˈ محمود احمدی نژادˈ را به باکو در ابعاد منطقه ای و دوجانبه مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت:اجرایی شدن پیشنهادهای هفتگانه رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران اکو، تحولات بزرگی در این سازمان به وجود می آورد.

به گزارش سبلانه محسن پاک آیینˈ روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، افزود: تقویت هم‌اندیشی، دوستی، تدبیر جمعی، افزایش رایزنی‌ها و همکاریهای اکو با جنبش عدم تعهد از جمله پیشنهادهای ایران بود که می توان از ظرفیت های جنبش غیرمتعهدها برای پیشبرد اهداف اکو به خصوص در زمینه های اقتصادی، انرژی و ترانزیت از آن استفاده کرد.


وی با اشاره به دیگر پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل یک نهاد مشورتی به نام ˈمجمع سیاسی واقتصادی اکوˈ اظهار داشت: برای ایجاد هماهنگی بیشتر در بین اعضای اکو در عرصه‌های بین‌المللی، کمک به رفع اختلافات، دفاع از حقوق اعضا، تشکیل مجمع سیاسی اکو بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان سپس مزیت های تشکیل مجمع اقتصادی اکو را نیز یادآورشد و افزود: با تشکیل ˈمجمع اقتصادی اکوˈ همکاریهای اقتصادی در بخشهای صنعتی، کشاورزی، انرژی، تجاری، بکارگیری شیوه های تهاتری و مبادله با پولهای ملی، تقویت شبکه های حمل و نقل ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی در بین کشورهای عضو اکو رشد قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

پاک آیین، آغاز ریاست دوره ای جمهوری آذربایجان را بر سازمان همکاریهای اقتصادی اکو مثبت ارزیابی کرد و اظهار امیدواری کرد: پیشنهادهای رییس جمهوری اسلامی ایران در دوره دو ساله ریاست جمهوری آذربایجان بر اکو عملیاتی شود.

وی، سپس بر توسعه همکاریهای همه جانبه بین ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد و افزود: سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به باکو و دعوت وی از همتای آذری خود برای سفر به ایران و استقبال ˈالهام علی افˈ از این دعوت ، نشان دهنده عزم و اراده دو کشور برای توسعه همکاریهای همه جانبه بین تهران- باکو است.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه هیچ مشکل غیرقابل حلی در روابط دوجانبه بین دوکشور وجود ندارد، اظهارداشت: برخی عوامل ثالثی از توسعه مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان ناخرسندند و قصد دارند در روابط دو کشور مشکلاتی را به وجود آورند.

پاک آیین تصریح کرد: بدون شک هشیاری مقامات دو کشور همواره، ترفندهای مخالفان توسعه مناسبات دو کشور را خنثی می کند، زیرا ظرفیت های اقتصادی زیادی برای تقویت روابط تهران – باکو وجود دارد که در دیدار روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت و مقررشد با افزایش رفت وآمدهای مقامات دو کشور و پیگیرهای لازم، زمینه های اجرایی شدن آنها فراهم شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش موثر رسانه ها در ایجاد فضای دوستانه و تفاهم بین دو کشور یاد آورشد: موضوع تقویت همکاریهای رسانه ای بین دو کشور از دیگر محورهای مذاکرات روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان بود.

پاک آیین با بیان اینکه دو کشور دوست وهمسایه به جهان اسلام تعلق دارند، گفت: در این مذاکرات تقویت ارتباطات اسلامی و مقابله مشترک با اسلام ستیزی که امروز به تهدید جدی برای مسلمانان جهان تبدیل شده است، در دستور کار مناسبات دو کشور قرار گرفت.

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در پایان به دیدار و مذاکرات وزرای امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با همتایان آذری خود اشاره کرد و گفت: شناخت زمینه های همکاریهای سیاسی ، بین المللی و فرهنگی از مزیت های سفر وزرای امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان به همراه رییس جمهوری اسلامی ایران به باکو بود.
انتهای پیام /

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد