سرویس: سیاسی
کد خبر: 441
|
10:24 - 1391/07/27
نسخه چاپی

هواپیمای بدون سرنشین از اسرائیل عکس گرفت

این هواپیمای بدون سرنشین، که توسط شبه نظامیان حزب الله و مورد حمایت ایران درتاریخ 6 اکتبر از لبنان اعزام شده ؛ تصاویری ازآماده سازی برای مانور نظامی مشترک اسرائیل و آمریکا، سایت های موشکی بالستیک، و احتمالا عکس هائی از راکتور هسته ای فوق سری اسرائیل در نزدیکی دیمونا را مخابره کرده است.

به گزارش سبلانه به نقل از بولتن نیوز: کیت بریکوئلت در 23 مهرماه 91 در مقاله ای در خبرگزاری اسوشیتدپرس، و ساندی تایمز در لندن نوشت: یک هواپیمای بدون سرنشین تصاویر زنده ای از پایگاه های مخفی نظامی اسرائیل به ارتش ایران مخابره کرده، که نفوذی کم نظیر به حریم هوایی اسرائیل و نوع جدیدی از مسابقه تسلیحاتی در خاور میانه را نشان می دهد.

گویا این هواپیمای بدون سرنشین، که توسط شبه نظامیان حزب الله و مورد حمایت ایران درتاریخ 6 اکتبر از لبنان اعزام شده ؛ تصاویری ازآماده سازی برای مانور نظامی مشترک اسرائیل و آمریکا، سایت های موشکی بالستیک، و احتمالا عکس هائی از راکتور هسته ای فوق سری اسرائیل در نزدیکی دیمونا را مخابره کرده است.
 

سه ساعت پرواز هواپیمای بدون سرنشین در ابتدا، به چشم مقامات اسرائیلی کم اهمیت جلوه کرد، نوری قرمز رنگ که بر فراز حریم هوایی این کشور حرکت می کرد.
رویترز نیزدر هشداری نوشته است: فیلم های نظامی اسرائیل تیراندازی منجر به سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین را نشان می دهد که در ماه جاری از لبنان اعزام شده است.

آژانس عکس مطبوعاتی اروپا EPA نیز توجه مخاطبان را به این نکته جلب کرده که  بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه از سربازان زن در اسرائیل بازجوئی می کند، همان روزی که وی تائید کرد که پرتاب هواپیمای بدون سرنشین کار حزب الله بوده است.
حتی رهگیری نهایی هواپیماهای بدون سرنشین توسط یک هواپیمای جت اف 16 با اهمال کاری انجام شد. خلبان جت دو بار تلاش کرد تا هواپیمای بدون سرنشین را ساقط کند.
یک منبع دفاعی اسرائیل، علت نفوذ هواپیمای بدون سرنشین به حریم هوائی اسرائیل را "عناصر پنهان و ناآشنای آن " دانست.
یک ناظر نظامی اسرائیل می پرسد: " اگر نتوانیم جلوی یک هواپیمای بدون سرنشین ایران را بگیریم، چگونه می توانیم از این کشور در برابر هزاران راکت و موشک محافظت کنیم ؟"

گفته می شود این هواپیمای بدون سرنشین از نوع هواپیماهای جدید شاهد- 129 است که ماه گذشته در تهران پرده برداری شده بود. این هواپیما دارای برد تا 1200 کیلومتر وبا طول پرواز 24 ساعت است.
حزب الله لبنان تهدید کرده که به پرواز و تجسس با هواپیماهای بدون سرنشین ادامه خواهد داد.
شیخ حسن نصرالله، رهبر حزب الله، در یک نطق تلویزیونی گفت که این هواپیمای بدون سرنشین در ایران ساخته شده در لبنان به پرواز در آمده، و کار شناسایی نقاط حساس و مهم را بر عهده دارد . "
او ادعا کرده که تاسیسات هسته ای دیمونا در صحرای نگب، نیز یکی از سایت هائی است که این هواپیما بر فراز آن پرواز کرده است.
نصرالله گفت: "این اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود. ما می توانیم به هر جائی که بخواهیم دسترسی داشته باشیم."
ایستگاه تلویزیونی حزب الله ضمن پخش فیلمی از جزئیات پرواز این هواپیمای بدون سرنشین اعلام کرد که این هواپیما از سمت جنوب بر فراز دریای مدیترانه به پرواز درآمد و پیش از رسیدن به نوار غزه توانست از دید  رادارهای شناسائی اسرائیل دور بماند.
گویا این هواپیما قبل از پیشروی در صحرای نگب بدون اینکه دیده شود بر فراز غزه پرواز کرده، و سرانجام در نگب، به دلیل گلوله خوردن سرنگون شده است. بنا بر اعلام برج مراقبت پرواز، سفر این هواپیما  حدود200 مایل بوده است.
مقامات اسرائیلی در ابتدا حاضر به گفتگو در مورد حادثۀ 6 اکتبرنبودند، اما روز پنج شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اعتراف کرد که حزب الله مسئول این عملیات بوده است.
میکا زنکو، کارشناس هواپیماهای بدون سرنشین و عضو شورای روابط خارجی، گفت: سال هاست که حزب الله هواپیماهای بدون سرنشین ابتدائی خود را بر فراز آسمان اسرائیل به پرواز درمی آورد و نفود اخیر به حریم هوائی این کشور "اهمیت چندانی ندارد."

زنکو بهCNN گفت : اسرائیل معمولا این هواپیما را به محض عبور ازمرز هوائی این کشور ردگیری می کند و اغلب حتی به خود زحمت آن را نمی دهد که به آنها شلیک کند.


 

وی افزود :" اگر آنها را جنس بنجل و یا اسباب بازی کودکانه خطاب کنیم، بسیار مودبانه خواهد بود."
حزب الله از سال 2004 همواره تلاش کرده تا این هواپیماها را به اسرائیل بفرستد، و ادعا کرده که هواپیماهای بدون سرنشین آنها می تواند با حمل مواد منفجره ؛ به اعماق خاک اسرائیل نفوذ کند.

آخرین تلاش شناخته شدۀ حزب الله برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، به جنگ سال 2006 باز می گردد، زمانی که اسرائیل یک هواپیمای بی سرنشین ساخت ایران را که وارد حریم هوایی این کشور شده بود به ضرب گلوله سرنگون کرد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد