سرویس: استانی
کد خبر: 454
|
11:34 - 1391/07/27
نسخه چاپی

قوانین دست و پاگیر مانع توسعه صادرات است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: برخی از قوانین و مقررات دست و پاگیر مانع توسعه صادرات است که باید در برطرف کردن آن اقدامی عملی صورت گیرد.

به گزارش سبلانه حسین پیرموذن در آستانه روز ملی صادرات در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: همانگونه که رهبری معظم انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که باید به نقطه‌ای برسیم که در چاه‌های نفت بسته شود و اقتصاد ما بر پایه صادرات غیر‌نفتی پایه‌ریزی شود ضرورت دارد برنامه‌ریزی‌ها با همین هدف‌گذاری صحیح صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر کشور ما در تحقق چنین آرزوی بی‌نظیر حرکت می‌کند به طوری که ما به رغم تحریم استکبار جهانی با تکیه بر منابع و ظرفیت‌های تولید خود می‌توانیم کالاهایی با پایه صادرات تولید کرده و به تقویت اقتصاد داخلی کمک کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل یکی از اهداف اتاق بازرگانی کشور را گشایش‌ بازارهای هدف برای صادرات محصولات تولیدی اعلام کرد و یادآور شد: با اصلاح فرایند‌ها و تقویت کیفیت تولید می‌توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم و صادرات بیشتری را برای کشورهای متنوع داشته باشیم.

پیر‌موذن این اقدام را نیازمند تولید برای صادرات و برنامه‌ریزی‌ مدون و رو به جلو توصیف کرد و گفت: آنچه که دشمن در اقتصاد مقاومتی ما دنبال آن است به حداقل رساندن صادرات و تولید با کیفیت است که تلاش می‌کند به هر نحو ممکن در این زمینه خلا و خدشه وارد کند و عده‌ای را دچار گرفتاری کنند که در این زمینه ما می‌توانیم با تدبیر مناسب و برطرف کردن قوانین و مقررات دست و پاگیر به شکوفایی بیشتر اقتصاد کمک کنیم.

این مسئول تاکید کرد:‌ بهتر از این می‌توان از صادر‌کنندگان حمایت کرده و کار را رو به جلو حرکت داد که ماحصل تمام بحث‌ها و نظرات کارشناسی در حوزه صادرات این است که حمایت و در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی بهترین راه برای برون رفت از تحریم‌ها و مشکلات ایجاد شده از سوی دشمن است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ضرورت بهره‌مندی فعالان بخش خصوصی و صادر‌کنندگان را از محل ارز صادراتی یادآور شد و بیان داشت: در حال حاضر بخش خصوصی و صادر‌کنندگان از محل ارزی که شامل صادرات می‌شود بهره کامل را نمی‌برند که در این زمینه باید سعی مرد تا بهره‌مندی‌ها به میزان کافی صورت گیرد.

پیر‌موذن افزود: اگر این بهره‌مندی صورت گیرد صادر‌کننده ما ارز وارد شده به کشور را می‌تواند به قیمت روز بفروشد و برای خود سرمایه در گردش و منبع مالی قوی ایجاد کند که این خود به رقابتی شدن بازار نیز کمک خواهد کرد.

70 درصد تولید بخش کشاورزی ما قابل رقابت و صادرات است

وی در بخش دیگری از گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل تصریح کرد: عمده تولید استان محصولات کشاورزی است که 70 درصد این محصولات توان رقابت و صادرات با سایر کشورها را دارند و به یقین مشتریان این محصولات علاقمند هستند تا از محصول ایرانی نظیر سیب‌زمینی که از کیفیت مناسبی برخوردار هستند استفاده کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ضرورت تزریق تسهیلات سرمایه در گردش و تقویت نقدینگی تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان را بیان کرد و ادامه داد: به عنوان نمونه قبل از افزایش ارز قیمت سیب‌زمینی در آذربایجان 35 کوپک بوده است که الان به دلیل نامناسب بودن سیاست‌گذاری‌ها در امر تجارت و صادرات قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در این کشور به 21 کوپک کاهش یافته است که مابه‌التفاوت ارز 35 کوپک را باید به جیب صادر‌کنندگان و تولید‌کنندگان بریزیم.

پیر‌موذن ابراز داشت:‌ متاسفانه مابه‌التفاوت ارز در کشورمان به جای وارد شدن به جیب صادر‌کننده نصیب کشورهای بیگانه و دلالان و واسطه‌گران می‌شود و ما با بالاترین عرضه پایین‌ترین سود‌آوری را شاهد هستیم.

وی گفت:‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت هر چند سال گذشته و شش ماه امسال با افزایش صادرات روبرو بوده است اما نباید غافل شویم که این افزایش صادرات زمینه تخلیه مواد اولیه و برخی تنش‌های مقطعی را به وجود می‌آورد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: اگر درست، دقیق و منطقی سیاست‌گذاری کنیم این افزایش مابه‌التفاوت ارز به کشور خو دمان انتقال یافته و صادر‌کننده و تولید‌کننده ما از نتایج آن استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد