سرویس: استانی
کد خبر: 474
|
17:21 - 1391/07/27
نسخه چاپی

سرانه صادرات اردبیل 200 دلار پایین‌تر از میانگین کشوری است

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: سرانه صادرات استان اردبیل 200 دلار به ازای هر نفر پایین‌تر از میانگین کشوری است.

به گزارش سبلانه صدیف بیگ‌زاده در آستانه روز ملی صادرات در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر سرانه صادرات این استان 100 دلار می‌باشد در حالی که این میانگین در کشور 300 دلار به ازای هر نفر است.

وی به اهمیت و جایگاه صادرات در نظام اقتصادی یک کشور و کمک به ارز‌آوری و تعادل و موازنه بخشیدن به نظام اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد: رقابت برای صادرات با کیفیت محصولات، پشتکار و همتی همه جانبه می‌خواهد که در این زمینه صادر‌کنندگان خوشنام و خوش‌فکر استان جدیت و تلاشی مستمر انجام می‌دهند.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل خاطرنشان کرد: گمرک شهرستان بیله‌سوار بیش از 2.5 دهه است که فعالیتی مستمر و موثر دارد که در زمینه جلوگیری از واردات کالاهای قاچاق و همچنین تعدیل آن بسیار کوشا و موفق عمل کرده است.

بیگ‌زاده به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: در شش ماه اول امسال علیرغم اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌ها ما در بخش تجارت خارجی با روند افزایش روبرو هستیم به گونه‌ای که صادرات این استان از نظر ارزش و حجم صادرات به ترتیب 23 درصد و همچنین 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

این مسئول عمده کالاهای صادر شده از این استان را محصولات کشاورزی، سیب‌زمینی، مصنوعات پلاستیکی، مصالح ساختمانی و ماشین‌آلات صنایع غذایی اعلام کرد و افزود: عمده بازارهای هدف ما کشورهای آسیای میانه، عراق، ونزوئلا و افغانستان بوده است.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل میزان واردات قطعی استان در نیمه اول امسال را 24 میلیون دلار اعلام کرد و بیان داشت: تراز تجاری استان مثبت بوده و سعی کردیم با شناسایی بازارهای هدف جدید در یک سال گذشته این عرصه را به جد و به شدت تقویت کنیم.

بیگ‌زاده ترکیه، گرجستان و روسیه را از بازارهای هدف جدید برای صادرات کالا توصیف و تصریح کرد: بر اساس شاخص سرانه صادرات استان که با تقویت بخش صنایع و سهم ما از تولید ناخالص ارزیابی و مورد سنجش قرار می‌گیرد سهم استان از سرانه ملی بسیار پایین‌تر است.

وی ادامه داد: سرانه صادرات ما با میانگین کشوری اختلاف فاحشی دارد که نسبت به جبران آن یک برنامه‌ریزی میان‌مدت و درازمدت لازم است.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در پایان گفت‌و‌گوی خود با خبرنگار در اردبیل این کاهش را مربوط به سهم تولید استان در بخش‌های مختلف صنعتی، تجاری و بازرگانی اعلام کرد و اظهار داشت‌: البته بعد از ادغام صنایع و معادن با بازرگانی و تقویت جبهه کشاورزی سهم تولید استان به تدریج در حال افزایش است که در این بالندگی امیدواریم سهم صنایع، کشاورزی و تجارت این استان ارتقا یابد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد