سرویس: بین الملل
کد خبر: 480
|
21:27 - 1391/07/28
نسخه چاپی

عضو «بنیاد آمریکای نوین»:

عراق تا 2035 تامین‌کننده حدود نیمی از نفت جهان می‌شود

عراق تا سال 2020 قادر به تولید روزانه 15 میلیون بشکه نفت خواهد بود. صادرات عراق به سه برابر بیش از 6 میلیون بشکه در روز تا سال 2035 می‌رسد یعنی این کشور را به دومین تأمین کننده نفت جهان تبدیل می‌کند.

به گزارش سبلانه به نقل ازفارس، «استیو لو واین» عضو «بنیاد آمریکای نوین» در نشریه «آتلانتیک» می‌نویسد: «کشور آشوب‌زده عراق قادر خواهد بود تا محصولات نفتی خود را سریع‌تر از مجموع کشورهای عضو اوپک تولید کند.»

 

 

* ظاهراً عراق تا سال 2035 حدود نیمی از نفت جهان را تأمین خواهد کرد

 

در کنار گزارش‌هایی که درباره رشد حیرت‌آور فرآورده‌های نفتی آمریکای شمالی منتشر می‌شود، گزارش جدیدی نیز حاکی از این امر است که گویا در دو دهه آینده عراق قادر خواهد بود تا45% از فرآورده‌های نفتی جهانی را تولید و به یک عربستان سعودی جدید تبدیل شود.

 

 

گزارش جدیدی از آژانس بین‌المللی انرژی نیز این فرضیه را به این شکل تفسیر می‌کند کهعراق تا سال 2020 قادر به تولید روزانه 15 میلیون بشکه نفت خواهد بود. بر طبق قراردادهای جاری به طور ضمنی به این رقم اشاره شده است. طبق این محاسبات صادرات عراق به سه برابر بیش از 6 میلیون بشکه در روز تا سال 2035 خواهد رسید. این به معنای این است که تولید نفت عراق از روزانه 2/2 میلیون بشکه کنونی با سبقت از روسیه، این کشور را به دومین تأمین کننده نفت جهان تبدیل خواهد کرد.

 

 

در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی بر این امر اذعان می‌کند که عراق با پیشی گرفتن از قطر به ششمین صادر کننده گاز طبیعی جهان تبدیل خواهد شد. با این حساب، در آمد تولیدات نفتی عراق تا سال 2035 به 300 بیلیون دلار در سال یعنی معادل سرانه تولید ناخالص ملی کنونی عربستان سعودی خواهد رسید.

 

 

گزارشاتی دیگری نیز بخش مرکزی شمال آمریکا را در زمره موج جهانی تولید کنندگان نفت قرار داده است. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در عین حال حاکی از این امر است کهدر نهایت حجم فرآورده‌های نفتی عراق است که با تأمین تولیدات مازاد بر میزان ظرفیت فعلی عربستان سعودی، به پایداری بازارهای جهانی کمک خواهد کرد.

 

 

*پاداشی برای مردم عراق

 

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده است که: «هماهنگی شدیدی بین نیازهای بازار جهانی برای رشد تولیدات عراق و نیازهای این کشور به درآمد حاصله جهت ساخت یک بنیاد اقتصادی شکوفا و مدرن وجود دارد و تبدیل این کشور به یک منبع نیروی انرژی جهانی امر ساده‌ای نخواهد بود.»همچنین وعده داده است: «این پاداشی برای مردم عراق خواهد بود.»

 

 

*بهره‌برداری سایت نفتی باید به بیش از 25 بیلیون دلار در سال 2035 برسد

 

مسائل بسیاری باید در کشورهای پرهرج و مرج و خشونت‌بار سیاره ما درست پیش بروند تا شهروندهای این کشورها بتوانند بطور متوسط از روزانه هشت ساعت برق بهره‌مند شوند.برای نمونه همین آژانس برآورد می‌کند که روزانه 8 میلیون بشکه آب باید از خلیج فارس به سایت‌های نفتی جنوب عراق انتقال بیابد. بهره‌برداری سایت نفتی باید از حدود 9 بیلیون دلار سال گذشته به سه برابر افزایش و به بیش از 25 بیلیون دلار در سال 2035 برسد.

 

 

*قیمت نفت شاید به 140 دلار هم برسد

 

در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی بر این امر نیز اذعان دارد که ا گر این سناریو خوب پیش نرود و توسعه سایت کندتر باشد، بازار انرژی جهانی بطور جدی با قیمت‌های پیش بینی نشده نفت تا بشکه‌ای 140 دلار یا 150 دلار یعنی خیلی بیش از آنچه انتظارمی رود در تنگنا قرار خواهد گرفت.

 

 

* عراق از 5 تریلیون دلار، فقط قادر به کسب 2 تریلیون دلار بوده است

 

آژانس در حالی این برآوردها را مطرح می‌کند که عراق تنها امکان تولید 4 میلیون بشکه در روز تا سال 2020 یعنی یک سوم بیشتر از اکنون و 3/5 میلیون بشکه در روز تا سال 2035 را دارد. اما عراق در عوض 5 تریلیون دلار ، تنها قادر به کسب 2 تریلیون دلار بوده است.

 

 

*پیشرفت‌ها در بخش انرژی عراق برای سلامت اقتصاد جهان حیاتی است

 

فاتح بایرون، نویسنده این گزارش و رییس بخش اقتصادی آژانس بین‌المللی انرژی اظهار داشت: «پیشرفت‌ها در بخش انرژی عراق برای آینده این کشور و سلامت اقتصاد جهان حیاتی است. اما موفقیت در این امر تضمین شده نیست و شکست در دستیابی به افزایش تا میزان دلخواه در فرآورده‌های نفتی عراق بازار نفت جهان را در مسیر های آشوب زده‌ای قرار خواهد داد.»

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد