سرویس: سیاسی
کد خبر: 535
|
14:57 - 1391/07/30
نسخه چاپی

اتمام بازسازی سه هزار واحد مسکونی تا پایان هفته در مناطق زلزله زده

وزیر مسکن و شهرسازی از اتمام نوسازی سه هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده تا پایان هفته خبر داد و گفت: قریب با ۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در این مناطق آسیب جدی دیده اند.

به گزارش سبلانه به نقل ازشبستان، علی نیک زاد، وزیر مسکن در گزارش امروز 30 مهر در مجلس شورای اسلامی درخصوص زلزله آذربایجان شرقی گفت: تا 24 ساعت پس از زلزله اول زلزله دوم شروع شد و پس از آن نیز 35 پس زلزله در حدفاصل اهر تا برزقان رخ داد.

وی با بیان اینکه آذربایجان از لحاظ منطقه ای از مناطق ناآرام کشور محسوب می شود افزود: گسل های جنوب اهر شمال تبریز، برزقان نشان دهنده زلزله خیز بودن این منطقه است.

وی با اشاره به تقدیر مقام معظم رهبری از امداد و نجات در این منطقه و کمک های مردم و مسئولان در این حادثه اظهار کرد: 55 روز قبل ماموریت بازسازی مناطق زلزله زده به ما واگذار شد و در سفر رییس جمهور این موضوع به وزارت مسکن ابلاغ شد.

نیک زاد با اشاره به برنامه ریزی های منسجم و گسترده از زمان ابلاغ دستور ریاست جمهوری ادامه داد: فرصتها و محدودیت هایی در بازسازی این مناطق مورد توجه قرار گرفته که از جمله این محدودیت ها می توان به نبود زمان کافی و رسیدن به فصل سرما مطالعات منطقه ای تامین مصالح ساختمانی و نزدیکی به فصل برداشت محصول اشاره کرد.

وی عزم راسخ مردم و تامین منابع اعتباری لازم از جمله فرصت های این طرح دانست و خاطرنشان کرد: طرح بازسازی مناطق زلزله زده با هدف ایجاد سرپناه در کوتاهترین زمان ممکن برای زلزله زدگان آغاز شد که در ابتدا اسکان اضطراری برای زلزله زدگان در نظر گرفته شد که مدت اسکان اضطراری در تمام کشورها دو ماه به طول می انجامد.

نیک زاد با بیان اینکه 313 روستا در این زلزله آسیب دیده اند تصریح کرد: 18 هزار و 900 واحد مسکونی در این زلزله آسیب دیده اند که شدت و ضعف های آن متفاوت است اما 9 هزار و 489 واحد مسکونی آسیب بالای 60 درصد دیده اند که این رقم برای بازسازی در اولویت قرار دارد و مابقی امار اعلام شده آسیب های زیر 60 تا 30 درصد دیده اند.

وی با بیان اینکه برخی از جمعیت این مناطق اسکان فصلی دارند افزود: برخی از خانوارها در این مناطق در بهار و تابستان در اینجا ساکن می شوند و در سایر فصول در شهرهای اطراف مانند تبریز زندگی می کنند.

وزیر مسکن اظهار کرد: برای بازسازی و نوسازی 18 هزار و 500 واحد مسکونی برنامه ریزی شده است و 56 روستا و 3 هزار و 264 خانوار آسیب عمده دیده اند. در شهرهای اهر، برزقان، هریس آسیب ها کلی و جزئی هستند که در مجموع 25 هزار واحد مسکونی آسیب دیده اند که بخشی از آسیب ها جزئی است.

وی با بیان اینکه 11 بنیاد مسکن در سراسر کشور برای بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی در مناطق زلزله زده مستقر شده اند یادآور شد: بیش از 30 هزار نیروی انسانی برای بازسازی این مناطق از استانهای البرز، زنجان، قزوین، همدان، گلستان، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی به همراه مسئولان و فرمانداران برای تسهیل در بازسازی در مناطق زلزله زده فعالیت می کنند.

وزیر مسکن و شهرسازی اظهار کرد: تا امروز حجم عظیمی از آواربرداری به اتمام رسیده است و براساس آخرین آمار سه میلیون تن آوار برداشته شده است و تمام ده هزار واحد موردنظر که آسیب کلی دیده اند آواربرداری شده و به طور معمول روزانه هزار کامیون برای آواربرداری در این مناطق فعالیت می کنند.

وی گفت: 14 هزار و 500 واحد به مرحله پی کنی و 12 هزار و 500 واحد به مرحله فونداسیون و بتن ریزی نیز بیش از ده هزار واحد رسیده اند و سه هزار و 297 واحد نیز به مرحله سقف و دیوارچینی رسیده و قریب به سه هزار واحد تا پایان هفته به اتمام می رسد.

وی گفت: در شهرهایی که آسیب های جزئی وارد شده نیز برنامه ریزی کرده ایم که با وام تعمیراتی بلاعوض و یا با معرفی به شهرداری و اعطای وام 20 میلیون تومانی بازسازی این منازل نیز به زودی آغاز شود.

نیکزاد اظهار کرد: برای اسکان اضطراری زلزله زدگان کانکس 4×3 در محل دائمی منازل این مناطق نصب شده که براساس آمار اعلام شده 5 هزار واحد کانکس برای اسکان اضطراری نصب شده است و بعد از 12 روز کار اسکان دائمی آغاز شد.

وی گفت: تامین بیش از 50 هزار تن فولاد، 100 هزار تن سیمان کار آسانی نبود اما مشارکت مردمی و توجه مسئولان در این زمینه ستودنی است.

پایان پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد