سرویس: اجتماعی
کد خبر: 538
|
10:47 - 1391/07/30
نسخه چاپی

تهران را زیر پایتان بگذارید

در شهری که اکثر شهروندانش مستاجر و به فکردست و پا کردن چهار دیواری کوچکی برای زندگی هستند خانه هایی وجود دارند که بر فراز شهر و با امکاناتی رویایی کیفیت زندگی در تهران را به چالش می کشند.

 

به گزارش سبلانه به نقل از شبستان، قیمت واحدهای مسکونی در شهرتهران به طور متوسط از سال گذشته تا امروز حدود 40 درصد افزایش یافته است این در حالی است که اپارتمان های فوق لوکس افزایش قیمت به مراتب بیشتری داشته اند اما نکته قابل توجه اینجاست که همچنان بازار این واحد های مسکونی گرم است و این سازه های لوکس مشتریان خاص خود را دارند.


اصولا مسئله واحدهای فوق لوکس جدا از دیگر واحدهای مسکونی است به طوری که این آپارتمان ها افزایش قیمت خاص خود را دارند و همیشه مشتریان ویژه ای را طلب می کنند اما جالب توجه اینجا است که تقاضا برای این واحد ها وابستگی زیادی به افزایش قیمت مسکن در شهر تهران ندارد و بیشتر از دیگر عوامل مانند مصالح یا متریال، ویژگی های خاص، امکانات ویژه، طراحی داخلی و ... تاثیر می گیرد و قیمت گذاری این سازه های با کیفیت، کمیت های دیگری را طلب می کند.


عموما تعریف دقیقی از آپارتمان های لوکس وجود ندارد اما معمولا واحدهای مسکونی واقع در طبقه آخر برج ها ملقب به "پنت هاوس"ها یا آپارتمان های بالای 300 متری که دارای امکانات ویژه هستند جزو واحد های لوکس به حساب می آیند، این واحد ها دارای تراس هایی بزرگ، ارتفاع سقف بلند حدود 5 متر یا بیشتر و طراحی داخلی مدرن هستند البته چشم انداز وسیع معروف به "پاناراما" به روی شهر تهران یا کوهستان شمال شهر معمولا نقطه مشترک این واحد ها است.


این آپارتمان ها که تقریبا در تمام شهرهای بزرگ دنیا وجود دارند امکانات و ویژگی های خاصی نیز دارند که اوج حس لوکس گرایی ساکنین این مجموعه ها را ارضاء می کند از جمله این امکانات می توان به لابی های بزرگ، استخر در طبقات بالا، سونا، جکوزی، سالن های ورزشی، سینما سه بعدی، سالن های کنفرانس و اجتماعات، حیاط و محوطه بزرگ و درخت کاری شده، واحد خدمتکار، مناظر و چشم انداز بر روی شهر تهران یا کوهستان، شیر آلات از جنس فلزات گران بها، سنگ های لوکس تزئینی، تجهیزات داخلی پیشرفته و مدرن، آشپزخانه های لوکس، چندین پارکینگ یا پارکینگ آسانسور، پد هلیکوپتر، زمین بازی و پشت بام های درختکاری شده معروف به "گاردن روف" و ... اشاره کرد.

 

بر فراز ابرها؛ متری 15 میلیون تومان!


قیمت این آپارتمان ها بستگی زیادی به مشتریان، امکانات و نیاز مالی فروشندگان دارد اما گشت کوتاهی در آژانس های مشاور املاک یا بخش پنت هاوس های نیازمندی های روزنامه ها کافی است تا با قیمت هایی باور نکردنی روبرو شوید که شاید تصور کردن این حجم پول نیز سخت باشد.


آپارتمان های لوکس بسته به منطقه ای که در آن واقع هستند قیمت های متفاوتی دارند اما به طور کلی قیمت یک واحد لوکس در مناطق شمالی تهران از متری 10 تا 15 میلیون تومان بسته به امکانات رفاهی ساختمان متفاوت است البته ارزش پنت هاوس ها یا آپارتمان های سوپر لوکس به مراتب بالاتر و گاهی قیمت این واحد ها با امکانات خاص می تواند تا متری 20 میلیون تومان یا بیشتر نیز باشد.


جالب است بدانید که هزینه شارژ ماهیانه این واحد های لوکس از 250 هزار تومان تا 600 هزار تومان یا بیشتر متغییر است که این میزان شارژ ماهانه، برابر با اجاره بهای یک واحد مسکونی در شهر تهران است.


این جا تهران است؛ اجاره بها به دلار


اما صاحبان این واحد های لوکس به دو گروه تقسیم می شوند گروهی که این واحد ها را برای زندگی انتخاب می کنند و گروهی که این آپارتمان ها را برای اجاره دادن خریداری کرده اند.


واحدهای مسکونی لوکس بازار اجاره بهای خاص و پر سودی دارند و مالکانی که این واحد های مسکونی را اجاره می دهند معمولا با قیمت های نجومی آپارتمان هایشان را برای اجاره می گذارند و تا پیدا نکردن مشتری متمول مورد پسند خود از اجاره دادن واحد خود خودداری می کنند.


این دسته از مالکان معمولا واحدهایشان را به اتباع خارجی یا ایرانیان متمولی که در خارج از کشور زندگی و برای مدتی به ایران سفر می کنند، اجاره می دهند و جالب اینجاست که عموما این مالکین اجاره بهایشان را به صورت دلار یا دیگر ارزها دریافت می کنند و بدیهی است که میزان اجاره بهای این واحد ها چندین برابر قیمت های عرف منطقه است البته نا گفته نماند که بیشتر این واحد ها با وسایل کامل و به اصطلاح "مبله " اجاره داده می شوند و قسمتی از این اجاره بها برای وسایل موجود در آپارتمان دریافت می شود.


قیمت ها از کجا می آیند؟


اما نکته قابل توجه در بحث این خانه های فوق لوکس این است که هیچ ارگانی نه بر روی قیمت و نه بر روی اجاره بهای آن ها نظارتی ندارد و همین امر باعث می شود که قیمت مسکن و بازار اجاره در آن منطقه افزایش پیدا کند و اپارتمان های دیگر منطقه تحت تاثیر قیمت های این واحد های لوکس افزایش قیمت پیدا کنند.


از سوی دیگر این قیمت های غیر متعارف جای سوء استفاده و کسب در آمد های نادرست آژانس های املاک را فراهم می آورد به صورتی که در فرایند فروش یا اجاره این واحدها سود قابل توجهی را نصیب این آژانس های املاک می کند و بدیهی است که هر چقدر قیمت معامله بیشتر باشد کمیسیون و حق دلالی بنگاه ها نیز افزایش می یابد.


البته ساخت این آپارتمان های لوکس مصالح ساختمانی خاص و گران قیمتی را طلب می کند و به علت وارداتی بودن این مصالح ساختمانی و تغییرات قیمت ارز بر روی هزینه های ساخت این واحد ها تاثیر زیادی دارد.


در همین راستا چندی پیش ایرج رهبر رییس کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: "در ساخت ساختمان‌های لوکس عمدتا از مصالح وارداتی و با کیفیت استفاده می‌شود که با گرانی ارز، قیمت این گونه مصالح که در داخل ساختمان به‌کار می‌رود، با افزایش مواجه شده است همچنین مصالح داخلی، تزئینات خارجی یک ساختمان لوکس و تامین امکانات رفاهی که در این ساختمان‌ها به‌کار می‌رود با نوسان مواجه شده است که در نهایت بر قیمت تمام شده تاثیرگذار خواهد بود.

 

پایان پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد