سرویس: سیاسی
کد خبر: 566
|
13:05 - 1391/08/01
نسخه چاپی

سیستم دفاع ضدموشکی رژیم‌صهیونیستی دربرابر ایران کارایی ندارد

تجارب گذشته نشان می‌دهد که برخلاف ادعای مقامات آمریکا و سران اسرائیل، سیستم دفاع ضدموشکی این رژیم کارایی لازم را ندارد و گواه آن ترس مقامات صهیونیست از حمله موشکی ایران و حزب‌الله است.

به گزارش سبلانه به نقل از فارس، اندیشکده «واشنگتن» در مقاله‌ای به قلم «ادی باکس» (وی از شرکای نظامی بازدید کننده در واشنگتن انستیتوت است) می‌نویسد: به منظور مقابله با تهدید موشکی ایران به مجموعه‌ای از تدابیر دفاعی و تهاجمی در منطقه خلیج فارس احتیاج است.

*مقابله با تهدید موشکی ایران

رزمایش مشترک دفاع ضد موشکی اسرائیل با مشارکت نیروهای آمریکایی و اسرائیلی برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این رزمایش که به «آستر چلنج 12» معروف است، تقویت توانایی متحدان آمریکا و مقابله با تهدید موشکی ایران در منطقه خلیج فارس و شرق مدیترانه عنوان شده است.

*موشک‌های ایرانی پدافند دفاع ضدموشکی آمریکا را پشت سر خواهند گذاشت

به گفته مقامات ایران، موشک‌های ساخت این کشور توانایی عبور از سیستم‌های پدافندی را دارا بوده و در صورت بروز جنگ، تهران با اتکا به توان موشکی خود پایگاه‌های آمریکا و متحدانش را هدف قرار خواهد داد.ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، اظهارکرد: « توان موشکی سپاه، دشمنان جمهوری اسلامی را ناامید و مستأصل کرده است».

*هراس اسرائیل از توان موشکی ایران و حزب‌الله

بی‌تردید، ایران توانایی شلیک موشک سطح به سطح را دارد. آسیب پذیری اسرائیل نسبت به تهدید موشکی ایران در قیاس با دیگر متحدان منطقه‌ای آمریکا کمتر است. اطلاعات دقیقی از تعداد موشک اندازهای تهران در دست نیست. به عبارت دیگر، ممکن است ایران توانایی کافی برای عبور از سامانه دفاع ضد موشکی اسرائیل را نداشته باشد که حزب‌الله هزاران موشک کوتاه برد، میان برد و بلند برد را در اختیار دارد. از این رو، ممکن است، مداخله این گروه در جنگ احتمالی ایران و اسرائیل سرنوشت ساز باشد.

برتری عددی ایران به مشکلی جدی در منطقه بدل شده است.این کشور قادر است با بهره‌گیری از موشک‌های شهاب ا، 2 و3 و استفاده از موشک‌های فاتح110 و زلزال، دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های خلیج فارس و آمریکا را تهدید کند. با در نظر گرفتن این موضوع و ارزیابی مقامات ایران از توان موشکی خود، ممکن است در صورت بروز بحران، ایران دست به اقداماتی زند که حوادث وحشتناکی را برای منطقه به دنبال داشته باشد.

*تجربیات مقابله با حملات موشکی

همان گونه که قبلاً بدان اشاره شد، برای مقابله با برتری عددی موشک‌های ایران به توانایی‌های دفاعی و تهاجمی احتیاج است. بدین منظور می‌توان از درس‌هایی که از جنگ‌های گذشته گرفته‌ایم، استفاده نمود. رهگیری ناموفق موشک‌های «اسکاد» در جریان جنگ خلیج فارس در سال 1991 از جمله این موارد است.

براساس تحقیقات، پس از پایان این جنگ نیروهای ویژه آمریکا موفق به انهدام حتی یک موشک اسکاد هم نشدند و حملات هوایی نیز، کارایی لازم در انهدام این موشک‌ها را نداشت. در جریان این جنگ، 41 موشک به سمت اسرائیل شلیک شد و تقریباً تمامی آنان از دفاع ضد موشکی ناقض تلاویو عبور کردند.

*بکارگیری راهبرد چند جانبه برای مقابله با تهدید موشکی

اصول دفاع ضد موشکی آمریکا، بر لزوم بکارگیری همزمان عملیات‌های دفاعی و تهاجمی تاکید می‌ورزد. سامانه دفاعی فعال آمریکا شامل «سیستم پاتریوت پی ای سی2 و 3»، «سیستم تی اچ ای ای دی» و سامانه دفاع ضد موشکی «اس ام 3» است. در بیست سال گذشته شاهد پیشرفت سامانه‌های دفاع ضد موشکی آمریکا و متحدانش در خلیج فارس بوده‌ایم.

مجموعه‌ای از سامانه‌های «پی ای سی2» (برای مقابله با جنگنده‌ها و موشک‌های کوروز استقرار یافته‌اند) و «پی ای سی 3» (برای مقابله با موشک‌های بالستیک طراحی شده‌اند) از مناطقی که پایگاه‌های نظامی آمریکا در آن قرار دارند، حفاظت می‌کند. آمریکا تعداد 8 سامانه موشکی «پاترویت پی ای اس 2 و 3» را در کویت، بحرین، امارات متحده عربی و قطر مستقر کرده است.

همچنین دو رزم ناو «ایگیس» در شرق مدیترانه و 2 رزم ناو دیگر را در خلیج فارس حضور دارند. گفتنی است، واشنگتن قادر است با انتقال سامانه‌های «تی اچ ای ای دی»، این سیستم‌ها را تقویت کند.

*تقویت سامانه دفاع ضد موشکی متحدان آمریکا در منطقه

آمریکا در صدد است از طریق گسترش همکاری‌های دوجانبه، سامانه‌های دفاعی متحدان منطقه‌ای خود را تقویت کند. از جمله این موارد می‌توان به برگزاری رزمایش دو ساله با اسرائیل اشاره نمود. این رزمایش با هدف هم‌پایه سازی سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در شرق دریای مدیترانه با سامانه دفاع ضد موشکی اسرائیل صورت می‌گیرد.

در این راستا،مرکز دفاع هوایی و موشکی مشترک («آی ام ای دی») در امارات متحده عربی به آموزش افسران امنیت هوایی منطقه‌ای می‌پردازد. هدف از این آموزش‌ها بهبود سطح همکاری یگان‌ها، افزایش همکاری‌های اطلاعاتی و اعتمادسازی است. این مرکز اهدافی را در سطح منطقه دنبال می‌کند. از جمله این موارد می‌توان به افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای و افزایش سطح همکاری‌های دفاع ضد موشکی با آمریکا اشاره کرد. اکثر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس («جی سی سی») سامانه‌های دفاع ضد موشکی آمریکایی در اختیار دارند. از جمله این کشورها می‌توان به کویت، عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی اشاره کرد.

این کشورها همگی سامانه دفاع ضد موشکی «پی ای سی2» را در اختیار دارند. کویت و امارات سفارش خرید سامانه «پی ای سی 3» را داده‌اند. همچنین امارات خواستار سامانه پیشرفته «تی اچ ای ای دی» شده است. این تجهیزات به شبکه راداری شناسایی و رهگیری منطقه‌ای متصل است.

به زودی این مجموعه شامل سامانه راداری شناسایی نظامی/دریایی قابل حمل و مراقبت («ای ان/ تی پی 2») با باند ایکس خواهد شد. قرار است، این مجموعه در قطر مستقر شود («ای ان/ تی پی 2» قبلاً در ترکیه و اسرائیل استقرار یافته‌اند).

*نیروی هوایی آمریکا در خلیج فارس

حملات جنگی در خلیج فارس با بهره‌گیری از جنگنده‌های آمریکایی و متحدان منطقه‌ای واشنگتن، صورت خواهد گرفت. هم اکنون نیروی هوایی آمریکا از خلبانان کار آزموده بهره برده و مجهز به شکاری‌های «اف22»، بمب افکن‌های «بی-1»، «اف-15 یی» و شکاری‌های «اف-16» است.

علاوه بر این، دو ناو هواپیما بر آمریکا در منطقه حضور دارند. این ناو‌ها در مجموع چیزی حدود 50 هواپیمای شکاری را حمل می‌کنند. همچنین می‌توان جنگنده‌های «اف-15 اس» و «یورو» عربستان سعودی، هواپیماهای «اف-16 بلوک 60» امارات متحده عربی، مهمات نقطه زن از جمله«جی دی ای ام» و موشک‌های کروز «استورم شدو» را به این لیست اضافه کرد.

از سال 2007، امارات متحده عربی میزبان برنامه شش ماهه «آیرون فالکون» بوده است. این برنامه به آموزش تاکتیکی و تکنیکی خلبانان کشورهای عضو «جی سی سی» از طریق آموزش‌های فشرده می‌پردازد. افزایش توان این خلبانان برای همکاری با نیروهای آمریکایی از جمله اهداف این آموزش‌هاست. ممکن است، استفاده از سامانه‌های موشکی «ای تی ای سی ام» کشورهایی چون آمریکا، امارات و بحرین، بر شدت حملات هوایی افزوده و انعطاف پذیری و تأثیرگذاری این حملات را افزایش دهد.

*کاربرد‌ها و توصیه‌ها

آمریکا و متحدانش می‌توانند با اتخاذ سیاست دفاعی و تهاجمی، با تهدید موشکی ایران مقابله نمایند. آمریکا و متحدانش باید به تلاش ایران برای ایجاد فضای رعب و وحشت از طریق تهدید واکنش نشان دهند. آنان باید به ایران خاطر نشان کنند که توانایی و تجهیزات لازم برای مقابله با سامانه موشکی ایران را در اختیار داشته و در صورتی که تهران تهدیدات خود را عملی کند از آنان در جهت آسیب رسانی به این کشور استفاده می‌کنند. آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور باید با بهره‌گیری از اقدامات گوناگون، توانایی‌های خود را در این زمینه به معرض نمایش گذارند. این اقدامات قدرت بازدارندگی را افزایش داده و باعث آرامش خاطر متحدان آمریکا می‌شود. ممکن است، این اقدامات ایران را متقاعد کند که تنها راه مقابله با آمریکا دیپلماسی است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد