سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 587
|
12:21 - 1391/08/02
نسخه چاپی

اهانت به رزمندگان دفاع مقدس در قاب شبکه پنج سیما

این به اصطلاح سینمایی دفاع مقدس به جای اینکه بتواند از فرهنگ جبهه و شهید و شهادت دفاع کند و به نوعی نسل امروز جوان ما را نسبت به ایام دفاع مقدس هدایتگری کند . عملا چهره غالب را در ید عده ای جوان لوده قرار داده و به سادگی هرچه تمام تر ار مقابل همه انتظاراتی که از اینگونه فیلمها میرود، میگذرد ...

به گزارش سبلانه به نقل از بولتن نیوز، چندی پیش روزنامه شرق و کاریکاتورسیت این روزنامه در اقدامی غیر معمول اقدام به انتشار کارکاتوری موهن نسبت به رزمندگان دفاع مقدس نمودند و در آن مطابق تحلیل جامعه مطبوعاتی و فرهنگی کشور به مقدسات جبهه و جنگ و همچنین اعتقادات رزمندگان دفاع مقدس اهانت کردند و صد البته که تقریبا تمامی جریانهای سیاسی کشور نسبت به این اقدام روزنامه مذکور موضع گرفته و دستگاه قضائی هم به نحو مقدور، اقدام لازم را انجام داد . اما . انگار این رشته سر دراز دارد و به قول معروف از ماست که بر ماست .

شب گذشته شبکه پنج سیما اقدام به پخش سینمایی بهانه های عاشقی نمود.

"بهانه‌های عاشقی" به کارگردانی صادق کرمیار و بازی رامین راستاد و به تهیه‌کنندگی ایرج مرادی و سفارش سیمافیلم تهیه شده و در آن مانی کسرائیان، رامین راستاد، قاسم زارع، علیرضا اوسیوند، علی پهلوانزاده، مارال فرجادو... بازی می‌کنند.

فیلم به طور همزمان دو داستان را به موازات هم روایت می‌کند. یکی درباره سه جوان دهه هفتاد است که با وجود وضع مالی خوب از سر شیطنت دزدی می‌کنند و دیگری درباره دختری است که در دوران جنگ همراه مادرش از ایران رفته و حالا برگشته تا پدر رزمنده‌اش را پیدا کند.

اما خوب که دقت میکنی در خواهی یافت که این سینمایی را علاوه بر اینکه اساسا نمیتوان از دسته فیلمهای دفاع مقدس دانست، با توجه به فیلم نامه بسیار ضعیف، بازیگران جوان و ناپخته و انتخاب دیالوگهای کاملا سطحی و عاری از هرگونه مفهوم منطبق با دفاع مقدس و خصوصا سپردن نقش اول این سینمایی به یکی از اعوان و انصار سینما که معمولا در نقشهای منفی بازی کرده است عملا به جای آنکه بتواند در راستای منویات دفاع مقدس گام بردارد. دقیقا کار را به قهقرا کشانده و با توسل به لودگی عناصر فیلم بجر اهانت و سطحی نگری نسبت به دفاع مقدس . رزمندگان . جانبازان . شهدا و حتی خانواده ایثار گران چیزی را به ارمغان برای مخاطب خود نیاورده است .

از سوی دیگر این سینمایی . کاروان راهیان نور را هم به تمسخر گرفته و حال و هوای این کاروانها را نیز در این فیلم عاری از معنویت نشان میدهد .

این به اصطلاح سینمایی دفاع مقدس به جای اینکه بتواند از فرهنگ جبهه و شهید و شهادت دفاع کند و به نوعی نسل امروز جوان ما را نسبت به ایام دفاع مقدس هدایتگری کند . عملا چهره غالب را در ید عده ای جوان لوده قرار داده و به سادگی هرچه تمام تر از مقابل همه انتظاراتی که از اینگونه فیلمها میرود، میگذرد .

تا اینجای کار مربوط به فیلم و کارگردان و غیر و ذالک بود و ما هم درجهت اجتناب از اتهام حرفی نداریم. آقای کارگردان و فیلم نامه نویس این سینمایی هرچه دلشان خواسته و هر طور که برایشان ساده تر و کم هزینه تر بوده کارشان را تمام و اثر سینمایی خود را از هرآنچه که موجب فاخر شدن یک اثر سینمایی است دور کرده و به نوعی تیشه به ریشه خودشان زده اند . اما تاسف آنجاست که سیمای جمهوری اسلامی و مدیران شبکه پنج اجازه پخش چنین محصول ضعیفی که سراسر اهانت نسبت به دفاع مقدس است را داده اند .

رهبر معظم انقلاب در دیدارهایی که با اصحاب رسانه داشته و پیرامون موضوع دفاع مقدس و فرهنگ شهید و شهادت راهنمایی هایی را فرموده اند . خط سیر حرکت اصحاب رسانه و خصوصا صدا و سیما را به عنوان بلندگوی نظام اسلامی مشخص و ترسیم نموده ولذا به عنوان نمونه دو مورد از آنها را برای آنکه مدیران رسانه ملی را بیش از پیش نسبت به فر مایشات رهبر معظم انقلاب توجه و مداقه به خرج بدهند یاد آور میشویم .

معظم له در1383/02/28پس از بازدید از سازمان صدا‌ و ‌سيمامیفرمایند:من روى دو نكته، بخصوص مى‌خواهم تكيه كنم:تحقيق و هنر.كار تحقيقى خيلى مهم است. كارى كه از روى تحقيق و عالمانه باشد، حتى براى مردم عامى كه عالم هم نيستند، ارزش و جاذبه‌ى بيشترى دارد. البته كار عالمانه به معناى قلنبه سلنبه‌گويى نيست، بلكه كار عالمانه، يعنى كار مُتقن و صحيح؛ ولو اين‌كه با زبان همه‌كس فهم و مردمى گفته شود. همچنان‌كه شنيده‌ايد، در همه‌ى زمينه‌هاى تحقيقات علمى، بودجه‌هاى كلانى در برخى از كشورهاى پيشرفته گذاشته مى‌شود. تحقيق در زمينه‌هاى مفاهيم فرهنگى و مسائل گوناگونى كه رسانه‌ى ملى با آنها سروكار دارد، از جمله كارهاى بسيار مهم است.

 

و اما هنر، كه من راجع به هنر واقعاً هرچه بگويم، كم گفته‌ام. من بارها هم گفته‌ام كه به هنر بايد اهميت داد و بايستى آن را روزبه‌روز اعتلا بخشيد وبايد شكلفاخرهنر را انتخاب كرد.بدون هنر، حرف عادى جاى خودش را حتى در ذهن كسى پيدا نمى‌كند، چه برسد به اين‌كهجذابيت داشته باشد و جايگير و ماندگار شود.

وقتی به این بیان بسیار روشنگر و مهم حضرت آقا در باره کار همراه با تحقیق بر میخوریم و بعد این سینمایی را با آن ضعف مثال زدنیش به نظاره مینشینیم انگشت تعجب را به نیش گرفته و تاسف از همه وجودمان سر میکشد . آیا به راستی این کار در شان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دفاع مقدس است ؟

یا اینکه معظم له درديدار جمعی از مدیران و فعالان فرهنگیدفاعمقدس 6/7/79 میفرمایند

اين هشت سال دوره دفاع مقدس، شامل هزاران هزار حادثه است. من مى‌خواهم اين را از جامعه فرهنگى و هنرى كشور مطالبه كنم ......

امروز ما مى‌بينيم وقتى كه راجع بهدفاعمقدّس و جنگ هشت ساله و اين عظمت مطلقى كه ملت ايرانآفريد، صحبت مى‌شود -كه مهمترين موضوع هنرى استو يك هنرمند درباره اين‌گونهشكوه‌هاى ملى، خوب مى‌تواند قلمفرسايى يا ميداندارى كند -بعضى از آثار درگوشه‌وكنار پيدا مى‌شود كه نه فقط عظمت را نمى‌بينند؛ مى‌گردند يك نقطه ضعفى، ياواقعى، ياحتى پندارى، پيدا مى‌كنند و آن را مورد مداقّه قرار مى‌دهند! هدف از اينكارها چيست؟ چرا بايد ما اين فرآورده‌ى عظيم ملت ايران را نديده بگيريم؟! اين خدمتبه ملت ايران است كه در تهاجمى كه به مرزهاى او، به شخصيت او، به عزّت او، به تاريخاو، به هويّت ملى او شده است - اين‌گونه مردانه ايستاده و اين‌طور شجاعانهدفاعكرده - ما بياييم آن را زير سؤال ببريم؛ آن هم با زبانهنر؟! اين كارها را مى‌كنند. اينها به نظر من تصادفى هم نيست؛ يعنى نمى‌شود گفتحالا يك هنرمند به اين فكر افتاده كه مى‌شود اين گونه عمل كرد؛ نه. به نظر منغيرعادى مى‌آيد. البته تقصير از مسؤولان و سردمداران مسائل هنرى و فرهنگى كشور است؛آنها هم بايد سازماندهى كنند؛ بايد كار كنند.

سوال اینجاست مسئولان شبکه پنج سیما و از آنها مهمتر مدیران ارشد سازمان صدا و سیما و اعوان و انصار سیما فیلم و دیگر فعالان فرهنگی نسبت به مطالبات و رهنمود های رهبر معظم انقلاب چگونه و با چه تدبیری کار کرده و میکنند که اینگونه محصولات ضعیف سراسر اهانت نسبت به دفاع مقدس تهیه و پخش میشود .؟؟؟؟

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد