سرویس: مذهبی
کد خبر: 594
|
12:57 - 1391/08/02
نسخه چاپی

آیین تشت (طشت ) گذاری اردبیل ثبت ملی می شود

فرماندار اردبیل از ثبت ملی آیین تشت (طشت ) گذاری و عزاداری مردم حسینی اردبیل همزمان با برگزاری اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی اردبیل در 18 آبان ماه خبر داد.

به گزارش سبلانه به نقل ازایرنا، یوسف اکبری روز سه شنبه در مصاحبه مطبوعاتی گفت : این آیین معنوی با حضور مسوولین کشوری ، استانی و مردم حسینی در محل مصلی اردبیل برگزار و به صورت رسمی در فهرست آثار ملی و معنوی کشور ثبت خواهد شد .

وی بیان کرد : آیین تشت گذاری که عزاداری های محرم در اردبیل با آن شروع می شود رفته رفته در دیگر مناطق کشور نیز رواج می یابد و ثبت ملی این آیین به همه گیر شدن آن و ترویج فرهنگ حسینی در جای جای کشور کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد : با ثبت ملی ، آیین تشت گذاری جلوه ای ملی به خود گرفته و تمام مردم ایران از برکات معنوی آن بهره مند خواهند شد .

اکبری گفت : همزمان با ثبت رسمی این آیین ، تمبر ویژه تشت گذاری اردبیل نیز رونمایی خواهد شد .

تشت گذاری یکی از مراسم سنتی ویژه منطقه ی اردبیل می باشد که به لحاظ پیشینه تاریخی و مذهبی خود به دارالارشاد، دارالامان و دارالایمان شهرت یافته است.

دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در مساجد و تکایا به یاد لب تشنگان نهر فرات مشکی را پر از آب کرده و آن را همراه با تشتی از جنس مس که بطور معمول بر دوش ریش سفیدان محله حمل می شود ، چند دور در فضای مسجدمی گردانند.

عزاداران با زنجیرزنی و سینه زنی تشت را در مکان خاصی در داخل مسجد که با شمع های روشن و تصاویر ائمه معصومان (ع) جلوه داده شده است، قرار می دهند.

مراسم تشت گذاری خاطره تشنگی امام حسین (ع) و یاران باوفایش را در اذهان زنده می کند و این آیین که از علاقه و ارادت زیاد مردم منطقه اردبیل به سیدالشهدا و قمر بنی هاشم (ع) حکایت دارد تا آخرین روز ماه ذیحجه به نوبت در تمام مساجد و تکایای اردبیل انجام می گیرد.

در این مراسم نوحه خوانان اغلب از احوالات حضرت اباالفضل (ع) مراثی و اشعاری را با الحان سوزناک خوانده و مردم حاضر را متاثر می کنند.

آب این تشت ها نزد مردم منطقه از تقدس خاصی برخوردار بوده و بیماران و دردمندان برای شفای خود اندکی از آن را می نوشند.
انتهای پیام /

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد