سرویس: حوزه و دانشگاه
کد خبر: 63982
|
13:14 - 1395/11/29
نسخه چاپی

کارشناس مهندسی معدن؛

سرمایه گذاری در بخش معدن، منجر به شکوفایی صنایع کوچک می شود

سرمایه گذاری در بخش معدن، منجر به شکوفایی صنایع کوچک می شود
کارشناس مهندسی معدن خواستار توجه مسئولان استان به بخش معدن شد و گفت: سرمایه گذاری در بخش معدن علاوه بر کاهش نرخ بیکاری، موجب شکوفایی اقتصاد استان نیز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازابصارخبر، فخرالدین محمدی کارشناس مهندسی معدن عدم موفقیت در اشتغال زایی معادن بزرگ استان را کمبود سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: اگر سرمایه گذاری به اندازه کافی در بخش معدن استان صورت بگیرد می توان به کاهش بی کاری در استان امیدوار شد.

وی اشتغال زایی در بخش معدن را به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم مطرح کرد و گفت: فرآوری، حمل و نقل، صنایع تبدیلی باعث پنج برابر شدن اشتغال بصورت غیرمستقیم می شود.

محمدی در ادامه سخنان خود  سرمایه گذاری در بخش معادن استان را در سه بخش عنوان کرد و گفت: اکتشاف، بهره برداری و راه اندازی صنایع معدنی از جمله بخش های حیاتی این صنعت هستند که در صورت جذب سرمایه گذاری می توان به رفع بی کاری بخش عمده ای از جوانان استان امیدوار شد.

 وی اکتشاف در معادن فلزی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: اگر نیازهای سرمایه گذاری در این بخش برطرف شود در واقع اقتصاد استان شکوفا خواهد شد.

کارشناس مهندسی معدن با بیان اینکه وضعیت رکود در بخش معادن استان حاکم است، گفت: بعلت اینکه پروژه های عمرانی در استان راکد هستند معادنی چون « شن و ماسه ،لاشه سنگ » نیز با رکود مواجه شده است.

فعال شدن معادن استان، موجب شکوفا شدن صنایع کوچک می شود

محمدی تصریح کرد: اگر صنعت معدن در استان فعال شود، آنگاه در هرکدام از صنایع کوچک نامبرده شده نیز هفت تا هشت نفر مشغول به کار خواهند شد.

وی با بیان اینکه درصنایع معدنی باتوجه به ذخایر ماده معدنی ازجمله «پوکه، پوزولان، عقیق و ... می توان واحدهای فراوری احداث کرد، افزود: بخش معدن از ظرفیت بسیار بالایی برای اشتغال و کارآفرینی برخوردار است که در صورت تأمین سرمایه های لازم می توان علاوه بر شکوفایی اقتصاد استان، بخش اعظم بازار کار را نیز سر و سامان داد.

راه های جذب سرمایه گذاری

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به راه های جذب سرمایه اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش های معدنی، معرفی معادن استان، گذاشتن اطلاعات معادن استان در سایت، فراخوان سرمایه گذاری، بازاریابی بین الملل، ایجاد کمیته حمایت از سرمایه گذاری متشکل از ادارات مختلف، مسئولین و نمایندگان، حمایت از طریق تسهیلات بانکی از جمله پتانسیل های جذب سرمایه گذاری در بخش معدن هستند.

وی در خصوص وضعیت فعالیت معادن استان  نیز گفت: طبق تحقیقات انجام گرفته تاکنون 170مورد پروانه بهره برداری معدن، 60 مورد پروانه اکتشاف معدن و 4مورد نیز پهنه اکتشافی صادر شده است.

کارشناس مهندسی معدن در ادامه سخنان خود به ارائه تعاریفی از پهنه اکتشافی پرداخت و گفت: پهنه اکتشافی یعنی درحال مطالعات اکتشافی است واکتشاف قطعی نشده است.

وی تعداد معادن فعال در سطح استان را 100 معدن عنوان کرد  و گفت: بعلت رکود پروژه های عمرانی  و تولیدی در استان، از مجموع 170 معدن دارای پروانه بهره برداری، حدود 100 معدن فعال است.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه تطبیقی بخش معدن و واحدهای تولیدی مربوط به آن درایران و سایرکشورها پرداخت و گفت: در دنیا برای مثال کشور ژاپن تسهیلات ارزان قیمت با توجه به تورم 3درصد ، تسهیلات برای تولید کننده کمتر یا صفراست.

وی افزود: تسهیلات ارزان قیمت با توجه به تورم که الان درکشور ایران به گفته دولت 9 درصد است. 3 درصد پایینتر یعنی باید 6 درصد باشد که این خود باعث رغبت برای سرمایه گذار در بخش معدن می شود.

وی اظهار امیدواری کرد سیاست کلی توجه به بخش معدن در استان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد .

این کارشناس مهندسی معدن در پایان سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه در استان به بخش معادن بخصوص معادن استراتژیک و کارخانجاتی که نیازمند مواد خام آنها هستند، به دلیل توجه به بخش گردشگری و کشاورزی توجه کافی نمی شود. تصریح کرد: مسئولان نباید اجازه بدهند صنعت معادن دراستان به فراموشی سپرده شوند.

 

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد