سرویس: سیاسی
کد خبر: 675
|
22:14 - 1391/08/03
نسخه چاپی

۹۰ دقیقه با پورمحمدی ازپرونده فساد ۳هزار میلیاردی تا انتقاد ازبرنامه ۹۰

۹۰ دقیقه با پورمحمدی ازپرونده فساد ۳هزار میلیاردی تا انتقاد ازبرنامه ۹۰
حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در مصاحبه تفصیلی با خبرنگاران فارس از نحوه ورود سازمان بازرسی به پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی تا انتقاد از برنامه نود پرداخت.

به گزارش سبلانه به نقل از فارس، مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد با حضور در خبرگزاری فارس به موضوعاتی همچون حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، برنامه‌های جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات آتی و فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی را مورد بررسی قرار داد.

پورمحمدی همچنین مسئولیت‌هایی همچون دادستان انقلاب اسلامی خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد از سال 1358 تا 1365، رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از سال 1369 تا 1378، ریاست دفتر و مدیرگروه «سیاسی – اجتماعی» دفتر رهبری از سال 1381 تاکنون، معاون و جانشین وزیر اطلاعات از سال 1366 تا 1378 و ریاست هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی از سال 1375 تاکنون را در کارنامه خود دارد.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگاران فارس با رئیس سازمان بازرسی کل کشور را در ادامه می‌خوانید:

«فارس» هوشمندانه وظیفه اطلاع‌رسانی خود را انجام داده است

فارس:نظر شما درباره نحوه فعالیت خبرگزاری فارس چیست؟

پورمحمدی:خبرگزاری فارس هوشمندانه وظیفه اطلاع‌رسانی خود را انجام داده و این موضوع از میزان بازدیدکنندگان این خبرگزاری و همچنین سرویس‌های فعال خبری قابل مشاهده است.

رسانه با 3 عضو برجسته انسان یعنی گوش، چشم و زبان سر و کار دارد که هر کدام نقشی تعیین‌کننده در حیات انسانی ایفا می‌کنند و انسان بدون این 3 پارامتر در ایقای نقش‌های خود موفق نخواهد بود.

یک جامعه هم به این 3 رکن نیاز دارد و جامعه بدون رسانه جامعه کور، کر و لال خواهد بود و نمی‌تواند در زمان مناسب وظیفه اصلی خود را انجام دهد و به درستی تعقل کند.

اگر عقل بر یک جامعه حاکم باشد آن جامعه در جهت کمال انسان حرکت خواهد کرد و الا در جهت شهوت و بی‌عقلی مسیر خود را طی کرده و در این میان رسانه باید با هوشمندی و تعقل مدیریت شده و جامعه را در مسیر کمال حرکت دهد.

رسانه اگر خوب عمل کند زندگی خوب را می‌تواند برای یک جامعه به همراه داشته باشد و اگر این وظیفه را انجام دهد کارکردهای واقعی خود را نشان داده است.

حضور در انتخابات یک فرآیند منطقی دارد

فارس:نام شما به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری مطرح شده است آیا به عنوان کاندید انتخابات ورود خواهید کرد یا خیر؟

پورمحمدی:حضور در انتخابات یک فرآیند منطقی دارد و باید این فرآیند به کمال برسد. باید انسان با نگاهی دقیق به مسائل نگاه کند تا بتواند برای حضور یا عدم حضور خود در عرصه کاندیداتوری تصمیمی عاقلانه بگیرد.

من حضور در انتخابات را نفی نکردم و نمی‌کنم اما این فرآیند باید تعقیب شود و شرایط رصد شود و هر زمان که موقعیت آن فراهم شد برای حضور اعلام آمادگی خواهم کرد.

فارس:اگر قانون اینگونه باشد که برای حضور در انتخابات شما موظف به استعفا از ریاست در سازمان بازرسی را داشته باشید، چه تصمیمی خواهید گرفت؟

پورمحمدی:به شرط آنکه قانون باشد و به شرط آنکه تصمیم گرفته باشم که در انتخابات شرکت کنم قطعا به قانون احترام گذاشته و برای عمل به آن از ریاست در سازمان بازرسی استعفا می‌‌کنم.

از سال 87 روی جرایم گروه آریا متمرکز شده بودیم

فارس:هر کدام از دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی مدعی هستند جرائم گروه آریا که منتهی به فساد 3 هزار میلیاردی شد را آنها کشف کرده‌اند و تلاش دارند تا این افتخار را به نام خود ثبت کنند در این میان سازمان بازرسی چه نقشی داشته است؟

پورمحمدی:سازمان بازرسی از سال 1387 بر روی این گروه متمرکز شده است. گزارشی بسیار مفصل در همان زمان تهیه شد و بررسی‌ها نشان داد که در آن زمان حجم تخلفات این گروه تنها 70 میلیارد تومان است.

پس از آن مطلع شدیم که این گروه قصد دارند تا برای تحت پوشش قرار دادن فعالیت‌های خود بانکی تأسیس کنند چون تأسیس بانک و آغاز فعالیت آن روند متفاوتی در وقوع جرائم این گروه می‌گذاشت و آن را تشدید می‌کرد.

اگر این گروه موفق می‌شد بانک یا یک مؤسسه مالی تأسیس کند آن زمان تمام جرائم این گروه تحت پوشش بانک قرار می‌گرفت و دیگر صرفا این گروه بدهکار بود نه متخلف.

در زمانی که این گروه آماده افتتاح بانک شده بود و حتی نیروهای خود را برای کار کردن در شعبات آموزش داده بود و همه چیز آماده بهره‌برداری بود به این گروه ضربه وارد کردیم و اجازه تأسیس و افتتاح این بانک را ندادیم.

هرچند در خصوص فعالیت این گروه در قبال ال‌سی‌های جعلی اقدام خاصی در سازمان بازرسی انجام نشد زیرا این مقوله در یک شعبه از بانک صادرات رخ داده بود که اصلا در حیطه بازرسی‌های ما نبود.

توان بازرسی از همه شعب بانک‌ها را نداریم

ما توان آن را که بخواهیم همه شعبات بانک‌ها را بازرسی کنیم نداریم بلکه به صورت رندم(تصادفی) این کار را می‌کنیم و اگر گزارشی به ما برسد آن را پیگیری می‌کنیم. حتی خود بازرسی‌های درون بانک هم نسبت به کشف این ال‌سی‌ها موفق نبودند تا اینکه پرونده به نقطه‌ای رسید که همه چیز مشخص شد.

تحلیلی که ما از گروه آریا داشتیم این بود که اینها یک حرکت آرام برای استفاده از ال‌سی‌های جعلی داشتند و یک حرکت سریع و حجمی را در 6 ماه منتهی به دستگیری به اجرا گذاشتند به گونه‌ای که در حرکت اول فقط 800 میلیارد تومان از بانک‌ها پول خارج کرده بودند و در حرکت دوم بیش از 1800 میلیارد تومان پول از بانک‌ها خارج شد.

سازمان بازرسی در تحلیل‌های بعدی از این گروه نقشی تعیین‌کننده داشت زیرا ما توانستیم با جلوگیری از تأسیس بانک آنها را زمینگیر کرده اما پس از کشف پرونده چندین اداره کل را در سازمان بازرسی بسیج کردیم تا در مرحله بازپرسی و در مرحله دادگاه به کمک پرونده بیایند و در مورد بخش‌های مختلف پرونده گزارش دهند.

در کل داستان این فساد یک اتفاق چند وجهی بود یک ضلع آن سازمان بازرسی، یک بخش آن سیاستگذاری‌ها و بخش دیگر شفاف‌سازی‌ها بود و البته شما به این بخش‌ها مدیریت و نظارت را هم اضافه کنید.

با این حال از گذشته همه می‌دانستیم که سیستم بانکی دچار نقایصی است به طوری که آقای رئیس‌جمهور در برخی از گزارش‌های خود عنوان کرده بود که می‌دانیم سیستم بانکی ناکارآمد است، ایشان در مبحث تحول اقتصادی هم پیوسته عنوان کرده بودند که ما قرار است در جهت اصلاح سیستم بانکی قدم برداریم.

اگر اموال آریا توقیف نمی‌شد 3 بانک ورشکست می‌شدند

از نگاه بنده مدیر یک بانک و مدیران بخش‌های مختلف باید تمام عملیات بانکی را تحت اشراف داشته باشند.

برای مثال در این پرونده 2 بانک دولتی و یک بانک خصوصی دخیل بودند شما به این فکر کنید که اگر اموال این گروه ضبط نمی‌شد و کنترل نمی‌شد هر سه بانک ورشکست می‌شدند و به این فکر کنید که با ورشکست شدن این 3 بانک 3 بنگاه اقتصادی زمین می‌خورد.

سیستم بانکی کشور بیش از 250 هزار نفر پرسنل و مسئول دارد و مشخص است که ناظر اصلی این سیستم باید بانک مرکزی باشد و کارهای مدیریت بانکداری را با شفافیت انجام دهند.

کسی را که خودش را به خواب زده نمی‌توان بیدار کرد

فارس:آیا شما آسیب‌شناسی در این زمینه انجام داده‌اید یا خیر؟

پورمحمدی:ما آسیب‌شناسی‌های مورد نیاز را انجام داده‌ایم؛ اما به این نکته توجه داشته باشید کسی را می‌توان از خواب بیدار کرد که خودش را به خواب نزده باشد و اگر کسی خودش را به خواب زده باشد و ادای افراد خواب را درآورد نمی‌توان بیدارش کرد، برخی از افراد خود را به خواب زده‌اند که بیدار کردن آنها امکان پذیر نیست.

نمی‌توان تضمینی برای عدم بروز فساد جدید داد

فارس:آیا با توجه به آسیب‌شناسی و بازرسی‌های انجام شده می‌توان امید داشت در آینده از این دست اتفاق‌ها نیفتد؟

پورمحمدی:به هیچ عنوان من چنین تضمینی را نمی‌دهم به دلیل آنکه وقتی در یک نظام اقتصادی مراقبت ضعیف باشد هیچ کس نباید خیالش راحت باشد و باید در همه حال تلاش کنیم تا چنین اتفاقاتی دیگر رخ ندهد علی‌ایحال من تضمینی برای هیچ یک از پرونده‌ها نمی‌دهم.

بردن نام افراد پیش از مشخص شدن نتیجه دادگاه قانونی نیست

فارس:زمانی که در پرونده بیمه ایران یکی از متهمان از معاون اول رئیس‌جمهور نام برد ایشان در یکی از سخنرانی‌هایشان گفتند این کار صحیح نبوده و باید اگر نسبت به کسی اتهامی وجود دارد در یک مرقومه آن را نوشت و به دستگاه قضایی ارجاع داد نه اینکه قرار باشد اسم هر کسی به زبان بیاید اما این در حالی است که خود این شخص نام شما را به زبان برده و به شما اتهام 21 میلیارد تومانی وارد کرد. به نظر شما اینگونه اتفاقات به چه دلیل رخ می‌دهد با توجه به اینکه شما از دولتمردان بوده‌اید و با این جریان همکار بودید.

پورمحمدی:من هم معتقد هستم که بردن نام افراد پیش از آنکه اتهامات آنها ثابت شود و رأی دادگاه قطعی شود خلاف است و ما تلاش کردیم در سازمان بازرسی کل کشور این موضوع را مد نظر قرار دهیم.

البته به این نکته توجه داشته باشید که در کشور منابع اطلاع‌رسانی درباره یک حادثه و یک اتفاق زیاد است، برای مثال خیلی از موارد نمایندگان مجلس به عنوان منابع اطلاع‌رسانی رسانه‌ها قلمداد می‌شود.

از وقتی به سازمان بازرسی آمدم از هر سو تهدید شده‌ام

ما تلاشمان این بوده که در سازمان بازرسی این اتفاق نیفتد اما نمی‌دانم چرا از جانب معاون اول رئیس‌جمهور نام بنده برده شد و آن هم رسانه‌ای شد، شما باید خودتان تحلیل کنید و ببینید چرا این اتفاق افتاده است.

زمانی که من به سازمان بازرسی آمدم و پرونده‌های بزرگ را شروع به بررسی کردم از هر جهت پیغام و پسغام‌ها و تهدیدها به سوی من روانه شد اما من خطاب به همه آنها گفتم که دغدغه من اجرای قانون است و قرار نیست با این تهدیدها از کارم شانه خالی کنم.

بی‌اخلاقی و بی‌قانونی در کشور رایج شده است

متأسفانه بی‌اخلاقی و بی‌قانونی‌هایی در جریان است و این موضوع در کشور رایج شده است و افسوس از اینکه در برخی از موارد اصلا موضوعاتی که مطرح می‌شود از اساس بی‌پایه و خلاف است.

من مانند یک مدیر بانک در زمانی که وزیر بودم به 3 هزار و 300 نفر، نفری 6 میلیون تومان وام دادم تا خانه‌دار شوند حال آنکه امروز در کشور به افراد 20 تا 30 میلیون تومان وام می‌دهند که حتی خودشان هم نمی‌دانند این وام‌‌ها برخواهد گشت یا خیر.

نامه‌نگاری به دادگاه برای انجام بازجویی و تحقیقات درباره پرونده وزارت کشور

من زمانی که این شکایت مطرح شد خطاب به دادگاه نامه نوشتم و گفتم حاضرم از بنده تحقیق شده و در بازپرسی حاضر شوم برخلاف برخی افراد که حتی بعد از محکوم شدن تلاش می‌کنند تا حکمشان اجرا نشود چون من قاضی هستم و تا زمانی خودم درخواست نکرده باشم نمی‌توان بازجویی کرد.

ما مسئولیت‌های زیادی در این کشور داشتیم چه دلیلی دارد که وقتی اتهامی بر علیه‌مان مطرح می‌شود از رفتن به دادگاه استنکاف کنیم در حالی که ما باید تلاش کنیم که فرهنگ داشتن مصونیت از بین برود و همه در پیشگاه قانون یکسان باشند.

وقتی ما توقع داریم از مردم که برای گرفتن حق‌شان مطالبه داشته باشند طبیعی است که باید بپذیریم تا فرهنگ شکایت از مسئولین هم رشد کند در غیر این صورت مردم انگیزه خود را از مطالبه حقوق‌شان از دست می‌دهند.

من خطاب به دادگاه نامه نوشتم و پس از آن به بازپرسی رفتم و مدارک و اسنادی را ارائه دادم و تنها پس از مدت کوتاهی در مرحله بازپرسی حکم عدم منع تعقیب برای من صادر شد و اصلا مشخص شد اتهامی متوجه من نبوده است.

من مسئول بازرسی در کشور هستم؛ باید به همه نقاط کشور سفر کنم

فارس:بررسی نشان می‌دهد که شما بیش از برخی از مسئولین سفر می‌کنید و این شائبه وجود دارد که برخی از این سفرها با هدف تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شود؟

پورمحمدی:اینکه خیلی برداشت و تحلیل اشتباهی است؛ اگر کسی می‌گفت پورمحمدی از 20 سال قبل برای انتخابات سفر می‌کند و برنامه‌ریزی کرده است بیشتر قابل قبول بود تا اینکه سفرهای کاری من که بر اساس وظیفه انجام می‌شود اینگونه تعبیر شود چون من در همه مسئولیت‌های 20 سال گذشته پر سفر بوده‌ام.

امروز به دلیل نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات و همچنین متمرکز شدن شما رسانه‌ای‌ها بر روی برخی از کاندیداهای احتمالی این سفرها به چشمتان آمده و اینگونه برداشت کردید وگرنه من مسئول بازرسی در کشور هستم و باید از تمام نقاط کشور که احتمال وقوع یک جرم یا حتی عدم اجرای صحیح قوانین باشد سرکشی کنم.

بیش از 80 درصد گزارشات ما به دستگاه‌های دولتی است

فارس:در سال 90 وضعیت بازرسی‌های سازمان بازرسی به چه شکلی بوده است؟

پورمحمدی:ما در سال 1390 نزدیک به یک هزار و 900 بازرسی برنامه‌ای و 4 هزار بازرسی مردمی انجام داده‌ایم که به واسطه شکایت مردم بوده است.

این مجموعه تبدیل شده به 12 هزار پیشنهاد که بخش اعظم آن پیشنهادهای اصلاحی است و پیشنهادهای مثبتی است که به نهادهای مختلف ارائه شده است. البته بخشی هم پیشنهادهای پیشگیرانه است.

کمتر از 10 درصد هم شامل تخلفات بوده است که به مراجع ذی‌صلاح آن را داده‌ایم. البته من فقط طرف قوه مجریه هستم و گزارش‌های ما بیشتر به دولت ارائه شده است.

 

 

پرونده زمین‌خواری شیراز در دادگاه

فارس:سرانجم رسیدگی به پرونده زمین‌خواری در شهر شیراز به کجا رسید؟

پورمحمدی:تا آنجا که من اطلاع دارم این پرونده به مرحله دادگاه رسیده است. خوشبختانه در زمینه رسیدگی به این پرونده در سازمان بازرسی کل کشور تلاش‌های خوبی انجام و سعی شد اصل ماجرا آنگونه که رخ داده است در پرونده منعکس شود.

قرارداد تالارهای بین‌المللی کیش منتفی شد

فارس:موضوع قرارداد ساخت تالارهای بین‌المللی کیش چه بود و پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

پورمحمدی:این قرارداد یک قرارداد خلاف بود و خوشبختانه به موقع در سازمان بازرسی کل کشور جلوی این پرونده گرفته شد.

متأسفانه مشکلات حقوقی در این پرونده زیاد بود اما هنوز در مرحله بررسی هستیم و باید گفتاین قرارداد تبعات منفی زیادی برای ما داشت.

دولت به تکالیفش در قبال مترو آن‌طور که در قانون آمده، عمل نکرده است

فارس:آقای پورمحمدی در سال‌های اخیر شاهد دعوا بین مترو و دولت بوده‌ایم و هر کدام مدعی هستند که دیگری به تعهداتش عمل نکرده است آیا در این زمینه در سازمان بازرسی اقدامی صورت گرفته است؟

پورمحمدی:چندین گزارش در این زمینه تهیه شده است. براساس آن چیزی که ما به دست آوردیم مشخص شد دولت به آن تکالیفی که برایش در نظر گرفته شده در قبال مترو عمل نکرده است.

پرونده مناقصه بندر شهید رجایی آنقدر هم بزرگ نبود

فارس:چندی قبل در رسانه‌ها نسبت به وقوع یک تخلف بزرگ بانکی در مناقصه بندر شهید رجایی منتشر شد؛ در این پرونده آیا سازمان بازرسی کل کشور ورود پیدا کرده است؟

پورمحمدی:یک مناقصه به صورت اشتباه برگزار شده بود و ما هم در سازمان بازرسی بر آن نظارت کردیم.

البته آنچیزی که در رسانه‌ها منتشر شد اندکی متفاوت بود زیرا این پرونده آنقدرها هم بزرگ نبود بلکه بین رقبا اختلافی افتاده بود که نتیجه آن رسانه‌ای شده بود.

نامه‌ای درباره نامزدی‌ام در انتخابات به مقام معظم رهبری ننوشته‌ام

فارس:گفته می‌شود برای نامزدی‌تان در انتخابات به مقام معظم رهبری نامه نوشته‌اید، آیا این مسئله صحت دارد؟

پورمحمدی:هیچ نامه‌ای در این رابطه نوشته نشده است؛ مسئله نامه چیز دیگری است، نامه‌ای که تهیه شده نامه تعدادی از وزرای دولت نهم و دولت دهم بود که بنده هم جزء آنها بودم و درباره موارد عمومی، مباحث کشوری و یک سری تحلیل‌ها و پیشنهادات بود که ارائه شد؛ نامه دومی مطرح نیست و بحث انتخاباتی نیز به صورت جمعی یا فردی مطرح نشده بود.

روزانه درباره موضوعات مختلف به مقام‌معظم‌ رهبری و سران قوا نامه می‌دهم

فارس:گزارشی درباره وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور به مقام معظم رهبری ارائه ندادید؟

پورمحمدی:بنده رئیس سازمان بازرسی هستم، هر روز درباره موضوعات مختلف کشور نامه تهیه می‌کنم و خدمت حضرت آقا، سران سه قوه و مسئولان مربوطه ارسال می‌کنم؛ این موارد را باید از یکدیگر تفکیک کرد.

فارس:درباره وضعیت سیاسی کشور، انتخابات و بیان راهکارها و پیشنهادات نامه‌ای نوشته نشد؟

پورمحمدی:خیر، نامه‌ای نوشته نشده است، فقط نامه جمعی از وزرا بود که تهیه شد و ارسال کردیم، نامه‌ای غیر از این در میان نیست.

فارس:آیا برای انتخابات ریاست‌جمهوری به مکانیزمی همانند 8+7 نیاز است؛ مباحث مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری در جامعه روحانیت مبارز به چه صورت پیگیری می‌شود؟

پورمحمدی:انتخابات موضوع مهمی است و مجموعه‌ای مثل جامعه روحانیت مبارز نمی‌تواند از آن بیگانه بوده و غفلت کند؛ در هر دوره‌ای مباحث انتخاباتی در جامعه روحانیت مطرح می‌شود و طبعاً موضوع ریاست‌جمهوری از مهمترین موارد آن است که به بحث گذاشته می‌شود.

تمایل جامعه روحانیت مبارز برای ایجاد مکانیزم مشترک بین اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده

در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری بحث‌ها در جامعه روحانیت مبارز آغاز شده و موضوعات مختلف نیز مباحثه می‌شود؛ طبعاً باید روی این مسئله در شورای سیاسی جامعه روحانیت کار کارشناسی صورت گیرد سپس در جمع شورای مرکزی مطرح شود که این مراحل در حال انجام است.

جامعه روحانیت مبارز تمایل دارد تا یک مکانیزم مشترک و هماهنگ را بین اصولگرایان برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری تدارک ببیند.

فارس:آقای مهدوی کنی نیز به صورت شخصی از شما در این زمینه، مسائلی را خواسته بودند؟

پورمحمدی:بنده به دلیل اینکه معاون سیاسی جامعه هستم طبعاً این بخش از اقدامات به حوزه دفتر سیاسی محول می‌شود تا کارهایش را انجام دهد.

فارس:با توجه به اینکه شما در معرض کاندیداتوری هستید ممکن است شائبه‌ای ایجاد شود.

پورمحمدی:یا رأی می‌دهند یا نمی‌دهند، بحث حقوقی اداری نیست که کسی بگوید حق به نفع چه کسی می‌شود.

فارس:در حال حاضر خلأیی که بین اصولگرایان وجود دارد این است که یک بستر مناسب برای فعالیت وجود داشته باشد، آیا این امر صورت می‌گیرد؟

پورمحمدی:جامعه روحانیت مبارز این نگاه را تعقیب می‌کند و مایل است که این اتفاق همگرایانه در حوزه اصولگرایی روی دهد، حال اینکه چقدر به نتیجه برسیم، بحث دیگری است.

جامعتین از ارکان اصولگرایی است

فارس:جامعه روحانیت مبارز با جامعه مدرسین نیز رایزنی داشته ‌است؟

پورمحمدی:جامعتین جزء ارکان اصولگرایی کشور است و اگر به یک توافق بخواهیم برسیم، نظر جامعه مدرسین نیز بسیار تعیین‌کننده و تأثیرگذار است.

سهم اخلال‌گران در نوسان بازار ارز کمتر از 10 درصد است

فارس:رئیس‌جمهور در کنفرانس اخیر خبری خود به یک مؤسسه مالی اشاره کرد که در نوسانات ارز و سکه دخیل بوده است، آیا این سخن آقای رئیس‌جمهور را تأیید می‌کنید؟

پورمحمدی:به رئیس‌جمهور توسط یک مرجع گزارش داده شده است که باید تحقیق کرد تا ثابت شود؛ ما گزارش ویژه‌ای در رابطه با آنچه که ادعا شده نداریم اما واقعیت این است که اخلال‌گری عوامل فعال در حوزه ارز، غیر از مکانیزم رسمی و دولتی است و آنچه تحت نفوذ و مدیریت دولت است کمتر از 10درصد است.

فارس:این 10 درصد چگونه شکل می‌گیرد؟

پورمحمدی:در تمام اتفاقاتی که می‌افتد مانند کم و زیاد کردن ارز 10 درصد نقش‌آفرین هستند و بقیه آن سیاست منابع مصارف ذخایر تحریم، سیاست‌های دولت‌های تحریم‌گر و فشارهای خارجی است که بخشی از اینها حتماً اثر دارد.

معتقدیم که می‌توان کنترل و مدیریت کرد اما دشمن از همه شگردها، ابزار و ظرفیت خود استفاده می‌کند و به یک اقدام ناجوانمردانه دست زده است.

فارس:آیا در آن 10 درصد دولت را متهم نمی‌کنید؟

پورمحمدی:دولت و نهادهای تصمیم‌گیر دولتی در آن دخیل و شریک هستند اما عوامل متعددی مثل تحریم و جنگ اقتصادی نیز در آن وجود دارد.

فارس:نقش این موارد تا چه اندازه است؟

پورمحمدی:این یک بحث کاملاً حرفه‌ای و محل مناقشه است، نمی‌توان خیلی درصدگیری کرد؛ اما واقعیت این است که سهم تدابیر، مؤسسات مالی داخل کشور، سیاست‌گذاران داخلی و پیگری سیاست‌های ما، تحریم و کشورهای تحریم‌کننده سهم‌های بزرگی است و طبعاً هم آثار روانی در جامعه دارد چرا که عقبه سیاسی و تبلیغی دارد؛ آنها قدرت طراحی جنگ روانی دارند و می‌توانند این فضا را حاکم و تحمیل کنند.

دشمن به سخیف‌ترین روش مقابله روی آورده است/آب را برروی ملت بسته است

دشمن در حال حاضر به زشت‌ترین و سخیف‌ترین روش مقابله روی آورده است و مثل این است که آب را بر روی یک جامعه بسته باشند؛ در جنگ صفین وقتی سپاه حضرت علی(ع) آب مسلط شدند اما حضرت علی(ع) فرمود این کار را نباید بکنید و این یک جنگ ناجوانمردانه است. اینکه تمام دنیا را تهدید کنید که ما با شما برخورد می‌کنیم و معامله نکنید و خرید و فروش نداشته باشید و حواله جابه جا نکنید فوق‌العاده جنگ ناجوانمردانه‌ای است و نشان از مستأصل بودن دشمن دارد و اینکه در تنگنای بسیار شدیدی قرار گرفته است.

البته این مسئله نشان از توانایی بسیار بالای ما دارد و به جنگ ناجوانمردانه روی آورده و این حکایت از ظرفیت بسیار بالای ما دارد؛ از این رو همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید به تدابیر و توانایی خود بازگردیم و با مدل اقتصاد مقاومتی از این مرحله عبور کنیم؛ واقعیت این است که آنچه در بازار مالی کشور اتفاق می‌افتد عوامل بسیار متعدد و فراتر از مجموعه‌هایی است که می‌بینیم یا در ذهن ما وجود دارد.

فارس:شما در این حوزه به عنوان بازرس کل کشور به دولت کمک می‌کنید؟ در کمیته‌ها حضور دارید؟

پورمحمدی:حتما؛ً اما کمیته‌ها باید ما را دعوت کنند، در راهکارها، پیشنهادها و گزارش‌ها خود را موظف می‌دانیم که سیاست‌های مثبت را پیش ببریم؛ ما در سال 1390 نزدیک به 1900 بازرسی برنامه‌ای انجام دادیم، 4000 بازرسی مردمی، یعنی یا شکایت بوده یا بازرسی فوق‌العاده داشتیم که انجام شد که این مجموعه به بیش از 12 هزار پیشنهاد تبدیل شده است.

بخش اعظم این پیشنهادها اصلاحی و مثبت برای اصلاح امور نهادها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف است؛ بخشی از آن پیشنهادهای پیشگیرانه است؛ مثلاً چه اقداماتی صورت نگیرد تا مشکلی به وجود نیاید؛ حدود 7 درصد پرونده‌های تخلفاتی داریم، بیشتر عملیات سازمان بازرسی عملیات پیشنهاد اصلاحی است که در فرآیند کار حضور پیدا می‌کنیم.

فضای زود هنگام انتخاباتی بیشتر در حوزه رسانه اتفاق می‌افتد

فارس:این گزارش‌ها را به دولت ارائه می‌کنید؟

پورمحمدی:حداقل بیش از 80 درصد گزارشات ما به دستگاه دولتی است.

فارس:مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی به دو موضوع ثبات و امنیت در کشور و همچنین جلوگیری از ورود زودهنگام به به انتخابات تأکید کردند، به نظر شما در این زمینه چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

پورمحمدی:موضوع انتخابات موضوع اساسی کشوری مثل ما است؛ کشوری که صادقانه می‌گوید می‌خواهم مردم‌سالارانه با حاکمیت اسلام مدیریت کنم، باید به مردم سالاری پایبند باشد؛ از زمان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری پیوسته بر موضوع انتخابات، سلامت آن و مشارکت گسترده مردم به عنوان یک اصل و رکن اساسی تأکید شده است؛ مقام معظم رهبری بر این موضوع پیوسته حساسیت داشتند و در مقاطع مختلف رهنمودهای خود را ارائه کردند.

سلامت فضای انتخابات به ایجاد آرامش کمک می‌کند، سلامت انتخابات نیز با رعایت قانون میسر می‌شود؛ شفاف و آزاد بودن انتخابات طبق موازین قانونی اگر رعایت شود انتخابات سالم خواهد بود؛ برگزاری انتخابات سالم ایجاد آرامش می‌کند؛ از این رو باید به زیرساخت‌ها و بسترها توجه کنیم.

در خصوص فعالیت‌های زودهنگام نیز باید گفت، این اتفاقات زودهنگام در فضای رسانه‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

فارس:گفته می‌شود ستادهای استانی برخی از کاندیداها تشکیل شده است؟

پورمحمدی:‌اینکه فردی جلسه گذاشته مشورت و برنامه‌ریزی کند یک امر واجب است؛ چراکه در انتخابات یک شب یا یک ماهه روی نمی‌دهد حتی برای مطالعه نیز باید با تیم‌های مختلف مشورت و رایزنی‌ کرد.

فارس:یعنی در حال حاضر شروع کرده‌اید؟

پورمحمدی:رایزنی‌ها باید شروع شود، فرآیند تصمیم نیازمند رایزنی است؛ اینکه برای رایزنی در مرکز، استان‌ها و با افراد مختلف جلسه تشکیل و مقدمات ستاد کسی فراهم شود اشکالی ندارد؛ به بنده گفته‌اند فلانی ستاد راه انداخته است، یعنی گروه‌های خود را آماده کرده این مسئله هم موردی ندارد.

عملاً بروز و ظهور فعالیت انتخاباتی به شکل تعیین ستاد، تشکیل ستاد و دعوت افراد اشکالی ندارد اما شکل ‌گرفتن عملیات انتخاباتی مشکل دارد؛ اما برای یک تصمیم باید ماه‌ها برای تصمیم‌سازی تلاش شود تا بتوان به تصمیم رسید؛ هر حرکتی مقدماتی می‌خواهد نمی‌توان ظرف یک یا دو ماه مقدمات را فراهم کرد.

با آقای هاشمی رایزنی نکرده‌ام

فارس:رایزنی شما با آقای هاشمی هم در همین راستا بوده است؟

پورمحمدی:بنده با آقای هاشمی تاکنون رایزنی نکرده‌ و ماه‌ها است وی را ندیده‌ام؛ بنده در جلسات متعددی به مجمع تشخیص دعوت می‌شوم اما به دلیل کارهای زیاد مجمع هم نرفته‌ام.

 

 

تئوری وحدت ملی را واقع‌بینانه نمی‌دانم

فارس:نظر شما راجع به طرح وحدت ملی هاشمی چیست؟

پورمحمدی:بنده اصلاً تئوری طرح وحدت ملی و ائتلاف را واقع‌بینانه نمی‌بینم و این تداخل گرایش‌های سیاسی را خیلی مثبت ارزیابی نمی‌کنم؛ یکی از مشکلات سیاسی کشور ما غیر شناسنامه‌دار و نداشتن آدرس روشن فعالیت‌های سیاسی و گروه‌های سیاسی است و این هیچگاه به مصلحت کشور نیست.

مدیری که انتخاب می‌شود باید آگاه، هوشمند، دارای سعه‌صدر بوده و از همه ظرفیت‌های کشور به خوبی استفاده کند و از تمام توانایی کشور در حد خود بیشترین برداشت را کند اما این به معنای اینکه تداخل سیاسی باشد، نیست.

بنده جزء پرسفرترین مدیران کشور طی بیست سال کشور هستم و بنده این مسئله را نیاز مدیریت می‌دانم؛ موفق بودن مدیریت بنده نیز در سرکشی‌ها، نظارت از نزدیک و حضور در صحنه بوده است.

بنده اطلاعات ریز کشور را دارم؛ بسیاری از نقاط کشور را می‌شناسم و مشکلاتی که در استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد را از نزدیک دیده‌ام؛ عمدتاً در بیش از بیست سال مدیریت ملی در موضوعات مختلف سرکشی‌های زیاد داشته‌ام.

سفر اقتضای بازرسی است

سفر اقتضای بازرسی است؛ بنده باید به تمام نقاط کشور بروم و با گروه‌های مختلف جلسه بگذارم، حال چون نزدیک به انتخابات است در رصد دوربینی شما قرار می‌گیرم؛ حتماً رئیس‌جمهور یک مملکت باید کشور را بشناسد و مسائل آن را بفهمد، با گروه‌ها و مناطق مختلف آشنا و بر مسائل و مشکلات کشور اشراف داشته باشد.

رئیس‌جمهور باید عرضه سرکشی، مدیریت و ساماندهی را داشته باشد؛ مردم رئیس‌جمهور دارای فرش قرمز و اتاق تشریفاتی نمی‌خواهند بلکه رئیس‌جمهوری می‌خواهند که کار مردم را بلد باشد و بفهمد مشکلات کشور چیست؟

منطق کار قضایی در حوزه اقتصادی با بازداشت هم‌نوا نیست

فارس:ظاهرا بازداشت متهمان اقتصادی به دستور رئیس قوه قضائیه تعطیل شده است دلیل این مسأله چیست؟

پورمحمدی:نه تعطیل نشده است اما درباره بسیاری از فعالین اقتصادی بازداشت نه کمکی به حل مشکل قضایی می‌کند و نه در بیرون فضای مثبتی ایجاد می‌کند. بازداشت مدیر کارخانه‌ای که چند صد یا چند هزار کارگر دارد، اصلا مشکلی را حل نمی‌کند.

در مقولات اقتصادی، مسأله سؤال و جواب است و ارائه تضمینی که متهم فرار نکند. در بازجویی هم مطلبی به دست نمی‌آید و باید سند ارائه کنید چنانکه در بازجویی هر چه افراد بگویند بعد از آن می توانند ادعا کنند اشتباه کرده‌اند یا وادار شده‌اند یا نفهمیده‌اند و امثال آن. اما اگر سند وجود داشته باشد می‌توان محاکمه خوبی ترتیب داد.

ما معتقدیم در اغلب موارد قضایی اقتصادی، پرونده باید از قبل آماده شود، اسناد تکمیل شود و بعد از آن افراد احضار شوند. منطق کار قضایی در حوزه اقتصادی این است و با بازداشت هم‌نوا نیست. بازداشت باید در موارد محدود، معدود و کم اتفاق بیفتد و ما از این سیاست دفاع می‌کنیم.

فارس:این سیاست جدیدی است؟

پورمحمدی:نه، قبلا هم وجود داشت اما بعضی اوقات رعایت نمی‌شده است. اگر کسی می‌خواهد سوءاستفاده کند چک بلامحل می‌کشد و امثال آن شرایط فرق می‌کند.

البته درباره چک هم به دلیل آنکه حجم تخلفات زیاد شده باید نظام چک را اصلاح کنیم نه اینکه به هر کسی دسته چک بدهیم و بعد که چک‌های بلامحل زیاد شده افراد را زندانی کنیم و با حجم بالای زندانی مواجه شویم. چک باید سقف و تعریف مشخصی داشته باشد و هر کسی نتواند به راحتی چک بکشد تا بتوانیم به دسته چک‌ها نظام ببخشیم.

اگر کسی جاعل باشد و سرقت و تبهکاری انجام داد اعمال او مجرمانه است و باید بازداشت و امثال آن مواجه شود اما در موارد اقتصادی و تخلف و عدم رعایت بعضی مقررات راهکار مسئله بازداشت نیست.

انتصاب افراد ناآشنا به اقتصاد و تصمیم‌گیری آمرانه، سرفصل مشکلات نهادهای عمومی غیردولتی

فارس:آیا شما بر نهادهای عمومی غیردولتی مانند صندوق‌های بازنشستگی و توابع آنها و زیر‌مجموعه‌های اقتصادی نهادهایی مانند تامین اجتماعی نظارت دارید؟

پورمحمدی:بله.

فارس:حتما اطلاع دارید که در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های فساد در این نهادها شکل می‌گیرد و به شیوه‌های مختلف فساد می‌کنند. سودهای مجازی تقسیم می‌کنند، شرکت‌های زیر مجموعه یک شرکت را به هم می‌فروشند، اموال منقول و غیر منقول را به نفع یکی از سهامداران یا طلبکاران می‌فروشند و امثال این موارد. برای پیشگیری و مقابله با چنین مواردی برنامه و پیشنهاداتی دارید؟

پورمحمدی:ما در نهادهای عمومی غیردولتی و مواردی که اشاره کردید بازرسی‌های متعددی داشته‌ایم نقاط ضعف متعددی را شناسایی کرده‌ایم. تخلفات متعددی نیز شناسایی و گوشزد شده است. همچنین آنها را پیگیری و به دادگاه فرستادیم.

فارس:سرفصل‌های این نقاط ضعف چیست؟

پورمحمدی:همین نکاتی که شما اشاره کردید اما اگر بخواهیم به مهمترین آنها موارد اشاره کنیم باید به گسترش بسیار وسیع این حوزه اقتصادی با مجموعه مدیریت نامناسب و بعضا نامأنوس تاکید کنیم.

یعنی این بنگاه بزرگ اقتصادی که ده‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه و صدها شرکت و مؤسسه اقتصادی را در اختیار دارد با چه توان مدیریتی اداره می‌شود؟ با چه سیستم کنترلی مدیریت می‌شود؟

شما می‌بینید تیم اداره کننده تیم مناسبی نیست و بعضا نامأنوس است. یعنی وقتی فردی را که هیچ سابقه اقتصادی و مدیریت اقتصادی ندارد را به عنوان رئیس بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور منصوب می‌کنید مشخص است چه اتفاقی آنجا خواهد افتاد.

افرادی که دور هم جمع می‌کنید مثلا مشاور یک وزیر هستند. ممکن است چند نفر آشنا به مسائل اقتصادی هم در آنها وجود داشته باشد اما این مجموعه عظیم خود به یک رکن چهارم مشاورتی بسیار قدرتمند نیاز دارد که بتواند این مجموعه را حمایت و پشتیبانی کند و به مدیریت مجموعه کمک کند.

یکی از مشکلات بزرگ ما به خصوص درباره مؤسسه مورد اشاره شما همین مساله است که اولا در بسیاری موارد سفارشی و آمرانه تصمیم‌گیری می‌شود و می‌گویند فلان مؤسسه طی تصمیمی واگذار می‌شود. می‌گویند فلان موسسه را بخر، در فلان مزایده شرکت کن، این معامله را انجام بده، یا این فرد را منصوب کن. همین یعنی مشکل.

این یعنی مجموعه به صورت غیرحرفه‌ای و ناصحیح و نامناسب اداره می‌شود. عملا در آن فساد تولید می‌شود ناکارآمدی در آن ایجاد می‌شود بهره‌وری آن کم است و مشکلاتی دارد که قابل رویت است و با آن مواجهیم.

نظام اجرایی به‌سامان نشود نظارت بی‌فایده است/جلوی خرید بلوکی سهام خودروسازان را گرفتیم

فارس:بازرسی از خودروسازان در دستور کار شما قرار دارد؟

پورمحمدی:همه خودروسازان نه اما خودروسازانی که سهم دولتی در آنها وجود دارد را بازرسی می‌کنیم.

فارس:خودروسازان به وسیله اهرم‌های سیاسی به بانک مرکزی فشار می‌آورند که وام‌های کلان هزار میلیارد تومانی بگیرند. در همان زمان سود بالایی را میان سهامداران خود توزیع می‌کنند که به معنای سودآوری شرکت است. در حالی که در زمان گرفتن وام می‌گویند ما اگر وام نگیریم قطعه‌سازانمان ورشکست می‌شوند و شرکت بدهکار است یا اینکه با آن وام سهام خودشان یا سهام بانکی را می‌خرند و مدعی هستند می‌خواهند از آن بانک وام بگیرند که خلاف سیاست‌های بانک مرکزی است. درباره تخلفات کلان خودروسازان چه کرده‌اید؟

پورمحمدی:اتفاقا گزارش‌های متعددی روی خودروسازان بزرگ تهیه کرده‌ایم. بازرسی‌های سنگینی انجام داده‌ایم. گزارش‌های مفصلی تدارک دیده‌ایم و در نوبت‌هایی روی این گزارش‌‌ها تصمیم‌های زیادی گرفته شده است.

از همان مساله فروش سهام جلوگیری کردیم. عده‌ای قصد داشتند آن را بخرند و بلوک ایجاد کنند. اجازه ندادیم بلوک ایجاد شود.

درباره افزایش قیمت‌ها و کیفیت‌ها هم کار کرده‌ایم. اما واقعیت امر آن است که اگر نظام اداری اجرایی ما خود به سامان نشود پیگیری‌های شما و نظارت‌های ما جوابگو نیست.

 

 

نظام اجرایی و اداری باید شکل مناسب و قانونمند و هدفدار به خود بگیرد و روی ریل قرار بگیرد تا یک سوزنبان بتواند مسیر آن را تصحیح کند اما وقتی از ابتدا این نظام روی ریل حرکت نکرده با آن می‌خواهید چه کنید؟

ما الان با این مسئله مواجهیم که در بسیاری موارد مجرای اداری روی ریل حرکت نمی‌کند یا درست حرکت نمی‌کند و نظارت و تذکرها ‌اصلا جواب این کاستی را نمی‌دهد.

از این مصادیق فراوان داریم. واقعیت آن است که یک بازنگری کلی باید در فضای اداری و اجرایی در بخش‌های مختلف ساختارها، حتی قوانین و مقررات و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران باید اتفاق بیفتد. اگر این اتفاق نیفتد هر چقدر پرونده‌های بازرسی ما افزایش بیابد، نتیجه مناسبی نخواهد داشت.

مشکلات عمده و مهمی در اجرای اصل 44 وجود دارد

فارس:می‌توانید برای روشن‌تر شدن این بحث مثال‌های مشخصی ارائه کنید؟

پورمحمدی:مثلا اصل 44. مهمترین موضوع تحول اقتصادی کشور اصل 44 است. من امروز در مجلس و کمیسیون اصل 44 بودم و باید بگویم ما در این مورد کاستی‌های زیادی داریم.

دیگر قانونی از این قوی‌تر سیاست‌های کلی درباره آن تنظیم شده و بارها در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و در مجمع تشخیص هم بررسی شده وجود ندارد اما به هدف‌های آن نرسیده‌ایم، یا در قانون هدفمندی به هدف‌ها دسترسی نیافته‌ایم. قانون تصویب شده بودجه اختصاص داده شده و منابع صرف شده اما وقتی به درستی روی ریل قرار نمی‌گیرد، اهداف محقق نمی‌شود.

فارس:اما دولت مدعی است که مثلا در اصل 44 بر اساس آن چیزی که مجلس تصویب کرده، عمل کرده است.

پورمحمدی:نه، بازرسی‌های ما نشان می‌دهد در بعضی موارد به درستی عمل نشده است. ما این موارد را گزارش داده‌ایم.

فارس:این بعضی موارد معدود است یا عمده؟

پورمحمدی:بعضی موارد قابل توجه است. بعضی موارد مهم است. به عنوان مثال واگذاری با کثرت انجام شده اما تعقیب نکرده‌ایم سرنوشت واگذاری به کجا رسیده است. واگذاری باید به بخش خصوصی باشد اما عمدتا آن را به بخش عمومی یا شبه دولتی واگذار کرده‌ایم.

البته واگذاری انجام شده است و همین که بنگاه از دست دولت خارج شده مثبت است.

فارس:بله خارج شده و فساد هم در آ‌ن بیشتر شده است...

پورمحمدی:نه می‌خواهم بگویم بحث این نیست که ما همواره بگوییم کاری انجام نشده بلکه جاهایی کار انجام شده اما در مواردی هم با این مشکلات مواجه بود‌ه‌ایم.

کمک به فیلم‌سازی در حوزه مفاسد اقتصادی

فارس:اگر صداوسیما یا یک فیلم‌ساز قصدا داشته باشد فیلم یا سریالی درباره فساد اقتصادی اخیر بسازد، سازمان بازرسی کل کشور به او کمک خواهد کرد؟

پورمحمدی:بله. حال یا مشاوره بدهیم، یا سوژه بدهیم. یا کمک‌های جانبی و راهنمایی بکنیم.

فارس:شما پرونده‌ها را هم در اختیار فیلمساز قرار می‌دهید که کار خود را مطابق مستندات پیش ببرد؟

پورمحمدی:تا جایی که کمک کند به یک فیلم یا سریال، ما حضور داریم. فرهنگ‌سازی در راستای ایجاد ذهنیت عمومی بسیار مهم است برای اینکه جامعه فساد را بشناسد، از فساد تنفر پیدا کند و از فساد فاصله پیدا کند. این به بخش فرهنگی و تبلیغی خیلی ارتباط دارد.

فارس:جایی را برای ان در نظر گرفته‌اید؟‌ یک دفتر سینمایی یا یک محل برای گردهمایی فیلمسازان؟

پورمحمدی:جایی را ایجاد کرده‌ایم. ولی واقعا این مقوله وظیفه ما نیست.

 

 

گفته بودیم انتخابات فدراسیون فوتبال مشکل دارد/نود جوسازی کرد

فارس:روند کلی ورزش را چگونه می‌بینید؟

پورمحمدی:به اعتقاد من ورزش کشور باید از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و نقش رسانه‌ها حتی از مسئولان هم بیشتر است. به طور مثال در همان ابتدا گفتیم که انتخابات فدراسیون فوتبال مشکل قانونی دارد ولی رسانه‌ها گفتند که این مسئله به ضرر مملکت است و حتی 5 دقیقه هم با ما صحبت نکردند و به تحلیل‌های خود پرداختند. حتی برنامه 90 یک برنامه 4 - 5 ساعته را روی آنتن فرستاد و در این خصوص خیلی جو سازی و برنامه سازی کرد ولی حتی 10 دقیقه به یک نماینده ما فرصت ندادند تا مباحثش را مطرح کند.همان زمان می‌گفتند ما تعلیق می‌شویم ولی من اعتقاد داشتم که این بازی داخلی و خارجی است و این بازی مربوط به داخل فدراسیون بود که هنوز هم این مسئله کم و بیش وجود دارد.

فارس:اما این مساله جزو قوانین داخلی است...

پورمحمدی:مستقل بودن فدراسیون‌ها نافی قوانین داخلی یک کشور نیست و فکر نمی‌کنم کسی با قوانین داخلی مشکلی داشته باشد. اما داستان ورزش کشور جدا است و باید خیلی روی آن مسئله کار شود. این مسئله و مشکلات مقوله فرهنگی و اجتماعی است که به طور مثال حادثه دلخراشی که در یکی از جاده‌ها افتاده و باعث کشته شدن 26 نفر از دختران شد یک حادثه فرهنگی و ترافیکی است. ما بیشتران تلفات را داده‌ایم و باید روی این مقوله جدی و حاد کار شود.

فارس:تکلیف واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی چه شد؟

پورمحمدی:مشکل ورزش کشور استقلال و پرسپولیس نیستند و فراتر از این حرف‌ها است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. زیر ساخت‌ها باید اصلاح شود و عوامل ذینفع ورزش خروجی مناسبی را ارائه کنند. اقتصاد ورزش، صنعت ورزش و فرهنگ ورزش روی جامعه ما تاثیر گذار است.

فارس:در بحث دو شغله‌ها هم خوب ورود کردید و خروجی خوبی داشت.

پورمحمدی:در بحث دو شغله‌ها فقط به ورزش ورود نکردیم و این یک موضوع بود که آن را ما مسئله کردیم. این مشکل نه‌تنها در ورزش بلکه در اقتصاد و حوزه‌های دیگر هم وجود داشت. قانونی بود که باید انجام می‌شد و اگر شخصی هم باقی مانده باشد در خصوص آن ورود می‌کنیم. این یک مورد کاملا قانونی است که تا کنون هم رسیدگی به آن شده است.

استیضاح وزیر ورزش را به مصلحت نمی‌دانم

فارس:همان طور که می‌دانید برخی رشته‌های ورزشی در المپیک توانستند درخشش خوبی داشته باشند اما با وجود این موفقیت‌ها این فوتبال است که دارای هزینه‌های میلیاردی است و بازیکنان این رشته با دستمزدهای کلان هر سال به مبلغ قرارداد خود اضافه می‌کنند. چرا سازمان بازرسی کل کشور در زمینه بررسی منابع مالی باشگاه‌ها ورود نمی‌کند و اگر هم ورود کرده چرا خروجی آن مشخص نیست؟

پورمحمدی:کار سازمان بازرسی تحقیق و کشف مسائل است اما قبل از اینکه سازمان بازرسی ورود کند شما رسانه‌های خیلی قوی‌تر وارد شده‌اید و همه چیز را منتشر کرده‌اید. وقتی گوش شنوایی نباشد چه کاری از دست ما برمی آید. وظیفه ما این است که گزارش‌های خود را تهیه کنیم. همه هم به خوبی می‌دانند که در باشگاه‌ها چه می‌گذرد و منابع مالی آنها از کجا تامین می‌شود. این سیاست‌گذار است که باید کار خود را اصلاح کند و من سازمان بازرسی نمی‌توانم به چگونگی تامین منابع مالی باشگاه‌ها ورود کنم. نهایت این است که مجلس شورای اسلامی باید به این قضیه ورود کند. البته من در این شرایط استیضاح و سؤال را صلاح نمی‌دانم و چنین چیزی را توصیه نمی‌کنم. استیضاح اکنون سودی ندارد و کمکی به ما نمی‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد