سرویس: سیاسی
کد خبر: 676
|
22:19 - 1391/08/03
نسخه چاپی

کارشناس غربی: پیشرفت ایران در عرصه سایبری حیرت انگیز است

کارشناس غربی: پیشرفت ایران در عرصه سایبری حیرت انگیز است
کارشناس ارشد علوم سایبری در یک مرکز تحقیقاتی آمریکا از سرعت پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه علوم سایبری و رایانه ای ابراز شگفتی کرد.

سبلانه : به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، ˈجیمز لوئیسˈ از مقامات پیشین وزارت امور خارجه آمریکا و کارشناس ارشد علوم سایبری ˈمرکز مطالعات راهبردی و بین المللیˈ گفت: از مدت ها پیش می دانستیم که ایران روی قابلیت های سایبری کار می کند اما سرعت پیشرفت ایران در این زمینه موجب حیرت و شگفتی ما است.


رویترز در ادامه مطابق سیاست همیشگی خود برای مخدوش جلوه دادن پیشرفت های علمی ایران مدعی شد: دو سال پس از حمله کرم رایانه ای ˈاستاکس نتˈ‌به برنامه هسته ای ایران ، اکنون این کشور خود بطور فزاینده ای از جنگ سایبری برای رویارویی با دشمنانش استفاده می کند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری انگلیسی ، برخی نگران هستند که مناقشات سایبری می تواند مناسبات بین المللی را از بین ببرد و به جنگ های مسلحانه در جهان و نه فقط در منطقه خلیج فارس منجر شود.

ˈجان باستˈ مقام ارشد سابق آژانس اطلاعات مخابراتی انگلیس (GCHQ) و عضو ارشد فعلی موسسه ˈرویال یونایتدˈ لندن اظهار داشت: در وضعیتی قرار داریم که دولت ها و دست نشاندگان آنها برای ضربه زدن به منافع رقبا بطور فزاینده ای از حملات سایبری استفاده می کنند.

وی افزود: فقدان درکی مشترک و مقررات غیررسمی لازم برای نظم بخشیدن به این فعالیت ها و محدود کردن آنها، بطور جدی احساس می شود.

خبرگزاری رویترز در این گزارش تلاش کرد انگشت اتهام را در حملات سایبری اخیر به چند بانک آمریکایی و شرکت نفت ˈآرامکوˈ عربستان سعودی را به سمت ایران نشانه برود اما هیچکدام از کارشناسان مورد مصاحبه حاضر به تائید این ادعاها نشدند.

ˈایلان برمنˈ مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا و نایب رئیس کنونی شورای سیاست خارجی آمریکا گفت: بخش زیادی از قابلیت های سایبری سیال است و نمی توان گفت هکرها از کجا هدایت می شوند و چگونه کار می کنند.

ˈدینا اسفندیاریˈ پژوهشگر موسسه مطالعات بین المللی لندن نیز به رویترز گفت: حوزه سایبر قلمرویی است که خصوصیت انکارپذیر دارد و خیلی سخت می توان گفت که چه کسی یا چه کشوری مسئول حملات سایبری است.

رویترز در ادامه درباره حمله سایبری به ایران نوشت: اگرچه هیچ دولتی تاکنون مسئولیت حمله استاکس نت را برعهده نگرفته است، اما در سطحی گسترده فرض می شود که این حمله پروژه مشترک آمریکا و اسراییل با هدف آسیب زدن به سانتریفیوژهای هسته ای ایران و از بین بردن آن بوده است.

این خبرگزاری غربی توضیح نداد که چرا پس از دو سال و در پی حملات سایبری به آمریکا و عربستان نگران امنیت سایبری در جهان شده است؟!

منبع ایرنا
انتهای پیام /

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد