سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 684
|
14:02 - 1391/08/04
نسخه چاپی

در سالروز شهادت مسلم بن عقیل؛

نوای «ای وای حسین» در شهر حنجره های حسینی طنین انداز شد

  نوای «ای وای حسین» در شهر حنجره های حسینی طنین انداز شد
در سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) سفیر سالار شهیدان در کوفه، اردبیلٰ شهر حنجره های حسینی حال و هواي محرم به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار سبلانه، دهها نفر از عزاداران اردبيلي در سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع)، با راه اندازي دستجات زنجیر زني و نوای «ای وای حسین»  از میدان عالی قاپو تا مسجد جامع اردبیل، سوگواري سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) را آغاز كرده و به استقبال ماه محرم رفتند.

 

خیل عظیم عزاداران اردبيلي و دستجات زنجیر زنی با نوحه خواني سلیم موذن زاده اردبیلی، در سوگ حضرت مسلم ابن عقيل (ع) و شهدای کربلا اشک ماتم ریختند.

 

آيين سوگواری شهادت حضرت مسلم ابن عقيل يكي از آيين هاي سنتي عزاداري هاي محرم ويژه منطقه اردبيل، همه ساله روز هشتم ذي الحجه در اين شهر برگزار مي شود و اردبیلی ها با عشق و ارادت خاصی که به خاندان عصمت و طهارت (ع) دارند با برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه خوانی، مصائب حضرت مسلم ابن عقيل‌(ع) را به تصویر می کشند.

 

مسلم‌بن‌عقيل فرزند دوم حضرت ابوطالب، برادر علي‌بن‌ابوطالب از قبيله بني هاشم بود و در زمان خلافت حضرت علي(ع) از جانب وي، متصدي منصب‌هاي نظامي در لشکر اسلام شد و در دوران امامت امام حسن(ع) نيز در خدمت ايشان بود؛ سپس در زمان امامت امام حسين(ع) به عنوان نماينده ايشان براي بررسي اوضاع و گرفتن بيعت از مردم كوفه، عازم اين شهر شد.

 

حضرت مسلم سرانجام در هشتم ذي‌الحجه سال 60 قمري، با كوفيان درگير شد و بعد از دستگيري بر بام‏ دار‌الاماره كوفه به شهادت رسيد.

 

انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد