سرویس: سیاسی
کد خبر: 719
|
19:04 - 1391/08/05
نسخه چاپی

خطیب جمعه اردبیل:

نمرودهای زمان با قدرت ایمانی شکستنی هستند

نمرودهای زمان با قدرت ایمانی شکستنی هستند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: نمرودهای زمان ما که به هوا و هوس‌های دنیا آلوده شده‌اند با قدرت ایمانی مسلمانان هستی آنها فنا شدنی است.

به گزارش سبلانه به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز عید قربان که در مصلای امام خمینی این شهر برگزار شد، اظهار داشت: عید قربان عید تقوا و تقرب به خداوند متعال است و خداوند متعال داستان ابراهیم و قربانی کردن او را در تقرب به خداوند ابدی و جاودانه کرده تا یک تداعی تربیتی و اخلاقی باشد.

وی تصریح کرد: خداوند متعال حرکت ابراهیم در روز دهم ذیحجه را جز مناسک اصلی حج قرار داده و در بیان قصه ابراهیم درس و الهام گرفتن از آن را برای همه مؤمنان و موحدان زمان یادآور می‌شود.

عاملی با اشاره به درس‌های عبرت‌آموز از قصه شیرین حضرت ابراهیم (ع) خاطر نشان کرد:‌ یکی از این درس‌ها درس تسلیم شدن در برابر خداوند و سر فرود نیاوردن در برابر شیاطین و دیگر افراد است که همه مؤمنان باید این درس را مرام و مسلک خود قرار دهند.

این مسئول دیگر درس قصه ابراهیم را نهراسیدن از ترفند دشمنان و هجوم بردن به اردوگاه دشمن با جرأت و جسارت خاص توصیف کرد و ادامه داد: مسلمانان نباید در برابر فشارهای زودگذر هراسی به خود راه دهند و یا بخواهند از اصول خود تنازل کنند.

وی بیان کرد: در قصه ابراهیم آنچه ظهور و نمود پیدا کرده است راندن شیطان از زندگی فردی و اجتماعی است و دوری از پلیدی و رجس است همه ما باید آن را معیار و محک زندگی خود قرار دهیم.

خطیب جمعه اردبیل ایثار کردن و گذشتن از همه چیز در راه خدا و بالاتر از همه درس امامت و توحید را از پیام‌های قصه ابراهیم توصیف کرد و یادآور شد: حج مقدمه امامت است و حضرت ابراهیم به عنوان قهرمان توحید و بت‌شکن روزگار درس جاودانه‌ای برای همیشه به مسلمانان داده تا در برابر نظام‌های شرک‌آلود و حاکمان نمرود صفت ذره‌ای از اهداف و آرمان خود عدول نکنند.

وی گفت:‌ هر کس از راه شیاطین و اعمال شرک‌آلود آنها تبعیت کند به یقین شکست نصیب او می‌شود و ما وظیفه داریم به مانند ابراهیم حریت خود را حفظ کنیم و اجازه ندهیم ذره‌ای اهداف شیطانی در ما نفوذ پیدا کند.

 

قدرت ایمان ما را از امتحان اقتصادی سربلند بیرون می‌آورد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان در ادامه سخنان خود به وضعیت اقتصادی و امتحان و ابتلای الهی در این زمینه اشاره کرد و افزود: این وضعیت یک امتحان واقعی برای همه ما است و خوشا به حال آنهایی که از این امتحان سربلند بیرون آمده و تسلیم هوای نفس و شیطان وجودی خود نشوند.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ همه وظیفه داریم در این امتحان الهی در نهایت صداقت و سعه‌صدر کارها را به پیش ببریم و یاریگر محرومان و نیازمندان جامعه باشیم وگر نه با احتکار و گران‌فروشی نمی‌توان به مقصدی رسید.

عاملی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز عید قربان هدف از قربانی کردن را تقرب به خداوند توصیف کرد و اظهار داشت: برای اولین بار هابیل به درگاه خداوند قربانی آورد و به خاطر آن که از داشته‌های خود گذشته بود خداوند آن را قبول کرد ولی قربانی قابیل را نپذیرفت چرا که در این قربانی نشانه‌ای از دست کشیدن و دور شدن از تعلقات نبود.

امام جمعه اردبیل اضافه کرد: در داستان حضرت نوح نیز بعد از آرام شدن طوفان آن حضرت از حیوانات برای خداوند قربانی آورد ولی بزرگ‌ترین قربانی تاریخ بشریت را حضرت ابراهیم (ع) آورده است که با گذشت همه داشته‌ها و سرمایه‌های خود فرزندش را برای قربانی کردن در درگاه ربوبی آماده کرد.

وی اول و آخر حج را عبودیت الهی دانست و بیان کرد: خداوند تنها از یوم دهم ذیحجه به عنوان عید قربان و عید تقرب یاد می‌کند چرا که در درگاه خداوند متعال بشر در این روز عالی‌ترین سرمایه خود را که دور شدن از نفسیات و هواهای شیطانی است، می‌گذرد.

عاملی فلسفه عید قربان را گذشتن از همه ابزارها و لوازم مادی و ظاهری و رسیدن به رحمت و کمال الهی توصیف کرد و ادامه داد: ما نیز باید امروز خودمان را محک بزنیم که چه قدر به مانند ابراهیم از گناه و محرمات عبور می‌کنیم و ریشه تعلق دنیوی و نفسانیت را می‌زنیم.

وی با یادآوری اینکه حماسه عظیم عید قربان سه قهرمان اصلی دارد که هر سه آنها ابراهیم،‌ اسماعیل و هاجر وسوسه‌های شیطانی را از خود دور کردند، افزود: اگر امروز حاجیان ما دور خانه الهی طواف می‌کنند که قبر هاجر و ابراهیم در آن واقع شده است به خاطر این عبودیت و تقرب جستن آنها به درگاه ربوبی است.

عاملی گفت:‌ خداوند متعال در شب هشتم، نهم و دهم ذی‌حجه از طریق خواب به حضرت ابراهیم الهام کرد تا اسماعیل را به قربانگاه ببرد و او نیز با درخواست چاقو و طناب از هاجر و فاصله گرفتن 10 کیلومتری از مکه برای انجام مأموریت الهی فرزندش را به قربانگاه برد و به دستور الهی خواست سر فرزندش را ببرد که از طریق جبرائیل ندا رسید که ای پیامبر الهی تو سربلند بیرون آمدی.

نماز عید قربان علاوه بر شهر اردبیل در سایر شهرستان‌های استان اردبیل نیز برگزار شد و مؤمنان خداجوی در این روز عزیز نماز شکر و تقرب الهی را به جا آورده و به درگاه الهی راز و نیاز کردند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد