سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 72807
|
11:06 - 1396/08/22
نسخه چاپی

یادداشت/

تقویت شخصیت و استقلال فکری کودکان با ترغیب آنها به مطالعه

تقویت شخصیت و استقلال فکری کودکان با ترغیب آنها به مطالعه
افرادی که به طور جدی به مطالعه می پردازند، دارای سطح فکر و اندیشه‌های وسیع، ذهن فعال‌تر، گنجینه لغات کامل‌تر هستند و افق‌های جدیدی پیش روی آنها باز می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار، نقطه‌ آغاز رسالت و دعوت اسلامی بر مبنای خواندن و مطالعه شکل گرفت و اعجاز اسلام، قرآن و راه رسیدن به آن مطالعه و تدبر در آن بود و در اهمیت نقش کتاب در تکامل جوامع انسانی همین بس که تمام ادیان آسمانی و بزرگان تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند.

مطالعه یکی از مهمترین ارکان تشکیل دهنده شخصیت در انسان است. مطالعه توسعه آفرین است.در خواندن کتابها و مطالب و مضامین مختلف موجب شکل گیری ارزشهای گوناگون در ذهن افراد می شود. حساسیت ها رشد می دهد و احترام به دیگران را در کالبدفکری انسان شکل می دهد.

رضایتی که یک شخص از مطالعه به دست می آورد او را متکی به خود کلان خواهد کرد.سوالاتی که در هنگام مطالعه در نزد شخص  مطرح می شود و مقایسه هایی که او بین مسائل مختلف می کند . در مجموع موجب می شود که او فردی مبتکر و خلاق بار بیاید.

اینشتین می گوید:افکار و اندیشه های انسان به گونه ای است که ممکن است فقط خواندن یک کتاب پایه اندیشه ها و افکار انسان را بر مبنای جدید یا در مسیر خاصی قرار دهد و چه بسا ممکن است کتابی مسیر سرنوشت میلیون ها انسان را در راه مخصوصی بیندازد.
و یاوُلترمی نویسد:برگ های کتاب به منزله بال هایی هستند که روح ما را به عالم نور و روشنایی پرواز می دهند.
حال چرا ترویج کتاب خوانی به ویژه برای کودکان و نوجوانان اهمیت دارد؟
امروز دوران انفجار اطلاعات است دورانی که جهان به صورت یک دهکده کوچک درآمده است.امروز دیگر دوران جهانی شدن است نه ماندن در قالب محدودیت. آحاد مردم، جوانان و نوجوانان،زنان و مردان و به ویژه کودکان با حجم عظیمی از اطلاعات روبه رو هستند. امروز فضا و امکانات درخور توجهی که بتواند برای کودک استقلال فکری ایجاد کند، وجود ندارد.
کودک امروزی خیلی زود دنیای کودکی را ترک می کند، پرده از رازها برایش کنار می رود و احساس دانستن همه چیز، تمام احساس شگفتی و کنجکاوی ای که او را به سوی علم و خلاقیت راهنمایی کند، راه را برای پیشرفت های بیشترش می بندد. این بی تفاوتی ناشی از دانستن همه چیز، برای زندگی او زیانبار است.
آن ها که به وضعیت زندگی و نیازهای کودک و نوجوان امروزی آگاهی دارند، می دانند که کتاب امن ترین پناهگاه کودک و نوجوان است. اهمیت کتاب وقتی روشن تر می شود که بدانیم اگر عشق به مطالعه از کودکی در انسان پدید نیاید و مطالعه به یک نیاز معنوی درزندگی او تبدیل نشود، ذهن  او در جوانی تهی خواهد بود و آن وقت است که سادگی و بی تجربگی جوانی، راه را برای نفوذ بدی ها باز می کند و گوشه های زشت طبیعت انسان آشکار می شود.
سعادت فرد و جامعه در گرو احساس مسئولیت نسبت به نسل آینده است. پدر و مادرها و آموزگارانی که درک درستی از وظایف خود برای بنای زندگی آینده کودکان دارند، ایجاد عادت به مطالعه و انگیزه خواندن را راهی غیر مستقیم برای پاسخ به نیازهای روحی و پر کردن خلاء موجود در زندگی کودک امروزی می دانند و از این راه به پرورش نسل آینده می پردازند.
افرادی که به طور جدی به مطالعه می پردازد،دارای سطح فکر و اندیشه های وسیع،ذهنش برای فراگیری فعال تر،گنجینهء لغاتش کامل تر و افقهای جدیدی پیش رویش باز شده و آمادگی برای یادگیری بیشتر و به صورت جدیدتر و قوی تر در راه کسب علم گام بر می دارد.
بعنوان یک کتابدار توصیه ام به دانش آموزان عزیز این است که در کنار کتابهای درسی خود جهت تقویت حافظه ی یادگیریشان به مطالعه ی کتابهای غیردرسی بپردازند. و یقینا بهترین راه موفقیت در کسب علم و دانش همین مطالعه است.

یادداشت از موسی بیدار رییس کتابخانه عمومی شهر اصلاندوز

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد