سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 74536
|
00:36 - 1396/10/29
نسخه چاپی

مهاجرت یک چهارم جمعیت شهرستان کوثر در 10 سال اخیر!

مهاجرت یک چهارم جمعیت شهرستان کوثر در 10 سال اخیر!
شهرستان کوثر با افت سالانه 2.57 درصدی طی 10 سال شاهد کاهش نزدیک به یک چهارم در حدود 23 درصد جمعیت خود بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، هاشم مظفری، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل در جلسه بررسی نتایج سرشماری استان با بیان اینکه شهرستان کوثر رتبه نخست کاهش جمعیت را طی سال های اخیر دارد، گفت: شهرستان اردبیل با متوسط رشد سالانه یک درصد بیشترین رشد را داشته و در این مدت نزدیک به 10 درصد یعنی بیش از 57 هزار نفر به جمعیت آن افزوده شده است و پس از آن پارس‌آباد با رشد متوسط سالانه 0.83 درصد و نمین با 0.17 درصد در مکان‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند و شهرستان کوثر با افت سالانه 2.57 درصدی طی 10 سال شاهد کاهش نزدیک به یک چهارم در حدود 23 درصد جمعیت خود بوده است و پس از کوثر شهرستان‌های گرمی و نیر به ترتیب با افت سالانه 1.7 و 1.5 درصدی طی 10 سال 15.7 و 14.1 درصد از جمعیت خود را از دست داده‌اند.

به گزارش کوثرخبر، آمار جمعیتی شهرستان کوثر پس از آنکه از زیر مجموعه شهرستان خلخال به عنوان یک شهرستان در جنوب استان اردبیل جدا شده است بیش از 10 الی 15 هزار نفر کاهش دارد.

آماری که پیشتر برای شهرستان کوثر رقم می خرد بالای 38 هزار نفر می بود که امروزه بنا بر سرشماری های موثق یا غیر موثق به 20 یا 22 هزار نفر می رسد که قابل تامل است.

در این میان کاهش جمعیت به دنبال آن از بین رفتن زیرساخت های روستایی و شهری که بیشتر جنبه اقتصادی و اجتماعی دارد مورد کاوش قرار میگیرد که میتوان علت اصلی آن را نبود امکانات در همه عرصه ها عنوان کرد.

امکاناتی که اکثراَ روستاییان را برای یافتن کسب و کار به کلان شهرها راهی میکند و به دنبال آن مزارع کشاورزی و ... در روستاها رها می شود که بی شک چرخه زندگی روستایی که الزام بقای شهری آباد را دارد به خطر می افتد.

مهاجرت روستانشینان به دنبال یافتن کار و درآمد کافی باعث رهاشدن زمین های زراعی و فاصله گرفتن با کشت و زرع و مشاغل مولد می شود و به عقیده کارشناسان مسائل اجتماعی، آسیب های زیادی به سلامت جامعه وارد می کند؛ از جمله اینکه اعمال سنتی که یقیناَ روستاییان مجری اصلی آنها در منطقه هستند در معرض تهدید قرار میگیرد.

هرچند تامین آب، گاز، راه، مسکن، مدرسه، امکانات زندگی، اعطای تسهیلات بانکی و خرید تضمینی محصولات کشاورزی در کاهش میزان مهاجرت روستائیان موثر است و دولت هم کم و بیش به این مسائل می پردازد؛ اما موارد یادشده در صورت نبود درآمد کافی ماندگاری دایم روستائیان در روستاها را موجب نمی شود و در ادامه این ماندگاری را به مرور از آنان سلب مب کند.

سیاست زدگی عامل دیگر مهاجرت جمعیت شهرستان کوثر است بطوری که این شهرستان با جمعیت اندک ولی با افکار سیاسی بیشتر در سطح استان معروف است و بسیاری از متفکران و نخبگان این شهرستان به علت آزردگی از فضای سیاسی حاکم از دوره های حال و گذشته، برخلاف میل باطنی و به نیت دستیابی به آرامش و آسایش بیشتر مجبور به مهاجرت شده اند که بحثی جداگانه را میطلبد.

به هر حال نکته ای که قابل تامل است نبود امکانات کافی در منطقه می باشد که می طلبد مسئولین امر استانی و شهرستانی ضمن اینکه به اعمال ذاتی خود(خدمات رسانی به روستاییان) بیشتر توجه کنند؛ بلکه به دنبال راه چاره ای برای مهاجرت معکوس اهالی و عدم دلسرد بودن مردم از هرآنگونه که آنان را مورد آزار و اذیت قرار میدهد باشند که یکی از آنها بیکاری و علاج برای ریشه کن کردن اعتیاد و طلاق در منطقه است.

اما پس از طرح مسائل و مشکلات شهرستانی و همچنین واکاوی علل اصلی مهاجرت و بیکاری در شهرستان کوثر به سراغ مهمترین عامل اصلی همه مشکلات مردم منطقه می رویم،  پایاب سد گیوی، پایاب سد گیوی و دوباره پایاب سد گیوی!؛ اگر دولت بتواند اعتباری جهت آغاز عملیات اجرایی پایاب سد گیوی که در 20 سال اخیر دغدغه اصلی اهالی منطقه بوده است، اختصاص دهد بی شک تحول اقتصادی و صنعتی را برای تک تک اهالی رقم خواهد زد؛ اما متاسفانه در عرض سه سال تنها مبلغ 100 هزار و 2 ریال برای یک پروژه ملی در نظر گرفته شده است!، در سال 95 صد هزار تومان و در سال های 96 و 97 تنها 2 ریال برای قطع نشدن مسیر اختصاص بودجه به پایاب سد گیوی اختصاص یافته است!

انتهای پیام/

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد