سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 74555
|
00:50 - 1396/10/30
نسخه چاپی

گیوی؛ کانون کشاورزی اردبیل، گله مند از وعده های بی سرانجام!

 گیوی؛ کانون کشاورزی اردبیل، گله مند از وعده های بی سرانجام!
شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی که 85 درصد از اهالی آن به شغل شریف کشاورزی می پردازند؛ از وعده های بی سرانجام دولت ها در بی توجهی به امر آب رسانی به مزارع از طریق پایاب سد گیوی گله مندند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، بی شک کشاورزی یکی از قطب های اقتصاد در هر استان یا منطقه است که باید همواره مورد توجه جدی از سوی مسئولان آن منطقه قرار گیرد؛ استراتژی درآمد که این روزها ملزوم بر بقای آن جامعه است رکنی مهم برای تعالی آن جامعه نیز محسوب می شود.

کوثر نیز از این حیث و این ظرفیت بهره جسته است، بطوری که 85 درصد از اهالی آن به شغل شریف کشاورزی پرداخته و امرار و معاش خود را از سالی به سال دیگر با کاشت و برداشت محصول انجام می دهند.

اما در یک دهه گذشته پس از بحرانی شدن منابع آب و از بین رفتن سفره های زیرزمینی معیشت این قشر از جامعه به خطر افتاده که در پی آن منجر به مهاجرت شده و معضلاتی چون بیکاری و ... را به وجود آورده است.

پیش از دغدغه نبود منابع آبی، در سال 1374 کلنگ زمین احداث سد گیوی در بالا دست گیوی چایی به زمین زده شد و در سال 1383 نیز عملیات اجرایی آن آغاز شد.

مردم که پس از ته کشیدن منابع آبی امیدوارانه به اتمام پروژه ملی سد گیوی طی 4 سال آینده می اندیشیدند، بیش از پیش برای کاشت و برداشت محصول و همینطور خرید و فروش مزارع کشاورزی روی آوردند، اما پس از چند سال و آغاز تحریم ها و همینطور بی توجهی برخی از مسئولان کشوری و استانی به این پروژه ملی امید کشاورزان منطقه نامید و میزان محصول آنان سال به سال کاهش یافت.

همانطور که عنوان شد شهرستان کوثر با 85 درصد از جمعیت کشاورز خود، کانون اقتصاد استان در حوزه کشاورزی را به خود اختصاص داده است و ظرفیت های بالقوه ای را در این حوزه نیز داراست ولی متاسفانه بدون منابع آبی این ظرفیت به هیچ تبدیل شده و از این سو اهالی منطقه از وعده های بی سرانجام دولت ها در بی توجهی به امر آب رسانی به مزارع از طریق پایاب سد گیوی گله مندند.

در این خصوص گفتگویی با کارشناس کشاورزی داشته ایم.

غفار شعبانی، کارشناس مسائل کشاورزی در گفتگو با خبرنگارکوثرخبراظهار کرد: بخش کشاورزی تامین‌کننده مهم‌ترین نیاز جامعه به شمار می‌رود و اقتصاد منطقه را می تواند متحول کند.

وی با بیان اینکه مسئولان باید بخش کشاورزی را در راس برنامه‌های خود به ویژه در کوثر قرار دهند، تصریح کرد: با عنایت به پتانسیل های شهرستان کوثر این منطقه ظرفیت تبدیل به کشت و صنعت مغان را دارد ولی متاسفانه تنهاترین دغدغه کشاورزان منطقه یعنی سد و پایاب سد گیوی همچنان در گیرودار وعده های بی سرانجام دولت ها بوده و از سویی اگر برای آغاز و اتمام پایاب سد تلاش نشود روز به روز قیمت مصالح و ... کاردبردی در پایاب افزوده خواهد شد.

شعبانی گفت: زمانی که محصولات کشاورزان بدون داشتن منابع آبی تنها ضرر و زیان در پی دارد، به تبع یک کشاورز رغبتی هم برای تولید نخواهد داشت و امروز شاهد این موضوع هستیم که نه تنها کشاورزان منطقه بلکه فرزندان‌مان نیز کوچکترین توجهی برای کشاورزی ندارند.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه باید روستائیان به عنوان مهم‌ترین تولیدکنندگان بخش کشاورزی حمایت شوند، افزود: در این صورت شاهد کاهش مهاجرت به کلان شهر ها خواهیم بود؛ اگر بتوانیم امنیت غذایی خود را با توجه به تولیدکنندگان داخلی فراهم آوریم، وابستگی به دیگر استان ها و حتی کشور ها کاملاً از بین می‌رود.

وی ادامه داد: در شهرستان کوثر این امر زمانی محقق خواهد شد که پایاب سد گیوی به اتمام برسد، با این شرایط بیش از 3 هزار نفر اشتغالزایی شده و آمار بیکاری و مهاجرت نیز کاهش پیدا خواهد کرد؛ اقتصاد و صنعت کوثر و دیگر مسائل سیاسی و اجتماعی؛ همه و همه بستگی به انمام پایاب سد گیوی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد