سرویس: سیاسی
کد خبر: 763
|
12:49 - 1391/08/06
نسخه چاپی

اردوگاه غرب بر سر تحریم ایران دچار دودستگی شده است

اردوگاه غرب بر سر تحریم ایران دچار دودستگی شده است
یک استاد دانشگاه آمریکا با اشاره به مخالفت سوئیس با تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران تاکید کرد این موضع‌گیری نشان می‌دهد اردوگاه غرب موضع متحد و واحدی علیه ایران ندارد.

سبلانه: به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل ازپرس تی وی،یک تحلیلگر مسائل سیاسی آمریکا در گفت‌وگو با پرس تی وی اظهار داشت، مخالفت اخیر سوئیس با تحریم های غیرقانونی و یکجانبه علیه ایران ساختگی بودن افسانه متحد بودن جبهه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران را به اثبات رساند.

کاوه افراسیابی، نویسنده و استاد دانشگاه در آمریکا اظهار داشت: «تصور می کنم که تصمیم سوئیس از چند جنبه بسیار حائز اهمیت است. از یک جنبه، بطلان افسانه رویکرد مشترک غربی در قبال ایران را می رساند.»

وی افزود، عدم همکاری برن با اتحادیه اروپا در زمینه تحریم ها علیه ایران همچنین نشانگر «تفاوت بسیار مهم» بین موضع اتحادیه اروپا در قبال ایران و تحریم های محدود سازمان ملل است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه گفت: «برخلاف اتحادیه اروپا، سازمان ملل انجام مبادلات تجاری، انرژی و سایر مبادلات بین ایران و شرکای تجاری این کشور در سراسر جهان را مجاز می داند.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت فشار واشینگتن، 4 دور تحریم های محدود علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است. اما کشورهای غربی در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود، تحریم هایی را علیه بخش های نفت، مالی، حمل و نقل و تجارت ایران وضع کرده اند.

افراسیابی همچنین تصمیم سوئیس را «بسیار به موقع» و «شجاعانه» توصیف کرد که می تواند موضع کشورهای دیگر و از جمله روسیه و چین که با تحریم های یکجانبه علیه ایران مخالف اند را تقویت کند.

افراسیابی افزود، علیرغم اینکه سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست، اما تصمیم این کشور بر روی بقیه کشورهای اروپایی تاثیرگذار است و فشار را بر سیاستمداران خشونت طلب اروپایی که در خط اسرائیل علیه ایران حرکت می کنند، افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: «بسیاری از شرکت های اروپایی هستند که مایل اند به همکاری خود با ایران ادامه بدهند، اما در نتیجه این تحریم های ناعادلانه و غیرمنصفانه، فعالیت هایشان محدود شده است.»

دیدیر بورخالتر، وزیر امور خارجه سوئیس، روز پنجشنبه پس از دیدار با همتای روس خود در موسکو تصریح کرد که برن مخالف هرگونه تحریم یکجانبه علیه ایران است.

اولین ویدمر اشلامپ، رئیس جمهور سوئیس نیز ماه گذشته با رد تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران، این تحریم ها را «غیر قابل پذیرش» خوانده بود.

ویدمر اشلامپ گفته بود، سوئیس با تحریم ها موافق نیست و به روابط اقتصادی خود با ایران در چهارچوب تصمیمات سازمان ملل ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد