سرویس: اقتصادی
کد خبر: 771
|
21:50 - 1391/08/06
نسخه چاپی

افزایش 23 درصدی ارزش مبادلات تجاری ایران

افزایش 23 درصدی ارزش مبادلات تجاری ایران
معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: ارزش مبادلات تجاری کشورمان 23 درصد در سال جاری افزایش یافته است.

به گزارش سبلانه به نقل از فارس ، بهروز علیشیری ظهر امروز در جمع کار‌آفرینان و سرمایه‌گذاران در خلخال اظهار داشت: در تامین منابع مالی امروزه در دنیا کسی به منابع عمومی برای توسعه زیر‌ساخت‌ها توجهی نمی‌کند بلکه نگاه‌ها به سمت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: شاخص اقتصاد کلان ایجاب می‌کند که نرخ رشد اقتصادی بر اساس یک توازن و تراز باشد و ما شاهد آن هستیم که برخی نوسانات نرخ ارز بر حجم مبادلات اقتصادی تاثیر گذاشته است.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی یادآور شد: امروز در دنیا آنچه که در حوزه سرمایه‌گذاری مهم به نظر می‌رسد برقراری امنیت سرمایه‌گذاری و اقتصادی و رعایت مسائل حقوقی و دقت در جذب آنهاست.

علیشیری با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر حجم سرمایه‌گذاری‌ها 300 برابر رشد داشته، گفت: در کنار این افزایش دولت نیز باید برخی مولفه‌ها و حمایت‌های خود را انجام دهد تا یک حرکت رو به رشد را در بخش اقتصادی و تحولات آن شاهد باشیم.

این مسئول تاکید کرد: ما نیز قبول داریم که در استان‌های کمتر توسعه یافته باید مشوق‌های سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذار با تکیه بر آن و امیدواری بیشتر بتواند فعالیت کند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با انتقاد از برخی اظهارات در توسعه نیافتگی و یا کمتر توسعه یافتگی برخی از مناطق افزود: با وجود استعداد فراوان در استان اردبیل و جنوب این استان زیاد منطقی نیست که مدام سخن از محرومیت و کمتر توسعه یافتگی به میان بیاوریم چرا که خلخال و کوثر سرشار از استعداد و توانمندی الهی و توسعه یافتگی است که آب و هوای آن،‌ آبگرم و قابلیت تولید انرژی در این منطقه بی‌نظیر است.

علیشیری هدف سازمان سرمایه‌گذاری کشور را شناسایی استعدادها اعلام کرد و بیان داشت: در تلاش هستیم تا با بهره‌گیری از مزیت‌ها و توانمندی‌های هر منطقه بسته‌های سرمایه‌گذاری تعریف کنیم تا حداقل 50 درصد نیازمندی‌ها برای حوزه اشتغال و کار‌آفرینی از طریق تهیه زیر‌ساخت‌های دولتی تامین و مابقی نیز با جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: ما بدون همکاری بخش خصوصی نمی‌توانیم در حوزه رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری موفق عمل کنیم که در این ارتباط ضرورت دارد در تمام استان‌ها قابلیت‌های جذب سرمایه‌گذار در یک زنجیره مشخص با پیشتازی طرح‌های آمایشی در نظر گرفته شود تا بتوانیم یک توانمند‌سازی حقیقی را شاهد و ناظر باشیم.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص مشکل کارخانه سیمان خلخال نیز گفت: دولت به هیچ‌وجه اجازه ساخت کارخانه سیمان را ندارد واین کار با توجه به سود‌آوری با کمک بخش خصوصی انجام می‌شود.

ایران در تولید سیمان خاکستری خودکفا است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علیشیری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ما آمادگی داریم برای رفع مشکل کارخانه سیمان بانک‌های تخصصی را به همراه مشوق‌های سرمایه‌گذاری معرفی کنیم تا در یک مدل مشارکتی به صورت ملی و یا بین‌المللی بتوانیم کارخانه سیمان را راه‌اندازی کنیم.

این مسئول با بیان اینکه کشورمان در تولید و عرضه سیمان خاکستری به خودکفایی رسیده، متذکر شد: ما تنها با جذب سرمایه‌گذاران بخش غیر‌دولتی داخلی و خصوصی خارجی می‌توانیم به تکمیل این کارخانه با اولویت صادرات کمک کنیم.

وی در پایان سخنان خود همچنین با اشاره به پیشنهاد احداث تونل مابین خلال و استان گیلان نیز اذعان داشت: صدها تونل در کشور منتظر ابلاغ اعتبار و تامین منابع هستند که اگر احداث تونل جزو پروژه‌های مهر ماندگار باشد بدون وابستگی به در‌آمدهای دیگر می‌توان از این طریق آن را احداث کرده و به بهره‌برداری رساند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد