سرویس: اجتماعی
کد خبر: 80
|
08:59 - 1391/07/22
نسخه چاپی

کلنگ مشـایی بر سر «سماموس»

کلنگ مشـایی بر سر «سماموس»
اسفندیار رحیم مشایی 5 سال پیش در زادگاهش کلنگ ساخت نخستین هتل 7 ستاره کشور را بر زمین زد، پروژه ای که بدون هیچ پیشرفتی پایان مهرماه امسال سرمایه گذار آن هم خلع ید خواهد شد.

به گزارش سبلانه به نقل از فارس، اردیبهشت ماه سال 1386 اسفندیار رحیم مشایی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کنار محمود طالبی، سرمایه گذار ایرانی مقیم آلمان، کلنگ نخستین هتل 7 ستاره ایران را در روستای سفیدتمشک رامسر به زمین زد.

هتلی که نامش را خواندند «سماموس»، برگرفته از نام بلندترین کوه منطقه رامسر با ارتفاعی بیش از 3600 متر که در تمام فصول سال پوشیده از برف است و در امتداد دریا بر شهرهای رودسر، کلاچای، چابکسر و رامسر اشراف دارد.

«سماموس» که عنوان نخستین هتل 7 ستاره ایران را بر دوش می کشد پس از گذشت بیش از 5 سال از زمان کلنگ زنی، هنوز آجری از آن روی آجر دیگر قرار داده نشده است.

5 سال امروز و فردا / خلع ید به جای افتتاح هتل

در حالی که زمان آغاز ساخت تا بهره برداری از عمده پروژه های هتل سازی در کشور 5 سال اعلام می شود اگر سرمایه گذار این هتل7 ستاره به درستی انتخاب می شد تا همزمان با کلنگ زنی پروژه، کار خود را آغاز کند در این روزها به جای خلع ید شدن سرمایه گذار آن باید برای افتتاح آن انتظار می کشیدیم. اما حالا روز از نو و روزی از نو برای یافتن یک سرمایه گذار جدید و همنوا شدن با خواسته های آن.

امیر امینی، معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره آخرین وضعیت پروژه هتل 7 ستاره رامسر به خبرنگار فارس می گوید: شورای حفظ حقوق بیت المال در استان مازندران 18 شهریور امسال موعد تحویل را برای سرمایه گذار هتل سماموس مشخص کرد در همین راستا استاندار نیز دستور داد تا سرمایه گذار را خلع ید کنند و اداره منابع طبیعی مازندران نیز تا پایان مهرماه، خلع ید را عملیاتی کرده و زمین را به سرمایه گذار جدید واگذار کند.

سرمایه گذار از دولت، غرامت هم می خواهد

محمود طالبی، سرمایه گذار این پروژه که هر بار به دلیلی احداث این هتل را به تأخیر انداخته است بخشی از این مشکلات را نبود معدن شن و ماسه و بتون در رامسر عنوان می کند که در همین راستا مجوز بهره برداری از معدن سنگ آذرین را دریافت کرده و در سال 1388 اعلام می کند که بهره برداری از این معدن بالای 30 میلیارد تومان هزینه ایجاد کرده است.

از سوی دیگر طالبی جواز کارخانه بتون را نیز دریافت و از آن بهره برداری کرده است.

وی که هر بار روند آغاز پروژه را به دلایلی از جمله عدم هماهنگی با سازمان‌هایی چون منابع طبیعی، آموزش‌و پرورش و... و در آخرین مرحله هم نبود برق و امکانات اولیه به تأخیر انداخته است پس از گذشت بیش از 5 سال برای واگذاری زمین ها به دولت ادعای دریافت غرامت هم کرده است.

علی اکبر طاهایی، استاندار مازندران در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری این استان درباره سرمایه گذار هتل «سماموس»گفته است: «برای خارج کردن این پروژه از دست سرمایه‌گذار با چالش مواجه شدیم و این سرمایه‌گذار برای واگذاری محل، درخواست دریافت غرامت را مطرح کرده است.»

استاندار: پروژه باید در اختیار سرمایه گذار واقعی قرار می گرفت

استاندار مازندران تأکید کرده است: «در صورتی که با کمی توجه این پروژه اگر در اختیار سرمایه‌گذار واقعی قرار می‌گرفت دچار چالش نمی‌شدیم.»

در شرایط فعلی که تا پایان مهرماه، سرمایه گذار قبلی این پروژه خلع ید می شود و قرار است سرمایه گذار جدیدی جایگزین آن شود چه کسی قرار است تاوان این انتخاب اشتباه را در صرف منابع و زمان در این 5 سال گذشته بدهد؟ آیا قانون موجود در کشور، جایی برای اخذ خسارت از سرمایه‌گذاران اینچنینی گذاشته است؟

وعده‌های بی سرانجام ساخت آکواریوم 8 طبقه و باند هلی‌کوپتر

محمود طالبی، سرمایه گذار نخستین هتل 7 ستاره کشور وعده داده بود:  این هتل سومین هتل 7 ستاره جهان و اولین هتل 7 ستاره خاورمیانه است که در 60 طبقه، 240 متر ارتفاع و 200 هزار متر زیربنا ساخته خواهد شد. این هتل شامل دهکده گردشگری، پارکینگ طبقاتی در 10 طبقه و امکانات ارتباطی از طریق فیبرنوری است. 12 سالن همایش خواهد داشت که مجهز به هزار دستگاه ترجمه همزمان است و PAD هلی کوپتر آن از مقر سازمان ملل متحد الگوبرداری شده است.

طالبی با اشاره به این مطلب که معماری این هتل برگرفته از عناصر معماری اسلامی، ایرانی از جمله زیگورات‌های چغازنبیل و شوش است و در طراحی گنبد آن نیز از مساجد اسلامی الگوبرداری شده است، گفته بود: از مهمترین ویژگی‌های این هتل آکواریوم 8 طبقه است که از طبقه همکف تا هشتم هتل، آکواریومی از آبزیان دریای خزر تعبیه خواهد شد که از آب دریا تغذیه می‌کنند.

وی هزینه بهره‌برداری کامل این هتل را در زمان کلنگ زنی 100 میلیارد تومان برآورد کرده بود.

تحول 100 ساله در هتل سازی به کجا انجامید؟

اسفندیار رحیم مشایی در مراسم کلنگ زنی این پروژه در سال 1386، هتل 7 ستاره رامسر را از جمله مدرن‌ترین هتل‌های جهان توصیف کرد و افزود: «با ساخت این هتل طی 5 سال آینده شاهد وقوع تحولی 100 ساله در عرصه هتل‌سازی و گردشگری کشور خواهیم بود و این به لحاظ تاثیرات همه‌جانبه‌ای است که این حرکت ارزنده خواهد داشت و مهمترین آن ایجاد فضا و شرایط مناسب‌تر برای میزبانی از فرهیختگان و شخصیت‌های سایر کشورها و فراهم شدن عرصه برای گفت و گو و تعامل بهتر و بیشتر است.»

5 سال گذشت اما نه تنها تحول 100 ساله در هتل سازی در کشور رخ نداد بلکه همین یک هتل نیز بعد از گذشت 5 سال به سرانجام نرسید.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد