سرویس: اجتماعی
کد خبر: 808
|
12:43 - 1391/08/07
نسخه چاپی

گزارشی از مد شدن یک بازی رایانه ای جدید در ادارات و سرگرم شدن کارمندان

اتلاف وقت در ادارات به سبک تراوین!

اتلاف وقت در ادارات به سبک تراوین!
برخی کارمندان آنقدر غرق در بازی «تراوین» می‌شوند که ساعت‌ها در پشت رایانه ادارات به بهانه انجام امور اداری ژست کاری می‌گیرند، اما مشغول بازی هستند. در این بین تنها قربانی وقت‌گذرانی کارمندان، ارباب رجوع است که کارش بر زمین می‌ماند. در ایران بیش از یک و نیم میلیون نفر به طورمیانگین روزانه از این بازی استفاده می‌کنند…

به گزارش سبلانه به نقل ازسایت خبرنگار اجتماعی، در ماه‌های گذشته استفاده از بازی فراگیر و استراتژیکی به نام «تراوین» دربین کارمندان ادارات دولتی، شرکت‌های خصوصی و قشر گسترده‌ای از جوانان رواج یافته است. شواهد موجود نشان می‌دهد این بازی نه تنها باعث صرف وقت و هزینه افراد در ادارات و به تأخیر افتادن کار ارباب رجوع می‌شود، بلکه به باورکارشناسان انتقال وجه و خرید امتیاز برای قدرت گرفتن و از آن مهم‌تر فروش اکانت‌های قدرت در بین کاربران این بازی، مشکوک به یک «قمار آنلاین اینترنتی» است.

 

بازی

صفحه اصلی بازی آنلاین تراوین

 

شاید شما هم درماه‌های گذشته دربین همکاران خود با افرادی سر و کار داشته‌اید که در ساعات اداری به جای رسیدگی به امور ارباب رجوع، ساعت‌ها به نمایشگر رایانه خود خیره شده‌اند و مشغول انجام یک بازی آنلاین هستند.

 

بیشتر افرادی که در ادارات و شرکت‌ها به این بازی گرایش پیدا می‌کنند افرادی هستند که به دنبال روزنه‌ای برای فرار از کار و سرگرم شدن هستند.

 

جالب اینجاست که برخی کارمندان آنقدر غرق در بازی «تراوین» می‌شوند که ساعت‌ها در پشت رایانه ادارات به بهانه انجام امور اداری ژست کاری می‌گیرند، اما مشغول بازی هستند. در این بین تنها قربانی وقت‌گذرانی کارمندان، ارباب رجوع است که کارش بر زمین می‌ماند.

 

*«تراوین» یک بازی آنلاین استراتژیک!

 

اما بازی آنلاین تراوین به این صورت طراحی شده که درمرحله اول برای شروع بازی کاربران باید در سایت ویژه بازی با ارائه یک نام کاربری و رمزعبور ثبت‌نام کنند و بعد از فعال شدن اکانت کاربری توسط سازندگان بازی، وارد بازی می‌شوند.

درمرحله دوم زمانی که کاربر وارد بازی می‌شود یک دهکده به عنوان محل اصلی بازی در اختیارش قرار می‌گیرد که کاربر در این دهکده می‌تواند با استفاده ازکاراکترهای مختلف درچند مرحله امتیاز و سطح بازی خود را افزایش دهد.

دراین بازی چهار کارکتر اصلی گندم، چوب، آهن و خشت به عنوان کاراکتر و ابزارکمکی کاربر طراحی شده است که با استفاده از آنها می‌تواند منابع بیشتری را درمراحل مختلف و در دهکده به دست آورد.

 

*شیوه بازی براساس غارت و قدرت گرفتن از رقبا

 

شیوه بازی آنلاین «تراوین» به این صورت است که کاربر برای افزایش امتیاز در دهکده بازی باید تا می‌تواند انبار تولید کند و برای پرکردن انبارهای خود دائماً به دنبال غارت، چپاول و قدرت گرفتن از رقبا باشد. پروسه این بازی درشرایطی انجام می‌شود که همزمان تعداد زیادی از کاربران در فضای بازی آنلاین هستند و هر لحظه به تعداد آنها افزوده می‌شود.

 

در حال حاضر در ایران هم بیش از یک و نیم میلیون نفر به طورمیانگین روزانه از این بازی استفاده می‌کنند. فرمولی که طی مراحل بازی به کاربر آموزش داده می‌شود، براساس یکسری قواعد است که با به کارگیری آنها در بازی بهترین سود را نصیب خود می‌کند.

 

*آن روی خطرناک «تراوین»

 

اما شاید برای شما این پرسش پیش آید که پروسه‌ای که به آن اشاره شد چه ایرادی دارد و بازی با «تراوین» چه تهدیدی برای کاربردارد؟

برای پاسخ به این پرسش باید به فاز خطرناک و مشکوک این بازی که بیشتر به یک جابه‌جایی مالی و قمارآنلاین اینترنتی شباهت دارد، اشاره کرد. مراحل این بازی به این صورت طراحی شده که کاربر به تدریج در یک پروسه حساس جذب بازی شده و اشتیاق امتیازگیری با غارت انبار کاربران دیگر شخص بازی‌کننده را تحریک می‌کند تا دائماً آنلاین شده و وارد بازی شود.

 

*شکل‌گیری چرخه مشکوک قمار آنلاین در بازی!

 

طراحان و گردانندگان بازی تراوین از این اشتیاق کاذب سوءاستفاده کرده و از طریق فروش اکانت‌های قدرت تحت عنوان «طلا» برای خود منبع کسب درآمد ایجاد کرده‌اند. کاربران بازی هم به دلیل اشتیاق زیاد برای چیره شدن بر دیگر رقبا و غارت انبارهای آنها در دهکده بازی اقدام به خرید این اکانت‌ها می‌کنند. قیمت اکانت‌های به اصطلاح طلا در بازی از ۱۹ هزار تومان به بالا تعیین شده است که به صورت اینترنتی و از طریق شبکه بانکی شتاب به حساب طراحان بازی واریز می‌شود.

 

اما این تمام ماجرا نیست و زمانی که کاربران به شخصه برای فروش اکانت قدرت خود اقدام می‌کنند، چرخه مشکوکی از قمار اینترنتی شکل می‌گیرد که دراین چرخه کاربران و طراحان بازی دائما درحال جابه‌جایی مبالغ هنگفت هستند.

 

از سوی دیگرچینش عناصر و کاراکترهای بازی به صورتی است که به صورت غیرمستقیم به کاربرآموزش جنگ شهری داده می‌شود و افراد درفضایی قرار می‌گیرند که یک جنگ تمام عیارشهری درقالب یک دهکده کوچک را تجربه می‌کنند.

 

*کسب درآمد برخی کارمندان از طریق بازی‌های آنلاین!

 

اما محمد سهرابی، کارشناس رایانه در این بار می گوید : درچند سال گذشته با گسترش ارتباطات و شبکه‌های مجازی بازی‌های آنلاین هم به تدریج رواج یافته‌اند، اما تفاوت اصلی این بازی‌ها با بازی‌های قدیمی رایانه‌ای کسب درآمد دوطرف است. به باور سهرابی، بازی‌های آنلاین یک پروسه دو سربرد است.

 

به صورتی که هردوطرف هم سازندگان این بازی‌ها و هم کاربران از بازی کسب درآمد می‌کنند و در حقیقت یک منبع درآمد آنلاین است.

 

بنابر اظهارات وی دراین نوع از بازی‌ها، سازندگان و سرشاخه‌ها ازاشتیاق افراد به سود خود استفاده و کاربران هم از این بازی‌ها برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

سهرابی می افزاید : یکی از ویژگی‌های بازی‌های آنلاین داشتن سرعت بالای اینترنت است که درحال حاضر هم در بسیاری از ادارات اینترنت‌هایی با سرعت بالا وجود دارد و این موضوع فرصت خوبی را برای برخی کارمندان برای بازی در ساعات کاری به وجود آورده است.

 

*چرا کارمندان این بازی را دوست دارند؟

 

اما درباره اینکه چرا کارمندان در ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی به این بازی گرایش پیدا کرده‌اند و بیشتر وقت کاری خود را صرف بازی می‌کنند، محمد ایمانی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه فرار کارمندان از کار در محیط‌های ادرای یک موضوع قدیمی و آفت شغل کارمندی است، به «پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار اجتماعی» می گوید:  از مدت‌ها پیش این آفت در ادارات وجود داشته که کارمندان به دلایل مختلف از زیربار مسئولیت شانه خالی می‌کردند، اما درحال حاضر نه تنها بازی‌های رایانه‌ای به وسیله‌ای برای فرارکارمندان از کار تبدیل شده است، بلکه ثابت ماندن یک کارمند در یک پست اداری باعث جلوگیری از چرخش کار در ادارات شده است.

 

به باور وی، زمانی که کارمند در پروسه فرسودگی شغلی قرار گیرد به بهانه‌های مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و به دنبال روزنه‌ای برای فرار از کار است که این روزنه می‌تواند گرایش به یک بازی رایانه‌ای باشد.

 

گزارش از علی البرزی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد