سرویس: سیاسی
کد خبر: 843
|
11:23 - 1391/08/08
نسخه چاپی

مشروح نشست لاریجانی با دانشجویان اردبیلی؛

امروز مسائل اصلی کشور گرانی، تورم و بیکاری است

امروز مسائل اصلی کشور گرانی، تورم و بیکاری است
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز باید تمامی جریان ها افکار خود را برای رفع مشکلات اقتصادی متمرکز کنند، گفت: مسائل اصلی کشور گرانی، تورم و بیکاری است.

به گزارش خبرنگار سبلانه، علی لاریجانی عصر روز یکشنبه درجلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی با وی، با اشاره به فشارهای آمریکا علیه ایران در دوره های مختلف، اظهار داشت: در زمان جنگ عراق علیه ایران آمریکا پشت صحنه این جنگ بود و اسنادی به دست آمده نشان داد که آمریکا نقش مهمی در ترغیب صدام به جنگ و ارسال اطلاعات به عراق داشته است.

 

لاریجانی ادامه داد: آمریکا به خیال اینکه نظام یکه ای را بر دنیا حاکم خواهد کرد، افغانستان و عراق را اشغال کرد و به تصور اینکه می تواند خاورمیانه جدیدی را خلق کند حرکت های خود را آغاز کرد، غافل از اینکه با ایستادگی جمهوری اسلامی ایران، این هدف نیز مثل اهداف شوم قبلی نقش بر آب می شود.

 

 

لاریجانی مسئله هسته ای را بهانه ای از طرف دنیای غرب دانست و گفت: نظام دیکتاتوری حرف های تبلیغاتی وسیعی را راجع به ایران زدند در حالی که پشت همه  این حرف ها بحث دیگری نهفته بود.

 

غرب بدنبال محروم کردن ایرانیان از دانش های پیشرفته است

 

وی با اشاره به تقسیم بندی کشورها  در تئوری جهانی سازی، گفت: نظر آمریکا بر این است که کشورهای پیرامونی تنها باید تکنولوژی های دست دوم داشته باشند و حق ندارند وارد تکنولوژی پیشرفته شوند و باید طبقه بندی در نظام بین الملل را رعایت کنند.

 

لاریجانی با بیان اینکه ایران درجنگ با عراق هزینه های بسیاری داد، گفت: ایران در این جنگ بیش از 250 هزار شهید داد و با تبدیل تهدید به فرصت رشد علمی و تکنولوژیکی زیادی کرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی زحمات شهید تهرانی مقدم در تکنولوژی های موشکی را ستودنی دانست و افزود: ایران با تلاش چنین دلاورمردانی توانست به تکنولوژی موشکی که از تکنولوژی های پیشرفته است دست یابد و در مساله هسته ای نیز دکتر شهریاری ها  آستین ها را بالا زدند و کشور را به این تراز رساندند.

 

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه غرب بدنبال محروم کردن ایرانیان از دانش های پیشرفته است، گفت: غرب خود می داند که ایران به دنبال بمب هسته ای نیست و حرفشان این است که توازن منطقه به هم می خورد.

 

دانشگاه ها در ایجاد توازن علمی و اخلاقی حساس باشند

 

لاریجانی با اشاره به فشارهای اقتصادی و علمی امروز دشمن، وظیفه دانشگاهیان را خطیر دانست و افزود: دانشگاهیان باید دیدبانان علمی این صحنه باشند و با رصد شرایط فعلی، متناسب با آن شرایط علمی کشور را پیش ببرند، این ظرفیت نیروی متخصص که با گسترش دانشگاه فراهم شده نعمت بزرگی است که در طول عمر پر برکت انقلاب خلق شده است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی، دیدبانی علمی دانشجویان را در شرایط امروز مجاهدت حقیقی دانست و افزود: دانشجویان با اتکای به خود و معرفت و اخلاق اسلامی به قله های پیشرفت دست یابند.

 

وی ادامه داد: نباید تصور کنیم که غرب به راحتی علوم و فنون را در اختیار ما می گذارد و باید بیاموزیم دانش از طریق خود نیروهای خلاق دریک ملت جوشیده می شود، در کناراینها باید خودمان را به آداب معنوی و معرفت اسلامی مجهز کنیم تا پیشرفت یک بعدی نداشته باشیم.

 

لاریجانی با اشاره به سخنان  شهید مطهری مبنی بر اینکه« اگر کسی در دانشگاه تحصیل می کند اگر در یک بعد علمی رشد کند راه به جایی نمی برد»، گفت: ایشان می گفتند ساحت انسان دارای استعدادهای متنوعی است و اگر این استعدادها متوازن رشد کند فرد بصیری تحویل جامعه داده می شود، ممکن است شخصی در یک بعد اعتبار اجتماعی پیدا کند اما صاحب صلاحیت برای این امور نیست .

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید بیش از گذشته در ایجاد توازن علمی و اخلاقی در جامعه حساس باشند، بیان داشت: دیدبانی علمی باید با بصیرت معنوی و اخلاقی همراه باشد.

 

عدم توازن نیاز جامعه و گرایش های دانشگاهی موجب اتلاف عمر و سرمایه دانشجویان می شود

 

رئیس قوه مقننه ایجاد توازن بین نیازهای جامعه و گرایش های دانشگاهی توسط مسئولان را ضروری دانست و افزود: باید قبول کنیم دچار عدم توازن هستیم این عدم توازن ضررهای زیادی دارد چرا که عمر و سرمایه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به دلیل به کارگیری در کارهای غیر مرتبط تلف می شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی متوازن سازی را از وظایف کمیسیون آموزش عالی و تحقیقات مجلس اعلام کرد و افزود: متوازن سازی در مجلس نهم در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار گرفته تا نیازها و دانش ها همرنگ شوند.

 

وی ادامه داد: در استان اردبیل نیز باید نیازهای بازار در کشاورزی، صنعت، دامداری و ... شناسایی شود تا نیازها و رشته های دانشگاهی هم سطح شود.

 

هرگز از سایتی شکایت نکرده ام

لاریجانی در نشست رئیس مجلس شورای اسلامی با دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی، در پاسخ به سوالات توحید لطفی نماینده انجمن مستقل دانشجویان محقق اردبیلی مبنی بر ایجاد شائبه حضور لاریجانی در دانشگاه ها برای سومین بار، انتقاد پذیر نبودن رئیس مجلس، دور زدن لیست جبهه متحد اصولگرایان، مفهوم واقعی ولایتمداری واینکه اگر زمانی در کشور اتفاقی بیفتد رئیس مجلس بین نظر خود و نظر رهبر انقلاب به کدام یک اهمیت می دهد، گفت: برای بنده سعادت بزرگی است که در محضر دانشجویان هستم، اما هر زمان دیگری که در دانشگاه حاضر شوم باز هم از این دست از حرف ها را خواهم شنید.

 

وی افزود: در زمان حاضر استنباط ما این است که باید در دانشگاه حاضر شویم و رهبری معظم هم بر این اصل تاکید کردند و خود ما نیز تجربه این حضور را در گذشته داشته ایم.

 

لاریجانی با انتقاد از اینکه در کشور ما بحث سیاسی با سوء ظن ترکیب شده است، گفت: مسلمانان باید نسبت به یکدیگر حسن ظن داشته باشند نه سوء ظن.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من هرگز از هیچ سایتی شکایت نکردم اما به طور کلی بین انتقاد و تخریب تفاوت هایی می دانم.

 

لاریجانی ادامه داد: بارها نسبت های دروغ به من دادند و من البته شکایتی از این افراد نمی کنم و نکردم، هرگز از اینکه سایتی یا وبلاگی از ما انتقاد کند شکایتی انجام نداده ام، اما برخی بیانات توهین و تخریب است و دادستانی نسبت به آن واکنش نشان می دهد.

 

 امروز باید به فکر حل معضل بیکاری، تورم و گرانی باشیم

 

لاریجانی دور زدن جبهه متحد را ادعایی نادرست دانست و گفت: جبهه متحد پیش از انتخابات برای من لیست نداد و از اساس من به طور مستقل از قم کاندید شدم، البته من کمک هایی به جبهه متحد کردم اما تقاضایی از آنها نداشتم.

 

وی در خصوص دو فراکسیون اصولگرا در مجلس نهم، گفت: وجود دو فراکسیون اصولگرا در مجلس امر مضموم و عجیبی نیست و نمی توان به اینکه اصولگرایان اختلاف نظرهایی در مشی سیاسی و یا انتقادی با یکدیگر داشته باشند اما با هم دشمنی نکنند انتقاد کرد.

 

لاریجانی با اشاره به اینکه مهم این است که اصولگرایان به هم دشمنی نورزند افزود: مسئله مهم این است که تمامی جریان ها امروز افکار خود را برای این مشکلات متمرکز کنند،امروز باید به فکر بیکاری، تورم و گرانی باشیم.

 

رئیس قوه مقننه در خصوص مفهوم واقعی ولایتمداری، گفت: اگر مفهوم واقعی ولایت درک شود صادقانه قدم برداشتن در راه اسلام سخت نیست و خداوند نیز برکاتش را ارزانی خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه استان اردبیل خاستگاه تفکر شیعی است، بیان داشت: ولایت‌مداری لقلقه لسان نیست و همانطور که امام سجاد(ع) می فرمایند برخی ها این تعابیر را تنها در لقلقه لسان می دانند بلکه ولایتمداری یک معرفت است.

 

لاریجانی در پاسخ به این سوال که بین نظر خود و نظر رهبر انقلاب به کدام یک اهمیت می دهید، گفت: من سالهاست که در خدمت رهبر انقلاب هستم و ایشان را می شناسم و ممکن است ایشان بگویند که من در خصوص مسئله ای چنین نظری دارم و دنبال کنید اما نسبت به دستگاه های قوا هرگز دستوری نمی دهم.

 

وی ادامه داد: ممکن است ایشان در خصوص موضوعی نظری بدهند و بگویند مجلس چنین موضوعی را دنبال و رسیدگی کند اما هرگز دستوری را به قوا نمی دهند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: رهبر معظم انقلاب فرد همه جانبه ای است و ایشان مسائل را خیلی خوب حلاجی می کنند افتخار بنده است که نظرات ایشان دنبال شود، ایشان اهل دستور دادن نیستند و این مسئله خود نکته اخلاقی است که اگر کسی با قلبش کار کند احتیاجی به دستور دادن نیست.

 

 رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگر که آیا شما رئیس جمهور بعدی هستید با لبخند گفت: استغفرالله، اشتباه دریافت کردید.

 

لاریجانی همچنین در پاسخ به انتقاد دیگر دانشجوی محقق اردبیلی در مورد ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان، گفت: سازمان ملی جوانان از بین نرفته است و دستور کارهای آن در وزارت ورزش در حال پیگیری است.

وی اداره دولت هایی که حجم زیادی وزیر دارند را دشوار دانست و افزود: من نمی گویم همه ادغام ها کار درستی بوده است اما به هر حال پشت سر آنها تئوری هایی قرار داشته است، در کشور ما تعدادی وزارتخانه و وزیر وجود دارد که هر وزیر نیز چندین معاون وزیر و هر معاون وزیر نیز چندین مسئول زیر دست خود دارد و از نظر من این سیستم به تعبیری بی منطق است.

 

لاریجانی با اشاره به بودجه زیادی که باید صرف حقوق دادن به این دست از سیستم های پر تعداد شود گفت: ۱۴۴ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۹۱ کشور بوده است که ۱۰۱ هزار میلیارد تومان آن صرف بودجه های جاری شده پس عملاً بودجه کمی برای کارهای عمرانی باقی می ماند، اگر تلاطمی هم ایجاد شود ضربه آن به بودجه های عمرانی وارد می شود و این منطقی نیست که مرتب نفت بفروشیم و صرف حقوق دادن کنیم.

 

اقتصاد مردمی نیازمند کوچک شدن دولت است

 

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر قرار است اقتصاد مردمی شود باید دولت کوچک شده و این همان سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی است که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز است.

 

لاریجانی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگر که شما اصرار زیادی برای حضور در این دانشگاه داشتید، گفت: شخص من اصراری برای حضور در این دانشگاه نداشتم اما با توجه به اینکه قصد حضور در جلسه شورای عالی اداری و همایش سرمایه گذاری در خلخال را داشتم تصمیم گرفتم از فرصت بین این دو جلسه استفاده کرده و به خدمت شما برسم.

 

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که نظارت مجلس هشتم و نهم ضعیف بوده  و مجلس بیشتر به دنبال جنجال سازی و تقابل با دولت است تا ایستادگی در مقابل بی قانونی های آن گفت: مجلس برای مقابله با متخلفین از اقتدار خود استفاده می کند و بعضاً پیگیری تخلف ها بدون جنجال ممکن نیست، اینکه دیگران تمکین نمی کنند مشکل مجلس نیست چرا که مجلس نمی تواند در پستو مانده و بررسی انجام دهد و این جنجال ها را دیگران ایجاد می کنند.

 

لاریجانی، بیان داشت: روند رسیدگی به تخلفات به این شکل است که بعضا مجلس همراه با دیوان محاسبات تخلفات را بررسی می کند که یک وجه این مسئله علنی است اما بعد از آن تخلف به سیستم دادسرای دیوان ارسال می شود.

 

وی افزود: در صورت لزوم فرد به دادسرای دیوان خواسته شده و در آنجا در دادگاه به تخلف وی رسیدگی شده و حکم صادر می شود اما این مسائل علنی نمی شود.

 

لاریجانی با تاکید بر اینکه لزومی بر رسانه ای و علنی شدن این قبیل از دادگاه ها نیست، گفت: من بارها تاکید کرده ام که دلیلی ندارد رسیدگی به این تخلفات در دادسرای دیوان و دادگاه ها علنی شود به این دلیل که ازنگاه من به هر حال هر فردی حیثیتی دارد و نباید آن را از بین برد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: مجلس به کار نظارت خود رسیدگی می کند و اگر جنجالی نیز برپا می شود ناشی از این است که دیگران تحمل ندارند.

 

 لاریجانی در پاسخ به این مسئله که اقتصاد رابین هودی را در یک مصاحبه مطرح کرد، گفت: زمانی که در خبرگزاری فارس حاضر شدم در یک سؤال سریع و گذرا راه حل مشخصی برای برون رفت از وضعیت فعلی از من خواستند و من تاکید کردم که با راه حل های رابین هودی مخالف هستم، هرگز اقتصاد رابین هودی را مطرح نکردم حتی شنیدم که برخی ها به دنبال طرح عدالت رابین هودی هستند که من هرگز آن را مطرح نکردم.

 

لاریجانی با درخواست اینکه باید مطالب درست خوانده شود گفت: در همان زمان نیز تاکید کردم که ریشه بسیاری از مشکلات در شرایط فعلی نقدینگی است و تحریم ها تمام دلایل وضعیت فعلی اقتصادی نیستند.

 

افزایش نقدینگی از۶5میلیارد به۴۰۰هزار میلیارد تومان

 

رئیس قوه مقننه با انتقاد از رشد غیر منطقی نقدینگی، گفت: طی سال های اخیر نقدینگی از ۶۴ میلیارد تومان به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده  و به طور کلی به این دلیل که بسترهای تولید فراهم نبوده و این نقدینگی نمی توانسته است به ارزش افزوده تبدیل شود تورم و گرانی ایجاد شده است.

 

لاریجانی تصریح کرد: زمانی که بستر تولید مهیا نباشد و عرصه های تولیدی درگیر رکود شده باشند این نقدینگی به سمت مسکن، دلار و سکه می رود و اگر می خواهیم مشکل اقتصادی حل شود باید قبول کنیم که مشکلات از کجا ناشی شده است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح دغدغه های مجلس نهم در خصوص وضعیت اقتصادی و گرانی گفت: با توجه به این شرایط بود که در باب فاز دوم هدفمندی یارانه ها ایستایی ایجاد کردیم و تلاش ها در مجلس این است که آنچه منجر به افزایش حجم نقدینگی شود جلوگیری شود.

 

 ریشه مشکل اقتصادی در رشد نقدیندگی است

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دانشجویی که ریشه مشکلات اقتصادی را در مجلس می داند، گفت: من بارها تاکید کردم که مجلس باید در خصوص مسائل اقتصادی نظارت جدی تری داشته باشد اما قانون مصوب مجلس اشکالی نداشته است.

 

وی افزود: تصویب هدفمندی یارانه ها ۱۸ ماه در مجلس زیر نظر کار کارشناسی بود و اصلاح شده و مشخص شد که در آن چه مقدار باید سهم تولید و چه مقدار یارانه نقدی باشد، اگر سهم تولید داده می شد تا این اندازه مشکل نداشتیم.

 

لاریجانی در خصوص وظایف مجلس افزود: مجلس باید تخلف را اعلام کند و بعد پروسه پیگیری آن توسط دستگاه و نهاد دیگری پیگیری شود و مجلس تنها وظیفه رسیدگی و اعلام تخلف را دارد که این کار را نیز انجام داده است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مسئله مطرح شده توسط یک دانشجو مبنی بر اینکه چرا فتوای رهبری در مورد وقف دانشگاه آزاد را در مجلس رأی گیری کردید و این مسئله نشان از عدم تبعیت کامل شما از نظر رهبری دارد گفت: روند کار مجلس شورای اسلامی به این شکل نیست که رئیس مجلس هر چه خواست انجام دهد.

 

وی با اشاره به زمان بررسی این طرح در مجلس گفت: طرحی که در مجلس بررسی می شد مربوط به کلیه دانشگاه های غیر انتفاعی بود و مسئله تنها مربوط به دانشگاه آزاد نبود.

 

لاریجانی در خصوص محوریت قانونی کار مجلس، گفت: به طور کلی از لحاظ قانونی هر چیزی در مجلس باید رأی گیری شود و هر چیزی بر خلاف قانون اساسی باشد و خلاف شرع هم باشد باید رأی گیری شود و مجمع تشخیص نیز در موارد لازم پس از رأی گیری مجلس به موضوع رسیدگی می کند.

 

پیشنهاد عزل و نصب ها توسط نمایندگان بلامانع است

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا می دانید نمایندگان مجلس در عزل و نصب ها در استان ها دخالت های بیجا می کنند گفت: نباید کلی صحبت کرد و باید دید مواردی که شما در مورد آن صحبت می کنید اگر موردی هست گزارش کنید تا رسیدگی شود.

 

وی افزود: نمایندگان اگر مشکلاتی در اجرا بینند و تشخیص دهند که مدیر دیگری کارآمدتر است می توانند پیشنهادهایی را به استانداری ها و دولت ارائه دهند و دولت نیز می تواند نپذیرد کما اینکه دولت نیز پیشنهادهایی را به مجلس می کند و مجلس در پذیرش یا رد آن مختار است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا در برابر برداشت دولت از صندوق توسعه ملی (صندوق ذخیره ارزی) سکوت کردید، گفت: مجلس می تواند تخلف را اعلام کند و تخلف و متخلف را به مجاری مربوط معرفی کند، مجلس محکمه ندارد تا محاکمه کند بلکه تنها می تواند از ابزارهای قانونی خود مبنی بر سؤال و استیضاح استفاده کند.

 

وی با اشاره به اینکه سؤال از ابزارهای مجلس برای نظارت است گفت: دانشگاه های دیگری به ما انتقاد می کردند که جز سؤال و استیضاح کار دیگری ندارید و من باید تاکید کنم که اینها وظایف مجلس هستند.

 

لاریجانی در پاسخ به این مسئله که چرا نسبت به توصیه رهبر انقلاب مبنی بر لزوم وحدت قوا بی توجهی می کنید گفت: رهبر انقلاب بارها تاکید کردند که هر قوه باید کار خود را انجام دهد.

 

پاسخ به یک نامه  تشنج نمی آفریند

 

وی در پاسخ به اعتراض یک دانشجو مبنی بر اینکه تمامی وقت کشور صرف نامه نگاری های بیجا می شود و با اشاره به نامه رئیس جمهور به رئیس قوه قضائیه گفت: جواب دادن به یک نامه به معنی تشنج نیست چرا که درخواستی مطرح شده و این درخواست  مصلحت دیده نشده است، این مسائل نباید نگرانی ایجاد کند و باید سعی کرد سایش های سیاسی کمتر شود.

 

توزیع متوازن ثروت در کشوربا طرح آمایش سرزمین محقق می شود

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقاد دانشجوی دیگر در مورد توزیع نامتوازن ثروت در بودجه های سنواتی گفت: این مشکل در کشور وجود دارد و ناشی از نداشتن طرح آمایش سرزمین است به همین دلیل این مسئله در برنامه پنجم مورد تاکید قرار گرفته است.

 

لاریجانی طرح آمایش سرزمین را کلید حل این مشکلات توصیف و تصریح کرد: سرمایه گذاری های کشور باید متناسب با طرح آمایش سرزمین باشد و این مشکل در حال حاضر وجود دارد، البته نباید زحمات دولت های مختلف قبلی را نادیده گرفت اما به راستی تدوین طرح آمایش سرزمین برای تحقق توزیع متوازن ثروت ضروری است.

 

در فتنه 88 دنبال تجارت سیاسی نبودم/ خاموش کردن آتش فتنه با بی قانونی روش درستی نیست

 

لاریجانی در خصوص مواضع خود پیرامون انتخابات سال ۸۸ ، بیان داشت: در انتخابات سال ۸۸ رفتارهای ناهنجاری در کشور به وجود آمد و این فتنه ای بود که باید با آن برخورد می شد.، مسئله مهم چگونگی برخورد با این فتنه بود و کسانی که سابقه کار اجرایی دارند می دانند که این فتنه ها از آغاز انقلاب تا به امروز کم نبوده است و مسئله مهم روش برخورد مناسب با این فتنه است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تاکید کردند که قانون باید رعایت شود و در همین راستا من به هیچ عنوان رفتارهای عده ای را که برای خاموش کردن فتنه بی قانونی کردند را درست نمی دانم، رفتارهایی از قبیل مسائل کوی دانشگاه و این دست از اقدامات برای فروکش کردن مسئله فتنه اقدامات بسیار غلطی است.

 

 لاریجانی با تاکید بر اینکه فتنه باید از مسیر درست آن خاموش می شد، افزود: استنباط من این بود که فتنه آتشی است که باید آن را برای مردم توضیح داد در حالی که شاهد آن بودیم که آتش فتنه وجود داشت و یک گروه از یک طرف بیانیه می دادند و گروه دیگر در طرف دیگر فحاشی می کردند و آتش فتنه نیز همچنان در وسط آنها وجود داشت.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استنباط ما این بود که باید با مسئله فتنه برخورد کرد اما نباید بی قانونی کرد و تصور من این است که رهبر انقلاب هم این روش را در مسائل دارند.

 

وی با تاکید بر اینکه در قضیه فتنه هرگز به دنبال تجارت سیاسی نبودم، گفت: عده ای در جریان فتنه به دنبال تجارت سیاسی بودند اما من هرگز این روش ها را درست نمی دانم ، هر اسمی می خواهید در خصوص موضوع فتنه بر روی من بگذارید چرا که من اینها را عیب نمی دانم اما درخواستم از شما این است که هر مسئله ای را به حضرت آقا نسبت ندهید، من تنها به دنبال انجام وظایف خودم نسبت به کشور وانقلاب هستم اگر عده ای به دنبال تندروی در این دست از ماجراها هستند من تنها برایشان آرزوی اصلاح دارم.

 

 عضویت جاسبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تایید رهبری رسیده است

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه دعوت از جاسبی برای عضویت در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها کدامیک از دردهای انقلاب را دوا کرد، گفت: جاسبی با تایید رهبر معظم انقلاب عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و شورای اسلامی شدن نیز در ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می کنند.

 

وی اظهار داشت: وقتی رهبر انقلاب تشخیص دادند که  جاسبی صلاحیت عضویت در شورای انقلاب فرهنگی را دارند، بدون شک عضویت وی در شورای زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچون شورای اسلامی شدن دانشگاه ها امری طبیعی و بلامانع است.

 

لاریجانی همچنین در خصوص این مسئله که وی اصرار برای عضویت در این شورا داشته است گفت: شخص من هیچ اصراری برای این عضویت نداشتم و این مسئله ای بود که مطرح شد و صورت پذیرفت.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقادات مطرح شده از جانب یک دانشجو در مورد قانون انتخابات گفت: به تازگی مسائلی در رسانه ها در مورد قانون انتخابات مطرح شده است که دید درستی نسبت به این قانون ندارد، در این قانون تاکید شده است که رئیس جمهور دارای مدرک فوق لیسانس باشد که این قانون برای نمایندگان مجلس نیز اعمال شده است و از نگاه من شخصی که در این سطح کار اجرایی می کند باید حداقل مدرک فوق لیسانس داشته باشد.

 

لاریجانی با اشاره به اینکه پیش از این هزاران نفر برای ریاست جمهور کاندید می شدند گفت: وجهه خوبی نداشت که از بین هزاران نفری که برای ریاست جمهوری کاندید می شدند ۵ نفر تأیید صلاحیت شده و بعضاً مطرح می شد که ۹۵۵ نفر رد صلاحیت شده اند و این مسائل هزینه هایی را برای کشور ایجاد می کرد.

 

وی در خصوص تعیین سن برای رئیس جمهور در قانون انتخابات گفت: سن ۷۵سال برای رئیس جمهور تعیین شده است و برای نماینده مجلس نیز همین سن تعیین شده است چرا که به هر حال رئیس جمهور باید پتانسیل لازم برای انجام فعالیت های خود را داشته باشد.

 

لاریجانی همچنین در خصوص طرح مسئله تایید رجل سیاسی در قانون انتخابات گفت: در این قانون گفته شده است که ۱۰۰ نفر از کسانی که از ابتدای انقلاب تا به امروز وزیر، معاون وزیر،نظامی و یا نمایندگان ادوار بوده اند باید نظرات خود را ارائه دهند که این گستره به حدی وسیع است که نمی توان گفت سفارش ویژه ای در این خصوص انجام می گیرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقاد یک دانشجو بر حقوق میلیونی وزیر و استاندار و زندگی تجملی مسئولان، گفت: این دست از تذکرات خوب است اما من به طور کلی فکر نمی کنم در وزرای حاضر کسی  زندگی تجملی داشته باشد، طرح کلی ادعاهایی در مورد مهمانی وزیر و استاندار درست نیست و مسئله ای را حل نمی کند.

 

وی در پاسخ به سوالی دانشجویی در مورد حقوق بالای نمایندگان و مسئولان کشور، اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم وزیران واستانداران به دنبال ولخرجی نیستند، اگر مصداقی دارید بیان کنید.
 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد