سرویس: سیاسی
کد خبر: 86
|
09:37 - 1391/07/22
نسخه چاپی

نگرانی غرب از توافق امنیتی ایران و عراق

نگرانی غرب از توافق امنیتی ایران و عراق
روزنامه عراقی «الزمان» با اشاره به دیدار وحیدی وزیر دفاع ایران و نوری المالکی نوشت: امضای توافقنامه بین ایران و عراق موجب نگرانی غرب شده است.


به گزارش سبلانه به نقل از فارس، روزنامه عراقی «الزمان»، به قلم «نیدال شللیثی» و «کریم عبدزایر» در خصوص «دیدار وزیر دفاع ایران با نخست وزیر عراق» نوشت: امضای توافق دفاعی بین دو کشور ایران و عراق غرب را نگران می‌کند.

* مالکی از ایران وقت خواسته است

منابع نزدیک به نخست وزیر «نوری المالکی» اظهار کردند که «مالکی» از وزیر دفاع ایران «احمد وحیدی» که با او در بغداد ملاقات داشت، خواسته است تا برای پاسخ به پیشنهاد ایران در مورد امضاء توافق‌نامه نظامی و امنیتی با عراق زمان بیشتری به او وقت بدهد. «مالکی» قصد دارد تا زمان روشن شدن موضع آمریکا در مقابل نقض قوانین هواپیمایی ترکیه منتظر بماند.

* تجاوز ترکیه به حریم هوایی عراق

هواپیمای ترکیه به حریم هوایی عراق تجاوز کرده است تا اردوگاه حزب کارگران کردستان[PKK] که در مناطق دوردست شمال عراق قرار دارد بمب‌باران کند، این منطقه جزئی از ناحیه کردستان عراق است، جایی که نیروهای ترکیه‌ای طبق توافق رسمی میان بغداد و آنکارا به آنجا نقل مکان کرده‌اند. این توافق‌نامه توسط رژیم قبلی عراق در اوایل دهه 1980 به تصویب رسید و بعد از آن توسط دولت جدید عراق تمدید شد.

* علت دشمنی مالکی با ترکیه

بعد از روی کار آمدن دولت «مالکی» روابط عراق با ترکیه بدتر شد چرا که او ترکیه را حامی رییس جمهور فراری سابق عراق «طارق الهاشمی» می‌داند، کسی که حکم اعدام او در عراق[به دلیل نقش احتمالی او در ترور‌های زنجیره‌ای] صادر شده بود.

* آمریکا باید از نفوذش بر ترکیه به نفع عراق استفاده کند

«عزت الشبندر» پلیس نظامی ائتلاف قانونی آمریکا و همراه نزدیک «مالکی»، به «الزمان» گفت که حکومت عراق از دولت آمریکا انتظار دارد تا از نفوذش بر ترکیه استفاده کند و او را طبق توافق‌نامه امنیت میان دو کشور وادار به توقف نقض حاکمیت عراق کند.

* چشم امید عراق به آمریکا

«شبندر» اضافه کرد: «ما از واشنگتن انتظار داریم تا از نفوذش برای توقف ترکیه از نقض حریم هوایی عراق استفاده کند، ما می‌خواهیم تا به اعتبار تعهدات آمریکا و اینکه تا چه اندازه به توافق‌نامه امنیتی که با عراق امضاء کرده است [پایبند] است، پی ببریم ». «شبندر» ادامه داد: «ایران اولین انتخاب ما نخواهد بود، ما امیدواریم که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها عراق را به حاشیه نرانند».

* ملاقات «وحیدی» با «مالکی» ناقض خواسته آمریکا از عراق نبود

«وحیدی» اولین وزیر دفاع ایران است که از عراق دیدن کرده است، اما «شبندر» گفت که این ملاقات برنامه‌ریزی‌شده بود و هیچ ربطی به تقاضای آمریکا از عراق برای عدم موافقت با هواپیمایی ایران به منظور انتقال مهمات به سوریه از طریق خط هوایی عراق نداشته است، او اضافه کرد که اگر چه این مسئله در دستور کار بود.

* درخواست مجلس از «مالکی» برای لغو توافق‌نامه‌ با ترکیه و اخراج نظامیان ترک

دیروز مجلس از دولت عراق خواست تا توافق‌نامه‌ای که رییس‌جمهور سابق عراق«صدام حسین» با ترکیه امضا کرده بود و نخست وزیر فعلی عراق«نوری المالکی» آن را تمدید کرده است متوقف کند یا از تجدید امضای آن خودداری نماید. این توافق‌نامه به ترکیه اجازه می‌دهد تا شورشیان PKK را تا فاصله 15 کیلومتری در داخل مرزهای عراق تحت تعقیب قرار دهد. همچنین مجلس از دولت خواست تا از حضور نظامی ترک‌ها در فرودگاه «بامارنی» جلوگیری نماید، که این حضور شامل 50 پرسنل نظامی و تعدادی سلاح‌های زرهی است که از زمان جنگ میان اتحادیه میهن‌پرستان حزب کردستان به رهبری «جلال طالبانی» و حزب دموکرات کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» در عراق حضور داشته‌اند.

هواپیمایی ترکیه اردوگاه PKK در داخل عراق را در پاسخ به نفوذ نظامیان [متجاوز به مرزها] که از مرزهای مشترک با عراق به داخل خاک ترکیه برای انجام حملات بر علیه ارتش، نیروهای امنیتی و نیروی نظامی مرزداران ترکیه که مورد حمایت دولت ترکیه هستند وارد می‌شوند به طور منظم بمباران می‌کند.

* تاکید «وحیدی» بر نقش دیپلماتیک عراق برای ایران

«وحیدی»گفت که عراق جایگاه ویژه‌ای در سیاست دفاعی، دیپلماتیک و خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد. او اضافه کرد که ملاقاتش با عراق به هدف بررسی امضاء توافق‌های دفاعی میان دو کشور، تقویت پیمان‌های دفاعی و تبادل دیدگاه‌ها درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. «مالکی» در طول این جلسه به «وحیدی» گفت که جستجو برای برقراری همکاری دو جانبه با تهران به منظور استقرار امنیت و ثبات در منطقه و جنگ بر علیه تروریسم امری ضروری است.

* عراق ناراحت از اهمال‌کاری آمریکا

«شبندر» که از نزدیکان «مالکی» است، گفت که تقاضای ایرانی‌ها در عراق تنها با توجه به توافق‌نامه‌ای که عراق با آمریکا امضا کرده است مورد ملاحظه قرار می‌گیرد. او از موضع اهمال‌کارانه آمریکا در مورد حمله هوایی ترکیه به روستاهای شمال عراق انتقاد کرد. او افزود: «ما چند گزینه داریم و موضع ما مستقل است». او اذعان داشت که عراق آماده است تا تصمیمات جدیدی را با همکاری ایران اتخاذ کند.

* عراق در موضع سیاسی درهای باز

 «شبندر» فاش کرد که ملاقات «مالکی» با مسکو نشان‌دهنده موضع درهای باز این کشور است و در عین حال پیامی است به آمریکا. وزیر دفاع عراق«سادون الدولایمی» گفت که عراق قادر است تا در صورت لزوم از منافع خود دفاع کند.

 

 

* ایران به دنبال فصل تازه‌ای در رابطه با عراق

 «وحیدی» به لزوم امضاء دو سند همکاری نظامی میان دو کشور اشاره کرد. او گفت که ملاقاتش با عراق به منظور گشودن فصل تازه‌ای در روابط دفاعی میان دو کشور بوده است و اشاره کرد که آنها دو سند همکاری نظامی را که امضای آنها مورد بررسی است در دست کار دارند و موضوعات جدید نیز در این جلسه مطرح شده است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد