سرویس: سیاسی
کد خبر: 87
|
09:45 - 1391/07/22
نسخه چاپی

تحمل دیدن اسرائیلی ها را در خاک مصر ندارم

تحمل دیدن اسرائیلی ها را در خاک مصر ندارم
حسنین هیکل نویسنده و خبرنگار معروف مصر در مقاله ای که السفیر بیروت آن را منتشر کرد نوشت :تنگناهایی است که فکر نمیکنم بدانها عادت کنم و از خدا هم میخواهم هرگز بدانها عادت نکنم که اولین آنها دیدن اسرائیلی ها در خاک مصر است .

به گزارش سبلانه ، فارس نوشت:

رخدادهای 22مهر 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز ابوجهاد فرمانده نظامی فتح و نیز هانی الحسن نماینده دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین را به حضور پذیرفته و به آنان گفتند در صورت وحدت سران کشورهای عربی حتی با حمایت ابرقدرت ها از رژیم صهیونیستی مسلمانان پیروزند . ایشان همچنین تاکید کردند قدس را مومنین با اخلاص آزاد می کنند .

امروز دولت با انتشار اطلاعیه ای ضمن تشریح اوضاع کردستان و بخصوص مهاباد از مردم خواست برای حفظ آرامش در این منطقه به دولت کمک کنند .

امروز خبری در برخی از محافل منتشر شده بود مبنی بر اینکه دکتر چمران وزیر دفاع توسط اشرار مسلح در کردستان اسیر شده است ، این خبر بعد از تماس وزیر دفاع با تهران و ارائه گزارش از اوضاع منطقه تکذیب شد . خبر دیگر از کردستان اینکه اشرار مسلح که قصد داشتند یک پادگان در نوسود را اشغال کنند با 13کشته عقب نشینی کردند .

دادستان کل انقلاب امروز در اطلاعیه ای اعلام کرد کلیه احکام صادره از سوی این دادستانی از اعتبار ساقط شده است. در این اطلاعیه ضمن تشریح برخی سوء استفاده ها از مردم خواسته شده است از این به بعد در صورت مراجعه برخی از افراد به خانه ها از آنان حکم دادستانی خواسته شود .

بنی صدر نیز امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فکری نکرده ام ، چون این مقام مسئولیت دارد و برای این مسئولیت هم باید شرایط آن فراهم شود یعنی قانون اساسی طوری باشد که رئیس جمهور امکاناتی برای عمل داشته باشد . بنی صدر همچنین با ولایت فقیه به شیوه ای که در قانون اساسی آمده مخالفت کرد و گفت : ولی فقیه را باید مردم انتخاب کنند .

خبر دیگر امروز آنکه رییس حسابداری و معاون مدیرعامل شرکت دارویی "ایران مرک" صبح امروز در جلو منزلش واقع در قلهک تهران توسط 2 سرنشین یک موتورسیکلت ترور شد. گروه فرقان مسئولیت این ترور را بر عهده گرفته است .

حسنین هیکل نویسنده و خبرنگار معروف مصر در مقاله ای که السفیر بیروت آن را منتشر کرد نوشت :تحمل دیدن اسرائیلی ها را در خاک مصر ندارم ، هر وقت یکی از سران رژیم صهیونیستی را در مصر می بینم قصد می کنم که از این کشور هجرت کنم ولی نباید مصر را تحویل اسرائیل داد .

فلسطین را مومنین با اخلاص آزاد می کنند

رهبر انقلاب امروز فرمانده نظامی فتح و نیز هانی الحسن نماینده دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در کشورمان را به حضور پذیرفتند .

امام خمینی در این دیدار تاکید کردند : با وحدت کلمه مسلمانها و خصوصاً سران عرب. تمام این گرفتاریهایی که در این مدت طولانی برای برادرهای ما در قدس پیدا شده است، در اثر سهل‎انگاری رؤسای اعراب بوده است. و من بیش از بیست سال در خطابه‎هایم، در گفتارم به اینها توصیه کردم، به سران دولتها که این اختلافات محلی جزئی را کنار بگذارند، و برای اسلام و برای پیشبرد اهداف اسلام با هم همفکری کنند و با هم اتحاد داشته باشند.

رهبر انقلاب ادامه دادند : جمعیت عرب و مهم سران این جمعیتها اگر اتحاد پیدا بکنند، شکی نیست که نه امریکا می‎تواند در مقابلشان کاری انجام بدهد و نه دیگر قدرتها. امام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به ابوجهاد فرمودند : با مبارزه و جهاد و با پشتیبانی مؤمنین[با] اخلاص است که می‎توانیم قدس را آزاد کنیم.(1)

درخواست کمک دولت از مردم مهاباد

به دنبال فاجعه مهاباد که منجر به شهادت چند تن از ماموران شهربانی این شهر شد دفتر معاونت دولت در امور انقلاب با انتشار اطلاعیه ای از مردم مهاباد برای حفظ آرامش کمک خواست .در این اطلاعیه آمده است :پس از اخراج دموکراتها و نیروی نظامی آنها از مهاباد و ورود پیروزمندانه ارتش جمهوری اسلامی و پاسداران به این نقطه از خاک ایران عزیز که مدتی زیر نفوذ شدید ضد انقلابیون قرار گرفته بود انتظامات داخلی شهر بعهده سپاه پاسداران گذاشته شد که با تحرکات پی در پی عوامل مزدور دموکراتها و گروه های فریب خورده چپ نما مواجه شدند .
امام خمینی  تاکید کردند : با وحدت کلمه مسلمانها و خصوصاً سران عرب. تمام این گرفتاریهایی که در این مدت طولانی برای برادرهای ما در قدس پیدا شده است، در اثر سهل‎انگاری رؤسای اعراب بوده است. و من بیش از بیست سال در خطابه‎هایم، در گفتارم به اینها توصیه کردم، به سران دولتها که این اختلافات محلی جزئی را کنار بگذارند، و برای اسلام و برای پیشبرد اهداف اسلام با هم همفکری کنند و با هم اتحاد داشته باشند.

در ادامه این اطلاعیه در تشریح اوضاع کردستان آمده است : بنا به خواسته گروهی از مردم مبنی بر خروج سپاه از شهر و بازگشت آنها به پادگان برای نشان دادن حسن نیت پاسدارها به پادگان بازگشتند و جای آنهارا پلیس گرفت ولی بلافاصله پس از استقرار پلیس در سطح شهر که از ابتدایی ترین اصول حاکمیت ملی و نظم است حمله به این پلیس نیز شروع شد تا آنجا که فرمانده شهربانی مهاباد به شهادت رسید .در بخش دیگری از این اطلاعیه تاکید شده است : توطئه گران بین المللی از حس وطن خواهی مردم کرد سوء استفاده کرده و روی خلق کرد معامله کرده اند . (2)

کشته شدن 13مهاجم در نوسود

سرهنگ اخیانی فرمانده ناحیه ژاندارمری کرمانشاه گفت : مهاجمان پاسگاه ژاندارمری شوشمی واقع در آخرین نقطه مرزی ایران و عراق در بخش نوسود را محاصره کرده و حملات شدید خود را با سلاح های سنگین آغاز کرده اند ولی ماموران ژاندارمری توانسته اند آنان را به عقب رانده و از مهاجمین 13کشته بگیرند .در حمله مهاجمین به این پاسگاه هیچ یکی از نیروهای ژاندارمری کشته و یا زخمی نشده است. گفتنی است در درگیری سرپل ذهاب نیز 4نفر از مهاجمان کشته و 3تن دیگر نیز مجروح شدند . (3)

دستگیری چمران در مهاباد تکذیب شد

در حالی که صبح امروز در برخی محافل شایع شده بود که دکتر چمران وزیر دفاع توسط مهاجمین مسلح در کردستان ربوده شده است این شایعه از سوی نخست وزیری تکذیب شد . چمران که در کردستان به سر می برد صبح امروز با نخست وزیر تماس گرفته و گزارشی از اوضاع منطقه ارائه داد . (4)

کلیه احکام دادستانی انقلاب از اعتبار ساقط شد

دادستان کل انقلاب امروز در اطلاعیه ای اعلام کرد کلیه احکام صادره از سوی این دادستانی از اعتبار ساقط شده است .در این اطلاعیه با تشریح برخی از سوء استفاده ها آمده است ملاحظه می شود که افراد سودجو برای آلوده کردن بنیان های اساسی انقلاب بدون هیچ گونه مجوز شرعی و قانونی بعناوین مختلف در روز یا شب به خانه های مردم ریخته و با اینکه از دادستانی حکمی در دست ندارند گاهی به دستگیری و یا توقیف اموال نیز اقدام می نمایند و اخیرا نیز شنیده شده که به سراغ بعضی از اقلیت های دینی رفته و با اخذ رشوه زمینه تبلیغات را برای ضد انقلاب آماده میکنند .
بنی صدر طی یک مصاحبه نظر خود درباره ولایت فقیه را تشریح کرد . وی در این زمینه گفت : من با این نظر که فقط خبره های اسلام می توانند حکومت کنند مخالفم و معتقدم که مردم باید نمایندگان خود را معرفی کنند و رقابت سالم و آزادی پدید آید و آزادانه حق انتخاب داشته باشند .

در ادامه این اطلاعیه از مردم خواسته شده است که با کمال شهامت و جرئت از اینگونه افراد تقاضای ارائه حکم دادستانی نموده و پس از ارائه حکم مهر و امضا و تاریخ و شماره آن را نیز بررسی نمایند و از تهدید افرادی که به اسلحه متوسل میشوند نهراسند .در پایان این اطلاعیه تاکید شده است:احکامی که از دادستانی کل انقلاب و یا دادسرای انقلاب اسلامی تهران تا این تاریخ غیر از موارد نصب دادستانها و ...صادر شده و به آنهاعمل نشده از اعتبار ساقط و چنانچه کسی با استناد به احکام قبلی مرتکب عملی شود به شدت مواخذه و به ملت معرفی خواهند شد . (5)

استمداد دادستان تهران از امام برای جلوگیری از هرج و مرج قضایی

میرشمس شهشانی دادستان تهران از امام برای جلوگیری از هرج و مرج قضایی استمداد کرد . وی در گفت و گو با کیهان اعلام کرد: از رهبر انقلاب استمداد میکنم که کار تشکیل دادگاه ها را به عهده مقنن بگذارند .شهشانی در مورد دادگاههایی غیر از دادگاههای دادگستری و دادگاههای انقلابی نیز گفت :متاسفانه از این گونه دادگاهها کما بیش در گوشه و کنار کشور تشکیل می شود از قبیل دادگاه مبارزه با رباخواری ، دادگاه امور صنفی و امثالهم ، اگر اقدامی برای جلوگیری از گسترش این گونه دادگاهها نشود به تدریج در سرتاسر کشور تشکیل خواهد گردید ، نه تنها در قوانین ایران بلکه در قوانین هیچ کجای دنیا و حتی هیچ یک از کشورهای اسلامی اجازه داده نشده که هر شخصی بنا به اراده خود دادگاه تشکیل دهد و به میل خود مردم را به محاکمه بکشد هر چند عادلانه ترین احکام از آن دادگاه صادر گردد . (6)

بنی صدر : فقیه را باید مردم انتخاب کنند

بنی صدر طی یک مصاحبه نظر خود درباره ولایت فقیه را تشریح کرد . وی در این زمینه گفت : من با این نظر که فقط خبره های اسلام می توانند حکومت کنند مخالفم و معتقدم که مردم باید نمایندگان خود را معرفی کنند و رقابت سالم و آزادی پدید آید و آزادانه حق انتخاب داشته باشند .
سرهنگ اخیانی فرمانده ناحیه ژاندارمری کرمانشاه گفت : مهاجمان پاسگاه ژاندارمری شوشمی واقع در آخرین نقطه مرزی ایران و عراق در بخش نوسود را محاصره کرده و حملات شدید خود را با سلاح های سنگین آغاز کرده اند ولی ماموران ژاندارمری توانسته اند آنان را به عقب رانده و از مهاجمین 13کشته بگیرند.

بنی صدر تاکید کرد :مسئله ولایت فقیه مختص اسلام نیست و هر دینی و هر مسلکی در جهان خود به خود معتقد به رهبر آگاهی است که به اصول خاص آن مرام تسلط داشته باشد . وی تمرکز قوه های مجریه و قضائیه را در دست فقیه نادرست دانست و گفت : این چیزی است که همه ما با آن مخالفیم و برای تمامی مردم در تمام سطوح باید آزادی وجود داشته باشد .بنی صدر ادامه داد: به هر حال ولی فقیه باید از طریق انتخاب مردم برگزیده شود و مطمئنا انتخاب ولی فقیه آزادانه ترین شکل انتخابات در جهان است .

بنی صدر در مورد احتمال کاندیدا شدن خود برای ریاست جمهوری گفت : تاکنون برای ریاست جمهوری به عنوان یک فعالیت سیاسی فکر نکرده ام ، زیرا این مقام مسئولیت دارد و برای این مسئولیت هم باید شرایط آن فراهم شود یعنی قانون اساسی طوری باشد که رئیس جمهور امکاناتی برای عمل داشته باشد و حدود و وظایف آن هم معلوم باشد نه اینکه دهها مرکز تصمیم وجود داشته باشد و هر کس بخواهد کار خود را انجام دهد . (7)

گروه فرقان یک بازرکان آلمانی را ترور کرد

رییس حسابداری و معاون مدیرعامل شرکت دارویی "ایران مرک" صبح امروز در جلو منزلش واقع در قلهک تهران توسط 2 سرنشین یک موتورسیکلت ترور شد. وی هانس یوآخیم لایب نام داشت، تبعه آلمان بود و صبح امروز هنگامی که برای رفتن به محل کارش قصد سوار شدن به اتومبیل خود را داشت مورد اصابت گلوله افراد نا‌شناس قرار گرفت و کشته شد. بر اساس این گزارش پس از این حادثه اعلامیه‌هایی در محل به دست آمد که در آن گروه «فرقان» مسئولیت ترور را به عهده گرفته بود.
دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت گفت : سیاست موازنه منفی مدتها است که جزو اصول سیاست خارجی ایران است و این را بارها اعلام کرده ایم . گفتنی است وزیرخارجه که در نیویورک به سر می برد  به کشور بازگشته و قرار است در جلسه هیئت دولت گزارشی از مجمع عمومی سازمان ملل و عملکرد هیئت ایرانی به نخست وزیر ارائه دهد .

مهندس هاشم صباغیان وزیر کشور نیز ضمن تایید خبر ترور از این حادثه ابراز تاسف کرد. وی همچنین تاکید کرد که گروه فرقان مسئولیت ترور را به عهده گرفته است. هاشم صباغیان افزود: گروه فرقان در اعلامیه خود علت ترور لایب را مشرک بودن وی اعلام کرده است. وزیر کشور گفت تلاش‌هایی برای شناسایی و دستگیری عاملان این ترور ادامه دارد. به گفته وی، در حال حاضر این حادثه از سوی پاسداران کمیته ناحیه 2 شمیران در حال رسیدگی است . (8)

یزدی : موازنه منفی اساس سیاست خارجی ایران بعد از انقلاب

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت گفت : سیاست موازنه منفی مدتها است که جزو اصول سیاست خارجی ایران است و این را بارها اعلام کرده ایم . گفتنی است وزیرخارجه که در نیویورک به سر می برد  به کشور بازگشته و قرار است در جلسه هیئت دولت گزارشی از مجمع عمومی سازمان ملل و عملکرد هیئت ایرانی به نخست وزیر ارائه دهد . (9)

حسنین هیکل : تحمل دیدن اسرائیلی ها را در خاک مصر ندارم

حسنین هیکل نویسنده و خبرنگار معروف مصر در مقاله ای که السفیر بیروت آن را منتشر کرد نوشت : تنگناهایی است که فکر نمیکنم بدانها عادت کنم و از خدا هم میخواهم هرکز بدانها عادت نکنم که اولین آنها دیدن اسرائیلی ها در خاک مصر است .

وی ادامه داد : گاهی وقتها به خاطر بعضی از اسرائیلی ها میرسد خصوصا خبرنگاران و سیاستمداران که با من ملاقات کنند ، در این لحظات تنها کاری که می کنم اینست که در خانه ام را بر روی آنها محکم میبندم و هرگز تقاضای آنها را گوش نمی کنم و پاسخ نمی دهم .

حسنین هیکل نوشت : اما بعضی وقتها ناگهان اسرائیلی ها را در برابر دیدگانم می بینم که دیگر در مقدور من نیست که آنها را نبینم مثلا هنگامیکه موکب مناخیم بگین روزی از برابر پنجره دفتر کارم بر پل نیل عبور می کرد دیدم ، در آن لحظه چنین به نظرم رسید که دیگر توانایی ماندن در مصر را ندارم و باید جامه دانهایم را ببندم و از این سرزمین مهاجرت کنم اما از خودم پرسیدم آیا پل نیل را باید برای بگین خالی بگذارم ؟!(10)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 284

2- اطلاعات ، 22مهر 58، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 22مهر 1358، صفحه 3

4- اطلاعات ، 22مهر 1358، صفحه 2

5- کیهان ، 22مهر 1358، صفحه 1

6- کیهان ، 22مهر 1358، صفحه 3

7- کیهان ، 22مهر 1358، صفحه 12

8- کیهان ، 22مهر 1358، صفحه 12

9-  کیهان ، 22مهر 1358، صفحه 1

10- کیهان ، 22مهر 1358، صفحه 10

انتهای متن/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد