سرویس: سیاسی
کد خبر: 90606
|
07:39 - 1400/03/02
نسخه چاپی

مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران:

شفاف سازی اطلاعات، مهمترین کارکرد دانشگاه در برهه انتخابات است/ فتح خرمشهرهای پیش رو، مستلزم توجه به فرهنگ بومی است

شفاف سازی اطلاعات، مهمترین کارکرد دانشگاه در برهه انتخابات است/ فتح خرمشهرهای پیش رو، مستلزم توجه به فرهنگ بومی است
مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران به بازخوانی شعارهای انقلابی و لزوم تحقق دانشگاه آرمانی مدنظر انقلاب اسلامی در کشور پرداخت و گفت: شفاف سازی اطلاعات و تبیین آنها در جامعه، امروز مهمترین کارکرد دانشگاه در برهه انتخابات است.

به گزارش سبلان ما ،نشست تخصصی دانشگاه آرمانی با سخنرانیحسین قدیانی مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران  و با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در راستایتاکید آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در زمینه حرکت به سمت دانشگاه آرمانی، توسط بسیج اساتید دانشگاه محقق اردبیلی، پایگاه مقاومت دانشگاه محقق اردبیلی و ناحیه بسیج دانشجویی در سالن بصیرت این دانشگاه برگزار شد.

 مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران در ابتدای سخنان خود به بازخوانی شعارهای انقلابی و لزوم تحقق دانشگاه آرمانی مدنظر انقلاب اسلامی در کشور پرداخت و گفت: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، شعارهای انقلاب اسلامی بودند که امروز محقق شده اند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از همان ابتدای راه به قدرت های شرق و غرب قاطعانه نه گفت، افزود: انقلاب اسلامی با هدف استقلال و آزادی پا به عرصه گذاشت تا با هویت بخشی بتواند برای خود تصمیم بگیرد.

احیای تمدن اسلامی، از آرمان های انقلاب اسلامی است

قدیانی، احیای تمدن اسلامی را یکی دیگر از آرمان های انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: تمدن بزرگ اسلامی در زمان پیامبر اکرم(ص) و در ادامه راه توسط حضرت علی(ع) ایجاد شده بود ولی بر اثر حوادث و وقایع تاریخی از ادامه راه باز ماند و امروز در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی درصدد  احیای این تمدن غرور آفرین هستیم.

وی در ادامه به تبیین ساختارهای دولت و حکومت پرداخت و گفت: در ساختار سیستمی جهان هر زمان دولت و ملت در یک سرزمین مستقر شود، کشور ایجاد می شود.

قدیانی از فرهنگ به عنوان اختصاصی ترین ویژگی  تمدن ها نام برد و گفت: تمدن یک کشور از طریق فرهنگ بومی آن کشور شناخته می شود.

وی به گام دوم انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: با ایجاد عدالت به مفهوم واقعی است که می توان به سمت احیای تمدن اسلامی گام برداشت و آرمان ها را در جامعه پیاده کرد.

ترویج علم و فرهنگ بومی، از کارکردهای دانشگاه آرمانی است

مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران از علم به عنوان یکی از ابزارهای احیای تمدن اسلامی نام برد و گفت: دانشگاه آرمانی مد نظر انقلاب اسلامی دانشگاهی است که بتواند از طریق علم، فرهنگ بومی را در جامعه ترویج کند.

وی مشکل اصلی و 40 ساله دانشگاه های کشور را همین مقوله عنوان کرد و گفت: متاسفانه در 40 سال گذشته دانشگاه های ما نتوانستند مفاهیم و فرهنگ اسلامی را در جامعه پیاده و ترویج دهند.

قدیانی یکی از نقدهای جدّی بر جامعه علمی کشور به ویژه 180هزار عضور هیات علمی و بیش از 4میلیون دانشجو را که عمدتا تحصیلات تکمیلی هستند، تولید و ترویج علم و فرهنگ بومی عنوان کرد و گفت: تنها به این دلیل است که  امروز در اقتصاد و فرهنگ با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی به علوم چهار گانه نیز اشاره کرد و گفت: هر وقت توانستیم علوم مختلف را در دانشگاه های کشور بومی سازی کنیم، آن زمان می توانیم دانشگاه آرمانی مد نظر انقلاب را در کشور محقق کنیم.

حاج قاسم، با تعالیم اسلامی، جبهه مقاومت را به تعالی رساند

مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه سخنان خود به تبیین تفاوت های علوم غربی و اسلامی پرداخت و گفت: دانشمندان و اساتید ما علوم غربی را در دانشگاه های غرب آموخته اند و بر اثر تعالیم انها مبادرت به آموزش علوم غربی در کشور می کنند به همین خاطر است که در رویایی با غرب در میادین مختلف، با مشکل مواجه می شویم چراکه آنها می دانند ما چه تفکری داریم و برابر خواسته های انها چه واکنشی خواهیم داشت.

وی از حاج قاسم سلیمانی به عنوان پرورش یافته اسلام نام محمدی نام برد و گفت: تنها به دلیل اینکه حاج قاسم پرورش یافته داخل کشور و اسلام ناب محمدی بود توانست با برنامه ریزی های خود قواعد بازی دشمنان را برهم زده و برابر چشمان بُهت زده استکبار  و غرب، داعش را که دست پرورده آنها بوده و از پشتیبانی کامل غرب برخوردار بود، شکست داده و گفتمان مقاومت را در جهان پیاده کند.

مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه ما در مبنای علوم فنی و مهندسی مشکلی نداریم گفت: با اینکه در همه جای دنیا در  علوم فنی،  فرمول های محاسبه یکی است ولی این فرهنگ استفاده از علوم است که نگاه های متفاوتی را به ارمغان می آورد.

وی از ابتکارات شیخ بهایی به عنوان یکی از کاربردهای علوم فنی از نگاه اسلامی نام برد و گفت: شکافت هسته ای در دیدگاه غرب منجر به تولید بمب اتم شد در حالیکه همین علم با نگاهی اسلامی آن هم در زمان شیخ بهایی، تبدیل به ابزاری برای تامین سلامت انسان شد.

قدیانی تصریح کرد: دانشگاه آرمانی مد نظر انقلاب اسلامی، در همین کاربردها و نوع نگاه ها است که می تواند منجر به تعالی و پیشرفت جوامع اسلامی شود.

اهمیت فرهنگ سازی در کاربردی تر شدن علوم

این کارشناس مسائل فرهنگی و علمی به بحث کرونا نیز اشاره کرد و گفت: با اینکه اغلب تجهیزات و امکانات در تهران متمرکز است ، تنها به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب بیش از  50  درصد تلفات کرونایی کشور در تهران رخ داده است و این به دلیل نوع دیدگاهی است که در تهران ایجاد شده است.

مشکل ما در علوم انسانی با غرب، نگاه مبنایی است

قدیانی در ادامه سخنان خود به حوزه هنر نیز اشاره کرد و گفت: امروز نگاه هنری در کشور نیز متفاوت از نگاه اسلامی است بطوریکه برای درک اثار هنری برخی از هنرمندان نیاز به مترجم است در حالیکه از هنر به عنوان زبان بین المللی نام برده می شود که نیازی به مترجم ندارد.

قدیانی با بیان اینکه در هنر امروز، زیبایی بطور مستقیم درک نمی شود، گفت:  این به خاطر این است که ما از لحاظ مبنایی با هنر مد نظر غرب دچار مشکل هستیم.

وی به نقش معماری در تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در زمان حال معماری ما دچار دگرگونی شده و ترکیب معمار غربی و با اسلامی راهگشا نیست.

قدیانی با بیان اینکه معماری اسلامی بر مبنای منحنی است گفت: این در حالی است که معماری غربی خطی است و ترکیب این دو  از لحاظ جامعه شناختی نیز  مناسب نیست و کارایی ندارد.

مسجد، محور فعالیت های اجتماعی شود

این تحلیلگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه در دیدگاه اسلام، مسجد، محور فعالیت های اجتماعی است و همه فعالیت های مدنی در مساجد قابل اجرا است گفت: با اتخاذ تدابیری می توان از مساجد بعنوان محور فعالیت های مدنی بهرمند شد.

وی با بیان اینکه امروز  بسیاری از ادارات از جمله خانه بهداشت، سرای محله و مدارس از لحاظ ساختار فیزیکی راندمان لازم را ندارند، گفت: بسیاری از ساختمان هایی که از آن بعنوان خانه بهداشت و یا مدارس استفاده می شود تک شیفتی است و تنها نصف روز فعالیت دارد و  و این امر راندمان و بهره وری فضای فیزیکی موجود را کاهش می دهد در حالی است که  اگر به فضای لازم در مدارس توجه کنیم مدارس ما از فضای کافی برای ورزش و یا مهارت آموزی و فعالیت های اجتماعی برخوردار نیستند.

قدیانی خواستار توجه مسئولین به فضاهای اجتماعی به ویژه خانه های بهداشت و مراکز آموزشی شد و گفت با کمی تدبیر می توان از فضاهای موجود بیشترین بهره وری را برد.

وی به تبیین اثر هنر در روح و روان انسان پرداخت و گفت: معماری زیبا ، می تواند بهترین اثرات را در روح و روان مردم برجای گذاشته و متحول کند.

وی با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی در مبنا با غرب مشکل داریم گفت: ایدوئولوژی نگاه در تعاریفی چون اقتصاد و اجتماع در نگاه غرب و شرق و اسلام متفاوت است.

قدیانی تصریح کرد: مدینه فاضله ما با با ذات اومانیستی غرب، دست یافتنی نیست.

سیستم بانکداری امروز به نماد ضد اقتصادی در کشور تبدیل شده است

وی به تشریح ویژگی های بانکداری اسلامی پرداخت و گفت: قرار بود سیستم بانکی کمک کننده باشد، ولی رویکرد بانک ها تنها مبتنی بر سود است ، در این دیدگاه نه تنها  انتظاری از قرض الحسنه نیست بلکه بانک با رویکرد سودگرایی خود به نماد ضد اقتصادی نیز تبدیل شده است.

مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه پیچ و مهره ابزارهای غربی با فرهنگ ما سازگاری ندارد، گفت: مشکل ما در مباحث علوم انسانی  مبنایی است چراکه سبک زندگی در علوم انسانی تعریف می شود و این دانشگاه آرمانی است که می تواند به نیازهای  علوم انسانی اسلامی پاسخ دهد.

شهید مطهری الگوی اساتید برای تحقق دانشگاه آرمانی

وی گفت: دانشگاه آرمانی نیاز جدی به تلاش اساتید دارد و در این راه شهید مطهری، الگوی تمام نشدنی برای اساتید دانشگاه ها جهت تحقق دانشگاه آرمانی از دیدگاه انقلاب اسلامی است.

قدیانی با بیان اینکه شهید مطهری ابتدا الگوها ها مطالعه می کرد سپس با انتقاد از انها به ارائه الگوهای اسلامی در ان حوزه ها می پرداخت گفت: امروز اساتید ما در دانشگاه ها نیز باید سبک و شیوه شهید مطهری را دنبال کنند تا بتوانند با تحقق دانشگاه آرمانی، نقش خود را در راستای احیای تمدن اسلامی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان ما نیز باید به سمت و سو ی بومی بودن حرکت کنند گفت: یکی از فواید بومی سازی علوم و فنون، غیر قابل پیش بینی بودن تحرکات داخل برای دشمنان است،

فتح خرمشهرهای علم و دانش، مستلزم توجه به فرهنگ بومی است

قدیانی، فتح خرمشهر را یادآور شد و گفت: بعد از سقوط خرمشهر  در سالهای اولیه، تنها به دلیل اینکه ُمدل حملات ارتش ما برگرفته از مُدل های آمریکایی بود، توفیقی در آزادسازی این شهر مهم حاصل نمی شد چراکه ارتش ما تعلیم یافته آمریکا بود بنابراین تمام تحرکات و حملات و واکنش های نیروهای ما برای دشمنان به راحتی قابل پیش بینی بود اما زمانی که این الگو کنار گذاشته شد و استراتژی های ابتکاری و بومی بکار گرفته شد معادله جنگ بهم خورد و خرمشهر با نصرت الهی آزاد شد.

وی از مدل های اروند رود در دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت در برابر داعش به عنوان نمونه و الگوهای بومی موفق نام برد و گفت: امروز بر اساس همین مبانی است که جبهه مقاومت حرف های زیادی برایر استکبار با همه توان، تجهیزات و امکاناتش دارد.

مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران به ارتباط صنعت با دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت:: در اینخصوص هروقت دولت جلو امد و بودجه بندی کرد کارها هم پیش رفت و ارتباط حاصل شد.

بازار، حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه با صنعت

وی از بازار به عنوان حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه با صنعت نام برد و گفت: در این میان اگر بتوانیم بازار را با صنعت مرتبط کنیم می توانیم ارتباط دانشگاه با صنعت را به راحتی ایجاد و تقویت کنیم چراکه خصلت بازار که مبتنی بر سود است، کشش و انگیزه لازم برای ارتباط صنعت با دانشگاه جهت تولیدات با قیمت تمام شده کمتر و نواوری و خلاقیت را به ارمغان می اورد .

قدیانی به دستاوردهای سیستم دفاعی کشور اشاره کرد و گفت: اگر توانستیم در حوزه قدرت دفاعی به سرمنزل مقصود برسیم و مرزهای دانش در این زمینه را فتح کنیم  قطعا می توانیم در سایر حوزه ها نیز سرامد باشیم.

وی از عدم انسجام در بانک اطلاعاتی منابع و امکانات کشور انتقاد کرد و گفت: مشکل ما امروز این است که از توانمندی ها و امکانات کشور اطلاع درستی نداریم به همین دلیل در خریدها و واردات درست عمل نمی کنیم و از ظرفیت های موجود جهت کارآمدی بیشتر استفاده نمی شود.

تبیین معیارها و ملاک های انتخاب اصلح ،رسالت امروز دانشگاهیان است

مشاور علمی فرمانده کل سپاه پاسداران در بخش پایانی سخنان خود به مبحث انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم و اساتید به عنوان مرجع برای جامعه نقش مهم و اساسی در راستای تبیین معیارها و ملاک های انتخاب اصلح برای مردم دارند.

وی با بیان اینکه جامعه دانشگاهی در انتخابات پیش رو وظیفه حساسی بر عهده دارد، به کاندیداهای انتخاباتی بعد از اعلام نهایی شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: ملاک ، زمان حال افراد است و در این راستا جامعه دانشگاهی می تواند با استخراج رزومه کاندیداها و تعیین نقش افراد در بزنگاه ها و نقاط عطف انقلاب، معیاری قابل قبول برای عموم مردم ارائه کند.

قدیانی با بیان اینکه امروز بسیاری از سیاسیون ادعای حضور در جنگ دارند گفت: این افراد جنگ نمایی می کنند در حالیکه در دوران جنگ مسئولیت داشتند، روی جنگ را ندیدند . حتی تا قرارگاه پشتیبانی هم نرفتند.

وی از دوران فتنه نیز به عنوان یکی دیگر از نقاط عطف عرصه های انقلاب نام برد و گفت: اعمال و رفتار کاندیداهای انتخاباتی در دوران فتنه نیز یکی از معیارهای تشخیص افراد برای انتخاب اصلح است.

مشاور علمی فرمانده کل سپاه به مدافعان حرم نیز اشاره کرد و گفت: اعلام موضع کاندیداهای نهایی در زمان فتنه داعش و حضور مدافعان حرم در جبهه مقاومت و کمک به برادران سوری نیز یکی دیگر از معیاری های انتخاب اصلح است.

شفاف سازی اطلاعات و تبیین آنها در جامعه مهمترین کارکرد دانشگاه در برهه انتخابات

وی مهمترین ویژگی قشر دانشگاهی را عدم وابستگی به جناح های سیلاسی عنوان کرد و گفت: شفاف سازی اطلاعات و جریانات و تبیین آنها در جامعه، رسالت امروز دانشگاهیان به عنوان مرجع در جامعه است.

قدیانی گفت:دانشگاهیان می توانند نتایج تحقیقات خود را در صفحات مجازی اسم و رسم دار منتشر کنند تا با در دسترس عموم  قرار گرفتن اطلاعات استخراج شده، شاهد انتخاباتی پرشور و اصلح برای آینده کشور باشیم.

دکتر عباس فنی اصل معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی  در ابتدای این نشست سالروز آزادسازی خرمشهر را گرامیداشت و گفت: بنابر تاکید آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در زمینه حرکت به سمت دانشگاه آرمانی، برنامه های متعددی در دانشگاه پیش بینی شده است.
فرمانده پایگاه مقاومت دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه دانشگاه آرمانی عرصه تبلور ارزش ها است اظهار امیدواری کرد: اجرای بخشی از برنامه های فرهنگی دانشگاه با محوریت دانشگاه آرمانی بتواند ضمن ارتقای علمی دانشگاهیان به ارتقای معنوی و بصیرتی دانشگاهیان بیانجامد.

 

انتهای پیام/ج