سرویس: اجتماعی
کد خبر: 91
|
10:18 - 1391/07/22
نسخه چاپی

قوانین مهارت‌های سخن گفتن و ارتباط با دیگران

قوانین مهارت‌های سخن گفتن و ارتباط با دیگران
هنگام حرف زدن خوراکی در دهان نگذارید؛ فنجان قهوه یا چای را زمین بگذارید بعد حرف بزنید؛ هنگامی که مشغول چک کردن پست الکترونیک خود هستید، سعی نکنید درباره یک موضوع مهم با کسی به گفت‌وگو بنشینید.

 به گزارش سبلانه به نقل از تبیان، تلاش برای بهبود مهارت‌های ضعیف ارتباطی می‌تواند یک تفاوت بزرگ در نحوه تعامل و ارتباط شما با دیگران ایجاد کند و در واقع شما اولین مرحله اصلی در تقویت این مهارت را طی کرده‌اید: "اراده برای انجام این کار".

حال می توانید سراغ سایر مراحل عملی دیگر بروید تا مهارت‌هایتان را تقویت کنید؛ این مراحل عملی عبارتند از: اغلب مشکلات ارتباط نفر به نفر شامل دو مرحله و فرایند متمایز است که برای وقوع ارتباط مؤثر باید به طور مناسبی طی شود؛ این دو مرحله عبارتند از ارسال یک پیام و دریافت آن.

به هر حال ناتوانی در رساندن پیام مناسب، می‌تواند ختم به پیدایش مهارت ارتباطی ضعیف در هر دو طرف شود؛ با استفاده از یک سری روش‌ها و تکنیک‌ها برای بهبود مهارت ارتباطات ضعیف خود، می‌توانید پیغام "تمایل به برقراری رابطه" را ارسال کنید و در فهم آنچه دیگران می‌گویند و پیغام‌هایی که ارسال می‌کنند، زبردست شوید.

مهارت سخن گفتن خود را تقویت کنید؛ برای بهبود ارتباطات و مهارت‌های سخن گفتن، زمانی که شما فرستنده پیام هستید از مراحل زیر استفاده کنید:

*به طور واضح صحبت کنید

ممکن است ساده به نظر برسد اما لهجه‌های غلیظ، خستگی و استفاده از کلمات مبهم و دوپهلو می‌تواند حرف و صحبت شما را برای دیگران تبدیل به یک راز کند.

*صحبت کردن خود را آهسته کنید‌

وقتی با دیگران صحبت می‌کنید زمان را مشخص کرده و حتی ثبت کنید؛ برخی افراد به سبب موقعیت جغرافیایی و بومی خود در کشور خیلی سریع و تند صحبت می‌کنند و این موضوع برای یک نفر که اهل آن ناحیه نیست می‌تواند این وضعیت گیج کننده بوده و یا با این ویژگی نامأنوس باشد.

*روی نکات مهم تأکید کنید

تن صدا و لحن خود را هنگام گفتن یک نکته یا مطلب مهم تغییر دهید؛ این تغییر تن صدا به عنوان یک ایما و اشاره طبیعی برای شنونده عمل می‌کنند و به او گوشزد می‌کنند که در حال گفتن چیز مهمی هستند.

* هنگام صحبت کردن از حواس پرتی پرهیز کنید

بهترین و ایده آل‌ترین مکان برای تعامل و ارتباط، یک اتاق آرام و ساکت است که هیچ سر و صدای مزاحمی در آن به گوش نرسد؛ متأسفانه، در اکثر مواقع این یک وضعیت واقع گرایانه نیست؛ اما به هر حال می‌توانید با خاموش کردن تلویزیون یا رادیو قبل از صحبت کردن حواس پرتی خود را کاهش دهید؛ همچنین با همچنین با بستن درها و پنجره‌ها می‌توانید از سر و صدای محیط اطراف خلاص شوید.

* از انجام همزمان چندین کار هنگام صحبت کردن پرهیز کنید

هنگام حرف زدن خوراکی در دهان نگذارید؛ فنجان قهوه یا چای را زمین بگذارید بعد حرف بزنید؛ هنگامی که مشغول چک کردن پست الکترونیک خود هستید، سعی نکنید درباره یک موضوع مهم با کسی به گفت‌وگو بنشینید؛ وقتی که وظیفه ارسال پیام خود را به اتمام رساندید از شنونده خود بازخورد بگیرید؛ آنچه که آنها به شما می‌گویند به شما کمک می‌کند که بفهمید آیا آنها متوجه پیغام شما شده‌اند یا نه؟

* درباره شنوندگان خود فکر کنید و لغات و عبارات خود را متناسب با آنها انتخاب کنید

با چه کسی سعی دارید گفت‌وگو کنید؟ اگر کودکان هستند واضح است که باید از یک روش متفاوت نسبت به افراد بزرگسال استفاده کنید؛ استفاده از نمونه‌ها درک شنونده را از صحبت‌های شما بالا می‌برد.

مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنید؛ برای تقویت این مهارت‌ها، زمانی که شما گیرنده و دریافت کننده پیغام هستید نکات زیر را در نظر بگیرید:

به دقت گوش دهید: روی کلمات گوینده خوب تمرکز کنید و هرگز سعی نکنید درباره آنچه که می‌خواهید بگویید پیش بینی کنید؛ به عبارت بهتر یک دفعه سراغ جمع بندی نروید.

هنگام گوش دادن به حرف‌های دیگران به حالت‌های چهره و صورت گوینده خوب نگاه کنید؛ این حالت‌ها می‌تواند فهم و شناخت مضاعفی از حالت خلق و خو، ذهن و قصد و نیت گوینده در اختیار شما قرار دهد.

به دنبال مشاهده تغییرات در زبان اندام گوینده باشید (البته باید بین گفتار و زبان اندام هماهنگی باشد)؛ اگر او دست‌هایش را درهم کرده و روی سینه‌اش گذاشته است نشان دهنده خشم و عصبانیت اوست، اگر موقع حرف زدن دست‌هایش را به سرعت به اطراف حرکت می‌دهد نشان دهنده هیجان زدگی و برانگیختگی اوست.

تعبیر و تفسیر زبان اندام گوینده، اشاراتی درباره خلق و خو و حالات روانی گوینده هنگام سخن گفتن و نیز قصد و هدف گوینده به شنونده ارایه می‌دهد.

فرهنگ گوینده را هنگام گوش دادن به حرف‌هایش در نظر بگیرید؛ برخی از فرهنگ‌ها در زمان تعامل و گفت‌وگو از تماس مستقیم چشمی و نگاه کردن مستقیم به طرف مقابل خودداری می‌کنند؛ ممکن است تکان دادن دست‌ها منطقه ممنوعه یک فرهنگ حساب شود؛ آگاهی از این معیارهای فرهنگی و به حساب آوردن آنها هنگام شنیدن صحبت‌های گوینده، می‌تواند در فهم و تفسیر درست پیغامی که او سعی در انتقال آن به شما دارد، کمک شایانی کند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد