سرویس: سیاسی
کد خبر: 928
|
10:51 - 1391/08/10
نسخه چاپی

هشدار رژیم صهیونیستی به آرژانتین نسبت به مذاکره با ایران

هشدار رژیم صهیونیستی به آرژانتین نسبت به مذاکره با ایران
در شرایطی که روز گذشته، دولت‌های ایران و آرژانتین درباره بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ مرکز یهودیان بوینس آیرس گفت‌و‌گو کردند، مقامات رژیم صهیونیستی، آرژانتین را نسبت به حصول توافقی که منافع این رژیم در آن لحاظ نشده باشد، تهدید کردند. این در حالی است که دولت آرژانتین بی‌توجه به ادعاهای پیشین این رژیم، خود را نسبت به برگزاری مذاکره با ایران مصمم نشان داده است.

به گزارش سبلانه به نقل از «تابناک»، هفته گذشته، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، یک هیأت بلندمرتبه را به آرژانتین فرستاده تا به همراه هشدار به مقامات آرژانتینی، به آنها اعلام کند که هر گونه توافق با ایران بر سر ماجرای بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴، بدون در نظر گرفتن خواسته‌های این رژیم، با واکنشی شدید روبه‌رو خواهد شد.

مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند، هرگونه توافق بدون بازگرداندن متهمان این واقعه به این رژیم و نیز پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته‌شدگان پذیرفته نخواهد بود. به گفته مقامات وزارت خارجه این رژیم، این هیأت چند روز قبل و پیش از دیدار نمایندگان ایران و آرژانتین در ژنو ـ که روز گذشته انجام شد ـ به بوینس آیرس سفر کرده بود.

بنا بر این گزارش، اخبار در این زمینه، حاکی از آن است که هیأت یادشده از «ایتژاک شوهام»، معاون مدیرکل آمریکای لاتین در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و «روون ازر»، معاون مدیرکل اطلاعات این وزارتخانه تشکیل شده بود. این افراد در بوینس آیرس با دو تن از مدیران میانی وزارت خارجه آرژانتین دیدار کرده‌اند، ولی با درخواست آنان برای دیدار با «هکتور تیمرمن»، وزیر خارجه این کشور موافقت نشده است.

در این دیدار‌ها، نمایندگان رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تهدیدآمیز، از آرژانتین خواسته‌اند در گفت‌و‌گو با ایران، درخواست تحویل متهمان و پرداخت غرامت به بازماندگان را مطرح کند. آن‌ها همچنین مدعی شده‌اند، ایران می‌خواهد از این گفت‌و‌گو‌ها برای به بن‌بست کشاندن تحقیقات درباره واقعه بمب‌گذاری استفاده کند.

با این حال، مقامات وزارت خارجه آرژانتین اعلام کرده‌اند، افراد کشته شده شهروندان این کشور بوده‌ و دولت آرژانتین خود می‌داند در گفت‌و‌گو با ایران، باید چگونه رفتار کند.

افزون بر این، رژیم صهیونیستی خواستار این بوده که کامل در جریان جزییات مذاکرات ایران و آرژانتین قرار گیرد و به همین دلیل، دو تن از مقامات دولتی خود را به ژنو فرستاده بود تا در حاشیه مذاکرات روز گذشته ایران و آرژانتین باشند.

به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، به موازات افزایش تعاملات ایران و آرژانتین به منظور حل و فصل مشکلات و برطرف شدن ابهامات مربوط به انفجار مرکز یهودیان در سال ۱۹۹۴، نگرانی و تشویش رژیم صهیونیستی نیز بیشتر می‌شود.

آنچه مسلم است، حل این موضوع و روشن شدن واقعیات مربوط به آن، بیش از همه به ضرر رژیم صهیونیستی است، زیرا در این صورت، یکی از ابزارهای جنگ روانی و بهانه‌های اتهام‌زنی خود علیه ایران را از دست خواهد داد؛ بنابراین، این رژیم با هر ابزاری، از پیش کشیدن شرایط غیرمنطقی و نپذیرفته گرفته تا اعمال فشار و تهدید بر دولت آرژانتین، تلاش دارد، جلوی هر گونه پیشرفت در این باره را بگیرد.

با این حال، دولت آرژانتین در هفته‌های اخیر، خود را برای حل این مسأله از راه گفت‌و‌گو جدی نشان داده است.

گفتنی است، در پی دیدار روز گذشته نمایندگان دو طرف در ژنو نیز وزیر خارجه این کشور اعلام کرد: گفت‌و‌گو در این زمینه ادامه خواهد یافت و قرار است در مذاکرات تکمیلی، مکانیسمی حقوقی برای حل این موضوع اندیشیده شود که در تضاد با نظام‌های حقوقی آرژانتین و ایران نباشد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد