سرویس: اجتماعی
کد خبر: 93400
|
07:34 - 1400/09/13
نسخه چاپی

یادداشت:

الگوی زندگی اجتماعی در گفتمان مدرنیته و نوگرایی

الگوی زندگی اجتماعی در گفتمان مدرنیته و نوگرایی
یک پژوهشگر اجتماعی به الگوی زندگی اجتماعی در گفتمان مدرنیته و نوگرایی اشاره کرد و نوشت: اردبیل به همراه باقی شهرهای ایران در رویای ترقی و خوشبختی به دنبال نسخه ای از صنعتی شدن شتافته تا با تولید سنخی از زندگی استاندارد که در آغوش تردد در بلوار های بزرگ و خرید از پاساژهای شلوغ بالندگی بیابد،در حال ساخت الگویی از مردهای پرکار و زن های شیک پوش است، برای رهایی از چنین وضعیتی، نیاز به درک تمایز ها و گسترش خدمات شهرنشینی هستیم.

به گزارش سبلان ما ، محمد زینالی اناری پژوهشگر اجتماعی در یادداشت خود به سرگذشت تولید اجتماعی زندگی در نظام مدرن و صنعتی پرداخت و نوشت: سرگذشت تولید اجتماعی زندگی در نظام مدرن و صنعتی که بر کل جهان سیطره پیدا کرده یک کاسه سازی بوده است، در واقع این تجربه در کل جهان و به ویژه در شهر ما نیز اتفاق افتاده است. عواقب آن، نوعی یکسان سازی و استاندارد سازی از تولید انسان بوده که تفاوتهای اجباری و اختیاری از این الگوی استاندارد زندگی را نادیده می گیرد. به همین سان تولید اجتماعی شهر و فضای اجتماعی که بستر زندگی محسوب می‌شود نیز مناسب انسان استانداردی است که نظام صنعتی جدید آن را می بالد و تزئین می کند.

نظام صنعتی مدرن که محصول سرمایه داری کلاسیک و لیبرالیسم بازار بوده گفتمان مدرنیته و نوگرایی را غصب کرده و انسان مدرن را انسانی استاندارد دارای خانواده صنعتی مرد کارگر و زن خدمتگزار معرفی کرده و بر اذهان و دلها این نظم برآمده از منطق صنعتی شدن را مهر زده است.

اردبیل شهری است که به همراه باقی شهرهای ایران در رویای ترقی و خوشبختی به دنبال این نسخه از صنعتی شدن شتافته، با تولید سنخی از زندگی استاندارد که در آغوش تردد در بلوار های بزرگ و خرید پاساژهای شلوغ بالندگی بیابد، خودروهای پرسرعت و سفرهای خیال انگیز داشته و ساخت الگویی از مردهای پرکار و زن های شیک برنده ی مناصب بازار، صنعت و نظام خدماتی را دنبال کرده است.

بخش های زیادی از مردم توانایی تامین هزینه و شرایط ایجاب و ایجاد چنین زندگی استانداردی را نداشته و در واقع زندگی آنها با این الگوی در نظر گرفته شده برای بازار شهر مدرن متفاوت است. اگرچه امروزه و تحت تأثیر خدمات نهادهای حمایتی و سیاستهای دولت برای طبقات محروم و فعالیتهای اجتماعی آنها با واقعیت زندگی خود سازگار شده و می دانند که باید به نحو دیگری زندگی کنند اما الگوهای و قواعد شهرسازی و پردازش جامعه که در گیر و دار سرمایه‌داری کلاسیک و قالب های جا افتاده آن مانده است. از این رو، ذهنیت رایج حاکم بر شهر و جامعه اردبیل این تفاوت ها را بر نمی تابد و انسان متفاوت با الگوی استاندارد را به گوشه ای پرتاب کرده و با دیگرمکان گزینی آنها را با انگاره ی فقر و بیماری در حاشیه شهر و خانه های اختصاصی گوشه نشین میکند.

در استان اردبیل مانند کلیت سیستم توسعه در کشور، عاملیت نظام روابط کار و خدمات عمومی غالباً در انحصار طبقه صنعتی و تکنوکرات ها بوده و به جزئیات زیست انسانی و تکثر زندگی توجه نشده است؛ به همین سبب هنوز انسان های برنده ی قواعد استاندارد شدگی از جامعه خدمت می‌گیرند و افرادی که در شهرهای دور افتاده حاشیه شهر یا تفاوت های فیزیکی، جنسیتی و نسلی هستند مورد توجه سیاستگذاری اجتماعی قرار نگرفته اند.

برای رهایی از چنین وضعیتی، نیاز به توجه به تکثر و درک تمایز ها و گسترش خدمات شهرنشینی برای الگو های متنوعی از زندگی مانند معلولین، سالمندان و خانواده های تک نفره در رده ی سیاستگذاری و تصمیم گیری شهر ی هستیم. الگوهای متفاوت از زندگی نیاز به توجه شهرسازان، سیاستگذاران و تولید کنندگان خدمات اجتماعی بهداشتی و تجاری دارند تا الگوی کلی زندگی اجتماعی ما در خودپرستی خاصی که سرمایه داری کلاسیک دویست سال پیش اروپایی در اردبیل ایجاد کرده است، نماند.

البته امروز در جهان تغییرات وسیعی در خصوص توجه به چنین تمایزهایی افتاده اما ما در بسیاری از زمینه ها از الگوهای توسعه معاصر جهان عقب مانده ایم. اگرچه در دانشگاه های ما هم شعارهای توسعه پایدار، توسعه انسانی و حل مسائل اجتماعی سر داده شده است، اما با شکاف ذهنیتی عمیقی که در میان عاملیت شهرسازان و نهادهای دانشگاهی بوده، تغییر الگوهای شهرسازی و خدماتی جامعه دور از انتظار است. 

در غیاب مداخله جدی دانشگاه، جامعه مدنی در اردبیل تضعیف شده و این که مطبوعات، نهادهای مدنی و انجمن های مردمی که دارای اطلاعات و دانش سیاسی قوی در خصوص مطالبه ی حقوق محرومین و حاشیه شده ها نبوده اند، بخش های زیادی از جامعه که زبانی برای گفتن دردها و آلام خود ندارند، به طور کامل حذف شده اند تا عرصه برای برنده ها و ذهنیت استاندارد زندگی آنان باز شود و با سلطه ای که این قوم بر ذهنیت شهرسازی و توسعه دارند، شهرهای استان همان گونه که آن ها می خواهند طراحی می گردد. 

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد