سرویس: سیاسی
کد خبر: 94036
|
11:58 - 1400/10/28
نسخه چاپی

یادداشت؛

طلای سیاه، موضوع حیاتی برای آمریکا و معضلی برای خاورمیانه

طلای سیاه، موضوع حیاتی برای آمریکا و معضلی برای خاورمیانه
خاورمیانه از یک معضل مهم و اساسی به نام عدم وابستگی به نفت رنج می برد، خروج کامل آمریکا از منطقه خاورمیانه آن زمان عملی خواهد شد که کشورهای خاورمیانه همچون متحدان عربی آمریکا، به فناوری های نوین و صنعت روی آورند و سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه به ضعف برود.

به گزارش سبلان ما ، آرمان سعیدی کارشناس مسائل سیاسی به تحلیل وضعیت خاورمیانه پرداخت و نوشت: وابستگی کشورهای منطقه خاورمیانه به نفت برای ایالات متحده امریکا یک استراتژی است تا سیاست های خود را در منطقه خاورمیانه پیش ببرد.

نفت یک موضوع اساسی برای آمریکا است تا از این طریق اختلافات و تنش های کشورهای صاحب نفت و قدرت صادراتی که به جهان را دارند بیشتر نمایند و از این سو تفکرات و اندیشه های منطقه خاورمیانه را به پیشرفت در صنعت و فناوری های نوین جهان بی اثر و به دست فراموشی بسپارد.

آمریکا برای چپاول نفت خاورمیانه در آن حضور نظامی دارد تا مانع از تفکر استقلالیت کشورهای همچون امارات و عربستان و لیبی و یمن و سایر کشورهای عربی منطقه خاورمیانه در بیداری اسلامی و بهار عربی که شاهد ان بودیم شود.

آمریکا به تغییرات حاکمان لیبی و یمن واکنش جدی نشان نداد و پشت سر قذافی و منصور هادی را خالی گذاشت و در عراق هم بیشتر شاهد آن بودیم که همین کار را  با صدام حسین نیز انجام داد بنابرابن نفت گرچه برای اقتصاد خاورمیانه بهتر است اما تبدیل به یک معضل امنیتی و تجاوزات غرب و کشورهای اروپایی شده است.

 خاورمیانه از یک معضل مهم و اساسی به نام عدم وابستگی به نفت رنج می برد، خروج کامل آمریکا از منطقه خاورمیانه آن زمان عملی خواهد شد که کشورهای خاورمیانه همچون متحدان عربی آمریکا، همچون امارات و عربستان به فناوری های نوین و صنعت روی آورند و سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه به ضعف برود.

 حضور رژیم صهیونیستی نیز در منطقه خاورمیانه جنبه منفعتی دارد تا امنیت خود اسرائیل، امنیت اسرائیل برای ایالات متحده امریکا گرچه مهم و اساسی است اما اگر منافع امریکا تامین نشود،اسرائیل نیز برای آمریکا یک تاریخ مصرف گذشته به حساب خواهد امد.

 آمریک از یک سو برای امنیت اسرائیل، حضور نظامی دارد و از سوی دیگر هم به بهانه امنیت اسرائیل بدنبال چپاول نفت خاورمیانه است بنابراین آمریکا دو پروژه اساسی را در منطقه خاورمیانه دارد؛ یکی اسرائیل و دیگری نفت،  اگر آمریکا نتواند جلوی تفکرات کشورهای خاورمیانه را که به سوی فناوری های نوین و صنعت پیش می رود تا از وابستگی به نفت رهایی پیدا می کند نگیرد،  وراد فاز دوم خود یعنی امنیت اسرائیل خواهد شد دو عنصری که مکمل هم برای تامین منافع آمریکا است.

بنابراین اگر چه هم دیگر سناریو های تکراری آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و چپاول نفت خاورمیانه به شکست کامل برسد اسرائیل بعنوان جایگزین اصلی وارد عرصه منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

 

انتهای پیام/ج

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد