سرویس: سیاسی
کد خبر: 94053
|
15:59 - 1400/10/29
نسخه چاپی

در مراسم بزرگداشت روز آذری‌های مسلمان جهان مطرح شد؛

۱۹ ژانویه فرصتی برای یادآوری هویت واقعی آذری های مسلمان/ ایمان دینی، تنها عامل وحدت بخش و پیروزی مسلمانان بر استثمارگران است

۱۹ ژانویه فرصتی برای یادآوری هویت واقعی آذری های مسلمان/ ایمان دینی، تنها عامل وحدت بخش و پیروزی مسلمانان بر استثمارگران  است
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به لزوم حفظ هویت شیعی بین آذری های مسلمان اشاره کرد و گفت: حفظ مفاخر آذری‌های مسلمان یکی از وظایف کنونی ما بوده و ۱۹ ژانویه فرصتی است تا این هویت حفظ شود.

به گزارش سبلان ما ، مراسم بزرگداشت روز آذری‌های مسلمان جهان  با حضور میهمانان ملی و بین المللی  و با سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، محمد حسین رجبی دوانیقی  و حجت‌الاسلام عیسی مهدوی شباهت از جانبازان دوران دفاع مقدس  و اهل کشور ترکیه  در نگارخانه خطایی اردبیل برگزار شد.

۱۹ ژانویه فرصتی برای یادآوری هویت واقعی آذری های مسلمان

آیت‌الله سیدحسن عاملی  در این مراسم به لزوم حفظ هویت شیعی بین  آذری های مسلماناشاره کرد و گفت: حفظ مفاخر آذری‌های مسلمان یکی از وظایف کنونی ما بوده و ۱۹ ژانویه فرصتی است تا این هویت حفظ شود.

وی از راه اندازی بنیاد شاه اسماعیل خبرداد و گفت: یکی از وظایف  بنیاد شاه اسماعیل نظارت بر مفاخر آذری‌های مسلمان و هم‌چنین جلوگیری از مصادره این مفاخر و شناساندن آنان به جهانیان است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: باید با استفاده از این ظرفیت نگذاریم آذری‌ها از قرآن، ولایت و اهل بیت جدا شوند و از آنجایی‌که زبان ترکی آذری، زبان مرثیه بوده، ارادت به اهل بیت(ع) در زندگی تمام آذری‌های مسلمان جهان وجود دارد.

آیت الله عاملی با اشاره به اهمیت نگارش خاطرات جانباز اهل ترکیه عنوان کرد: خاطرات این رزمنده و جانباز اهل ترکیه که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشته باید نگارش شده و به نسل امروزی معرفی شود چرا که خاطرات این رزمندگان اسلام، چراغی برای نسل آینده است.

 

انقلاب اسلامی ایران،متصل به  نور وحی و  اهل بیت(ع) است

حجت‌الاسلام «عیسی مهدوی شباهت» جانباز ترکیه ای دوران دفاع مقدس نیز در این مراسم به روایت خاطرانی از دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: در جنگ ایران و عراق ۲ شهید از کشور ترکیه  تقدیم انقلاب اسلامی ایران بودند.

وی  با بیان اینکه افتخار می‌کنم  در دفتر شهادت، اسم من نیز به عنوان جانباز به ثبت رسیده است، گفت:  شایسته است از مقام امام امت که در هدایت رزمندگان به جبهه‌های حق علیه باطل نقش ممتازی را ایفا کردند، تقدیر کنم.

مهدوی شباهت به عصر حاضر اشاره کرد و گفت: نور انقلاب اسلامی در ظلمت جهانی که مملو از اومانیست و لیبرالیست بود پرتو افشانی کرد و امروز این انقلاب متصل به وحی و نور اهل بیت(ع) توانسته دل امت اسلامی را نورانی کند.

وی جنگ هشت ساله ایران را دفاع مقدس در برابر ناراستی‌ها و کجی‌ها  دانست و گفت: لشکر عاشورا ، لشکر فداکار و ایثارگری بود که تمامی رزمندگان آن با سلحشوری تمام سعی کردند تا عزت و عظمت را برای امت اسلامی خلق کنند.

این جانباز ترکیه ای ضمن گرامیداشت ۱۹ ژانویه به عنوان روز همبستگی آذری‌های مسلمان جهان گفت: عشق به اهل بیت(ع) عامل اصلی وحدت امت اسلامی است و قطعاً به دور از هرگونه زبان، قوم و قبیله‌ای باید وحدت و همگرایی در امت های اسلامی برقرار شود.

ایمان دینی، تنها عامل وحدت بخش و پیروزی مسلمانان بر استثمارگران 

 محمد حسن رجبی دوانی از پژوهشگران حوزه تاریخ و برادرمحمدحسین رجبی دوانیمورخ و تاریخ پژوه کشور نیز در این مراسم به بازخوانی تاریخ استعمار پرداخت و گفت: دشمنان اسلام از قدیم الایام در فکر استعمار کشور های جهان سوم بودند.

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی همواره سدی برابر استعمار غرب بودند، گفت: کشورهای اروپایی با استفاده از همه شیوه ها و ترفندها تلاش کردند تا ایجاد تفرقه بین امت ها و اقوام دولت های مرکزی را تضعیف کرده  و با فرصت طلبی به استعمار کشور های اسلامی بپردازند.

رجبی دوانیقی  در ادامه سخنان خود به مرور تاریخ صفویه و دستاورد های صفویان برای ایران اسلامی پرداخت و گفت: تثبیت مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور، بازگرداندن حدود مرزهای سیاسی و جغرافیایی کشور به سرحدات دوران ساسانی و اعلام زبان فارسی به عنوان زبان رسمی ایرانیان از دستاوردهای مهم صفویه برای ایران است.

وی به تاریخ  استعمار اروپا نیز اشاره کرد و گفت: هدف اصلی اروپا از استثمارکشورهای اسلامی فروپاشی استقلال سیاسی واقتصادی و فرهنگی کشورها بود تا مانع بیداری سایر کشورهای منطقه شوند.

این پژوهشگر حوزه تاریخ در ادامه سخنان خود به تریخچه استثمار هندوستان اشاره کرد و گفت: تجذیه هندوستان بزرگ به سه کشور هند، پاکستان و بنگلادش ره آورد استثمار اروپا برای این شبه قاره است و هنوز همویران کردن معابد و مساجد بر اثر نفوذ استثمار در این کشور تداوم دارد.

وی به نحوه فروپاشی امپراطوری عثمانی نیز اشاره کرد و گفت: این امپراطوری که داعیه جانشینیامپراطوری روم شرقی و کلیسای ارتدوکس را در سر می پروراند بر اثر توطئه های کشورهای اروپایی استثمارگر  سقوط کرد.

وی حمایت علمای سرزمین های اسلامی از عثمانی را یادآور شد و گفت: ظهور احزاب و جمعیت های سیاسی با گرایشات پان ترکیستی تحت تاثیر استثمارگران زمین ههای فروپاشی امپراطوری عثمانی را فراهم کرد بطوریکه در مدت کوتاهی این امپراطوری حتی حمایت علمای سرزمین هاس اسلامی را از دست داد و سقوط کرد.

این پژوهشگر تاریخ به جنگ جهانی اول اشاره کرد و گفت: کشورهای صربستان، بلفارستان، و آلبانی در جنگ جهانی اول از امپراطوری عثمانی استقلال یافتند و در ادامه نیز کشورهای اسیایی همچون عربستان، یمن، سوریه، اردن و فلسطین نیز اعلام استقلال کردند.

وی کارشکنی های ترکیه را یاداور شد و گفت: ترکیه با عبرت نگرفتن ار تاریخ به دنبال الحاق به اتحادیه اروپا بود، اما اروپا نه تنها به درخواست های این کشور جواب نداد بلکه از سال 2005 نیز به بهانه های مختلف اجازه عضویت ترکیه به هیچ کدام از مجامع اتحادیه اوپا را نیز نداده است.

رجبی دوانیقی به امپراطوری روسیه نیز اشاره کرد و گفت: قفقاز در اثر نفوذ استثمار در دربار ایران از کشور جدا شد

وی به فتواهای علمای ایران به ویژه تبریز در خصوص آزادسازی قفقاز در ان دوره اشاره کرد و گفت: بر اثر کارشکنی های انگلیسی ها و عوامل داخلی در دربار، علی رغم اعلام امادگی بیش از 15هزار جوانان برای جهاد در راستای آزاد کردن قفقازنیز منطقه مهم به دست روس ها افتاد.

این پژوهشگر تاریخ پیوند دینی و مذهبی مسلمانان را عامل وحدت آنها در جهان عنوان کرد و گفت: دشمنان در طول تاریخ همواره تلاش کرده اند این روحیه را از مسلمانان بگیرند تا با متزلزل کردن روحیه مسلمانان همچون گذشته کشورهای منطقه را تحت سلطه خود نگه دارند.

وی در پایان سخنان خود به تبیین علت پیروزی مسلمانان بر  استثمار غرب و استکبار امریکا اشاره کرد و گفت: ایمان دینی تنها عامل وحدت بخش و پیروزی مسلمانان است.

 

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد