سرویس: سیاسی
کد خبر: 94545
|
11:41 - 1400/12/07
نسخه چاپی

یادداشت؛

امریکا در گرداب قدرت روسیه

امریکا در گرداب قدرت روسیه
آمریکا مستقیم وارد درگیری نظامی و مقابله با روسیه نخواهد شد چراکه از عدم نبود گروه های نیابتی در نزدیکی مرزهای روسیه و اروپای شرقی رنج می برد بنابراین بدنبال تشکیل یک ائتلاف و گروه های نیابتی از سوی امریکا برای مقابله با اقدامات روسیه است،

به گزارش سبلان ما ،  ارمان سعیدی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشت تحلیل خود به بررسی مناقشه روسیه و اوکراین پرداخت و نوشت: بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی پس از اقدام رئیس جمهوری روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک با بیان اینکه اقدام ولادیمیر پوتین آغاز تهاجم به اوکراین است، از آغاز وضع تحریم‌ها علیه مسکو و دو موسسه مالی بزرگ روسیه خبر داد.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در کاخ سفید و در جمع خبرنگاران بدون آنکه به سوالی پاسخ دهد، افزود، اقدام رئیس جمهوری روسیه آغاز تهاجم به اوکراین است و همانطور که پوتین به آن اشاره کرده، برای انجام آن از دوما کسب اجازه کرده است. بنابراین وضع تحریم‌ها علیه روسیه را که بسیار فراتر از آنچه ما و متحدانمان در سال ۲۰۱۴ انجام دادیم، آغاز می کنم.

بایدن تصریح کرد: اگر روسیه به این تهاجم ادامه دهد ما آماده ایم تا تحریم های بیشتری علیه آن وضع کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد چه کسی به پوتین این اجازه را داده است که بخشی از سرزمین کشور همسایه خود را به عنوان کشور مستقل به رسمیت بشناسد. این نقض فاحش قوانین بین المللی و نیازمند پاسخ قاطع جامعه بین المللی است.

بایدن خاطر نشان کرد: در چند ماه گذشته ما به همراه متحدان و شرکای خود مشغول آماده سازی این پاسخ بوده ایم. من به پوتین مستقیما اعلام کرده بودم اگر روسیه علیه اوکراین اقدام کند، ما پاسخ خواهیم داد و اکنون بدون شک روسیه علیه اوکراین اقدام کرده است.

وی اظهار داشت: بنابراین امروز اولین مجموعه از تحریم ها علیه روسیه را در پاسخ به اقدامات روز گذشته این کشور اعلام می کنم. این تحریم ها با هماهنگی نزدیک متحدان و شرکا آماده شده است و اگر روسیه به تشدید شرایط ادامه دهد، این تحریم ها نیز تشدید خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است: ما تحریم های مسدود کننده کامل بر دو موسسه مالی بزرگ روسیه وضع  می کنیم و این موسسات وی ای بی (VEB ) و بانک ارتش روسی هستند.

وی ادامه داد: ما تحریم های جامع بر بدهی دولتی روسیه وضع می کنیم به این معنی که دسترسی دولت روسیه از تامین مالی غرب قطع می شود. روسیه دیگر نمی تواند در غرب درآمد داشته باشد و نمی تواند در بازارهای آمریکا و اروپا به تجارت بپردازد.

بایدن در ادامه گفت:ما همچنین علیه شخصیت های شناخته شده و خانواده آنها تحریم وضع خواهیم کرد. آنها در سیاست های کرملین سهیم هستند و باید در سختی ها نیز سهیم باشند. به دلیل اقدامات روسیه، ما با آلمان همکاری می کنیم تا پروژه خطر لوله گاز نورد استریم ۲ متوقف شود.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: همانطور که روسیه به فکر گام بعدی خود است، ما اقدام بعدی خود از جمله تحریم های بیشتر را آماده کرده ایم تا هزینه سنگین تری بر روسیه در صورتی که این کشور به تهاجم خود ادامه دهد تحمیل کنیم.

ایالات متحده امریکا تحریم های بیشتری را علیه مسکو وضع خواهد کرد اما پاسخ  پوتین به این تحریم ها چه خواهد بود، پاسخ مسکو ازمایش موشک های قاره پیما و یک مانور نظامی موشکی و دریایی می تواند باشد و از سویی دیگر پوتین دست به اخراج دیپلمات ها امریکا از خاک روسیه و قطع همکاری ها دیپلماتیک در سطح سفیر نیز خواهد زد تنش دیپلماتیک امریکا و روسیه تشدید خواهد شد.

 در این بین چین نیز نقش حمایتی خود از مسکو رو ایفا خواهد کرد و در حمایت از مسکو اقداماتی رو علیه امریکا از جنبه اقتصادی و تجاری وضع خواهد کرد،

بایدن وضع اعمال تحریم ها علیه روسیه رو با همکاری متحدان خود بدان اذعان کرده است حال بایستی دید موضع المان فرانسه و سایر متحدان امریکا در پی اقدامات روسیه علیه اوکراین چه خواهد بود و عدم همراهی المان و فرانسه با اعمال وضع تحریم با امریکا علیه مسکو رو به همراه خواهد داشت یا نه و شکست دیپلماتیک دیگر برای امریکا در راه خواهد بود یا نه به نظر میرسد سطح این اقدامات بیشتر در سطح دیپلماتیک و اخراج دیپلمات های روسیه از امریکا المان و فرانسه خواهد بود،

از سویی دیگر نیز امریکا از برتری روسیه از  یک تفکر به اسم استقلالیت که به راه انداخته هراس دارد چرا که امریکا نیز در داخل با موضوع ایالت های خود از قیبل کالیفرنیا در استقلال یافتن خود بیم دارد و دید مردم امریکا به شرق می تواند موقعیت استراتژیک داخل امریکا رو به مخاطره افکند، بنابراین روسیه در حال حاضر توانست با به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوگانسک به برتری دیپلماتیک بر امریکا دست یابد اما خطر ناتو رو در پشت مرزهای خود همچنان احساس خواهد کرد و این بهانه به دست امریکا و ناتو افتاد که حضور نظامی خود در اوکراین رو با جدیت دنبال کند.

ایالات متحده امریکا چرا از اوکراین در مقابل روسیه دفاع نکرد و نیرویی برای مقابله با روسیه به اوکراین اعزام نکرد همه این قبیل از سوالات نشان از قدرت استراتژیک روسیه در منطقه و اروپا دارد،مسکو از چین و روسیه بخاطر نمایش قدرت موشکی و نظامی خود در منطقه خاورمیانه در مقابل ایالات متحده امریکا به سود خود بهره برد امریکا این موضوع رو دانست که چین و روسیه از قدرت موشکی خود در قبال امریکا غلف نمی زنند و نمایش سیاسی نیست هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد توسط ایران نمایش قدرت چین و روسیه هم بود و دست روسیه رو برای عرض اندام قدرت در قبال امریکا بیشتر نمود و برتری نظامی روسیه رو در قبال امریکا به سوی مرحله هدف پیش برد،پازل چین روسیه و ایران و از ان سو هم امریکا و ناتو،امریکا با توجه به موضع ضعف که در منطقه خاورمیانه قرار دارد خود رو از مخمصه اوکراین بیرون کشانید و وارد کارزار جدید نظامی اینبار با مسکو نگردید.

 بنابراین امریکا برای ماندن در صحنه سیاسی و نظامی جهان وارد درگیری نظامی نخواهد شد،از سویی دیگر بایدن با سیاست صلح و به دور از جنگ به قدرت رسید و از فشارهای خانواده های نیروهای امریکایی که در زمان اقای ترامپ جان نیروهای نظامی امریکا در منطقه خاورمیانه به خطر افتاده بود و کشته های رو هم در درگیری ها در عراق و سوریه و حملات گروه های مقاومت به نیروهای امریکا صورت می گرفت کاسته باشد و به یکی از وعده های انتخاباتی خود که حفظ جان نیروهای امریکا در منطقه خاورمیانه هست و وارد نشدن به جنگ دیگر عمل کرده باشد و فعالان ضد جنگ در امریکا از بایدن بعنوان یک چهره صلح طلب در انتخابات بعدی ایالات متحده امریکا نیز حمایت نمایند،

موضوع بعدی اینکه امریکا مستقیم وارد درگیری نظامی و مقابله با روسیه نخواهد شد چراکه امریکا از عدم نبود گروه های نیابتی خود در نزدیکی مرزهای روسیه و اروپای شرقی رنج می برد و بدنبال تشکیل یک ائتلاف و گروه های نیابتی از سوی امریکا برای مقابله با اقدامات روسیه است،از سویی دیگر کاهش اختیارات جنگی رئیس جمهور امریکا در گنگره هم از عدم قدرت رئیس جمهور امریکا نسبت به اعزام نیرو به اوکراین برای رویارویی با روسیه بود گرچه طرح کاهش اختیارات جنگی بایدن از لایحه بودجه دفاع ملی امریکا کنار گذاشته شده است اما بایدن جانب احتیاط رو رعایت کرد تا مجدد با چنین طرح در گنگره امریکا روبرو نگردد بنابراین امریکا برای حفظ جایگاه سیاسی خود جهان دست به تحریم روسیه زده است تا از این سیاست تحریم توانسته باشد جایگاه سیاسی خود رو در جهان حفظ کرده باشد.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد