سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 94649
|
16:15 - 1400/12/14
نسخه چاپی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل:

آرایه های ادبی و تفکرات ناب ایرانی، قابل ترجمه نیست/ شکوه فرهنگ و هنر ایران زمین احیا شود/هنر غرب، فاقد حریم قدسی است

آرایه های ادبی و تفکرات ناب ایرانی، قابل ترجمه نیست/ شکوه فرهنگ و هنر ایران زمین احیا شود/هنر غرب، فاقد حریم قدسی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به بررسی راهکارهای ارتقای ارتباطات میان فرهنگی ایران در منطقه پرداخت و گفت: دسیسه های دشمنان به ویژه غرب منجر به محدود شدن هنر و فرهنگ ایران زمین در طول تاریخ شده است و حتی در برهه فعلی نیز از واژه شرق شناسی استفاده می کنند تا همچنان جهان را از منشا، هنرهای اصیل جهان یعنی ایران زمین دور نگه دارند.

 عبداله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در گفتگو باسبلان ما ، به بررسی راهکارهای ارتقای ارتباطات میان فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان با تکیه بر نقش هنر و نخبگان هنری پرداخت و گفت: دین و زبان مهمترین شاخص وحدت بین دو کشور است.

هنر، بهترین ابزار برای ارتقای روابط فرهنگی و ارتباطات ملت ها است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از هنر به عنوان ابزار ارتقای روابط فرهنگی و ارتباطات اقوام و کشورهای مختلف نام برد و گفت: از قدیم الایام از رنسانس تا کنون اعتلای هنر در اروپا مدیون شرق است.

وی به مراکز شرق شناسی در مراکز علمی اروپا اشاره کرد و گفت: منظور از شرق شناسی همان ایران زمین است چراکه فرهنگ و هنر ایران زمین در دوران باستان زبانزد خاص و عام بوده و سایر کشورهای شرق از جمله هند، چین و ژاپن به اندازه ای مطرح نبودند که به عنوان الگو برای غرب قررا گیرند.

مراد غرب از شرق شناسی، همان فرهنگ و هنر ایران است

بحرالعلومی به عبارت شرق شناسی نیز اشاره کرد و گفت: دلایل سیاسی و اغراض فرهنگی باعث شد تا اروپا از به کار بردن واژه ایران شناسی پرهیز کرده و عبارت شرق شناسی را جایگزین آن کنند و این سوء نیت غرب را نشان می دهد.

این کارشناس فرهنگی به مقطع های حساس شرق اشاره کرد و گفت: در مقطعی از تاریخ هنر و فرهنگ ایران شرق را دربرگرفته بود، اکنون با ترفندهای مختلف شخصیت ها و مفاخر ایران زمین را مصادره کردند.

وی به قسمت های جدا شده از خاک ایران اشاره کرد و گفت: مقابر و آرامگاه هایی که اکنون در کشورهای استقلال یافته وجود دارند در جغرافیای فرهنگ ایران زمین هستند و هیچکس نمی تواند آنها را از هنر و فرهنگ ایران جدا کند.

بحرالعلومی تاثیر فرهنگ و هنر ایرانی را در شرق و غرب جهان یادآور شد و گفت: سلطان سلیم عثمانی دیوانی با ادبیات ایرانی دارد و مسلمانان چین نیز در نماز به زبان فارسی نیت می کنند.

وی به دایره فرهنگ ملت ها اشاره کرد و گفت: غنی و فقیر شدن این دایره در کشورها  بر حسب سیاست های اتخاذ شده است.

مدیر سابق شبکه برون مرزی سحر با بیان اینکه صهیونیسم عالم غرب را تسخیر کرده است، گفت: ماسون ها، شیطان پرست ها از خروجی صهیونیست ها است.

وی با بیان اینکه دشمنان 17 شهر قفقاز، جمهوری آذربایجان، بحرین، هرات مرو، بخشی از آسیای مرکزی را از ایران جدا کردند، گفت: باید حقایق را دید.

بحرالعلومی با بیان اینکه اطلاعات پیشینه ای برای تعمیق ارتباطات است، گفت: قسمت های جدا شده از خاک ایران بزرگ تحت تاثیر فرهنگ غرب، از فقر فرهنگی شدید غوطه ور هستند.

 ارتباطات و اشتراکات فرهنگی از شاخصه های مهم جامعه بشری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از ارتباطات و اشتراکات فرهنگی به عنوان یکی از شاخصه های مهم بشر نام برد و گفت: هرچه این ارتباطاتات و اشتراکات بین کشورها و اقوام بیشتر شود صلح و آرامش بهتری در جهان حاکم خواهد شد.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف هنر و مقایسه انواع هنر از دیدگاه علامه جعفری پرداخت و گفت:  بعضی از آثار هنری انسان را حیرت زده می کند چراکه الهی بوده و از حامل نکات معنوی برای تکامل بشر است.

وی با بیان اینکه هنر یک هنرمند برگرفته از درون مایه و اصالت وی است، گفت: هنرهای التقاطی برگرفته از الهامات غیر معنوی هستند.

این مدرس دانشگاه به بازخوانی تعاریف هنر ایرانی پرداخت و گفت: رنگ فیروزه ای به چشم خورده در آثار هنری نقش بسته در کتیبه های مساجد از دوران کهن تا کنون جلوه زیبای ناخودآگاه ضمیر هنرمند ایرانی است که برگرفته از معنویت و الهی بودن هنرمند است.

وی با بیان اینکه در هنر ایران زمین نظم حاکم است، گفت: در اعتقاد ما دنیا از نظم  و تظام برخوردار است.

هنر غرب، فاقد حریم قدسی است

بحرالعلومی به بازخوانی تعریف هنر غربی پرداخت و گفت: در هنرهای غربی خبری از الهامات الهی نیست و از معنویت الهی نیز بی بهره است به همین دلیل ترویج بی آبرویی و حرکات شیطانی در اوج است و حتی در کلیساهای آنها نیز آثار زشت و غیرالهی و معنوی فوران می کند و حریم قدسی در هنر غرب رعایت نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل  حریم قدسی در هنر ایرانی را یادآور شد و گفت: آثار هنری در رابطه با صحنه های عاشورا به خوبی بیانگر  رعایت حریم قدسی در این آثار است و نه تنها چهره های نورانی یاران امام حسین(ع) و سایر ائمه معصومین (ع) در هاله ای از نور و معنویت نهفته است بلکه بیانگر حقایق آشکار از این واقعه تاریخی است که هر بیننده ای تحت تاثیر قرار  می گیرد.

وی با بیان اینکه محدودیت ها ارزش هنر متعالی را بیشتر نمایان می کند، گفت: می توان با جلوه های بصری و هنری ارزش ها و واقعیات را به شکل واقعی به جهانیان منتقل کرد.

بحرالعلومی به تهاجم هنری غرب نیز اشاره کرد و گفت: آثار این تهاجمات در آثار هنری حوزه قفقاز و آسیای مرکزی نمایان است.

وی به ادبیات اشاره کرد و گفت: در زمان های دور  اندیشمندان از دورترین نقاط عالم از غرب گرفته تا شرق به گنجه می آمدند تا از ادبیات غنی نظامی گنجوی بهرمند شوند.

مدیرسابق شبکه برون مرزی سحر با بیان اینکه آثار بیدل دهلوی و اقبال لاهوری به زبان فارسی است، گفت: تاثیر هنر و فرهنگ ایران در اندلس نیز مشهود است و همه این ها گویای دربرگیری فرهنگ و هنر ایران زمین آن ازمان در جهان است.

وی محدودسازی هنر و فرهنگ ایران در طول تاریخ را یادآور شد و گفت: دسیسه های دشمنان به ویژه غرب منجر به محدود شدن هنر و فرهنگ ایران زمین در طول تاریخ شده است و حتی در برهه فعلی نیز از واژه هنر و فرهنگ شرق استفاده می کنند تا همچنان جهان را از منشا، هنرهای اصیل جهان یعنی ایران زمین دور نگه دارند.

بحرالعلومی انتظارات اهالی فرهنگ و هنر از مسئولان امروز را یادآور شد و گفت: انتظار می رود بعد از انقلاب اسلامی شاهد تحولات شگرف در این حوزه بوده و با طراحی برنامه ها و رخدادهای فرهنگی و هنری در سطح جهان این فرهنگ غنی و اصیل را به جهانیان بازشناسی می کنیم.

وی به عوامل داخلی غفلت از فرهنگ و هنر اصیل اشاره کرد و گفت: امروز مشکلات اقتصادی و معیشتی موجب غفلت خانواده ها از آموزش درست کودکان و انتقال معارف و فرهنگ و هنر اصیل ایرانی به نسل های آتی شده است.

این کارشناس فرهنگی و هنری با بیان اینکه غرب با روش های مختلف و فناوری های روز، اقدام به بمباران فرهنگی ایرانیان کرده است، گفت: امروز اتخاذ تدابیر ویژه در این خصوص و اجرایی شدن مصوبات فرهنگی و هنری در کشور لازم و ضروری است.

وی به نهضت ترجمه اشاره کرد و گفت: در دوران کهن آثار نظامی گنجوی ترجمه ای نبود و اندیشمندان برای بهرمندی از اندیشه های این هنرمند، ادیب، عارف و متفکر زمان، اقدام به فراکیری زبان فارسی می کردند.

آرایه های ادبی و تفکرات ناب ایرانی، قابل ترجمه نیست

بحرالعلومی با بیان اینکه در قدیم الایام اندیشمندان سایر کشورها و اقوام برای ارتقای سطح دانش، فرهنگ و هنر مجبور به یادگیری زبان فارسی بودند، گفت: در نهضت ترجمه، بسیاری از واژگان که گویای فکر و اندیشه ناب و اصیل است قابل ترجمه نیست و فراگیرنده خود باید اقدام به فراگیری زبان مبداء کند تا بتواند از معارف اصیل بهرمند شده و به تعالی برسد.

وی به تبیین مفهوم فراگیری زبان های مختلف پرداخت و گفت: فراگیری زبان یک ملت، قوم و کشور در واقع منجر به انتقال فرهنگ آن ملت نیز می شود.

مدیر سابق شبکه برون مرزی سحر با بیان اینکه در دوران کهن نصف مردم جهان فارسی را می فهمیدند و به آن تکلم می کردند گفت: امروز نیز باید شرایط گذشته را احیا کنیم و زمینه های فراگیری زبان های اصیل ایران زمین از جمله فارسی و ترکی را در جهان فراهم کنیم و با ارائه مشوق هایی علاقمندان یه شرق را ترغیب به خوانش این معارف به زبان مبدا و اصیل آن کنیم تا ضمن انتقال معارف و اندیشه های نای، فرهنگ و هنر شکوهمند خود را بار دیگر در جهان طنین انداز کنیم.

زبان های عربی، فارسی و ترکی، سه بال فرهنگی قدرتمند اسلام

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه مقدس اردبیلی رساله ای به زبان ترکی نیز دارد، گفت: در واقع اسلام از سه بال فرهنگی مبتنی بر سه زبان عربی، فارسی و ترکی برخوردار است که در این میان ادبیات آذری و ترکی دارای غنی ترین و تاثیرگذارترین مضامین عرفانی و الهی است بطوریکه امروز ادبیات غنی مرثیه به زبات ترکی و آذری در جهان بی نظیر و بی بدیل است.

بحرالعلومی به تبیین میراث ادبیات مرثیه پرداخت و گفت:  مرثیه جدا از ادبیات، دارای فرهنگی ناب بوده  و از هنرهای زیبا  و فاخر جهان نیز محسوب می شود.

ادبیات مرثیه، دارای نگاه ادبی به شرق و غرب است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه مرثیه آذربایجان دارای نگاه شرقی است، گفت: در ملاک های غربی از عینیت برخوردار است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه نمایش در غرب اصل و اساس است و عینیت در هنر غرب ملاک است، گفت: هنرهای تجسمی و نمایش در غرب تجلی یافته است.

وی به دوران رنسانس نیز اشاره کرد و گفت: بعد از رنسانس نگاه غرب از لیبرالی صرف خارج شده و کمونیست نیز ظهور یافته است.

بحرالعلومی به شاعران و نویسندگان کمونیست در آن دوران اشاره کرد و گفت: مطالب ارائه شده در قالب هنر فاقد آرایه های هنری و مفاهیم ابتدایی بودند و چون مردم نیز اطلاع نداشتند، این افراد به کار خود بدون پشتوانه علمی و ادبی ادامه می دادند در حالیکه در ایران زمین این شرایط بسیار متفاوت بود چراکه خود مردم اهل ادب و هنر بودند  و شاعران و نویسندگان برجسته و ممتاز نیز جرات ارائه هر مطلبی در قالب هنر ادب و هنر را به مردم نداشتند.

وی با بیان اینکه تهاجم فرهنگی غرب در طول تاریخ این روحیه را در مردم ما کم رنگ کرده است، گفت: باید ذوق هنری و سواد ادبی و شکوه گذشته را در مردم احیا کنیم تا شاهد درخشش مفاخر گذشته در برهه فعلی نیز باشیم.

لزوم احیای شکوه فرهنگ و هنر ایران زمین 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه بعد از حافظ غزل سرای برجسته ای در کشور ظهور نکرده است، گفت: هرچند بعد از 350 سال حاتف اصفهانی دارای مضامین عرفانی است، ولی به آن شکوه و جلال نرسید.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه عمیق و سیر و سلوک منجر به پرورش شاعران توانمند می شود.

این کارشناس فرهنگی و هنری با بیان اینکه غرب با نهیلیسم انسان را به بی راهه کشانده است، گفت: در جامعه ای که دین زدایی شود و هنر و ادبیات در عینیت خلاصه شود همه چیز نابود می شود.

بحرالعلومی به هرمونتیک اشاره کرد و گفت: در هرمونتیک ذهنیت ها جای خود را به عینیت ها می دهند.

وی به بیان تفاوت های آشکار هنر غرب و شرق پرداخت و گفت: تعاریف هنری در غرب باید اصلاح و بازنگری شود.

این کارشناس فرهنگی و هنری در ادامه سخنان خود به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره علوم انسانی بومی اشاره کرد و گفت: دانشگاه با متد غربی، تفکر غربی را ترویج می کند و این مورد تایید نیست.

وی خواستار تشریح دیدگاه شرق و غرب شد و گفت: ملاک های هنری و ادبی در شرق ذهنیت و کیفیت است  از این رو دارای محتوای غنی و سنگین بوده و صنایع ادبی چند وجهی در آن بکار گرفته شده است.

بحرالعلومی با بیان اینکه تفکر غرب بر پایه عینیت و کمیت است، گفت: از این رو هنر غرب بی محتوا است.

وی به تاثیر غرب در هنرمندان ایران در مقطعی از زمان اشاره کرد و گفت: برخی از هنرمندان خواسته و ناخواسته تحت تاثیر غرب به ادبیات کهن ما ضربه زدند و با القای اینکه ارتباط ما با جهان قطع شده به سست کردن ادبیات کهن ایران پرداختند.

این کارشناس فرهنگی و هنری با بیان اینکه پیش از تحولات غربی، مکاتبات غربی ها به زبان فارسی بود، یعنی آنها برای ارتباط با ما مجبور به فراگیری و مکاتبه با زبان و ادبیات ما بودند، این قضیه برعکس شد و با هجوم نهضت ترجمه به کشور، این روند دگرگون شد.

وی با بیان اینکه سلطان سلیم دیوان فارسی دارد، گفت: جریان روشنفکری آن زمان به زبان و ادبیات ایران زمین ضربه سنگینی زده که جبران آن سخت و دشوار است.

بحرالعلومی با بیان اینکه صنایع ادبی ایران خاص است، گفت: امکان ترجمه صنایع ادبی ایران امکان پذیر نیست و هرکس می خواهد به غنای مطلب پی ببرد ناگزیر باید به فراگیری زبان و ادبیات ایرانی اقدام کند.

وی به غنای زبان ترکی نیز اشاره کرد و گفت: رمز ماندگاری زبان ترکی نیز آرایه های ادبی نهفته در آن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه دشمنان تلاش کردند تا به فرهنگ ایران و آذربایجان ضربه بزنند گفت: هنر و فرهنگ مشترک یکی از عوامل اتحاد ناگسستنی است.

وی به هنر ادبی مرثیه اشاره کرد و گفت: ادبیات مرثیه نقطه تلاقی ملاک های شرق و غرب در ادبیات و هنر است چراکه ضمن برخورداری از غنای بالای ذهنی از ظرفیت بالای عینی نیز برخوردار است.

بحرالعلومی ادبیات مرثیه را دارای استجکام قوی دانست و گفت: کمیت و کیفیت در ادبیات مرثیه با هم رشد یافته است و در عین حال دارای قابلیت عینی نیز است.

وی با بیان اینکه در هنر شرق چگونه سخن گفتن مهم است، گفت: آنچه در ادبیات ما مهم و ضروری است موضوع سخن، مفوم سخن و نحوه گفتن مهم است به همین خاطر است که ادبیات قرون گذشته همچنان تازگی و روز بودن خود را حفظ کرده است.

مدیر سابق شبکه برون مرزی سحر به ادبیات عاشورایی نیز اشاره کرد و گفت: دمیدن روح حماسی در رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس نیز برگرفته از ادبیات غنی ایرانی است.

وی به تاثر ادبیات مرثیه در دفاع مقدس پرداخت و گفت: در قوت تاثیر ادبیات مرثیه همین نکته کافی است که تحت تاثیر ابیات ادبیات مرثیه، اردبیل نسبت به جمعیت خود بیشترین اعزام رزمندگان در دوران دفاع مقدس به جبهه ها را داشت.

بحرالعلومی با بیان اینکه ادبیات غرب با دیسکوها و قمارخانه ها بشریت را به اضمحلال می برد، گفت: ادبیات ایران، انسان را عرش و ملکوت برده  و به تعالی می رساند.

وی به مقایسه جوانانی چون شهید حججی با قهرمانان پوشالی غرب در برهه فعلی پرداخت و گفت: نبرد حججی برابر مزدوران غرب برگرفته از روح حماسی فرهنگ و ادب ایران است که ریشه در مکتب عاشورا دارد.

این کارشناس فرهنگی و مذهبی به دسیسه های دشمنان در زمینه ایجاد سدهای فرهنگی برایر فرهنگ و هنر ایران زمبن پرداخت و گفت: امروز همگان به ماهیت غرب پی برده اند و سدهای آنها امروز دیگر کارایی ندارد.

هنرمندان جمهوری آذربایجان با حراست از مرزهای دینی خود برابر غرب ایستادگی کردند

بحرالعلومی حراست 80ساله آذربایجانی ها از فرهنگ و هنر و زبان خود برابر کمونیست ها را یاداور شد و گفت: هنرمندان جمهوری آذربایجان با حراست از مرزهای دینی و عرفانی خود برابر غرب ایستادگی و مقاومت کردند.

وی با بیان اینکه سید عظیم شیروانی که صد سال با ما فاصله دارد متمایل به ایران زمین است، گفت: هنرمندان آذربایجان در محافل مختلف هنر ایران زمین را به نمایش میگذارند و این خود گویای مهر و محبت و الفت و دوستی آنها است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به دایره المعارف زبان ترکی نیز اشاره کرد و گفت: دشمنان خواستند تا با تغییر الفبای ملت جمهوری آذربایجان، آنها را از گذشته غرورآفرین خود جدا کنند، هرچند رسم الخط مردم این خطه عوض شد امام گویش و زبان و الفت و محبت آنها نسبت به تاریخ شان هرگز عوض نشد چراکه ارتباطات به هم تنیده است.

زیربنای موسیقی جمهوری آذربایجان ریشه در اردبیل دارد

مدیر سابق شبکه برون مرزی سحر از موسیقی به عنوان یکی از شاخص ترین هنرهای اذربایجان نام برد و گفت: مردم جمهوری آذربایجان 80 سال است با حفظ هنر اصیل خود ادبیات فاخر خود را نیز حفظ کرده اند.

وی با بیان اینکه زیربنای موسیقی جمهوری آذربایجان ریشه در اردبیل دارد، گفت: این نقطه قوت اشتراکات فرهنگی، مذهبی و هنری است

بحرالعلومی در پایان سخنان خود به راهکارهای فرهنگی و هنری تقویت ارتباطات دو ملت واحده پرداخت و گفت: با کار روی ملت ها می توان این روابط را بیش از گذشته مستحکم کرد چراکه روابط بین دولت ها اساسا روابط دیپلماتیک و سیاسی است.

وی مناسبت های مذهبی و فرهنگی دو ملت را یادآور شد و گفت: اعیاد مذهبی، جشن باستانی نوروز  بهترین فرصت برای تبادل فرهنگی دوملت واحد است.

این کارشناس فرهنگی و هنری با بیان اینکه صهیونیست ها در بدنه حاکمیتی جمهوری آذربایجان نفوذ کرده اند، گفت: ما موظف هستیم با بهرمندی از پتانسیل های فرهنگی و هنری و مذهبی که ریشه در تاریخ کهن ایران زمین دارد به یاری مردم جمهوری آذربایجان برویم.

وی با بیان اینکه کار سفارشی جواب نمی دهد گفت: تنها با کار دلی و جوشش از درون است که می توان به موفقیت رسید.

بحرالعلومی از هنر خوشنویسی به عنوان هنر اصیل ایران زمین نام برد و گفت: با اهدای آثار هنری مزین به نام ائمه معصومین(ع) و حتی نام مردم، ارادت واقعی و قلبی ایرانیان به هموطنان جدا افتاده از سرزمین  به اثبات می رسد.

 

گفتگو: مهدی جدی

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد