سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 94738
|
13:42 - 1400/12/21
نسخه چاپی

با حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد؛

همایش نکوداشت نظامی گنجوی در اردبیل + عکس

همایش نکوداشت نظامی گنجوی در اردبیل + عکس
همایش نکوداشت نظامی گنجوی با حضور ئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و تجلیل از برگزیدگان هنرواره ایران دل در اردبیل برگزار شد.

به گزارش سبلان ما ،همزمان با بزرگداشت روز حکیم نظانی گنجوی، مراسم نکوداشت این شاعر بزرگ جهانی  به همراه اختتامیه هنواره ایران دل با حضور غلامعلی حداد عادلرئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مهدی دادمان رئیس حوزه هنری کشور، مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، رضا قاسمیان معون سیاسی و اجتماعی استاندار اردبیل و جمعی از مسئولان استانی و نظامی و علاقمندان به فرهنگ و هنر و با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن شمس عطار مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار شد.

۳۴۰ اثر به هنرواره ملی خوشنویسی «ایران دل» ارسال شده بود

امیر رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل به هنرواره ایران دل اشاره کرد و گفت:نخستین هنرواره خوش‌نویسی «ایران دل» با محوریت خوش‌نویسی ابیاتی از اشعار نظامی گنجوی در اردبیل برگزار شد و این رویداد فرهنگی یکی از اقدامات خوب حوزه فرهنگ و هنر در کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که برای اولین هنرواره ملی خوش‌نویسی «ایران دل» ۳۴۰ اثر ارسال شده بود اظهار کرد: هنرمندان خوش‌نویسی از ۲۸ استان، آثار خود را در دو بخش خط نستعلیق شکسته نستعلیق ارسال کرده بودند که بعد از داوری آثار برگزیده انتخاب شد.رئیس حوزه هنری استان اردبیل افزود: نخستین هنرواره ملی خوشنویسی «ایران دل» بر اساس خوشنویسی ۳ بیت از اشعار نظامی گنجوی در ستایش ایران، به پیشنهاد نماینده ولی فقیه در استان و به همت حوزه هنری و با مشارکت نهادهای فرهنگی استان برگزار شد که امروز از برگزیدگان این هنرواره در اردبیل تجلیل خواهد شد.

رجبی به روز همبستگی آذری‌های مسلمان جهان اشاره کرد و گفت: آثار هنرمندان خوشنویسی  در این رابطه در ۲ بخش شکسته نستعلیق و نستعلیق ب در قالب نمابشگاه هنری به معرض دید عموم گذاشته شد.

عدالت فرهنگی با بومی‌گرایی فرهنگی محقق می‌شود

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری کشور در این  مراسم با بیان این‌که هنر یکی از مولفه‌های بنیادین مقابله با جنگ نرم محسوب می‌شود، گفت: اگر خواستار پیشرفت، استقلال و تعالی جامعه ایران هستیم باید در عرصه قدرت نرم نیز راهبرد خود را متحول و پویا کنیم و از اقدامات کلیشه‌ای بپرهیزیم.

وی با اشاره به این‌که باید از فرهنگ متنوع ایران اسلامی بهره بگیریم، گفت: با بهره‌گیری از فرهنگ متنوع جوامع ایرانی می‌توانیم دست به بازسازی انقلابی با هدف تولید قدرت نرم بزنیم چراکه امروز هنر ملی ایران قلب تپنده در حوره فرهنگ به شمار می‌رود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: هنرمندان ما باید همانند هنرمند بومی فکر کرده و مانند هنرمندان جهانی بیندیشند تا با این دیدگاه در گسترش هویت اسلامی و انقلابی گامی موثر برداشته شود؛ هنرواره ایران دل قدمی در جهت این راهبرد خواهد بود.

دادمان با اشاره به این‌که در تمدن اسلامی، حکمت و هنر در کنار هم و مرتبط به یکدیگر هستند، ادامه داد: پیوستگی هنرها قدرت  تاثیرگذاری فراوانی خواهد داشت و نمونه این پیوستگی در هنرواره ایران دل دیده شد، چرا که هنرمندان ما با هنر خوش‌نویسی و شعر، آثاری زیبا و ماندگاری را خلق کردند.

انکار تعلق «نظامی گنجوی» به فرهنگ ایران نامفهوم است

غلامعلی حداد عادلرئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی وحدت، دیانت و صیانت که شعار بزرگ مرد پیش از مشروطه مدرس بود، در اردبیل محقق شده و بزرگداشت حکیم نظامی باید در استانی همچون اردبیل و در چنین چشم‌انداز بزرگ ارزیابی شود.

وی با اشاره به اینکه حکیم نظامی گنجوی یکی از ۵ شاعر بزرگ در مرز تاریخ ادبیات فارسی است، تصریح کرد: مقام او در ردیف مولوی، سعدی و حافظ گنجانده شده و گوهری ارزنده و تابناک از گنجینه جواهرات معنوی و فرهنگی ایران است.

حداد عادل با بیان اینکه  اگرچه امروز آرامگاه نظامی گنجوی در داخل مرزهای ایران نیست، بدین معنا نیست که نظامی گنجوی به فرهنگ ایرانی و اسلامی تعلق ندارد بلکه این را نشان می‌دهد که سایر کشورها اگر قصد مصادره نظامی را دارند همگی نشانگر بزرگی و عظمت گنجینه‌های ادبی ایران است

در پایان مراسم از برگزیدگان جشنواره ملی ایران دل، آقایان محمد جواد شکوهی، ناصر شاهی، بهمن حیدری، محمدتقی محرم‌زاد، عرفان ایرانپور، عادل جعفرزاده، بهروز نخستین شاکر، نیما میرجوادی و زهرا نعمتی تجلیل شد.

تلاوت قرآن کریم، دکله ، پرده خوانی با موضوع آثار نظامی گنجوی، اجرای زنده موسیقی سنتی و گروه سرود الهادی از جمله برنامه های مراسم نکوداشت حکیم نظامی گنجوی در  اردبیل بود.

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد