سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 94743
|
15:25 - 1400/12/21
نسخه چاپی

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی:

عدالت فرهنگی با بومی‌گرایی فرهنگی محقق می‌شود

عدالت فرهنگی با بومی‌گرایی فرهنگی محقق می‌شود
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: در عصر کنونی، هنر یکی از مولفه‌های بنیادین مقابله با جنگ نرم محسوب می‌شود.

به گزارش سبلان ما ، محمدمهدی دادمان ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز حکیم نظامی گنجوی و آیین اختتامیه هنرواره ملی خوش‌نویسی «ایران دل» که در مجتمع فرهنگی و هنری اردبیل برگزار شد، با بیان این‌که هنر یکی از مولفه‌های بنیادین مقابله با جنگ نرم محسوب می‌شود، اظهار کرد: اگر خواستار پیشرفت، استقلال و تعالی جامعه ایران هستیم باید در عرصه قدرت نرم نیز راهبرد خود را متحول و پویا کنیم و از اقدامات کلیشه‌ای بپرهیزیم.

وی با اشاره به این‌که باید از فرهنگ متنوع ایران اسلامی بهره بگیریم، افزود: با بهره‌گیری از فرهنگ متنوع جوامع ایرانی می‌توانیم دست به بازسازی انقلابی با هدف تولید قدرت نرم بزنیم چراکه امروز هنر ملی ایران قلب تپنده در حوره فرهنگ به شمار می‌رود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی بیان کرد: هنرمندان ما باید همانند هنرمند بومی فکر کرده و مانند هنرمندان جهانی بیندیشند تا با این دیدگاه در گسترش هویت اسلامی و انقلابی گامی موثر برداشته شود؛ هنرواره ایران دل قدمی در جهت این راهبرد خواهد بود.

دادمان با اشاره به این‌که در تمدن اسلامی، حکمت و هنر در کنار هم و مرتبط به یکدیگر هستند، ادامه داد: پیوستگی هنرها قدرت  تاثیرگذاری فراوانی خواهد داشت و نمونه این پیوستگی در هنرواره ایران دل دیده شد، چرا که هنرمندان ما با هنر خوش‌نویسی و شعر، آثاری زیبا و ماندگاری را خلق کردند.

عدالت فرهنگی با بومی‌گرایی فرهنگی محقق می‌شود

وی به غفلت از قدرت نرم خصوصا در جعرافیای ایران اسلامی و سرمایه‌های فرهنگی ایران هشدار داد و گفت: اگر از فرهنگ و هنر خود غفلت کنیم، در آینده با فقر فرهنگی روبه‌رو خواهیم شد و نتیجه این کار تقلید از هنر غربی خواهد بود. 

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی تغییر راهبردی فرهنگی و هنری نهادهای انقلابی را برای گسترش فرهنگ ایران اسلامی موثر دانست و افزود: اگر در فرهنگ و هنر از مرکزیت‌گرایی به سوی بومی‌گرایی گام برداریم و عدالت فرهنگی محقق شود، می‌توانیم شاهد گسترش فرهنگ متنوع اقوام ایرانی باشیم.

 دادمان گفت: کشف و بها دادن به استعدادهای فرهنگی محلی و منطقه‌ای اقوام ایرانی، ما را در قلمروی ملی و جهانی زبانزد خواهد کرد.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد