سرویس: اجتماعی
کد خبر: 95399
|
16:20 - 1401/02/21
نسخه چاپی

رئیس‌کل دادگستری اردبیل:

مسئولان برای اصلاح الگوی مصرف آب اهتمام جدی داشته باشند

مسئولان برای اصلاح الگوی مصرف آب اهتمام جدی داشته باشند
رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل بر لزوم اهتمام جدی مسئولان برای اصلاح الگوی مصرف آب و تغییر الگوی کشت با توجه به بحران آب در منطقه تاکید کرد.

به گزارش سبلان ما ، حجت‌الاسلام حسین کثیرلو روز چهارشنبه در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم با محوریت بحران آب گفت: اهمیت نقش آب و وجود بحران آن در منطقه و کشور توجه جدی‌تر تمامی دستگاه‌ها برای پیشگیری از تشدید بحران و مدیریت بهینه را ضروری می‌کند.

وی یکی از مشکلات اساسی مردم به ویژه کشاورزان را کم‌آبی دانست و افزود: امید می‌رود مدیران متولی با اتخاذ تدابیر و برنامه‌های دقیق و صحیح راهکارهای علمی و عملی برای حل کم آبی ارائه کنند.

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی با هرگونه اقدام قانونی دستگاه‌های اجرایی برای کاهش بحران آب در منطقه حمایت قضایی می‌کند، بیان کرد: هیچ گونه تسامح، کم‌کاری و یا بی‌توجهی به این مساله قابل قبول نیست و برخوردهای قاطع قانونی با افراد متخلف صورت خواهد گرفت.

وی از سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی خواست تا نظارت‌های دقیق، جامع، کامل، مستمر و مداومی بر نحوه عملکرد دستگاه‌ها و مدیران حتی مدیران سابق داشته باشند تا در صورت مشاهده هر گونه ترک فعل در دوران تصدی که موجب بروز معضلات و مشکلات شده، پرونده‌های تخلف تشکیل شود و برخوردهای لازم قضایی با فرد متخلف انجام گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل نیز با تشریح اهمیت آب و نقش حیاتی آن در اقتصاد و سلامت هر کشور اظهار کرد: این استان بویژه دشت مغان یکی از مناطق استراتژیک اقتصادی در تامین بخش اعظم محصولات کشاورزی در کشور است.

جلال آفاقی با اشاره به اقدامات کشور ترکیه در سدسازی بر بستر رودخانه ارس و مشکلات و تبعات جدی آن بر تامین آب اردبیل و استان‌های همجوار از مسئولان متولی خواست تا پیگیری‌های جدی بین‌المللی برای جلوگیری از سدسازی‌ها بر روی این رودخانه و محفوظ نگهداشتن حقابه جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

وی گفت: تنش آبی موجب وقوع بسیاری از جرایم و آسیب‌ها خواهد بود و توجه جدی به این مساله ایجاب می‌کند تا اقدامات جدی در حوزه اصلاح الگوی مصرف، تغییر الگوی کشت، بهینه‌سازی مصرف با بهره‌مندی از ظرفیت نهادهای فرهنگی در آگاه‌سازی عمومی از وضعیت آب صورت گیرد.

بارش‌ها در حوضه آبریز سدهای مهم استان اردبیل ۷۰ درصد کاهش داشته است که این امر موجب کاهش ۵۰ درصدی حجم ذخیره آب سدهای این استان شده است.

در حال حاضر ۳۰ شهر و ۹۹۱ روستای استان اردبیل زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار دارند ولی از این تعداد، ۴۰۰ روستا با جمعیت ساکن بیش از ۳۰۰ هزار نفر با مشکل جدی کم‌آبی روبه‌رو هستند.

 

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد