سرویس: اقتصادی
کد خبر: 95565
|
13:28 - 1401/03/02
نسخه چاپی

جهان‌آراهای گام دومی در مسیر توسعه؛

اقتصاد مقاومتی، رمز فتح خرمشهرهای اقتصادی است/ جهاد تبیین، بهترین بستر شکوفایی

اقتصاد مقاومتی، رمز فتح خرمشهرهای اقتصادی است/ جهاد تبیین، بهترین بستر شکوفایی
کارشناسان فرهنگی و اقتصادی با بیان اینکه فتح خرمشهرهای پیش رو در گرو پرورش جهان آراهای گام دومی است، اظهار داشتند: با بهره مندی از منطق حماسه و آموزه‌های ماندگار سوم خرداد می‌توان به کلیدهای کاربردی و راهبردی برای فتح خرمشهرهای فرهنگی و اقتصادی دست یافت.

به گزارش سبلان ما ، خبر آزادی خرمشهر آن چنان شگفت‌آور بود که در سراسر ميهن اسلامی مان مردم را به وجد آورد و با اعلام این خبر مردم همچون خانواده‌ای که فرزند از دست رفته خود را پیدا کرده است با چشمانی اشک بار ، شادی و شعف خود را نثار روح شهدای حماسه‌آفرين صحنه‌های ماندگار دفاع مقدس کردند.

جریان رسانه ای آن زمان استکبار با همراهی راديوی رژيم بعثي، می کوشيد در تبليغات کاذب خود، حضور نيروهای عراق را در خرمشهر به رخ بکشد تا توجيهی برای ترميم روحيه نيروهای شکست خورده استکبار باشد. 

خرمشهر از همان آغاز، خونين‌شهر شده بود تا نور حقيقت، از افق غربت و مظلوميت حماسه آفرینان و بسيجيان غرقه در خون ظاهر شود.

شهدا در غربت جنگيدند و با مظلوميت به شهادت رسيدند و پيکرهاشان زير شنی های تانکهای شيطان بزرگ و در شعله های آتش کینه دشمنان، تکه تکه شد و به آب و باد و خاک پيوست اما اجازه ندادند یک وجب از خاک کشور به دست دشمنان بیافتد.

تاریخ 43 ساله انقلاب اسلامی مملو از نبردهای پیدا و پنهان دشمنان اسلام بوده و است و در این میادین، رزمندگان اسلام با بهرمندی از مکتب عاشورا همواره درخشیده و توطئه های دشمنان را با شکست مواجهه کردند.

سخت‌تر از فتح خرمشهر

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سوم خرداد سال 95 خطاب به جوانان، فتح خونین شهر را یادآور شده و بیان داشتند : « خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، بلکه ‌در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ بعکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است.

 اینکه ما گفتیم اقتصاد مقاومتی، یعنی بخش اقتصادیِ این سیاستِ بزرگ و اساسی، مقاومت اقتصادی است. اینکه گفتیم جوانهای مؤمن و حزب‌اللّهی و انقلابی کارهای فرهنگی خودجوش را رها نکنند و دنبال بکنند، و همه‌ی دستگاه‌های فرهنگی کشور را دعوت کردیم و می کنیم که در این جهت حرکت کنند، این جهاد ،بزرگ است، جهاد کبیر است. 

کارشناس مسائل فرهنگی: جهان آراهای گام دومی فاتحان خرمشهرهای اقتصادی

سید سعید اطهر نیاری از نویسندگان حوزه دفاع مقدس و از فعالان فرهنگی کشور در گفتگو با سبلان ما به حضور حماسه ساز مردم در صحنه های انقلاب به ویژه بعد از دوران ماندگار دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: جوانان، مهمترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند و با اراده های آهنین خود، نظام سلطه و استبداد آن زمان را به زانو درآوردند و همین جوانان عاشورایی بودند که آتش به اختیار با حضور در صحنه های حساس دفاع مقدس، جنگ تحمیلی را مدیریت کردند و امروز نیز همین استعداد های ناب است که می تواند در جنگ های ترکیبی پیش رو به ویژه نبرد اقتصادی، کشور را از معرکه نجات دهد چراکه جوانان، بخشِ فعّالِ اجتماع و سربازان گمنام جهاد کبیرند که با تلاش های خالصانه خود تداوم دهنده راه شهدا هستند.

 اطهر نیاری گفت: ملت حماسه آفرین ما در بخش‌های گوناگون طعم شیرین عمل به منطق حماسه خرمشهر را چشیده‌اند و در عرصه های علم و فناوری به جایی رسیده اند که امروز جامعه ما دارای قدرت بازدارندگی فعال در سطح جهان است.

این نویسنده و شاعر عرصه دفاع مقدس با بیان اینکه هنوز خرمشهرهای فتح نشده زیادی در کشور داریم، گفت: ملت ایران اسلامی لازم است با تبعیت از  منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی با حفظ وحدت و  انسجامی به یادماندنی و با برنامه ریزی دقیق، برای فتح خرمشهرهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فضای مجازی اعزام شوند.   

وی سبک زندگی شهدا را یادآور شد و گفت: فتح خرمشهرهای پیش رو در گرو توکل به خدا، اطاعت از ولایت و کشف و پرورش جهان آراهای گام دومی است.  

 

کارشناس مسائل سیاسی: اقتصاد مقاومتی، رمز فتح خرمشهر های اقتصادی

حجت الاسلام آیت نعمتی امام جمعه شهرستان نیر در گفتگو با سبلان ما به آموزه های فتح خرمشهر  در سال 61 اشاره کرد و گفت: با بهره گیری از این آموزه‌های ماندگار می‌توان به کلیدهای کاربردی و راهبردی برای فتح خرمشهرهای پیش رو  دست یافت.

وی با بیان اینکه فتح خرمشهر اقتصادی بسیار مهم و اساسی  است گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ها است که در این مورد تاکید دارند و در فرصت های مختلف از احاد مردم به ویژه جوانان گام دوم خواستند این راهبرد مهم و اساسی را محقق کنند.

حجت الاسلام نعمتی به اشکالات اساسی حوزه اقتصادی کشور  اشاره کرد و گفت: علی رغم شکل گیری دولت و مجلس انقلابی، هنوز هم اندیشه‌های غیر انقلابی، عناصر نفوذی در میدان عمل بوده و جولان می دهند.

این مبلغ اسلامی طرح اصلاح اقتصادی در کشور را یاداور شد و گفت:  طرح پیش رو که هنوز در طلیعه است و مسیر سختی تا به سرانجام رسیدن آن دارد، لازم است ساختارهای معیوب اقتصاد کشور اصلاح و ترمیم شوند تا با سد راه مفسدان و نفوذگران، اقتصاد مقاومتی در کشور محقق شود.

وی از اقتصاد مقاومتی به عنوان رمز فتح خرمشهرهای اقتصادی نام برد و گفت:‌ اخیرا دولت با عمل به قانونی که در مجلس نیز تصویب شد و با استقبال و تایید اقتصاددانان برجسته کشور نیز همراه شد بخشی از عملیات بزرگ اقتصادی را آغاز کرد تا با مردمی‌ کردن یارانه ها ضمن تامین امنیت غذایی کشور در جنگ گندم و خشکسالی عظیم پیش رو، گام های مهم و اساسی برای فتح خرمشهر اقتصادی کشور برداشته شود.

امام جمعه شهرستان نیر در بخش دیگری از سخنان خود خیانت های برخی مسئولان در خودکفایی تولید گندم و سایر محصولات استراتژیک کشور در دولت گذشته را یاداور شد و گفت: اگر اقدامات اصلاحی صورت گرفته در راستای خودکفایی محصولات کشاورزی طی سالهای گذشته دنبال می شد الان کشور ما نیازمند جراحی اقتصادی نبود.

وی با انتقاد از سیاست ارز ترجیحی و نحوه توزیع آن در دولت گذشته خاطرنشان کرد: وضعیت سابق، ایران را به بهشت قاچاقچیان مواد غذایی تبدیل کرده بود و عملا یارانه مردم و بیت المال کشور توسط سوداگران غارت و به سایر کشورها گسیل می شد.

این کارشناس مسائل سیاسی گرانی های اخر در کشورهای همسایه را متذکر شد و گفت: اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی خود  بیانگر لزوم اصلاح یارانه ها در کشور است چراکه در گذشته ای نچندان دور، میدان  برای رانت خواران اقتصادی، دلالان و نفوذی های استکبار جهت غارت بیت المال و دارایی های کشور  به شدت باز شده بود. 

وی از طرح اصلاح یارانه ها به عنوان آغاز قطع دستان غارتگران اموال مردم نام برد و گفت: این عملیات بزرگ در واقع سراغاز عملیات بزرگ فتح خرمشهرهای اقتصادی در کشور است.

حجت الاسلام نعمتی در ادامه سخنان خود خواستار تقویت زیرساخت های اقتصادی در کشور به ویژه مناطق کم برخوردار مستعد برای شکوفایی اقتصادی شد و گفت: اشتغالزایی و کارافرینی که از عوامل شکوفایی اقتصادی نیز است، در گرو تامین زیرساخت ها و جذب سرمایه گذاران و همچنین دست یابی به بازارهای جهانی است.

کارشناس مسائل اقتصادی: گروه های جهادی، بازوان توانمند دولت در فتح خرمشهرهای اقتصادی

 داوود گودرزی دبیر مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور نیز در گفتگو با سبلان ما  به آثار زیان بار قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: قاچاق به هر شکل  و شیوه ای که انجام شود،مخرب اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه در دولت گذشته با قبح زدایی از این منکر زیان آور، راه برای قاچاقچیان هموارتر شده بود، گفت: در وهله نخست مبارزه با فساد اقتصادی و قاچاق  باید دستگاه تحلیلی و برنامه‌ریزی مدیران تغییر کند تا ذهن‌های جوان و با انگیزه با شناسایی و محور قراردادن ظرفیت‌های بی‌شمار بومی و منطقه‌ای بالقوه به بالفعل تبدیل شوند تا با اشتغال مولد، زمینه های قاچاق نیز در کشور از بین برود.

دبیر مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور  در ادامه سخنان خود به نمونه های عینی شکوفایی اقتصادی مناطق کم برخوردار کشور اشاره کرد و گفت: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که با ایجاد زیر ساخت ها و تقویت صنعت دامپروری و باغداری در منطقه سیستان و بلوچستان ضمن تامین گوشت و محصولاتی چون موز و انبه ضمن تامین نیاز کشور، درآمد سرشاری از این راه  نصیب کشور کرد.

وی با انتقاد از مسئولان دولت گذشته که آب خوردن برای مردم را نیز به میوه های برجام گره زده بودند، گفت: امروز به‌جای نگاه حداقلی و فلسفه‌بافی‌های مدیریتی باید کمر همت به اصلاح اقتصادی به شکل گسترده بست و با روحیه‌ انقلابی و جهادی دست به راه اندازی طرح‌هایی که نمونه های بی‌شماری از آن توسط گروه‌های جهادی در اقصی نقاط کشور  اجرا شده و قابل روئیت نیز است دست زد تا با از میان برداشتن بارهای زمین مانده و میراث های شوم دولت گذشته، خرمشهرهای فرهنگی و اقتصادی را با فرماندهی همت و باکری، جهان آرا و قاسم سلیمانی های گام دومی    فتح کرد.

 گودرزی گفت: با تحقق طرح اصلاح اقتصادی اخیر نه‌تنها مردم محروم پله به پله به رفاه می‌رسند بلکه دیگر نباید نگران بحرانی و امنیتی شدن شرایط اجتماعی و اقتصادی در کشور شد چراکه با رسیدن با خودکفایی و استقرار اقتصاد اسلامی در کشور دیگر نگرانی وجود نخواهد داشت.

وی از مسئولان نیز خواست تا آنجا که در توان دارند برای حل فوری مسائل و مشکلات مردم بکوشند و با هشیاری حداکثری در تفکیک  مردم مظلوم و فرصت طلبان با زخم‌های ایجاد شده  بر پیکر سوداگران و سوء استفاده کنندگان از بیت المال مقابله کنند.

 کارشناس مسائل اجتماعی: جهاد تبیین، بهترین بستر برای فتح خرمشهر های اقتصادی است

دکتر محسن علایی استاد دانشگاه و جامعه شناس اردبیلی نیز در گفتگو با سبلان ما به تبیین آثار اجتماعی طرح اصلاح اقتصادی اخیر پرداخت و گفت: دولت انقلابی با تبیین و اقناع سازی مردم به ویژه واریز یارانه ها به حساب سرپرستان خانواده  قبل از اجرای طرح اقتصادی به آحاد مردم آرامش خاطر داد و با اداره وضعیت، اجازه فرصت طلبی و خرابکاری به دشمنان انقلاب و نظام نداد و مردم با درک وضعیت اقتصادی موجود با دولت و مسئولان همراهی کردند.

وی با بیان اینکه فتح خرمشهرهای اقتصادی نیازمند فتح خرمشهرهای فرهنگی است، گفت: جهاد تبیین بهترین بستر برای فتح خرمشهرهای فرهنگی در کشور است، چراکه مردم با بصیرت و اگاهی توانایی برخورد با دسیسه های دشمنان را کسب  می کنند.

این جامعه شناس اردبیلی در ادامه سخنان خود به بخش دوم اجرای طرح اصلاح یارانه ها یعنی کوپن الکترونیکی اشاره کرد و گفت: برقراری مجدد کوپن و اختصاص سهمیه کالاها به عموم مردم  یکی از بهترین گزینه ها برای کنترل بازار و اختصاص بهینه یارانه به عموم مردم است چراکه ضمن تنظیم بازار از لحاظ وفور کالا و قیمت، موجب کاهش نقدینگی در جامعه شده  این امر خود از عوامل هدایت نقدینگی کشور به سمت تولید و تقویت پول ملی است.

وی به کوپن کاغذی در  زمان جنگ تحمیلی و دهه شصت اشاره کرد و گفت: با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی  و صدور کوپن های الکترونیکی ضمن فراهم کردن ارامش خاطر و اسایش عموم مردم در تهیه اقلام و کالاهای مورد نیاز خود به کمترین قیمت در سریع ترین زمان، سوء استفاده از کالابرگ کاغذی نیز به حداقل ممکن رسیده و از ایجاد صف های طولانی نیز در معابر و فر وشگاه ها جلوگیری خواهد شد.

علایی به لزوم کار پژوهشی در موضوع خرمشهر های اقتصادی در محیط های علمی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: فتح خرمشهرهای اقتصادی نیازمند کارهای علمی و پژوهشی در زمینه های جامعه شناسی، اقتصاد و مدیریت است تا در کنار تربیت مدیران توانمند اقتصادی مردم نیز برای مقابله با پس لرزه های جراحی اقتصادی از امادگی لازم برخوردار شوند تا ضمن کاهش آسیب های احتمالی اصلاح اقتصادی در کشور ، همزمان پله های پیشرفت و ابادانی در جامعه نیز فراهم شود.

سوم خرداد يک حماسه ملی است؛ اگر حضور ملت در صحنه جبهه های دفاع نبود، نه حماسه آن پيروزی  تحقق می يافت و نه حماسه حضور مردم در جشن پس از پيروزی. لذا به حق می توان گفت پاسداشت فتح خرمشهر در گرو پاسداشت حضور مردم در همه صحنه هاست.

فتح خرمشهرهای اقتصادی نیز همچون سایر عرصه ها نیازمند حضور مدبرانه و اگاهانه مردم در خط مقدم اقتصادی و پشتیبانی از رزمندگان جبهه اقتصادی در پشت خط است.

 

انتهای پیام/ج

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد