سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 95730
|
12:37 - 1401/03/19
نسخه چاپی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خبرداد؛

بستری دو بیمار محتمل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اردبیل

بستری دو بیمار محتمل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اردبیل
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از بستری دو بیمار محتمل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو خبرداد.

به گزارش سبلان ما ،  محمد جعفر زاده اعلام این خبر گفت: این دو بیمار بستری شده هر دو آقای ۴۲ و ۴۳ ساله با سابقه گزش کنه و تماس با دام بودند که با شروع علائم، ویزیت پزشک و انجام آزمایشات اولیه، مورد محتمل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) تشخیص داده شده و آزمایشات تکمیلی بیماران در دست اقدام است.

وی افزود: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که همه ساله با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها در کشور و اکثرا در افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار می گیرند و یا افرادی که توسط کنه مورد گزش قرار می گیرند، مشاهده می شود. همچنین یکی از روش‌های انتقال این بیماری، گزش با کنه هیالوما است که در صورت مشاهده، نباید این کنه ها با دست له شوند.

 معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: خرید گوشت باید از قصابی های معتبر صورت گرفته و باید از خرید و استفاده از گوشت هایی که در کنار جاده ها، کشتار و عرضه می شوند و همچنین ذبح دام در منزل، جداً خودداری کرد.

وی تصریح کرد: گوشتهای مشکوک باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر، کلیه و قلب بمدت ۴۸ ساعت در دمای ۲ تا ۸ درجه یخچال نگهداری شده و بلافاصله از مصرف گوشت های تازه خودداری شود.

جعفرزاده افزود: از عموم هم استانی های عزیز درخواست می شود در صورت بروز علائم اولیه سرماخوردگی شامل تب، لرز، آبریزش از بینی، درد بدن و یا مشاهده خونریزی غیر عادی متعاقب تماس با دام و یا گزش کنه، بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد