سرویس: اقتصادی
کد خبر: 95747
|
08:21 - 1401/03/21
نسخه چاپی

در سفر وزیر اقتصاد به استان اردبیل مطرح شد؛

مشکل بیکاران با نامه نگاری حل نمی‌شود/موانع تامین مالی راه‌آهن اردبیل برطرف می‌شود

مشکل بیکاران با نامه نگاری حل نمی‌شود/موانع تامین مالی راه‌آهن اردبیل برطرف می‌شود
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مدیران دستگاه های تابع وزارت اقتصاد با بیان اینکه اینکه مشکل ۷۰ هزار بیکار استان اردبیل با نامه نگاری حل نمی شود، گفت: مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل برای تحرک بیشتر اقتصادی و عمرانی باید اجرا شود.

به گزارش سبلان ما ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی این هفته با حضور در استان اردبیل و شرکت در جلسات متعدد با مدیران ارشد استان، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و کنشگران و فعالان اقتصادی در جریان آخرین وضعیت اقتصادی استان بویژه درحوزه‌های تابعه وزارتخانه تحت امر خود در این استان قرار گرفت.

 خاندوزی که از وزیران پرکار دولت سیزدهم بویژه بعد از اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها محسوب می شود، روز گذشته در جمع مدیران ارشد استان و مسئولان ادارات تابعه وزارتخانه تحت امر خود در استان حضور یافت و بعد از استماع اظهارات مسئولان استان به تشریح رویکردهای دولت سیزدهم پرداخت.

وی در این نشست درخصوص اهداف سفر خود به اردبیل گفت: با توجه به لزوم پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اردبیل و سفر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به این استان، بنده به نمایندگی از ستاد اقتصادی دولت به اردبیل سفر کردم. این سفر به هدف تسریع در به ثمر نشستن مصوبات سفره استانی رئیس جمهور محترم بویژه در حوزه‌های مرتبط به وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت گرفته است.

 تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت دولت سیزدهم است

عضو کابینه سیزدهم در این جلسه با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اولویت دولت سیزدهم است، گفت: باید مدیران دستگاه‌های اجرایی باید پروژه‌های نیمه تمام را شناسایی و با توجه به میزان اشتغالزایی و سودآوری این پروژه ها را اولویت بندی کرده و تکمیل آن را در دستور کار قرار دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به پروژه‌های مهم و راهبردی استان اظهار کرد: پروژه‌های کلیدی مانند راه آهن میانه- اردبیل که نقش راهبردی و پیشران داشته و منجر به ایجاد درآمد و اشتغال می‌شوند، باید در مهلت مقرر و اعلامی رئیس جمهور به بهره برداری برسند.

خاندوزی با اشاره به سفر سال گذشته آیت الله رئیسی به استان اردبیل گفت: نگاه و رویکرد دولت سیزدهم توجه به استان‌هایی است که بنا به دلایلی از سهم کمتری از منابع کشور برخوردار هستند چرا که توسعه عدالت در همه زمینه‌ها یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، استان اردبیل با دارا بودن ۱.۶ دهم درصد جمعیت کشور، کمتر از شش دهم درصد  جذب منابع بانکی دارد و با توجه به اینکه میران درآمد سرانه استان پایین است باید حمایت‌های ویژه ای از این استان صورت بگیرد.

باید برای تامین مالی طرح‌های راهبردی استان اردبیل جدیت بیشتری شود

خاندوزی در خصوص تامین مالی پروژه های استان اظهار کرد: در مورد استفاده از پروژه‌هایی که مشمول تبصره ۱۸ قانون بودجه هستند، مباحث خوبی مطرح شد و برخی موانع وجود داشت که قرار شد با همکاری بیشتر شبکه بانکی استان این پروژه‌ها به سرانجام برسد و از صد درصد ظرفیت قانونی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱  در به ثمر رساندن این طرح‌ها استان استفاده شود.

وی با اشاره به خلاء هایی که در حوزه  ترانزیت تجارت و گمرک استان وجود دارد، گفت: برای استقرار دستگاه ایکس ری در گمرک بیله سوار سالهاست که وعده داده می شد امروز مقرر شد که این دستگاه در کمترین زمان ممکن خریداری و در این گمرک نصب گردد تا علاوه بر سرعت بخشی به خروج  و ورود کالا، دقت و کیفیت هم افزایش یافته وجلو قاچاق و مفاسد احتمالی گرفته شده و روابط تجاری ایران و جمهوری آذربایجان بهبود و ارتقا یابد.

اجرای آزمایشی طرح هوشمندسازی یارانه آرد در ۱۰ استان کشور

 امروز به جرات می توان گفت خاندوزی یکی از پرمراجعه‌ترین وزیران دولت سیزدهم است. طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه ها چند هفته است که آغاز شده است. طبیعتا این اقدام بزرگ در مسیر اجرا با مسائلی و سوالاتی مواجه می شود که وزیر امور اقتصادی و دارایی باید به آنها پاسخ بگوید.

 در همین زمینه روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از نشست با مدیران دستگاههای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان، در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اظهار کرد: رئیس جمهور برای کنترل قیمت‌ها به ستاد تنظیم بازار دستور داده که قیمت اقلامی که تهیه مواد اولیه آن هیچ ارتباطی با ارز وارداتی ندارد و کالاهایی که ارتباطی به طرح توزیع یارانه‌ها ندارد، نظارت و کنترل شود.

وی با بیان اینکه طی چند روز آینده مصوبه نهایی ستاد تنظیم بازار توسط وزیر صمت رسما ابلاغ خواهد شد، گفت: امیدوارم با ابلاغ این مصوبه و اجرای دقیق و نظارت مستمر به بازار شاهد آرامش و اعتماد فعالان اقتصادی باشیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین در خصوص آخرین تحولات مرتبط با طرح هوشمند سازی یارانه آرد اظهار کرد: با توجه به اینکه نان جزو کالاهای راهبردی است، لازم بود پیش از اینکه طرح هوشمندسازی یارانه آرد در کل کشور اجرا شود، ابتدا به صورت آزمایشی در برخی استان‌ها اجرا شود تا نقاط ضعف طرح احصا و استخراج گردد چرا که دولت معتقد است در تهیه نان بعنوان قوت غالب مردم مخاطره و ریسک جدیدی ایجاد نشود.

 وی ادامه داد: اجرای این طرح به صورت آزمایشی در برخی از استان‌ها کلید خورد و هم اکنون در بیش از ۱۰ استان کشور طرح هوشمندسازی یارانه آرد اجرا می شود و با تکمیل دوره آزمایشی تلاش می‌شود این طرح و رفع نقاط ضعف و نواقص احتمالی این طرح با حداکثر کارایی و حداقل مشکل در تمامی استان‌های کشور اجرا شود.

 چهار دستگاه اقتصادی مشغول تهیه زیرساخت‌های فنی اجرای طرح کالابرگ هستند

خاندوزی همچنین درباره آخرین اقدامات مرتبط با کالابرگ هم گفت: بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول ایجاد یک زیرساخت فنی برای اجرای طرح کالابرگ هستند که بعد از آماده شدن زیر ساخت‌های لازم نحوه اجرای این طرح به صورت کامل و شفاف به اطلاع مردم رسیده و اجرایی خواهد شد.

 دغدغه‌های مردم استان اردبیل از زبان سید حامد عاملی

 سید حامد عاملی استاندار اردبیل در نشست مدیران دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در اردبیل خواستار توجه به موضوع امکانات زیرساختی اردبیل شد.

عاملی در این نشست از سهم ۱۱ درصدی بزرگراه‌های استان نسبت به کل جاده های استان گفت و گفت که این رقم در سایر مناطق کشور ۲۴ درصد است. اینکه درآمد سرانه مردم اردبیل نصف سرانه  سایر مناطق کشور است و مطالبه اجرای عدالت از سوی دولت در حق مردم اردبیل موضوع مهم دیگری بود که عاملی مطرح کرد.

 در عین حال مقام عالی دولت در استان اردبیل از ظرفیتهای استان گفت. ظرفیت‌هایی که به گفته وی با ارز هفت تومانی ایجاد نشده است و مدیران و فعالان اقتصادی با  زحمت بسیار این امکانات را فراهم کرده و توانسته اند در صنایع مختلف مانند صنایع سلولزی، ام دی اف، انواع پارکت لوازم ورزشی، شیرآلات صنعتی، صنایع الکترونیکی و صنایع نساجی حرف برای گفتن داشته باشند و نهایت اینکه اردبیل نیازمند حمایت ویژه مسئولان ارشد کشور است.

 با توجه به اولویت توسعه همکاری و مناسبات با همسایگان و توسعه سیاست همسایگی در دولت آیت الله رئیسی، امروز دیگر باید به استان‌های مرزی به عنوان فرصت نگاه کرد فرصتی که می تواند نیازهای کشور را بدون دست اندازی دشمنان تامین کند. با این حال این امر مستلزم ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز است، زیرساخت‌هایی که ایجاد آن نیازمند سرمایه گذاری دولت است.

طی سال‌های گذشته به علت بی توجهی به استان مرزی اردبیل مهاجرت از مناطق مرزی آن روند نگران کننده ای به خود گرفته است موضوعی که عاملی هم در نشست روز گذشته به آن اشاره کرد و گفت: با وجود ۳۸۶ کیلومتر مرز مشترک استان اردبیل با جمهوری آذربایجان، امروز مهاجرت مرزنشینان در این استان امروز به یک تهدید امنیتی تبدیل شده و باید برای تامین معیشت مرزنشینان حمایت لازم صورت بگیرد.

عاملی یادآورشد: میزان سرمایه در گردشی که به واحدهای تولیدی داده می شود سه ماهه است که این امر پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان استان نیست و حل مشکلات تولیدکنندگان نیاز به افزایش بازه زمانی دارد.

استاندار اردبیل گفت: یکی از مشکلات استان اردبیل این است که بانک‌های خصوصی منابع مردم را جمع‌آوری کرده و در سایر نقاط کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند ، در حالی که این بانک‌ها باید تعهداتی هم برای آبادی و حل مشکلات استان داشته باشند.

عاملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نیازهای شهرک‌های صنعتی استان اظهار کرد: امروز ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان مورد نیاز است.

وی گفت: دولتمردان باید توجه ویژه‌ای به استان‌هایی که شاخص‌های توسعه در آنها نسبت به متوسط کشوری پایین است داشته باشند که این اقدام باعث ایجاد توازن و توسعه عدالت در کشور شده و فاصله‌ها کمتر خواهد شد.

مشکل بیکاران با نامه نگاری حل نمی‌شود

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه اینکه مشکل ۷۰ هزار بیکار استان اردبیل با نامه نگاری حل نمی شود، گفت: مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل برای تحرک بیشتر اقتصادی و عمرانی باید اجرا شود.

نماینده مردم اردبیل نیر نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت در سفر به استان اردبیل ۹۲۰ میلیارد تومان را مصوب کرده که امید است این مصوبات بزودی تحقق یافته و طرح‌های مصوب هم عملیاتی شود.

وی حل معضل بیکاری ، مشکلات اجتماعی ، فرهنگی و حتی امنیتی را جزو دغدغه‌های دولت و مجلس عنوان کرد و گفت: با نامه‌‎نگاری و مکاتبه با مسئولان، معضل بیکاری حل نمی‌شود و باید برای حل مشکل ۷۰ هزار بیکار استان اردبیل پیگیری جدی انجام شود.

نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فعالان اقتصادی استان دنبال رانت اقتصادی نیستند، آنها افسران جنگ اقتصادی بوده و به دنبال رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در استان هستند.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی مشکلات بیشتری در ارتباط با دریافت تسهیلات دارد که بانک‌ها باید در پرداخت تسهیلات به موقع بخش خصوصی را حمایت کنند.

گزارش ایرنا از آخر هفته پرکار وزیر اقتصاد/ خاندوزی در اردبیل چه گفت و چه شنید

 نباید به سمت ممنوعیت صادرات برویم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست تاکید کرد: تلاش ما در دولت این بوده که نباید به سمت ممنوعیت صادرات برویم و اگر می‌خواهیم هزینه منفعت فعال اقتصادی را تغییر بدهیم که بیشتر به داخل عرضه کنند، باید با مکانیزم‌های بازاری انجام دهیم و بگذاریم خودش انتخاب کند.

خاندوزی در خصوص منابع اختصاص یافته به استان اردبیل گفت: غیر از قریب هزار میلیارد تومان از محل سفرهای استانی آقای رئیس جمهور به شکل نقدی به استان اردبیل اختصاص یافته، ۲۵۰ میلیارد تومان ذیل تبصره ۱۸ تا دیروز اختصاص پیدا کرده که این رقم هم وارد فعالیت اقتصادی شده است.

وی افزود: البته دو برابر این میزان هنوز باقی مانده که من دیروز از مدیران کل دارایی و بانکی استان خواستم تمام همت خود را به کار بگیرند در ۴۰ روز باقیمانده تا پایان تیرماه استان باید بتواند تمام ظرفیت مصوب خود را هم دستگاه اجرایی و هم قرارداد ۹۰۰ میلیارد تومان هست را استفاده کنند و ما هم کمک خواهیم کرد این اتفاق در چند هفته آینده رخ دهد.

خاندوزی همچنین در خصوص موضوع عوارض صادراتی که از سوی اعضای اتاق اردبیل مطرح شد، گفت: بعد از ماجرای اخیر روسیه و اوکراین تقریباً تمام اقتصادهایی که وضعیت باثباتی داشتند، تمهیدات ویژه و اضطراری فوریتی در پیش گرفتند و بسیاری از کشورها قطع صادرات خود را اعلام کردند درباره بسیاری از محصولات درباره تعرفه‌ها نظامات جدید و شدیدی را اعمال کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآورشد: تلاش ما در دولت این بود و الحمدالله موفق شدیم که ما نباید به سمت ممنوعیت صادرات برویم و اگر می‌خواهیم هزینه منفعت فعال اقتصادی را تغییر بدهیم که بیشتر به داخل عرضه کنند تا بازار خارجی باید با مکانیزم‌های بازاری انجام دهیم و بگذاریم خودش انتخاب کند و قراردادش را با واردکننده خارجی و صادر کننده ایرانی قراردادها فسخ نشود و ممنوعیت برای صادرات ایجاد نکنیم.

در آستانه تابستان یکی از مسائلی که معمولا واحدهای صنعتی و تولیدی با آن مواجه هستند، موضوع برق واحدهای تولیدی است. موضوعی که در نشست امروز هم مطرح شد.

خاندوزی در این خصوص گفت: ما باید سال‌های دهه‌های گذشته به سمتی می رفتیم که مصرف کنندگان بزرگ صنعتی - معدنی خودشان تامین کننده برق خودشان باشند متاسفانه دهه‌ها کوتاه شد و امروز گرفتاری که با آن داریم تا بخواهیم به سمت قراردادهای بلندمدت برویم، حمایت از ایده بازار برای انرژی بازار، برای برق و حامل‌های انرژی است و به جای دولت، تمام پتانسیل های بخش غیردولتی باید استفاده شود که خودشان می‌توانند با کارآمدترین روش مصرف کننده را پیدا کنند و تبادلات در بازار انرژی صورت بگیرد.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد اعطای تسهیلات در استانها گفت:  برای مشتریان خاص اساساً استان‌ها اختیارات خاص دارند، گفت: در این زمینه آقای استاندار از اختیارات ویژه که لازم است مکاتبه کنند و ما کمک می‌کنیم برای مشتریان خاص اختیارات و سقف‌های ویژه‌تری را خود استان ها داشته باشند .

 وی با اشاره به اهتمام دولت برای کاهش و تمرکززدایی از اختیارات مرکز و اعطای این اختیارات به استانها گفت: جهت گیری و رویکرد ما این بوده است که ۳۵ اختیاری که لازم بود به استان‌ها واگذار شود و ما این اختیارات را واگذار کردیم. در حوزه بانک مرکزی هم مدافع همین ایده هستیم.در عین حال سرعت پیشرفت کار اگر مطلوب نیست جهت گیری و محدود همکاری بین دولت و مجلس در اصل مسیر وجود دارد. 

موانع تامین مالی راه‌آهن اردبیل برطرف می‌شود

خاندوزی عصر روز جمعه در حاشیه جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگاران ذر خصوص مباحث مطرح شده در این جلسه اظهار کرد: امروز درباره مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل و لزوم پیگیری طرح‌های کلیدی که در آن سفر مطرح شده، نشست مفید و سازنده‌ای با حضور استاندار و مقامات استانی ، رئیس و اعضای محترم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

وی افزود: پیش از جلسه هم فعالان اقتصادی دغدغه‌ها و مشکلات خود را مطرح کردند و بنا شد در زمینه پیگیری تحقق و مصوبات سفر تدابیر دقیق و مشخصی پیگیری شود ، از جمله در مورد مانع پروژه‌هایی که ماده ۵۶ وجود داشت مثل پروژه‌های راه‌آهن اردبیل انشاءالله به زودی این موانع برطرف خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: همچنین در خصوص استفاده از تسهیلات اشتغال استانی، در بحث تبصره ۱۸ قانون بودجه موانعی وجود داشت که هم ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن و هم استفاده کامل استان اردبیل از ظرفیت تسهیلات مورد تاکید قرار گرفت.

خاندوزی با بیان اینکه در زمینه‌ مقام ناظر پولی مستقلی که در استان اردبیل وجود داشته باشد از بانک مرکزی خواسته شد به سرعت این اقدام را در دستور کار قرار دهد، گفت: امیدواریم با پیگیری‌هایی که در حوزه گمرک از جمله تسهیل در گمرک بیله‌سوار و استقرار ایکس ری گمرک صورت خواهد گرفت و اختیاراتی که در حوزه مالیاتی تفویض شد بتوانیم سرعت توسعه اقتصادی استان اردبیل را بیش از پیش شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: در حوزه اختیارات بانک‌های استان هم شورای هماهنگی بانک‌ها مکلف شدند سقف اعتباراتی که می‌توان در استان‌ها درباره این پروژه تصمیم‌گیری کرد آن را هم افزایش دهند که بانک‌های استان هم بتوانند پشتیبان طرح‌های تولیدی و صادراتی استان باشند.

۹۰ درصد ظرفیت معادن کشور غیرفعال است

محمدرضا پورابراهیمی ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم درباره مصوبات جلسه امروز شورای اداری استان اردبیل گفت: موضوعات مختلفی در جهت حل زیرساختی و مسائل مرتبط با بخش اقتصادی استان از چند هفته قبل در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت و بخش قابل توجهی از آنها در قالب مصوبات کمیسیون اقتصادی در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح شد.

وی تسویه تعهدات ارزی را یکی از این مسائل عنوان کرد و گفت: درباره دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی توافق شده لیست آنها در استان تهیه شود و هفته آینده در نشست مشترکی که با مدیرعامل صندوق توسعه ملی و مسئولان مرتبط خواهیم داشت بحث نحوه تسویه تعهدات ارزی در قالب مدلی که در صندوق تصویب شده و در مجلس مدنظر قرار گرفته عملیاتی شده و پرونده مشکلات اقتصادی فعال اقتصادی برطرف می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تامین مالی را موضوع دیگر این نشست عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به وضعیت کفایت سرمایه بانک‌ها و مشکلاتی که در تامین مالی وجود داشته که در این زمینه دغدغه‌هایی که از طرف نمایندگان بخش خصوصی مطرح و مقرر شد در اولین جلسه تخصصی کمیسیون اقتصادی با برگزاری نشست تخصصی با مسئولان بازار سرمایه کشور ، تمام بنگاه‌های اقتصادی در استان اردبیل که فقط به دلیل کسری منابع با وجود بازار مناسب و شرایط رقابتی قابل توجه، امکان تامین مالی نداشته باشند، این‌ها از طریق بازار سرمایه فعالیت‌های آنها را به پیگیری کنیم و مجموعه‌ای از اینها را در چند ماه آینده از طریق بازار سرمایه اجرایی کنیم.

پورابراهیمی یادآورشد: موضوعات مرتبط با حوزه مالیاتی، نظام بانکی، تامین مالی برای اجرای پروژه‌ها مثل ماده ۵۶ بخش دیگری از مصوبات جلسه امروز بود که مقرر شد بر اساس جمع‌بندی که در نشست امروز و قبل از آن هم در کمیسیون اقتصادی انجام شده ، پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: تصور من این است اقداماتی که در حوزه میدانی توسط مجلس و کمیسیون تخصصی مجلس انجام می‌شود، می‌تواند به بهبود عملکرد اقتصادی کمک کند و امیدواریم با ظرفیتی که در حوزه قانون‌گذاری و تصمیمات مجلس و در حوزه و قانونگذاری بودجه هست بتوانیم به این موضوع کمک کنیم.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که با دولت توافق کردیم اصلاح حقوق ورودی است که اطلاع پیدا کردیم دولت لایحه آن را ارائه کرده و احتمالا هفته آینده اعلام وصول شده و به کمیسیون اقتصادی می‌آید. بر این اساس نرخ ورودی که بر اساس نرخ نیمایی محاسبه می‌شود، در صورت تصویب و تایید نهایی شورای نگهبان به نرخ ارز ترجیحی برمی‌گردد و این اثر مثبتی خواهد داشت تا اینکه ما بتوانیم موضوع بحث کاهش تمام شده سرمایه‌گذاری‌ها در کشور داشته باشیم.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد