سرویس: اقتصادی
کد خبر: 95855
|
08:45 - 1401/04/03
نسخه چاپی

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل:

خط تولید نشاسته صنعتی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

خط تولید نشاسته صنعتی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل از راه‌اندازی خط تولید نشاسته صنعتی در استان اردبیل خبرداد و گفت: فاز اول این واحد صنعتی در بهمن سال گذشته با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

به گزارش سبلان ما ، مهران اوچی رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سالانه حدود ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان تولید می‌شود گفت: با توجه به اینکه ۲۵۰ هزار تن از محصول درجه ۳ و ۴ آن به عنوان ضایعات دورریز می‌شود،درصدد شدیم با استفاده از این ظرفیت و با کمک پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی به تکنولوژی تولید نشاسته صنعتی از این مواد دست یافته و موافقت ایجاد این کارخانه را از کارگروه اقتصاد مقاومتی استان اخذ کنیم..

وی گفت: در حال حاضر با تلاش محققان جهاد دانشگاهی به مرحله استحصال این ماده باارزش صنعتی که به علت ویسکوزیته بالا مانع ریزش دیواره‌ چاه های نفتی می‌شود و در صنایع نفت به عنوان مبرد مته‌های حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، رسیده‌ایم و در فازهای بعدی نیز تلاش داریم تا تکنولوژی‌های جدید را در این کارخانه به مرحله عملیاتی شدن برسانیم.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: نیاز سالانه کشور به این نشاسته حفاری چهار هزار تن است که از خارج کشور با ارزبری بسیار بالا وارد می‌شود که با دستیابی به این تکنولوژی علاوه بر خودکفایی کشور زمینه صادرات این محصول را نیز فراهم شده است.

اوچی، ظرفیت اسمی این کارخانه را در فاز اول ۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این کار یک اقدام دانش‌بنیان بر پایه فناوری روز دنیاست که امیدواریم با جذب اعتبارات ملی و استانی بتوانیم کارخانه را به ظرفیت واقعی ۲ هزار تن در سال برسانیم.

وی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر تامین نهاده‌های دامی با مشکل مواجه شده است، بیان کرد: به همت محققان و پژوهشگران جهاد دانشگاهی به دنبال تولید گلوتامیک اسید و اسید آمینه لیزین که دو ماده با ارزش غذایی مورد استفاده در جیره غذایی دام و طیور می‌باشد هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با اشاره به اینکه این مواد وارداتی بوده و ارزبری بالایی دارند، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی خط تولید این محصولات می‌توانیم استان را از واردات این نهاده‌ها بی‌نیاز کرده و حتی در صادرات آن نیز ورود نماییم.

اوچی اردبیلی افزود: با مساعدت و حمایت مسئولان استانی تلاش داریم طی امسال و سال آینده خط تولید این دو محصول باارزش را در اردبیل و در کنار خط تولید نشاسته صنعتی راه‌اندازی کنیم.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد