سرویس: اجتماعی
کد خبر: 95927
|
15:23 - 1401/04/10
نسخه چاپی

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل:

برنامه‌های بزرگداشت روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی مردمی برگزار می‌شود

برنامه‌های بزرگداشت روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی  مردمی برگزار می‌شود
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: امسال با توجه به درج روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی در تقویم رسمی کشور ، این برنامه پرشورتر و با بازتاب ملی برگزار می‌شود.

به گزارش سبلان ما ، رضوان باقلاچی مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل  پیش از ظهر امروز در جلسه هماهنگی برگزاری برنامه‌های بزرگداشت روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار کرد: امسال با توجه به درج روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی در تقویم رسمی کشور ، این برنامه پرشورتر و با بازتاب ملی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تقارن این روز با اعیاد قربان و غدیر ، خواستار برگزاری بانشاط برنامه‌های پیش‌بینی شده در تمامی شهرستان‌های استان شد.

باقلاچی گفت: برنامه‌ها از ۲۵ تیرماه به ترتیب هر روز در یکی از شهرستان‌های استان برگزار و تا هفت مرداد ماه ادامه می‌یابد.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل افزود: روز ۲۵ تیرماه سرعین، ۲۶ تیرماه پارس‌آباد، ۲۷ تیرماه مشگین‌شهر، ۲۸ تیرماه اصلاندوز، ۲۹ تیرماه خلخال، ۳۰ تیرماه کوثر ، ۳۱ تیرماه انگوت ، یک مرداد نیر، ۲ مرداد نمین، ۳ مرداد گرمی و ۴ مرداد نیز در اردبیل برنامه بزرگداشت شیخ صفی‌الدین برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در پنجم مردادماه نیز این برنامه در بیله‌سوار ، ۶ مرداد در بقعه شیخ جبرائیل کلخوران و هفتم مردادماه نیز در بقعه شیخ صفی‌الدین برنامه‌ها خاتمه می‌یابد.

باقلاچی گفت: دبیرخانه روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین در نگارخانه ختایی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی مستقر خواهد بود.

استاندار اردبیل طی حکمی توحید دلاور قوام را به عنوان دبیر بزرگداشت روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی معرفی کرده است.

شیخ صفی‌الدین اردبیلی فرزند امین‌الدین جبرائیل در ۶۵۰ هجری در روستای کلخوران، واقع در شمال‌غربی اردبیل به دنیا آمد. نسب او را با ۱۹ واسطه به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد.

در ریحانه‌الادب، صفاتی چون «برهان الاصفیاء»، «قطب‌الاقطاب» و «شیخ‌العارفین» برای او ذکر شده است و با تولد وی سلسله صفویه وارد مرحله جدید و تعیین کننده‌ای شد.

شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد پاشاهان صفوی بود که مقام بلند عرفانی داشت که پیروان آن کلاه سرخ دوازده تَرَکی بر سر می‌گذاشتند و برای همین قزل‌باش، یعنی سرسرخ نامیده می‌شدند.

در تاریخ ایران بعد از اسلام ظهور سلسله صفویه نقطه عطفی مهم به شمار می‌رود ، سلسله‌ای که هویت ایرانی را دیگر بار زنده کرد و بعد از هشت سده و نیم فرمانروایی یک کشور مستقل ایرانی تاسیس کرد. یکی از شخصیت‌های مهم که جزو نخستین افراد سلسله نیز بود، شیخ صفی‌الدین اردبیلی است.

 

 

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد